יונאס וינגגור פתח את העונה עם העתק הדבק של השנה שעברה – ניצחון קל בשלושת הקטעים התחרותיים בגראן קמינו וניצחון במרוץ כולו. וינגגור שוב הראה שהוא רמה מעל כולם בהרים, אבל דווקא המקום השלישי בדירוג הכללי גרם לשמחה להרבה מאוד אוהדים בענף – לאחר שלוש שנים, אגן ברנאל שוב מסיים על הפודיום במרוץ קטעים.
כדי להבין את המשמעות, צריך לחזור אחורה לינואר 2022. אבל עוד קודם לכן, ליולי 2019. ברנאל, שהחל את הקריירה שלו בתור רוכב אופני הרים בכלל, עבר לכביש ב-2016 בגיל 19 במדי קבוצת אנדרוני. באותה שנה כבר סיים רביעי בטור דה ל'אווניר, המרוץ היוקרתי עד גיל 23, כשהוא מקדים שני זוכי גרנד טור עתידיים – טאו גייגן-הארט וג'אי הינדלי. שנה לאחר מכן כבר ניצח בדירוג הכללי.
🇪🇸 | #OGC24 concludes with @Eganbernal placing fourth on the final soaking stage.
The result sees him finish third overall – his first GC podium since the Giro 2021.
Vamos Egan 🙌 pic.twitter.com/nryBrwirOl
— INEOS Grenadiers (@INEOSGrenadiers) February 25, 2024
סקיי החתימו את הכישרון הצעיר, שבגיל 21 סיים שני בטור של רומנדי אחרי פרימוז' רוגליץ'. הוא היה הרוכב הצעיר ביותר בטור דה פראנס ב-2018, רכב בתור דומסטיק עבור המנצח גריינט תומאס וכריס פרום, וסיים שני בדירוג של החולצה הלבנה.
ב-2019 הוא כבר הפך לרוכב מוביל. הוא ניצח בפריז-ניס והיה אמור להיות המוביל של אינאוס בג'ירו, אבל נפצע. הוא חזר לטור של שווייץ וניצח, ובעקבות התאונה הקשה של פרום בדופינה ותאונה של תומאס בשוויץ, הוא ותומאס היו מובילים משותפים. התקפה בקטע ה-19 באלפים העניקה לו את החולצה הצהובה, והוא הפך לקולומביאני הראשון שמנצח בטור דה פראנס. בגיל 22 הוא גם היה המנצח הצעיר מזה יותר מ-100 שנה.
ברנאל היה העתיד של הענף, אבל הענף והעתיד, כך יתברר, יתאכזרו אליו. הנפילה החלה בעת הניסיון שלו להגן על התואר בטור. הוא היה בתמונה עד הקטע ה-15, אז הפסיד 7 דקות בעליה לגראן קולומבייה. ביום למחרת הפסיד עשר דקות נוספות למובילים, כשסיים בקבוצה יחד עם גיא ניב בטור הראשון שלו. ברנאל פרש מהטור בשל בעיות גב, וכמה ימים לאחר מכן לעתיד כבר קראו טאדיי פוגצ'אר.
הקולומביאני חזר לרכוב רק בעונה לאחר מכן, ולאחר פתיחה פושרת ניצח בג'ירו והפך, בגיל 24, לרוכב השלישי הכי צעיר בהיסטוריה שזוכה גם בחולצה הצהובה וגם בוורודה. הוא סיים את העונה עם מקום שישי בוולטה, והציפיה היתה שיחזור להתחרות על הטור.
אבל, במהלך רכיבת אימון בקולומביה בתחילת 2022 הוא פגע במהירות גבוהה באוטובוס חונה. הוא סבל מ-20 שברים, כולל בעמוד השדרה, בירך, בעצם הפיקה ובצלעות, ומחבלות בחזה ובריאות. הרופאים העריכו תחילה שאם יצליח לשרוד, יש סיכוי של 95% שיסבול מנכות.
באופן מדהים, שבעה חודשים בלבד לאחר מכן חזר להתחרות. הוא אמנם היה רחוק מהרוכב שהיה בשיאו, אבל כל הענף שמח לראות אותו חוזר לרכוב. אלא שהקולומביאני ממש לא הסתפק בכך, והצהיר שהמטרה שלו היא לרכוב שוב בטור דה פראנס.
בתחילת השנה שעברה זה היה נראה יעד לא ריאלי, אבל הוא המשיך לעבוד קשה וסיים במקום השמיני בטור של רומנדי ובמקום ה-12 בדופינה. האלוף חזר לטור. הוא אמנם לא אותו מטפס על, אבל סיים במקום ה-36 המכובד. הוא לא עשה לעצמו הנחות, והתחרה גם בוולטה, ואף סיים שביעי באחד הקטעים.
O Gran Camiño, Stage 2 | #OGC24
⛰️ ALTO DE SAN PEDRO DE LINCORA (steepest 4.74 km, 6.58 %, 312 m)
Jonas Vingegaard | 10:53, 26.13 Kph, VAM 1720 m/h
Egan Bernal | 11:07, 25.58 Kph, VAM 1684 m/h📷 (getty) gives good vibes. Bernal has taken another step forward. pic.twitter.com/8VLyNvJr0I
— ammattipyöräily (@ammattipyoraily) February 23, 2024
השנה הוא כבר נראה שוב כחלק מהטופ. בקטע השני בגראן קמינו הוא היה הרוכב האחרון שהצליח לעמוד בקצב של וינגגור בהרים, והפסיד את המקום השני בדירוג הכללי רק בקטע האחרון, בו סיים רביעי.
קשה לראות אותו שוב מתחרה על חולצת המוביל בגרנד טור מול וינגגור, פוגצ'אר, רוגליץ' ואוונפול, אבל אף אחד לא באמת יכול לנבא את העתיד של אגן ברנאל, שהוכיח שהוא ללא ספק אלוף אמיתי.