הסופר פוד של ראש השנה: הכל על יתרונותיו הבריאותיים של הרימון

איזון לסוכר ולכולסטרול, שומר על בריאות המוח, תרומה למערכת השתן והכליות ואפילו תכונות הנלחמות בסרטן. התזונאי אלעד שביט עם כל מה שתרצו לדעת על הרימון לקראת החג בו הוא מככב על השולחן
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
רימון | צילום: Shutterstock

אחד מהסמלים הבולטים ביותר של ראש השנה הוא הרימון, פרי עשיר בטעמים ובצבעים המשולב כמעט בכל שולחן חג. לפי המסורת, אוכלים רימון בראש השנה כדי "שירבו זכויותינו כרימון". אך מעבר למשמעות הסמלית, הרימון מציע גם שפע של יתרונות בריאותיים שהופכים אותו לא רק לסמל אלא גם למזון-על אמיתי. אז מה הופך את הרימון לכל כך מיוחד, וכיצד הוא יכול לתרום לבריאות שלנו בשנה החדשה?

לכתבות נוספות בנושא:
אתגר ארוחת החג: איך תזמון נכון של האימון יסייע לשרוף יותר שומן
10 מזונות בריאים ללב שכדאי להוסיף לרשימת הקניות שלכם
לגזור ולשמור: המדריך המלא לתזונה לילדים ובני נוער העוסקים בספורט

סקירה מקיפה שפורסמה בכתב העת Applied Sciences, מציגה את היתרונות הבריאותיים של הרימון והשימושים האפשריים שלו בתחומים שונים, כולל רפואה פנימית ורפואת שיניים.

מה מייחד את הרימון?
הרימון מכיל מגוון רחב של תרכובות ביואקטיביות טבעיות (NBCs), כמו פוליפנולים, טאנינים, אנתוציאנינים ואלגיטאנינים. תרכובות אלו מעניקות לרימון את התכונות הנוגדות חמצון, אנטי-דלקתיות ואנטי-מיקרוביאליות שלו, שהופכות אותו למזון על. כל חלק בפרי – החל מהמיץ ועד לגרעינים והקליפה – מכיל רכיבים תזונתיים בעלי ערך רב, ולכן שילובו בתזונה היומית יכול להוות תוספת בריאה ומזינה במיוחד.

רימון על עץ | צילום: אברהם שלמה, Wikimedia

הרימון ותסמונת מטבולית: איזון בריא לסוכר וכולסטרול
תסמונת מטבולית היא מצב בריאותי הכולל שילוב של מספר מצבים כגון סוכרת, יתר לחץ דם, השמנת יתר ורמות כולסטרול גבוהות. מצבים אלו מגבירים את הסיכון למחלות לב וכלי דם. מחקרים שונים מצביעים על כך שצריכת רימון יכולה לסייע בשיפור המצב המטבולי על ידי הפחתת רמות הכולסטרול ה"רע" (LDL) והעלאת רמות הכולסטרול ה"טוב" (HDL). בנוסף, הרימון עשוי לשפר את הרגישות לאינסולין ולסייע באיזון רמות הסוכר בדם.

עם זאת, מרבית המחקרים בנושא זה נערכו במודלים של בעלי חיים או במעבדה, ולא תמיד ניתן להשליך את הממצאים על בני אדם. מחקרים ראשוניים בבני אדם מראים מגמה חיובית, אך עדיין יש צורך במחקרים קליניים ארוכי טווח כדי לקבוע את ההשפעות המלאות של הרימון על תסמונת מטבולית. לכן, חשוב להתייחס לרימון כאל חלק מתזונה מאוזנת, ולא כטיפול עצמאי במצבים אלו.

רימון וסרטן: פוטנציאל מבטיח, אך לא הוכח
מחקרים פרה-קליניים מצביעים על כך שלרכיבי הרימון יש יכולת לעכב תהליכים סרטניים, כולל הפחתת התרבות תאים סרטניים, הגברת מוות תאי מתוכנן (אפופטוזיס) והפחתת גרורות. למשל, בתאי סרטן השד והריאות, נמצא כי רכיבי הרימון עשויים לעכב את צמיחת התאים ולהפחית דלקת, אחת מהתכונות התורמות להתפתחות הסרטן.

עם זאת, חשוב לזכור שרוב המחקרים הללו נערכו בתנאים שאינם משקפים במדויק את המתרחש בגוף האדם. אין כיום הוכחות מספקות לכך שצריכת רימון יכולה למנוע סרטן או לשמש כטיפול יעיל בסרטן בבני אדם. לפיכך, יש לראות ברימון תוסף משלים אפשרי לתזונה בריאה ולא כתחליף לטיפולים רפואיים קונבנציונליים.

תרומה לבריאות מערכת השתן והכליות
לרימון יש תכונות אנטי-מיקרוביאליות חזקות שיכולות לסייע במניעת זיהומים בדרכי השתן. בנוסף, מחקרים הראו שצריכת מיץ רימון עשויה להפחית את רמות החמצון בגוף ובכך לסייע במניעת היווצרות אבנים בכליות. אך גם כאן, מרבית המחקרים נערכו על מודלים של בעלי חיים, ולא ברור האם התוצאות חלות באותה מידה על בני אדם. יש צורך במחקרים קליניים נוספים כדי להעריך את היעילות והבטיחות של שימוש ברימון למניעת אבנים בכליות בבני אדם.

רימון | צילום: Ivar Leidus, Wikimedia

שיפור מחלות מעי דלקתיות
הרימון נמצא כבעל השפעות חיוביות על מערכת העיכול, במיוחד במקרים של מחלות מעי דלקתיות כמו קרוהן וקוליטיס כיבית. תרכובותיו נוגדות הדלקת עשויות להפחית את הדלקת במעי ולסייע בשמירה על בריאות המיקרוביוטה. למרות שמחקרים ראשוניים מצביעים על שיפור במדדים דלקתיים לאחר צריכת תמציות רימון, רוב הממצאים מבוססים על מחקרים בבעלי חיים. נדרש מחקר נוסף על בני אדם כדי להבין את המינון וההשפעות המדויקות של הרימון בהקשר זה.

שמירה על בריאות המוח
נראה כי הרימון יכול לסייע בהגנה על תאי המוח מפני נזק חמצוני ודלקות, מה שיכול לתרום למניעת מחלות ניווניות כמו אלצהיימר ופרקינסון. רכיבים מסוימים ברימון, כמו חומצה אלגית, עשויים להפחית את הצטברות רובד העמילואיד במוח, גורם מפתח במחלת אלצהיימר. אולם, יש לזכור כי רוב המחקרים נעשו בתאי תרבית או בבעלי חיים, ואין עדיין הוכחה ברורה ליעילותו של הרימון במניעת מחלות אלו בבני אדם.

רימון ובריאות הפה
הרימון מצטיין גם בשמירה על בריאות הפה. מי פה המבוססים על תמציות רימון הראו יכולת להפחית את הצטברות הרובד הדנטלי ולהפחית דלקות חניכיים, הודות לתכונות האנטי-בקטריאליות והאנטי-דלקתיות שלו. עם זאת, מחקרים קליניים בתחום זה עדיין מוגבלים ויש צורך במחקר נוסף כדי להבין את ההשפעה המלאה של השימוש ברימון בטיפולי בריאות הפה.

קיימות ושימוש בתוצרי לוואי של הרימון
המאמר מדגיש את הפוטנציאל הכלכלי והסביבתי הטמון בשימוש בתוצרי הלוואי של הרימון, כמו קליפות וגרעינים, אשר עשירים בתרכובות ביואקטיביות. תוצרי לוואי אלו יכולים לשמש לייצור מוצרים בתעשיית המזון, הפארמה והקוסמטיקה, ובכך לתרום לכלכלה מעגלית ובת-קיימא. ניצול נכון של משאבים אלו יכול לעזור להפחית פסולת תעשייתית וליצור מוצרים בעלי ערך בריאותי.

רימון | צילום: -Rita-👩‍🍳 und 📷 mit ❤ from Pixabay

לסיכום
הרימון הוא פרי מרהיב לא רק בצבעיו ובטעמו, אלא גם ביכולתו לתרום לבריאותנו במגוון תחומים. למרות הממצאים המבטיחים על יתרונותיו, יש לזכור שרוב המחקרים נערכו בתנאים ניסויים ולא בבני אדם, ולכן יש להתייחס לרימון רכיב תזונתי המהווה חלק מתזונה בריאה ומאוזנת, ולא כתרופה או טיפול עיקרי. שילוב הרימון בתזונה היומית יכול לתרום לבריאותנו, אך מומלץ לעשות זאת תוך ייעוץ עם אנשי מקצוע תוך התאמה לתזונה הכוללת.

הערה: מומלץ להתייעץ עם רופא או תזונאי לפני הוספת תוספי תזונה או שינוי משמעותי בתזונה, במיוחד אם ישנם מצבים רפואיים קיימים.

המאמר המלא:
Marrone, A., Fiorito, C., Sinan, K. I., El-Shorbagi, A. N., Ayatollahi, S. A., Perveen, S., … & Zengin, G. (2024). Health benefits of Punica granatum L. in internal medicine and dentistry: A comprehensive review. Applied Sciences, 14(3), 1234. https://doi.org/10.3390/app14031234

 


 

הכותב: אלעד שביט | תזונאי קליני וספורט, מוסמך מטעם הוועד האולימפי הבין לאומי, מרצה בקורס מאמנים



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"תפסתי יום לא טוב ברכיבה, אבל אמרתי לעצמי שזה הכושר שלי היום. קיבלתי את המצב והמשכתי להילחם", הטריאתלטית הישראלית אנטונינה רזניקוב, אחרי שסיימה במקום ה-2 בקבוצת הגיל שלה באליפות העולם למרחק איש ברזל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג