הטור של פלנדריה הוא יום חג בצפון בלגיה, והיום (ראשון) הוא שוב היה חג גם בסלובניה. לאחר אחת המהדורות הטובות ביותר שראינו בשנים האחרונות, טאדיי פוגצ'אר (UAE) ניצח בפעם השנייה בקריירה ב"רונדה". זאת הזכייה השמינית שלו במונומנט, והוא שוב מוביל על מתייה ואן דר פול ברשימת הזוכים במונומנטים. מאדס פדרסן (Lidl – Trek) סיים שני כשהוא מקדים בספרינט את ואן דר פול ואת וואוט ואן ארט (Visma | Lease a Bike) במרוצו הטוב ביותר השנה.
לכתבות נוספות בנושא:
שלושה מול אחד, והאחד מנצח: הפסד צורב לוואן ארט בפלנדריה
"השאיפה – גם רוכב וגם רוכבת הרים ב-LA": שלומי חיימי בראיון ראשון כמאמן נבחרת
לא שקט: ואן דר פול זעם על ניסיון בריחה בעת תאונה, וגם ספג יריקה מאוהד
המסלול של הטור ה-109 של פלנדריה – 269 קילומטר מברוז' לאודנאארדה – כלל שבעה קטעי מרצפות ו-16 טיפוסים, 12 מהם מרוצפים. לאחר מספר ניסיונות בריחה כושלים, כ-30 קילומטרים מהפתיחה נוצרה קבוצת בריחה שמנתה שמונה רוכבים, שהגיעה אל קטע המרצפות הראשון (109 קילומטר מהזינוק) עם יתרון של כארבע דקות. כאשר הדבוקה, בהובלת אלפסין ו-UAE לא אפשרה להפרש לצמוח יותר מזה.
מהשלב הזה המרוץ נהיה הרבה יותר קשה. קודם כל הרוכבים התמודדו בפעם הראשונה עם הטיפוס לקוורמונט (1.5 ק"מ, שיפוע ממוצע של 4% ושיפוע שיא של 11%), אחד הטיפוסים המפורסמים בענף. זמן קצר לאחר מכן ואן דר פול היה מעורב בתאונה, ונאלץ לבזבז אנרגיה להדביק את הדבוקה, וייתכן שהנפילה פגעה בו גם בהמשך.
משם הגיע רצף של קטעי מרצפות וטיפוסים. 110 קילומטר לסיום, בעוד רוכבים סובלים מתקרים, מהתרסקויות ופשוט מהמרצפות, קבוצה של ארבעה רוכבים ניסתה לגשר את הפער המצטמצם מהבריחה, לפני שהמועמדים לניצחון יבצעו את המהלכים שלהם. לאחר עשרה קילומטרים, פיליפו גאנה האיטלקי החליט לנסות גם הוא את מזלו ויצא להתקפה. 90 קילומטר לסיום קבוצת המובילים תפחה ל-14 רוכבים, בהם גאנה, שטפו קונג וטיש בנוט, אבל הדבוקה בהובלת UAE צמצמה את הפער לפחות מדקה.
pic.twitter.com/fjtgfDuqqj A pesar de haber caído y que su equipo se sacrificó para devolverlo al pelotón, a 51 klms de meta,MVDP resiste y aguanta ataque de Pogacar y Pedersen. Los favoritos forman un grupo mínimo donde Ganna ha sido gran protagonista. Se hizo la selección
— OSCAR RESTREPO (@PROFE_RESTREPO) April 6, 2025
כמו בכל שנה, האקשן האמיתי ברונדה נדחס ל-60 הקילומטרים האחרונים, כאשר הרוכבים מגיעים לטיפוס השני של הקוורמונט. מקדימה, קונג פיצל את קבוצת המובילים, ובדבוקה, פוגצ'אר יצא להתקפה שכולם חיכו לה. ואווט ואן ארט ומתיאו יורגנסן מיהרו להגיב, ודווקא ואן דר פול ומאדס פדרסן התקשו, אבל הצליחו להדביק לבסוף את הסלובני.
מיד לאחר מכן הגיע הטיפוס לפטרברג הקצר אך אימתני (שיפוע שיא של 20%). הפעם ואן דר פול תקף, ורק פוגי הצליח להישאר על הגלגל שלו. שלושת האחרים הצליחו להדביק את הפער, אבל תוך זמן קצר הם הגיעו לקופנברג (שיפוע שיא של 22%), ופוגי שוב תקף. מוד"פ עמד במאמץ, האחרים שוב איבדו זמן.
42 קילומטר לסיום קבוצת המובילים שוב התגבשה, אבל כאשר לפניהם עוד פעם הקוורמונט והפטרברג, היה ברור שאם שאר הרוכבים לא יצליחו לגבש תוכנית, הקרב יהיה בין פוגצ'אר לוואן דר פול. אלא שפוג'צאר לא רצה כנראה לקחת סיכונים, ותקף שוב ושוב בכל עלייה אפשרית.
How it feels to win your eighth Monument! #WeAreUAE
Your winner of the 2025 Tour of Flanders, @TamauPogi
#RVV25 pic.twitter.com/awVO6uaT3K
— @UAE-TeamEmirates (@TeamEmiratesUAE) April 6, 2025
37 קילומטר לסיום, בעליה לטאיינברג, פוגי שוב ניסה לברוח, כשהפעם פדרסן הצליח להצטרף לוואן דר פול, והשלושה פתחו פער קטן על שאר הרוכבים. לאחר מכן השלושה הגיעו לקרויסברג, הטיפוס הכי ארוך במרוץ (2700 מטר) ופדרסן כבר לא הצליח להחזיק מעמד.
אולם, במאמץ אדיר, ואן ארט ופדרסן הצליחו להדביק את שני המובילים, והבלגי אפילו ניסה לצאת למתקפה משלו לפני הקוורמונט, אבל כשהרוכבים הגיעו להר, פוגצ'אר שם סוף לכל המשחקים והצליח בפעם הראשונה לברוח לוואן דר פול. משם הוא הגדיל את הפער על הרודפים, ועבר את הפטרברג עם יתרון של 25 שניות על פני יריביו הגדולים, ומשם נותרו לו 13 קילומטר לקו הסיום.
היריבות הגדולה בין הארבעה תתחדש בעוד שבוע, הפעם במרוץ החד יומי הגדול של השנה, פריז-רובה, שפוגי ישתתף בו בפעם הראשונה. על בסיס שני המונומנטים הראשונים של השנה, יש למה לחכות.
מרוץ הנשים
שמונה שנים עברו מאז שגבר בלגי ניצח בטור של פלנדריה, אבל אצל הנשים התמונה שונה לגמרי. אלופת העולם לוטה קופקי (SD Worx – Protime) ניצחה הערב (ראשון) בפעם השלישית בארבע השנים האחרונות, ובכך הפכה לשיאנית הזכיות במרוץ. היא הקדימה בספרינט הסיום את פולין פראן-פרבו הצרפתייה (ויסמה) ואת ליאן ליפרט הגרמניה (מוביסטאר). אלופת הטור דה פראנס קאסיה ניוואדיומה ( CANYON//SRAM) סיימה רביעית.
מרוץ הנשים נערך השנה בפעם ה-22. המסלול, 169 ק"מ מאודנאארדה וחזרה, כלל 12 טיפוסים ושבעה קטעי מרצפות. בניגוד לגברים, ההתחלה ממש לא הייתה רגועה. על ההתחלה אירעה תאונה בדבוקה, ותוך זמן קצר נוצרה קבוצת בריחה של שבע רוכבות. אולם, בשלב הזה הדבוקה החליטה שלא ללחוץ על הגז ואפשרה לפער לצמוח. הפער הגיע לשבע דקות לפני שהדבוקה החלה לצמצמו.
לאחר 55 קילומטר החלו קטע המרצפות וההרים, והדבוקה התפצלה פעם אחר פעם. כ-95 קילומטר לסיום, תאונה בדבוקה הובילה לפרישתה של האלופה המכהנת אליסה לונגו-בורגיני (UAE) ולכך שמנצחת מילנו-סן רמו לורנה וויבס (SD Worx – Protime) איבדה זמן יקר ואנרגיה רבה בהשלמת הפער.
ככל שהתרבו העליות וקטעי המרצפות קבוצת הבריחה התפרקה ואיבדה זמן יקר, ו-40 קילומטר לסיום הדבוקה, בהובלת SD Worx תפסה את אחרונת הבורחות. 45 הקילומטרים האחרונים כללו מחצית מהטיפוסים, וסיום דומה כמו אצל הגברים, הקוורמונט והפטרברג.
35 קילומטר לסיום לורטה הנסון יצאה להתקפה כשמישה ברדוולד בעקבותיה. לאחר כעשרה קילומטרים, בטיפוס לקרוייזברג, הדבוקה סגרה את הפער, כשהפעם וויבס מאבדת קשר עם הדבוקה באופן סופי. 17 רוכבות הגיעו יחד לקוורמונט, 18 קילומטר לסיום, כאשר פראנן-פרבו הגבירה קצב ולקחה אתה את קופקי, ניוואדיומה וליפרט.
הפולנייה ניסתה ללחוץ בעלייה לפטרברג, אבל לא הצליחה להיפטר משלוש האחרות. מאחור, קבוצה של שבע רוכבות ניסתה לצמצם את הפער בקילומטרים האחרונים, אבל היתרון רק גדל והכל היה מוכן לספרינט הסיום. ניוואדיומה ניסתה להפתיע ויצאה למתקפה חצי קילומטר לסיום, אבל לא יכלה לכח של אלופת העולם, שתנסה בעוד שבוע להגן על תוארה בפריז-רובה.