אלכוהול היה מאז ומתמיד הנושא המרכזי לחגיגה או לציון סיומו של אירוע מוצלח, ומשקאות אלכוהוליים הפכו כבר מזמן לדרך שאיתה מסיימים פעילות גופנית עצימה וממושכת. אבל העולם משתנה, ואיתו גם הדרך שבה אנחנו צורכים את המשקאות שלנו, והיום אפשר לקבל את אותה חוויית שתייה רק ללא אלכוהול.
הדרישה מצד הצרכנים למשקאות אפס אחוז אלכוהול הולכת ועולה בשנים האחרונות, ועל פי ניתוחי שווקים מהארץ ומהעולם תחזית הצמיחה השנתית המצטברת הממוצעת הכמותית במשקאות אלה עומדת על 8 אחוזים בין השנים 2021 ל-2025. הצמיחה הכמותית של האלכוהול, לשם השוואה, מוערכת בכ-0.7 אחוזים בלבד.
נתון נוסף שמעיד על הדרך שאליו הולך שוק המשקאות נטולי האלכוהול בא בדמות שיעור הגידול שלו, וכמות הקבוצות והשווקים שאליהם הוא חדר: ב-2021 הסגמנט הזה עמד על קרוב ל-10 מיליארד דולרים בעשרת השווקים המובילים בעולם, בעוד שרק לפני שלוש שנים הסכום הזה עמד על 7.8 מיליארד.
על פי הערכות מומחים בתחום שוק המשקאות אפס אחוז אלכוהול אינו עוד טרנד חולף אלא מגמה שהולכת להישאר, בזכות רווחיות גבוהה ונטולת מיסוי על אלכוהול, לצד פנייה לקהלים חדשים שנמנעו מצריכת המשקאות שהיו קיימים עד היום מטעמים של בריאות או דת.
בירות נטולות אלכוהול (AFB – Alcohol Free Beer) הן חלוצות הז'אנר, ונחשבות לסגמנט ה-NLA הנפוץ והוותיק ביותר. בהגדרה בסיסית ביותר, בירות NLA הן בירות עם אחוזי אלכוהול בודדים. בירה עם פחות מ-0.5% ABV יכולה להיקרא "בירה ללא אלכוהול".
פנינו לעופר חבקין, סומליה בירה (Beer Sommelier) ומנהל תחום מקצועי של CBC, יצרנית קרלסברג ויבואנית קרלסברג 00, כדי להבין קצת יותר את הפרקטיקה של טרנד ה-0.0 והאתגרים המרכזיים בשוק הישראלי: "בישראל הקהל עדיין צורך אלכוהול בשביל לתפוס ראש ולאו דווקא במטרה לחוות את הטעם או החיבור של משקאות אלכוהוליים לחוויה קולינארית, או כחלק משמירה על אורח חיים בריא. בטח כשמדובר בבירה ללא אלכוהול שיכולה להוות תחליף בריא יותר ממגוון משקאות קלים מאחר ומדובר במשקה טבעי, בריא וללא חומרים משמרים".
"האתגר הגדול הוא בטעמה של הבירה ללא אלכוהול, שבעקבות תהליכי הייצור המורכבים שלה נוצר סגנון בעל פרופיל סנסורי שונה ממותג הליבה של אותה הבירה. לכן המלצתי למי שחווה בירת 00 בפעם הראשונה היא לגשת לטעימה עם ציפייה למשהו שונה מבירה עם אלכוהול – מתיקות גבוהה יותר, חמאתיות מורגשת עקב תסיסה קצרה מאוד וגוף קל מאוד. ברמה האישית זכורה לי הפעם הראשונה שלי עם בירת 00 אי שם לפני כמעט עשור – לאגר 00 בהיר של מותג בינ"ל מוכר מאוד. הלגימה הראשונה תפסה אותי לא מוכן והתגובה הראשונית הייתה פחות מסופקת. היום סגנון בירת 00 היא לגמרי ה-GO TO BEER שלי במהלך היום כתחליף למשקה קל, או כמלווה לארוחה בימים עמוסים או במידה ואני נוהג".
"טרנד הבירות ללא אלכוהול הוא אחד הטרנדים המתפתחים בענף וחיזוק לזה הוא כניסתן של מבשלות הקראפט לתחום המאתגר, ופיתוחם של מגוון סגנונות בירה מאוד קראפטיים ללא אלכוהול כמו סגנונות חיטה, IPA ועוד. בארה"ב קיימות מבשלות שכל פורטפוליו המוצרים שלהן מתמקד בבירות ללא אלכוהול".
"החברות הגדולות הפועלות היום בישראל הצליחו להטמיע את מותג הבירה ללא אלכוהול דרך חינוך השוק להזדמנויות צריכה חדשות, חשיפה באירועי ספורט, עיצוב שונה וקמפיינים שמדגישים עד כמה מעורבת כאן חווית שתייה אחרת וייחודית. כל אלה באו רק על רקע העובדה שהקהל הישראלי צורך את האלכוהול שלו במידה פחותה יחסית לעומת חבריו במדינות ה-OECD, עם כמות של 2.6 ליטרים בשנה בלבד. צריכת הבירה השנתית הממוצעת בישראל עומדת על כ-13 ליטר בירה לנפש, והיא ברובה מתרחשת בנסיבות חברתיות".
תוכן שיווקי בשיתוף קרלסברג