דיאטן קליני מסביר: למה לא צריך לפחד מארוחת החג

ארוחה אחת יכולה להשפיע משמעותית על המשקל או על אחוזי השומן שלנו? אז זהו, שלא! חגי טל שחר מפחית את נקיפות המצפון שלכם וממליץ: "חזרו למחרת החג לאכילה מאוזנת וכל השאר כבר יסתדר מעצמו"
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
ארוחת חג | צילום: Shutterstock

ערב ראש השנה כבר כאן, ויחד איתו ארוחת החג המשפחתית המלאה במטעמים וכל טוב. כמו בכל חג בסגנון זה יתחילו לצוץ בוודאי ההנחיות הקבועות כיצד "למזער נזקים" ולעבור את ארוחת החג בשלום. קודם כל חשוב להבין שהחשש כי ארוחה אחת גדולה ככל שתהיה עשויה להשפיע באופן דרמטי על משקל גופנו אינו רציונלי ושגוי מהיסוד. בדיוק כמו שלקראת יום כיפור לא מתעוררת אצל הנוהגים לצום הציפייה לסיים את החג חטובים מאי פעם.

לכתבות נוספות בנושא:
הסופר פוד של ראש השנה: הכל על יתרונותיו הבריאותיים של הרימון
אתגר ארוחת החג: איך תזמון נכון של האימון יסייע לשרוף יותר שומן
10 מזונות בריאים ללב שכדאי להוסיף לרשימת הקניות שלכם

למעשה הבנה טובה יותר של התהליכים הפיזיולוגיים המתרחשים בגופנו עשויה להפחית את החששות אצל אנשים רבים ולייצר תחושה רגועה ונעימה יותר סביב ארוחות מסוג זה.

ראשית נסביר כי משקל גופנו אינו מורכב מקילוגרמים של שומן בלבד, אלא גם מאחוזים רבים של נוזלים וממסת השריר כמובן. למעשה על מנת להעלות או להפחית 1 ק"ג של שומן טהור יש צורך להיות בעודף או בחסר קלורי של אלפי קלוריות לאורך זמן. מדובר בסכום גדול מאוד של קלוריות אשר בלתי אפשרי לצרוך אותן בארוחה בודדת, אפילו אם תתאמצו מאוד…

צילום: Shutterstock

אז מדוע בכל זאת צפוי שתראו את המשקל קופץ למחרת ארוחת החג? חלק מעלייה זו נעוץ בעובדה הפשוטה שתכולת המזון בקיבה גבוהה יותר בהשוואה לארוחת ערב סטנדרטית. בנוסף, חלק נכבד מהעלייה נובע מצבירת נוזלים בגוף. אכילה של כמות רבה יותר של פחמימות, מזון מתובל ומלח ביחס לשגרה הם הגורמים העיקריים אשר גורמים לצבירת נוזלים זו. אם תחזרו למחרת להרגלי האכילה הרגילים שלכם ותשקלו בשנית לאחר יומיים-שלושה, תופתעו ודאי לגלות שהנוזלים הנ"ל התפנו מגופכם והמשקל חזר למספרים שהכרתם טרם החג.

כמובן שאם מתאים ונוח לכם להיצמד להמלצות השכיחות כמו: לעשות ארוחות קטנות וקלילות יותר במשך היום, לחסוך קלוריות לערב על ידי הפחתה של כמות הפחמימות והשומנים בארוחות הבוקר והצהריים, להתחיל את הארוחה במים וירקות, או למלא את הצלחת בכל מה שאוהבים אבל רק פעם אחת, אין בכך שום פסול. מצד שני, חשוב להבין שאין שום טעם והצדקה למפלס החרדה שארוחות מסוג זה מעלות אצל חלק לא מבוטל מהאוכלוסייה.

למה כן כדאי לתת תשומת לב?
בעיקר לימים שאחרי ארוחת החג. תחושות של אשמה, כישלון או ניסיונות לצמצום שלא לצורך כתוצאה מאכילה חריגה בערב החג עלולות להוביל בסופו של דבר לאכילה לא מאוזנת ובלתי נשלטת לאורך זמן וכתוצאה מכך לעלייה אמתית במשקל ובמסת השומן. ולכן המטרה היא פשוט לחזור למחרת החג לאכילה נעימה ומאוזנת וכל השאר כבר יסתדר מעצמו.

כותב: חגי טל שחר | דיאטן קליני עם התמחות בספורט, מחלקת התזונה ב"מדיקס" חיפה ותל אביב.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"תפסתי יום לא טוב ברכיבה, אבל אמרתי לעצמי שזה הכושר שלי היום. קיבלתי את המצב והמשכתי להילחם", הטריאתלטית הישראלית אנטונינה רזניקוב, אחרי שסיימה במקום ה-2 בקבוצת הגיל שלה באליפות העולם למרחק איש ברזל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג