גלולה חדשה בפיתוח תשפיע על הגוף כמו ריצת 10 ק"מ, האמנם?

מחקר חדש מצא כי שילוב של לקטט ו-BHB עשוי לסייע בשיפור היכולות הגופניות. המחקר נוסה עד כה בבעלי חיים בלבד, אך האם החלום של רבים עומד להתגשם? חגי טל שחר מסביר וגם מצנן מעט את ההתלהבות
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
כדור שהוא חלומו של כל רץ? | צילום: Shutterstock

האם אפשרי לשמור על כושר גופני ועל משקל תקין מבלי לקום מהספה? זו ככל הנראה משאלת הלב או הפנטזיה של חלק לא מבוטל באוכלוסייה. גלולה קטנה עלתה לאחרונה לכותרות בדיוק בהקשר הזה, אך רגע לפני שיוצאים לחגוג או לחפש איך אפשר להשיג אותה ברשת, כדאי לצנן מעט את ההתלהבות ולהבין לעומק במה בדיוק מדובר.

לכתבות נוספות בנושא:
מי זקוק להם, איך בוחרים והמיתוסים השגויים: המדריך המלא לבחירת מדרסים
8 עצות חשובות לרצים ורצות בגיל המבוגר
ממש לא רק לטניסאים: מהו מרפק טניס ואיך נוכל למנוע אותו?

מחקר חדש שנערך בדנמרק ופורסם ב Journal of Agricultural and Food Chemistry מציג גישה חדשנית לאספקה כפולה של שתי מולקולות מרכזיות בגוף: לקטט ובטא-הידרוקסיבוטיראט (BHB). הלקטט ידוע כמקור אנרגיה מיידי לשרירים במהלך פעילות גופנית, בעוד שה-BHB מיוצר בגוף בזמן צום או בתזונה קטוגנית ומשמש דלק חלופי למוח ולשרירים.

במחקר המדובר, יצרו החוקרים מולקולה חדשה המשלבת בין הלקטט ל-BHB, מתוך מטרה לבחון את השפעתם המשותפת בגוף. הם התמקדו במנגנונים פיזיולוגיים הכוללים את שיפור הניצול האנרגטי והיכולת של הגוף להתמודד עם מאמצים גופניים ממושכים. במחקר בדקו את ההשפעות על בעלי חיים במעבדה והדגישו את פוטנציאל השיפור בתפקוד המוחי והגופני, לצד ירידה בייצור לקטט מוגבר בשרירים המוביל לתחושת עייפות.

יעזור לכם בריצה? | צילום: Shutterstock

ממצאי המחקר הראו כי אספקת לקטט ו-BHB יחדיו עשויה להוביל לשיפור הביצועים הפיזיים, הודות לניצול יעיל יותר של מקורות אנרגיה חלופיים. משמעות הדבר היא שהשימוש במולקולות אלו עשוי לאפשר לגוף להמשיך להתאמץ זמן רב יותר לפני עייפות, ולשפר את הביצועים בזמן פעילות גופנית מאומצת.

פרופסור יואב כהן, אחד מהחוקרים המובילים, הסביר: "השימוש במולקולה יכול לסייע בשיפור הסיבולת והביצועים במהלך פעילות גופנית, וייתכן שבעתיד נוכל להשתמש בתוסף זה כדי לעזור לאנשים להפיק יותר ממאמצים פיזיים, בין אם מדובר בספורטאים מקצועיים או באנשים שעוסקים בכושר גופני למטרות בריאותיות".

אז האם ניתן להחליף את האימון בגלולה? לא כל כך מהר! למרות ההבטחה הגדולה, חשוב להבהיר כי לא מדובר בתחליף לאימון גופני. כלומר, הגלולה אינה יכולה להחליף את האימון עצמו, אך אולי יכולה לסייע בהגברת היכולת הגופנית, כמו גם לסייע בשיקום לאחר מאמץ.

צילום: Shutterstock

חשוב מאוד להבין ולהדגיש כי נכון להיום, המחקר בוצע בבעלי חיים בלבד וניסויים קליניים בבני אדם ייקחו ככל הנראה עוד מספר לא מבוטל של שנים. המשמעות היא שיש עוד דרך רבה לעבור עד ליישום (אם בכלל) בתוספי תזונה המיועדים לבני אדם.

לסיכום
המחקר מצביע על פוטנציאל גדול בשימוש בתוספים אלו לשיפור הביצועים הפיזיים והמוחיים, אך יש לזכור כי מדובר בפוטנציאל בלבד והמחקר עדיין בראשית דרכו. עוד מוקדם מאוד להעריך עד כמה תוספים אלה יהיו יעילים לשימוש בקרב הציבור הרחב. אז לעת עתה, הדרך לאימון טוב ויעיל עדיין עוברת דרך פעילות גופנית קבועה. אז יאללה, קומו מהספה!

למחקר המקורי לחצו כאן

 


 

הכותב: חגי טל שחר | דיאטן קליני עם התמחות בספורט, מחלקת התזונה ב"מדיקס" חיפה ותל אביב.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"הספורט מציב לנו יעדים ומטרות להיאחז בהם. לשאוף אליהם. כל פעם שנופלים על הברכיים ונשברים לרסיסים, נאספים, נעמדים על הרגליים וממשיכים הלאה, ושוב נופלים ושוב נעמדים", איה מידן, טריאתלטית מבארי שניצלה מהטבח ב-7.10


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג