לכל כתבות הסיכום של הג'ירו ד'איטליה בשוונג – היכנסו
מסלול המרוץ 2021 המלא
המועמדים לניצחון השנה
ג'ירו ד'איטליה 2021 – הפרולוג: קטע 1 טורינו, איטליה נגד-שעון אישי
מנצח היום: פיליפו גאנה (Ineos Grenadiers)
סיים בזמן של: 8:47 דקות
ממוצע מהירות: 58.7 קמ״ש
מרחק: 8.6 ק"מ (נגד-שעון אישי ITT)
דרגת קושי: 2 כוכבים מתוך 5
מאיפה לאיפה: טורינו ל-טורינו
צ פ ו || סיכום קטע 01
מה היה על המסלול?
קטע נגד-שעון אישי הראשון במרוץ השנה מתוך שניים, המהווים את הפתיחה והסיום של המרוץ האיטלקי והמאבק על החולצה הוורודה. אורך הקטע 8.6 קילומטרים מישוריים, עם מספר פניות חדות כולן בתוך העיר טורינו. בשל תוואי המסלול כל הרוכבים בחרו לרכוב עם אופני נג״ש ייעודיים. זהו קטע נג"ש ראשון וקצר מאוד שבדרך כלל יכונה פרולוג זאת לעומת הקטע האחרון בטור שיכול להיות מכריע באורך של 30 ק"מ. יש נקודה אחת רשמית של מדידת זמני הביניים של הרוכבים על המסלול ב-3.8 ק"מ מול טירת דל-ולנטינו ממש מעט לפני נקודת האמצע של המסלול והיא משמשת למעקב אחר התקדמות והשוואה בין הרוכבים תוך כדי מרוץ.
מהלך התחרות
מדובר במרוץ נגד-שעון אישי מישורי ואורבני לחלוטין עם מקטעים ארוכים וישרים בשדרות העיר טורינו. ניתן לראות את השוני ברוכבים והקבוצות בבחירת הציוד בתת-ענף שהוא התמחות בפני עצמה. הזינוקים של 184 הרוכבים הם בהפרש של 1 דקה בין רוכב לרוכב. בשעה 15:00 (שעון ישראל) יצא הרוכב הראשון מהרמפה בטורינו, פיליפו טאלייאני (Androni Giocattoli-Sidermec) האיטלקי.
המהלכים המנצחים
אלוף אוסטריה נגד-שעון הוא מתיאס ברנדלה מהקבוצה הישראלית ישראל סטארט אפ ניישן (ISN). הזינוק היה בשעה 16:00 (שעון ישראל) והוא גם הראשון לקבוע תוצאה סופר איכותית משמעותית – 9:09 דקות, מהירות ממוצעת של 56.4 קמ"ש והוא יושב על "הכסא החם" של מוביל הקטע כחצי שעה מרשימה. הראשון לשבור את הזמן של ברנדלה הוא הנורווגי הצעיר טוביאס פוס (Jumbo-Visma) עם זמן מעולה של 9:00 דקות בדיוק.
אדוארדו אפיני האיטלקי, חבר קבוצתו של פוס, הוא הרוכב הבא שקובע זמן משמעותי 8:57 והראשון לרדת מתחת ל-9 דקות.ראמי קאבנייה (Deceuninck-QuickStep) האלוף הצרפתי עושה זמן מאכזב של 9:02 דקות לאחר שסומן כאחד הפייבוריטים המובילים לניצחון בקטע.
רמקו אוונפול (Deceuninck-QuickStep) הכישרון הבלגי הצעיר עליו דובר רבות מכיוון שהוא חזר מפציעה ארוכה ישר לג'ירו ד'איטליה הראשון שלו עשה זמן מצוין 9:06 דקות ומקום שביעי כללי בקטע, בהחלט נראה מבטיח. פיליפו גאנה הפייבוריט הגדול לניצחון בתחרות מזנק 10 רוכבים לסיום הקטע ונותן לקהל בבית ולקהל המועט בצידי הכביש הצגה ענקית כשהוא עושה את הרכיבה המהירה ביותר ומנצח את הקטע עם זמן של 8:47 דקות במהירות ממוצעת של 58.7 קמ"ש.
גאנה אלוף העולם המכהן במקצוע הנג"ש מנצח קטע פתיחה של הגי'רו שני ברציפות אחרי הניצחון של שנה שעברה, דבר שלא קרה מאז פרנצ'סקו מוזר בשנות ה-80. מאוד מעניין להסתכל על טבלת ההפרשים בין הרוכבים המיועדים לניצחון בדירוג הכללי במרוץ, אפילו בקטע כזה קצר כבר נוצרים פערים שעלולים להשפיע על המשך הדרך.
אלכסנדר ולאסוב (Astana-Premier Tech) מסיים במקום ה-11 הוא רוכב ה-GC עם הרכיבה הכי חזקה מבין הפייבוריטים לניצחון הכללי בחולצה הורודה, הוא עצר את השעון על 9:11 דקות, 14 שניות מהיר יותר מהיריב הרציני הקרוב ביותר אליו סיימון ייטס (Team BikeExchange) שעשה 9:25 דקות. וינצ'נזו ניבאלי (Trek-Segafredo) הכוכב המקומי והרוכב היחידי שזכה בג'ירו ונמצא ברשימת המזנקים השנה סיים עם זמן של 9:28 דקות, ג'אי הינדלי (Team DSM), מקום שני שנה שעברה עוצר את השעון על 9:33 דקות.
ישראל סטארט-אפ ניישן
גיא ניב זינק בשעה 16:23 שעון ישראל במדי הקבוצה הייחודיים שעוצבו לג'ירו, הוא הרוכב ה-84 לזנק לתחרות וזהו הזינוק ה-3 שלו לג'ירו והרביעי לגרנד טור עם הטור דה פראנס שהשתתף בו שנה שעברה. ניב עוצר את השעון על 10:21 דקות והוא יזנק מחר לקטע הכביש הראשון שבו כבר יצטרך לעבוד עבור המטרות הקבוצתיות. דן מרטין האירי הוא הרוכב של הקבוצה המיועד להתמודדות בדירוג הכללי עושה תוצאה איטית יחסית של 9:44 דקות אשר ממקמת אותו רחוק יחסית לשאר רוכבי ה-GC.
אירוע דרמתי התרחש לאחר הקטע של היום, כאשר הרוכב הלטבי של ישראל סטארט אפ ניישן, קריסטס ניילנדס, התרסק בדרך למלון אחרי שסיים בתוצאה טובה את שלב הנג"ש. לרוע המזל תוצאת ההתרסקות היא שבר בעצם הבריח ולכן לא יוכל להתחרות בג׳ירו. זוהי מכה משמעותית לקבוצה שכן קריסטס היה בכושר גבוה ונחשב לא רק לכוח אש חשוב לתמיכה בדן מרטין, אלא למי שיכול היה להביא נצחון באחד השלבים בבריחה מוצלחת
קלוז אפ על קטע 02 – יום ראשון
הקטע השני של הג'ירו יוזנק מחר, יום ראשון בשעה 13:55 (שעון ישראל), קטע פתיחה מסורתי ומישורי יחסית שיתחיל ב-סטופיניגי (ניקלינו) ויסתיים ב-נובארה, כאשר הרוכבים יעברו 179 ק"מ בפרופיל מישורי רמת קושי 2 כוכבים מתוך 5.
ישנה עליה אחת מדורגת ראשונה בג'ירו הזה מדורגת 4 (קלה) והיא מופיעה באמצע המסלול אחרי כ-95.2 ק״מ שמה ״מונטה-צ'יארו ד'אסטי״ והיא גבעה בגובה 292 מטרים. זאת ההזדמנות הראשונה לרוכב שיהיה בבריחה לקחת ניקוד הרים וללבוש את החולצה של המטפס הטוב ביותר.
בשליש האחרון של המרוץ יש עניין רב בגלל השיבוץ של 2 מאוצי ביניים, ספרינט ביניים בתוך קטע מקנה ניקוד לרוכב המתחרה על החולצה הסגולה של הספרינטר המוביל, בספרינט ביניים השני יש גם שניות בונוס על הקו רלוונטיות יותר למתחרים בדירוג הכללי של 3,2,1 שניות לשלושה הראשונים.
הכבישים בסיום הקטע הם רחבים מאוד והפניה האחרונה היא ימינה 1.5 ק"מ מהסיום שצפוי להיות ספרינט פיניש המוני בדבוקה, בו גם יחולקו נקודות לספרינטר המצטיין ושניות בונוס לשלושה הראשונים על הקו 10, 6 ו-4.
מועמדים אפשריים לניצחון
פייבוריטים לניצחון בקטע השני לפי סדר יורד הם ספרינטרים מאיצי על: קיילב יואן, דילן גרונווגן, טים מרלייר, אליה ויויאני, ג'יאוקמה ניצולו וכמובן פיטר סאגאן.
תוצאות עשרת הרוכבים הראשונים בקטע 1:
1. Filippo Ganna (ita) 00:08:47
2. Edoardo Affini (ita) + 0.10
3. Tobias Foss (nor) + 0.13
4. João Almeida (por) + 0.17
5. Rémi Cavagna (fra) + 0.18
6. Jos van Emden (nld) s.t.
7. Remco Evenepoel (bel) + 0.19
8. Max Walscheid (ger) s.t.
9. Matthias Brändle (aut) + 0.22
10. Gianni Moscon (ita) + 0.23
לובשי החולצות לאחר קטע 01
חולצה ורודה (מוביל הטור) – פיליפו גאנה Ineos Grenadiers
חולצה לבנה (הרוכב הצעיר המוביל) – פיליפו גאנה Ineos Grenadiers
חולצה סגולה (הספרינטר המוביל בדירוג) – פיליפו גאנה Ineos Grenadiers