לעיר העתיקה פרוג'ה בירת חבל אומבריה במרכז איטליה, שיושבת על גבעה בגובה 500 מ' מעל פני הים, היסטוריה מתועדת בת 3,000 שנה ופסטיבל שוקולד כל שנה באוקטובר. היום (שישי), במזג אוויר מושלם וללא מופעי שוקולד מיוחדים, אירחה פרוג'ה את קו הסיום של שלב 7 בג'ירו ד'איטליה בחלוף 40.6 ק"מ קשים נגד השעון שהחלו בעיירה העתיקה פוליניו (אותה מכנים תושביה, "מרכז העולם").
המסלול היה פשוט – פתיח של 34 ק"מ שטוחים, עם רוחות בעוצמה משתנה לפי שעת הזינוק של כל רוכב, וסיומת בעלייה בת 6.5 ק"מ, כאשר הקילומטר וחצי הראשונים תלולים יותר, וחמשת הק"מ האחרונים תלולים פחות.
הרכיבים הדרושים לניצחון – 40.6 ק"מ של עוצמה עקבית על הפדאלים, אווירודינמיות בלתי מתפשרת, ריכוז מאמץ ובסיום – מהירות טיפוס בעלייה. מלכתחילה, המסלול נראה כתפור לרוכבי נג"ש קלאסיים, דוגמת אלוף איטליה (ובעבר אלוף העולם) נגד השעון – פיליפו גאנה.
אחד הדברים היפים באופני כביש, הוא שאין שום משמעות לזמנים, למעט ככל שהם מתייחסים למתחרים שלך. המהירות הכללית לא חשובה, הזמן המצטבר לא חשוב, חוץ מאשר בפרמטר אחד ויחיד – איפה את/ה נמצא/ת ביחס למתחרים/ות באותו יום נתון על אותו מסלול.
פיליפו גאנה פתח כמו אופנוע. לאיטלקי הגדול – 84 ק"ג על גובה 1.93 מ' – יש את המנוע הדרוש כדי למחוץ את הפדאלים במישור. מה יישאר לו בעלייה? מתברר שמספיק. גאנה הוציא 1:39 דקות מהמוביל הקודם, ונטל את ההובלה בשלב המוקדם.
🫡 There's a new sheriff in town!
Or here, I guess there's a new maresciallo in Perugia?🥇 🇮🇹 @GannaFilippo
🥈 🇩🇰 @mikkelbbjerg + 1'39"
🥉 🇮🇹 @Lorenzo_Milesi + 1'55"
4️⃣ 🇳🇱 @daanhoole + 2'15"
5️⃣ 🇮🇹 @edoardo_affini + 2'25"#GirodItalia pic.twitter.com/wzHa7bfOlC— Giro d'Italia (@giroditalia) May 10, 2024
במקומות 3-2 אחריו התמקמו חבריו לקבוצת אינאוס, מגנוס שפילד האמריקאי וטימן ארנסמן ההולנדי. היום של קבוצת אינאוס התחיל מושלם. אבל שלושת רוכבי אינאוס שהתמקמו במקומות הראשונים, זינקו מוקדם יחסית למובילים בדירוג הכללי. מה יעשו המתמודדים לניצחון?
בנקודת המדידה השנייה, לאחר 34 ק"מ, לגאנה היו עדיין יתרונות משמעותיים. 47 שניות על טאדיי פוגצ'אר שזינוק אחרון עם חולצת המוביל הוורודה; 1:27 דק' על חברו לקבוצת אינאוס גריינט תומאס שזינק מהמקום השני בדירוג; ו-2:04 דק' לפני המדורג שלישי הבוקר – דני מרטינז, אלוף הנג"ש הקולומביאני מקבוצת בורה-הנסגרואה.
אבל בעלייה האחרונה, הכל התחיל להשתנות. כשמרטינז חצה את הקו, התברר שהוא צימק את היתרון של גאנה עליו ב-32 שניות שלמות בעלייה האחרונה. אם זה מה שמרטינז מסוגל לעשות, מה יעשו תומאס ופוגאצ'ר?
מהר מאד התברר, שתומאס, מנצח הטור דה פראנס ב-2018 והשני בג'ירו אשתקד, לא הצליח לייצר את העוצמה הנדרשת. הוא סיים 1:43 דקות אחרי גאנה, לאחר שאיבד עוד 16 שנ' לאיטלקי הגדול.
💐 The podium of Stage 7️⃣:
🥇 🇸🇮 @Tamaupogi (UAD)
🥈 🇮🇹 @GannaFilippo (IGD)
🥉 🇺🇸 @magnussheffield (IGD)#GirodItalia pic.twitter.com/BiqenxXUiS— Giro d'Italia (@giroditalia) May 10, 2024
אבל אצל פוגצ'אר זה נראה לגמרי אחרת. הסלובני מייצר עוצמה חריגה לאורך זמן ביחס לגודל שלו. תחילת העלייה הייתה המקום לו הוא חיכה. היתרון של גאנה הלך והצטמצם. האיטלקי, שישב על כורסת המוביל, התחיל להזיע. נמאס לו לסיים שני בשלבי נג"ש. בטח באיטליה. אבל זה לא עזר. פוגצ'אר חצה את הקו 17 שנ' לפני גאנה. הוא שרף את העלייה בת ה-6.4 ק"מ 64 שניות מהר יותר מגאנה.
ניצחון השלב – לפוגצ'אר עם שלל תמורות על הדרך. ניצחון שלב נג"ש שלישי בגרנד טורים (אחרי שניצח בעבר שני שלבי נג"ש בטור דה פראנס); ניצחון שלב שני בג'ירו; ולא פחות חשוב – הגדלת היתרון שלו בהובלת המרוץ בדירוג הכללי ל-2:36 דק' על דני מרטינז ו-2:46 דק' על גריינט תומס הבאים אחריו.
משחק על המורשת ועל העונה כולה
מכאן, אנחנו נכנסים למשחק של הגדולים. משחק על עונה, ואולי אפילו מורשת של קריירה. פוגצ'אר הפסיד את שני הגרנד טורים האחרונים בהם השתתף (הטור דה פראנס) ליונאס ויגגור הדני מקבוצת ויסמה. היתרון העצום של פוגצ'אר בג'ירו היום, בחלוף פחות משבוע אחד, מאפשר לפוגצ'אר לרכוב הגנתי ממחר ועד לשלב האחרון בעוד שבועיים וחצי ברומא. להגן מפני התקפות, ולבזבז מינימום אנרגיה.
רכיבה הגנתית ושמרנית ככל שניתן, עשויה להעניק לפוגצ'אר לא רק את הניצחון בג'ירו, אלא לאפשר לו להתמודד בהצלחה עם האתגר של כיבוש החולצה הוורודה בג'ירו והחולצה הצהובה בטור דה פראנס, באותה שנה. על אחת כמה וכמה, כאשר קיים ספק גדול אם אלוף הטור דה פראנס בשנתיים האחרונות, יונאס וינגגור, בכלל יזנק לאחר התאונה הקשה בה היה מעורב לפני כחודש, עם העצמות השבורות והחור בריאה מהם סבל.
בין אם וינגגור ינזק לטור דה פראנס כשיר חלקית, או לא יזנק בכלל, המשך ניהול מאמצים ואנרגיה באופן יעיל וכלכלי מצד פוגצ'אר מעכשיו ועד סוף הג'ירו, עשוי להיות מפתח להתמודדות מוצלחת שלו גם בטור דה פראנס בחודש יולי.
לכן, השאלה עכשיו, היא האם נראה רכיבה הגנתית של הסלובני (למעט אולי 3-2 ק"מ אחרונים התקפיים בשלבים הרריים נבחרים), או שנראה אותו מנסה להמשיך להגדיל את יתרונו בכל הזדמנות. המענה לשאלה הזו, צפוי לא רק לעצב את המשך הג'ירו כולו, אלא אולי גם להכריע את הטור דה פראנס ביולי.
תזכורת – האחרונים שניצחו את הג'ירו והטור באותה שנה, היו מחד – אחד הרוכבים ההתקפיים והמלהיבים שישבו אי פעם על על אופניים – הפיראט האיטלקי מרקו פנטאני ב-1998; ולפניו, אחד הרוכבים הממושמעים והטקטיקנים ההגנתיים בכל הזמנים – המכבש הבאסקי מיגל אינודראין ב-1992 ו-1993. מאז חלפו מעל 25 שנה. המפגש של פוגאצ'ר עם היסטוריית הגרנד טורים שתיכתב באביב-קיץ 2024, מתחיל מחר.
חמשת הראשונים בקטע 7:
1. טאדיי פוגצ'אר (UAE) – 51:44 דקות
2. פיליפו גאנה (INEOS Grenadiers) +17 שניות
3. מגנוס שפילד (INEOS Grenadiers) + 49 שניות
4. טימן ארנסמן (INEOS Grenadiers) + 1:00 דקות
5. מקס שכמן (BORA – hansgrohe) + 1:05 דקות
דירוג כללי:
1. טאדיי פוגצ'אר (UAE): 24:12:36 שעות
2. דני מרטינז (BORA – hansgrohe) + 2:36 דקות
3. גריינט תומאס (INEOS) + 2:46 דקות
4. בן אוקונור (Decathlon AG2R La Mondiale) + 3:33 דקות
5. לוק פלאפ (Jayco AlUla) + 3:42 דקות
לובשי החולצות לאחר קטע 6:
חולצה ורודה (מוביל הג'ירו) – טאדיי פוגצ'אר (סלובניה, UAE)
חולצה לבנה (הרוכב הצעיר המוביל) – לוק פלאפ (אוסטרלי, Jayco AlUla)
חולצה כחולה (המטפס המוביל בדירוג הרים) – טאדיי פוגצ'אר (סלובניה, UAE)
חולצת הצ'יקלמינו (הספרינטר המוביל בדירוג) – ג'ונתן מילאן (איטליה, Lidl-Trek)