השלב ה-19 בג'ירו ד'איטליה נפרס על פני 157 ק"מ עם טיפוס מצטבר של 2,850 מ', צפון מערבה לכל אורכו של חבל פריולי-ונציה ג'וליה. מהמישורים בגובה 40 מ' מעל פני הים, ועד 5 ק"מ מהגבול האוסטרי בואך ספאדה בלב האלפים. בשלב שכלל רק שלוש עליות בקטגוריה 2 ו-3 ומגיע יום אחד לפני שלב לפני אחרון קשוח שיכלול טיפוס כפול למונטה גראפה (ונועד להשפיע על דירוג העשירייה הראשונה), לא היה ספק שבריחה איכותית תפרוץ קדימה.
בדבוקה, לא היה צפי לקרב של ממש. כי למעט חלילה תאונות, פציעות, מחלות או ממצאי סימום, הג'ירו הזה הוכרע. טאדיי פוגאצ'ר ינצח. בדירוג הכללי, נותרו עוד שיירי מאבק על המקום השני – האם יהיה זה הוולשי הוותיק גריינט תומאס (שחוגג מחר יומולדת 38) מקבוצת אינאוס, או דני מרטינז הקולומביאני מקבוצת בורה, שעד שנה שעברה עוד רכב לצדו ובשירותו של תומאס באינאוס. בכל מקרה, נראה שגם שניהם יעמדו מחרתיים על הפודיום ברומא.
השלב לקח את הרוכבים להקפה סביב הר הזונקולאן האימתני, אבל למרבה הצער, מבלי לטפס עליו. כ-80 ק"מ לסיום, עברו הרוכבים בטולמצו – עיירת הולדתו של ג'ונתן מילאן. בשלב זה, הדבוקה שניסתה בהתחלה לשמור את ניסיונות הבריחה על חבל קצר, שיחררה. אמנם קבוצת בריחה גדולה של 19 רוכבים יצאה לדרך, אבל לקראת 30 הק"מ האחרונים נותרה בראש רק חוליית חוד איכותית שכללה לא פחות מארבעה ממנצחי השלבים בג'ירו השנה – ז'וליאן אלאפיליפ הצרפתי, גאורג שטיינהואזר הגרמני, ג'ונתן נרוואז האקוודורי ופליאו סאנצ'ז הספרדי – יחד עם אנדראה ונדרמה, שניצח שלב ג'ירו ב-2021, ולוקאס פלאפ אלוף אוסטרליה.
ונדרמה האיטלקי, מקבוצת דקתלון AG2R לה מונדיאל, תקף בירידה מ-סלה ולקלדה על הכבישים הרטובים מהגשם. החמישייה שהיתה עמו, לא ראתה צורך דחוף לרדוף אחריו. על הטעות הזו הם שילמו ביוקר.
ונדרמה נכנס לקצב אישי, פתח פער של דקה מרודפיו (שלבסוף התעוררו, אבל באיחור), וכיסה את ה-20 ק"מ במגמת עלייה, כולל הטיפוס לצ'ימה ספאדה, מהר יותר מרודפיו. אחריו יצא לרדוף גיאורג שטיינהאוזר תחילה, ובהמשך גם פליאו סנצ'ז.
🇮🇹 @giroditalia
Vendramix 😍#DECATHLONAG2RLAMONDIALETEAM pic.twitter.com/endxJKeN2b
— DECATHLON AG2R LA MONDIALE TEAM (@decathlonAG2RLM) May 24, 2024
6 ק"מ לסיום, מפסגת הצ'ימה ספאדה ועד קו הסיום, עדיין נותר ל-ונדרמה האיטלקי יתרון של דקה. לא היתה לו שום כוונה לתת ליתרון שלו להצטמצם. האיטלקי שרוכב כבר שנים בקבוצה הצרפתית AG2R לה מונדיאל – היום דקתלון AG2R לה מונדיאל – לא הירפה ולא איבד ריכוז לרגע. השלב הזה יהיה שלו. ניצחונותיו בקריירה אינם רבים. על ניצחון שלב שני בג'ירו, לא הייתה לו שום כוונה לוותר.
ההתמקדות בתחרות על הדירוג הכללי לעתים מפספסת מאבקים ספורטיביים כמו זה שנראה היום. חוליה של רוכבי על, מנצחי שלבים, אלופי ארצותיהם ואלוף עולם לשעבר התחרו על הבכורה, ונדרמה האיטלקי, שיחגוג בעוד חודשיים 30 – ניצח וכיאה למנצח איטלקי שנתן את כל כולו, התפרץ בבכי על קו הסיום.
בכל זאת מילה על הדירוג הכללי. קשה לכתוב את המלים האלו, אבל אין ברירה. פוגאצ'ר נראה קצת קליל מדי, קצת נינוח מדי, קצת טוב מדי. הוא לא באמת נאלץ להילחם כדי לנצח את הג'ירו הזה. אינני רוצה לדבר על חשדות (אף כי למדנו כבר שבעולם האופניים, מי שמבטל חשדות עושה זאת על סיכונו האישי. בקבוצת סונייה דובאל בה עבד בעבר מאורו ג'יאנטי, המנהל הנוכחי של קבוצת UAE בה רוכב פוגאצ'ר, הושעו בעבר כמה רוכבים בגין שימוש בחומרים אסורים), אבל אולי צריך לדבר על מסלול שהותאם מראש עם המארגנים ונתפר מראש למידותיו של פוגאצ'ר.
👕 The jerseys after Stage 1️⃣9️⃣:
💗 🇸🇮 @Tamaupogi (UAD) – @EnelGroupIThttps://t.co/yBrijzYg0N#GirodItalia | #jerseys pic.twitter.com/hKETOz45Np
— Giro d'Italia (@giroditalia) May 24, 2024
ידועה ומובנת כוונתו של פוגאצ'ר לא לקלקל בג'ירו את סיכוייו לנצח את הטור דה פראנס. ספק אם הוא שש לקחת חלק בג'ירו מפרך וקשוח מדי. הג'ירו הנוכחי נראה קצת פחות מפרך מרבים מקודמיו. הדבר מוצא ביטוי גם בכך שהמהירות בקמ"ש על הכביש, היא גבוהה יותר מכל ג'ירו בהיסטוריה. האם ייתכן שההנהלה השוויצרית-איטלקית של קבוצת UAE, אולי לצד קצת כסף אמירתי, סייעו להתאים את מסלול הג'ירו השנה למתקפה הכפולה של פוגאצ'ר על שני הגרנד טורים? ספק אם נדע. אבל המחשבה הזו עברה בראשם של אחדים.
מתכוננים לקטע 20:
מחר, יורדים חזרה למחוז ונטו. שלב אחרון קשוח של 184 ק"מ עם שני טיפוסים ארוכים למונטה גראפה. מונטה גראפה שימש כמעוז צבאי בשתי מלחמות העולם. הוא הפך לזירת קרבות מרים בין איטלקים לאוסטרים במלחמת העולם הראשונה; ובין הפרטיזנים האיטלקים לנאצים במלחמת העולם השנייה. בראשו, אנדרטת זיכרון צבאית ללוחמים האיטלקים. שם תוכרע זהות דירוג העשירייה הראשונה, והפודיום של ג'ירו 2024.
חמשת הראשונים בקטע 19:
1. אנדראה ונדראמה (Decathlon AG2R La Mondiale Team) – 3:51:05 שעות
2. פלאיו סאנצ'ס (Movistar) + 54 שניות
3. גאורג שטיינהאוזר (EF Education – EasyPost) + 1:07 דקות
4. ג'ונתן נרוואז (Ineos Grenadiers) + 2:27 דקות
5. לוק פלאפ (Jayco AlUla) זמן זהה
💐 The podium of stage 1️⃣9️⃣:
🥇 🇮🇹 @AndreaVendra (DAT)
🥈 🇪🇸 @pelayo_mayo (MOV)
🥉 🇩🇪 Georg Steinhauser (EFE)
#GirodItalia pic.twitter.com/m5wc6IMFIK— Giro d'Italia (@giroditalia) May 24, 2024
דירוג כללי:
1. טאדיי פוגצ'אר (UAE) 71:24:03 שעות
2. דני מרטינז (BORA – hansgrohe) + 7:42 דקות
3. גריינט תומאס (INEOS) + 8:04 דקות
4. בן אוקונור (Decathlon AG2R La Mondiale) + 9:47 דקות
5. אנטוניו טיברי (Bahrain – Victorious) + 10:29 דקות
לובשי החולצות לאחר קטע 19:
חולצה ורודה (מוביל הג'ירו) – טאדיי פוגצ'אר (סלובניה, UAE)
חולצה לבנה (הרוכב הצעיר המוביל) – אנטוניו טיברי (איטליה, Bahrain – Victorious)
חולצה כחולה (המטפס המוביל בדירוג הרים) – טאדיי פוגצ'אר (סלובניה, UAE)
חולצת הצ'יקלמינו (הספרינטר המוביל בדירוג) – ג'ונתן מילאן (איטליה, Lidl-Trek)
כתבה מדוייקת. וגם כן, יש חשדות. אולי בגלל זה הג'ירו השנה, קצת משעמם.