שלב 13 בג'ירו ד'איטליה היה שלב מעבר של 179 ק"מ שטוחים כמו פרקט (נקודת שיא הגובה של היום היתה 39 מ' מעל פני הים) מחוף הים האדריאטי לאורך מישורי אמיליה רומניה, בואך בולוניה ופרארה עד לסיום בעיירה צ'נטו; כל זה קרה יום לפני סוף שבוע עמוס שכולל שלב נגד השעון (בשבת) ואת תחילת הטיפוסים באלפים (ביום ראשון) – התוואי והעיתוי יכלו להוביל רק לסצנת סיום אחת – סיומת ספרינט!
לא נלאה הערב בהתפתחות השלב. למי שמתעקש: בריחה, פיצול של הדבוקה, סגירת הפיצול, התרסקויות, חזרה, וסיומת ספרינט. הערב, לכבוד ניצחון השלב השלישי של ג'ונתן מילאן בג'ירו 2024 והידוק אחיזתו על חולצת הספרינט בצבע הצ'יקלמינו, נקדיש כמה מילים לענקי הספרינט האיטלקי.
בשנת 1993 פרץ לחיינו מלך האריות – מריו צ'יפוליני
צ'יפוליני, מטוסקנה במקור, הפך לאב טיפוס לספרינטר איטלקי. מענקי הדבוקה המקצוענית בתקופתו, צ'יפוליני נישא לגובה 1.89 מ' ושקל גם בימיו הרזים, 76 ק"ג. קבוצתו של צ'יפוליני פיתחה לכדי שלמות את "רכבת הספרינט". הרכבת האדומה של קבוצת סייקו היתה משתלטת (לעתים באלימות ממש) על קדמת הדבוקה בקילומטרים האחרונים של שלבי ספרינט, ממקמת את האריה, וצ'יפוליני היה פורץ כאילו נורה מלוע של תותח ב-200 המטרים האחרונים.
מהירויות השיא של צ'יפוליני נעו סביב 70 קמ"ש. משך שנים ארוכות, שמו התנוסס כמנצח השלב שהיה אז המהיר ביותר בטור דה פראנס. וזה עוד לפני שאמרנו מילה על הססגוניות של הטיפוס, שרכב שלב נג"ש אחד בג'ירו עם בגד גוף מלא עליו מצויר גוף האדם ללא עור – רקמות שרירים בלבד; והיה מעטר את הכידון שלו בתמונות של הכוכבניות ההוליוודיות התורניות. סופר מריו.
צ'יפוליני ניצח 13 שלבים בטור דה פראנס (בו היה נוהג לפרוש לאחר כ-10 ימים, לפני ההרים), 42 שלבים בג'ירו ד'איטליה, ניצח במילאן סן-רמו, וגם זכה באליפות העולם ב-2002. עשור הזהב של סופר מריו צ'יפוליני.
ב-2002 הגיע הסילון – אלסנדרו פטאקי
כוכבו של פטאקי, שגדל שעה נסיעה מצ'יפוליני, בלה ספציה שבחבל ליגוריה, דרך בדיוק כשתדירות ניצחונותיו של צ'פוליני התחילה לדעוך. פטאקי, במשקל 75 ק"מ על 1.84 מ', היה גם הוא מהגדולים בדבוקה. במדי 4 הקבוצות האיטלקיות המוכרות של התקופה, שהרכיבו בשביל הסילון רכבות ספרינט משלו, גרף פטאקי מ-2002 ל-2010 לא פחות מ-6 ניצחונות שלב בטור דה פראנס, 22 ניצחונות שלב בג'ירו ד'איטליה, ועוד 20 ניצחונות שלב בוולטה אספניה. פטאקי הניף גם הוא את ידיו לניצחון בוויה רומא על קו הסיום של מילאן סן-רמו, וגם זכה בחולצות הספרינטרים בסוף כל שלושת הגרנד טורים.
אבל מ-2010, עידן ענקי הספרינט האיטלקים קפא. עד עכשיו.
ג'ונתן מילאן, רק בן 23, גדל בעיירה טולמצו, על גדות נהרות מי השלגים הנמסים בצפון מזרח איטליה למרגלות הדולומיטים, בואך סלובניה (ביום שישי הבא, הג'ירו עובר דרך עיירת הולדתו). מילאן מתנשא לגובה 1.93. במשקל 84 ק"ג, הוא מהרוכבים הגדולים בדבוקה, אם לא הגדול שבהם.
מילאן התחיל בוולודרום, והוא עדיין מתחרה שם. יש לו מדליית זהב מתחרות המרדף הקבוצתי (של 4 רוכבים) מאולימפיאדת טוקיו 2021 וזהב באותו מקצה מאליפות העולם מ-2021. אשתקד, ב-2023 הוא לקח את מדליית הזהב באליפות אירופה במרדף ליחיד במסלול הוולודרום (למרחק 4 ק"מ). לא נהיה מופתעים אם נראה אותו מתחרה בוולודרום גם בפריז 2024.
אשתקד, מילאן זכה בחולצת המאיצים בג'ירו, אבל התאכזב לרשום ניצחון על הקו רק בשלב בודד אחד. השנה, זה כבר אחרת.
מילאן, שכבר הספיק השנה לזכות בחולצת המאיצים גם בטירנו אדריאטיקו (לצד שני ניצחונות שלב שם) וגם בוולטה ואלנסיאנה בספרד, השלים היום בסוף שלב 13 ב-צ'נטו שלושה ניצחונות שלבי ספרינט בג'ירו הנוכחי, והידק את אחיזתו על ראש דירוג הספרינט (עם פער של 110 נקודות על הבא אחריו). ועוד רגליו נטויות.
כמה מאפיינים בולטים אצל מילאן השנה:
ראשית, הורכבה ועובדת בשירותו רכבת מובילי ספרינט מצוינת ומשתבחת של קבוצת לידל-טרק האמריקאית. הקטר האחרון ברכבת לפני מילאן עצמו, הוא סימונה קונסוני המצוין;
שנית, מילאן יוצא לספרינטים ארוכים. הוא ממריא בדרך כלל לא פחות מ-200 מ' מהקו ולעתים אף יותר, דוחס את הפדאלים מול הרוח ב-70 קמ"ש, והעוצמה שלו מאפשרת לו להשאיר את יריביו מאחור. הוא לא מסוג הספרינטרים המתוחכמים-אופורטוניסטים שיושבים על גלגל ופורצים הצדה וקדימה ממש לקראת קו הסיום.
שלישית, יש לו מהירות שיא אדירה (Top End speed) שהוא מסוגל להחזיק משך זמן ארוך יותר מאחרים. בספרינט, אפשר לדבר על שני סוגי מהירות: מהירות הפריצה ממצב של רכיבה לקראת ספרינט, לספרינט אול-אאוט. אפשר לקרוא לה מהירות הזינוק; ומהירות השיא, אליה מגיעים בדרך כלל לאחר פיתוח המהירות בספרינט קצת יותר ארוך.
These numbers are simply off the charts 😲🤯
Jonathan Milan produced mind-blowing power and speed to win Giro d’Italia Stage 4.
📸 Getty Images
_______
🇮🇹 #Giro pic.twitter.com/pYcePpgUq3— Velon CC (@VelonCC) May 7, 2024
מהירות השיא (הקצה העליון) של מילאן היא כרגע הגבוהה ביותר בג'ירו, ואולי בעולם. יש להניח שאותם דברים נכונים גם ביחס לנתוני תפוקת הוואטים המקסימלית שלו בסיומות שלב. אם בספרינט קצר, למאיצים עם מהירות זינוק גבוהה משלו, יש סיכוי נגדו, אז בספרינט ארוך יותר, מהירות השיא שלו גבוהה יותר וממושכת יותר, והספרינטרים האחרים נושרים לו מהגלגל.
זה בדיוק מה שקרה בשני ניצחונות השלב האחרונים שלו. כך פעלו גם גדולי הספרינט האיטלקי, קודמיו, מריו צ'יפוליני ואלסנדרו פטאקי.
אם אתם רוצים לראות את מילאן בימי הספרינט הבאים – הוא הענק שלבוש בצבע הסגול-חציל, הצ'יקלמינו, שראשו מקפץ למעלה-למטה על כל דחיפה של הפדאלים.
בינתיים, נסתפק הערב בלברך אותו – ברוך בואך לשושלת.
For those who love teammates celebrating teammates finish line photos 🫶💜 #GirodItalia 📸 @GettySport pic.twitter.com/rIEKjomQu7
— Lidl-Trek (@LidlTrek) May 17, 2024
חמשת הראשונים בקטע 13:
1. ג'ונתן מילאן (לידל טרק) – 4:02:03 שעות
2. סטניסלב אניולובסקי (קופידיס) – זמן זהה
3. פיל באוהאוס (בחריין ויקטוריוס) – זמן זהה
4. טים ואן דייק (ויסמה ליס-א-בייק) – זמן זהה
5. הוגו הופשטטר (ישראל פרמייר טק) – זמן זהה
דירוג כללי:
1. טאדיי פוגצ'אר (UAE): 49:24:38 שעות
2. דני מרטינז (BORA – hansgrohe) + 2:40 דקות
3. גריינט תומאס (INEOS) + 2:56 דקות
4. בן אוקונור (Decathlon AG2R La Mondiale) +3:39 דקות
5. אנטוניו טיברי (Bahrain – Victorious) + 4:15 דקות
לובשי החולצות לאחר קטע 13:
חולצה ורודה (מוביל הג'ירו) – טאדיי פוגצ'אר (סלובניה, UAE)
חולצה לבנה (הרוכב הצעיר המוביל) – אנטוניו טיברי (איטליה, Bahrain – Victorious)
חולצה כחולה (המטפס המוביל בדירוג הרים) – טאדיי פוגצ'אר (סלובניה, UAE)
חולצת הצ'יקלמינו (הספרינטר המוביל בדירוג) – ג'ונתן מילאן (איטליה, Lidl-Trek)