ג'ירו ד'איטליה 2023, קטע 7: תצוגה מבישה של היעדר תחרותיות בשלב ההררי הגדול הראשון

זה היה אמור להיות קטע משובח עם סיום מרתק בטיפוס לגראן סאסו, אולם בהחלטה תמוהה כל המועמדים לניצחון העדיפו לשייט לקו הסיום בלי שום התקפה או שמץ של תחרותיות. דוידה באיס האיטלקי ניצח, לקנסונד עדיין עם החולצה הוורודה לפני אוונפול
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
קבוצת הבריחה לקראת סיום קטע 8 | צילום מסך

קטע מספר 7: קפואה – גראן סאסו ד'איטליה
מנצח היום: דויד באיס
סיים בזמן של: 6:08:40 שעות
מרחק: 218 ק"מ
דרגת קושי: 4 כוכבים מתוך 5

כמי שצופה בתחרויות אופניים מקצועניות לפחות 30 שנה ברציפות, שלב 7 היום בג'ירו היה השלב השני הכי מביש בו צפיתי מימיי בעולם האופניים המקצועני. המביש ביותר היה השלב בו שיגר לאנס אמרסטרונג את ההתקפה ההררית המסוממת הראשונה שלו בטור דה פראנס 1999 למרומי עיירת הסקי ססטרייר, ומשם לעבר 7 חולצות צהובות – התקפה שלמראיתה, כל יודעי הדבר באופניים קברו את ראשם בידיהם בהבנה שמדובר במופע של רוכב מסומם עד מעל לאוזניו. אולם מקורה של הבושה היום הוא ההפך הגמור מהמופע העל אנושי של ארמסטרונג אי אז.

מקורה של הבושה היום הוא בכך שרוכבי אופני הכביש התחרותיים והמעוטרים בעולם, במהלכו של שלב הררי עטור תהילה, מיתוסים ורומנטיקה – פשוט סירבו להתחרות. הייתה זו תהלוכה עלובה ואומללה של טקטיקה פחדנית, שראשי קבוצות המועמדים לניצחון צריכים להתבייש בה. תצוגה שכמותה תרחיק אוהדים מענף האופניים.

לא פחות מ-27 רוכבים חצו יחד בדבוקת המועמדים לניצחון את קו הסיום, בפיגור זמן אחיד של 3:10 דקות אחרי המנצח. עוד 16 רוכבים חצו את הקו בטווח של עד דקה אחריהם. כך לא נראית סיומת הררית בגרנד טור. כך נראית תהלוכה.

 

הסיום בגראן סאסו ד'איטליה, בגובה 2,130 מ', הוא סיום בו שני המנצחים האחרונים היו מרקו פנטאני האגדי ב-1999, וסיימון ייטס ב-2018. שני מטפסים מרהיבים שכבשו את הפסגה בתעופה הררית מסעירה. הדבוקה היום, ביישה את המעמד וביישה את הפסגה המפורסמת. לא פחות. כל שנותר לצפות בו, היו הנופים המרהיבים, והמאמצים ההרואיים של חבורת בריחה קטנטנה בת שלושה רוכבים, שאיש מהם לא ניצח במרוץ אופניים מקצועני מימיו. אחד מהם – דויד באיס האיטלקי – קטף את הניצחון בראש האפנינים.

המסלול
רכס הרי האפנינים הוא חוט השדרה המרכזי של המגף האיטלקי. שלב 7 של ג'ירו 2023, החליט להתפתל בלב הרכס, בשלב השני הכי ארוך של ג'ירו 2023. החל מהעיר ההיסטורית קפואה (Capua), בחבל קאזרטה (חלק ממחוז קמפאניה) בדרום מערב המגף, ועד מאסיף ההרים הגבוה ביותר באפנינים – הגראן סאסו ד'איטליה, בחבל ל'אקילה שבמחוז אברוזו.

השלב נועד ונבנה לקרב סיומת ההררית המסעיר הראשון של הג'ירו ה-10, עם שלוש עליות מדורגות, האחרונה בהן בדירוג הקושי הגבוה ביותר, עד לסיום בגובה 2,130 מ' ברמת הקמפו איפראטורה (Campo Imperatore). אזור המכונה לעתים "טיבט הקטנה".

אבל במקום שלב תחרותי מסעיר וקשוח, קיבלנו חבורת בריחה קטנטנה ולא איכותית במיוחד בת שלושה רוכבים, שנלחמה ברוח ובמזג האוויר והחזיקה מעמד כ-200 ק"מ (מתוך ה-218), עד לניצחון ומקומות 1-2-3. דויד באיס האיטלקי שניצח; קארל ואצק הצ'כי הצעיר שסיים שני; וסימונה פטילי האיטלקי שסיים שלישי – הם היחידים שמגיע לקבל שכר מקבוצותיהם עבור השלב היום. הם היחידים התחרו, ובהחלט ניכר היה שהשאירו הכל על הכביש.

ההשתלשלות
הדבוקה החליטה שהיא מטיילת, ושלישיית הבריחה שיצאה לדרך בערך בק"מ ה-20, הגדילה את הפער מלפנים ל-11 דקות. הציפייה הייתה שכמו תמיד, קבוצות המועמדים לניצחון יתחילו להתחרות ולרדוף, לכל הפחות ב-50 הק"מ האחרונים – העליות לקראת הסיום בגראן סאסו. אבל מרדף לא היה. מנהלי הקבוצות, והרוכבים, הציגו היום מפגן של רכיבה טקטית הגנתית משתפנת ומפוחדת, שנמשכה עד זוב ייאוש אצל הצופים בבית, ועד חצייה מאוחדת ולא תחרותית של קו הסיום.

בין כ-70 לכ-7 ק"מ לסיום, נע הפער בין הדבוקה לבריחה בין 9 ל-6:30 דקות, כשהדבוקה פשוט משייטת, משוחחת בינה לבין עצמה, מצחקקת, ומבזה את כל נותני החסות, הצופים המארגנים, ואת כל מי ששילם להם שכר כדי להתחרות על אופניים. בסיום, בכל זאת עייפות שלושת המובילים, שעבדו לבדם 200 ק"מ מול הרוח, האטה אותם משמעותית, והדבוקה הגם שלא עשתה שום מאמץ תחרותי, אבל קצב רכיבתה טיפה התגבר ב-3 הק"מ האחרונים, חצתה את קו הסיום אחר כבוד בפיגור של 3:10 דק' אחרי המנצח.

הסיבות למופע הארנבות של קבוצות המובילים
ניתן למנות מספר סיבות אפשריות לבושה שנראתה היום. אלו הן לדעתי (לפי סדר מידת השפעתן) –

1. רמקו אוונפול, אלוף העולם באופניים, הגיע לג'ירו כדי לנצח, והוא בכושר מעולה. לרמקו יש יכולת להתמודד עם כל התקפה, גם מול טובי המטפסים, עד קווי הסיום בפסגות הכי גבוהות. מעבר לכך, רכיבת נגד השעון האדירה שלו לניצחון בשלב הראשון, לצד ניצחונו הכמעט קליל במרוץ ליאז'-בסטון-ליאז' לפני זמן קצר, הכניסה את מתחריו לחרדות. רמקו נמצא כרגע ביכולת על.

אלא שקיים פער גדול מאד בין רמתו של רמקו בהרים, לבין רמת קבוצתו בהרים. חברי קבוצתו חלשים משמעותית ממנו, וחלשים משמעותית גם מצוותי הקבוצות המתחרות. התוצאה כפולה – ראשית, אף קבוצה אחרת עם מועמדים לניצחון (לא אינאוס, לא יומבו ויסמה, לא UAE ולא אף אחת אחרת) לא הסכימה לעבוד מלפנים כדי לתת לרמקו טרמפ על גבה לקו הסיום. שנית, כאשר הקבוצה של רמקו נאלצה להכתיב את הקצב מלפנים, היה זה קצב עלוב ביחס לשלב הררי מיתולוגי.

2. כרגע חולצת המוביל הוורודה נמצאת על כתפיו של אנדראס לקנסונד הנורווגי הצעיר מ-DSM. לא פעם, קבוצת המוביל בדירוג לוקחת על עצמה משימות הובלה של הדבוקה. כך קרה גם היום. אלא של-לקנסונד היה יתרון פער של כ-8:30 דק' על המדורג הגבוה ביותר בבריחה. הוא לא היה צריך להתאמץ יותר מזה כדי לשמור על החולצה הוורודה. נוסיף לכך שגם הרכב קבוצת DSM לג'ירו, חלש בעליות. קבוצת DSM אכן שלחה שני רוכבים לפנים, ואלו צמצמו את הפיגור מחבורת הבריחה מכ-11 דק' לכ-8 דק', ושם זה נגמר עבורם. הם לא בנויים למשוך את הדבוקה בקצב גבוה במעלה הפסגות הגבוהות.

3. לשתי סיבות אלו יש להוסיף את הרוח החזקה שנשבה היום, את מזג האוויר ההפכפך ואת אורכו של השלב, שהרתיעו התקפות מרדף של בודדים וחבורות מרדף קטנות. כולם ישבו וחיכו. בנוסף, ייתכן שחלק מהמובילים שמחים ללקק את פצעיהם ופציעותיהם מהנפילות הרבות של הימים האחרונים. התוצאה הייתה שלב חסר תחרותיות ומשמים. אין ספק שהערב, קווי הטלפון של מארגני הג'ירו אדומים מצעקות ואיומים על ראשי הקבוצות שנתנו ידם למופע המביש של היום. תחרות אופניים לא הייתה כאן.

השאלה היא מה תהיינה המסקנות ומי יהיו הראשונים להסיק אותן. כי אם הרוכבים ימשיכו את מופעי הטקטיקה המפוחדת, אפשר מעכשיו לתת את הניצחון לרמקו אוונפול על מגש של כסף במתנה לאור העליונות הניכרת שלו נגד השעון.

התקווה היחידה, היא שהעובדה שקבוצתו של אוונפול כבר איבדה שני רוכבים, יחד עם ההיכרות עם היחלשותו המוכרת של רמקו בשלבים המאוחרים של טור בן שלושה שבועות, תזכיר לקבוצות היריבות שהן חייבות להתישו אם הן חולמות לנצח. יחד עם זאת יש להניח שאלוף העולם הבלגי בן ה-23, לומד להיערך ולהתמודד גם לקראת היחלשות אפשרית בשבוע השלישי.

מתכוננים לקטע 8:
מחר, עוד שלב ביניים ארוך צפונה, עם שלוש עליות מדורגות. שלב שמתאים מאד לבריחה, בייחוד כאשר המועמדים לניצחון ירצו שוב לשמור כוחות לקראת שלב נגד השעון של ה-35 ק"מ ביום ראשון.

תוצאות חמשת הרוכבים הראשונים בקטע 7:
1. דוידה באיס (איטליה – EOLO-Kometa) – 6:08:40 שעות
2. קארל ואצק (צ'כיה – Corratech Selle Italia) + 0:09
3. סימונה פטילי (איטליה – Intermache-Circus-Wanty) + 0:16
4. רמקו אוונפול (בלגיה – Soudai Quick-Step) +3:10
5. פרימוז' רוגליץ' (סלובניה – Jumbo-Visma) – 3:10

חמשת הרוכבים הראשונים בדירוג כללי GC אחרי קטע 7:
1. אנדראס לקנסונד (נורווגיה) – 29:02:38 שעות
2. רמקו אוונאפול (בלגיה) + 0.28
3. אורליין פארה-פנטרה (צרפת) + 0.30
4. ז'ואאו אלמיידה (פורטוגל) + 1.00
5. פרימוז רוגליץ' (סלובניה) + 1.12

לובשי החולצות לאחר קטע 6:
חולצה ורודה (מוביל הטור) – אנדראס לקנסונד Team DSM
חולצה לבנה (הרוכב הצעיר המוביל) – אנדראס לקנסונד Team DSM
חולצה כחולה (המטפס המוביל בדירוג הרים) – דוידה באיס EOLO-Kometa
חולצה סגולה (הספרינטר המוביל בדירוג) – יונתן מילאן Bahrain Victorious



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"אני מעדיף בריכות קצרות על ארוכות. זה פחות כואב", האלוף האולימפי ושיאן העולם לאון מרשאן ברגע של כנות




הטוויטר שלנו

ערוץ הוידאו של שוונג

בין צ&#039אלנג&#039 ישראמן לטור דה פראנס: אילן אולמן וחגי אשלגי בפודקאסט של שוונג
בין צ'אלנג' ישראמן לטור דה פראנס: אילן אולמן וחגי אשלגי בפודקאסט של שוונג
44:39
העונה הקשה, השאיפות הגבוהות והקשר המיוחד עם נדב רייסברג: דרק ג’י בראיון בלעדי
העונה הקשה, השאיפות הגבוהות והקשר המיוחד עם נדב רייסברג: דרק ג’י בראיון בלעדי
31:57
סילבן אדמס ורון בר און בראיון מיוחד מג&#039ירונה
סילבן אדמס ורון בר און בראיון מיוחד מג'ירונה
27:07
טעויות ריצה וביומכניקה: שלומי שמילוביץ&#039 בפודקאסט של שוונג
טעויות ריצה וביומכניקה: שלומי שמילוביץ' בפודקאסט של שוונג
54:41
בדרך לצ&#039אלנג&#039 ישראמן: ליאור זך מאור מתארח בפודקאסט של שוונג
בדרך לצ'אלנג' ישראמן: ליאור זך מאור מתארח בפודקאסט של שוונג
47:33
הרוכב שעשה היסטוריה: גיא שגיב בראיון פרישה בפודקאסט של שוונג
הרוכב שעשה היסטוריה: גיא שגיב בראיון פרישה בפודקאסט של שוונג
56:46
זה קריטי! על המדד החדש שאולי לא הכרתם. האזינו לפודקאסט של שוונג
זה קריטי! על המדד החדש שאולי לא הכרתם. האזינו לפודקאסט של שוונג
48:21
מרוץ חופים Run the Beach נתניה 2024
מרוץ חופים Run the Beach נתניה 2024
02:23
הצצה למרוץ חופים נתניה 2024
הצצה למרוץ חופים נתניה 2024
32
סימונה, אימה של דורון שטיינברכר החטופה בעזה, מזניקה במרוץ אייל
סימונה, אימה של דורון שטיינברכר החטופה בעזה, מזניקה במרוץ אייל
01:28
הזנקת מרוץ אייל 2024
הזנקת מרוץ אייל 2024
01:13
הסרטון הרשמי! מרוץ הגבורה חצי מרתון אופקים 2024 - רצים בשביל הגיבורים🎗
הסרטון הרשמי! מרוץ הגבורה חצי מרתון אופקים 2024 - רצים בשביל הגיבורים🎗
02:27
ממשגב לטופ העולמי: כוהנת האנדורו נגה כורם בראיון פרישה בפודקאסט של שוונג
ממשגב לטופ העולמי: כוהנת האנדורו נגה כורם בראיון פרישה בפודקאסט של שוונג
46:16
לקראת מרוץ הגבורה 2024 - חצי מרתון אופקים 8/11/2024
לקראת מרוץ הגבורה 2024 - חצי מרתון אופקים 8/11/2024
01:25
מצמרר: רצי נבחרת שלווה שרים את התקווה בניו יורק
מצמרר: רצי נבחרת שלווה שרים את התקווה בניו יורק
58