לכל כתבות הסיכום של הג'ירו דאיטליה בשוונג – היכנסו
מסלול הג'ירו ד'איטליה 2020 המלא
1. פיליפו גאנה בן ה-24 מצפון איטליה הוא נפיל במונחי אופני כביש. גובהו 1.93 מ', משקלו 83 ק"ג. הצעיר האיטלקי שגדל בוורבניה, על גדות אגם מג'ורה בצפון איטליה, קרוב לגבול השוויצרי, ינק, גדל וחלם ספורט. אביו מרקו היה חותר קיאקאים אולימפי. אבל עבור פיליפו, כלי הרכב לתהילה, הוא אופניים.
2. גאנה התבלט בכל הגילאים ברכיבה על הכביש ובמסלולי הוולודרום. במקצוע שהעלה את ברדלי וויגינס לגדולה עולמית ואולימפית, גאנה התבלט כיורש. הוא הפך לאלוף עולם ארבע פעמים ב"מרדף" למרחק 4 ק"מ, ושבר את שיא העולם שלוש פעמים.
3. לפני פחות משבועיים זכה גאנה באליפות העולם ברכיבת כביש נגד השעון, ומיד אחר כך התייצב לגרנד טור ראשון שלו – הג'ירו ד'איטליה – במדי קבוצת אינאוס.
4. קבוצת הפאר אינאוס ספגה מהלומה קשה בטור דה פראנס השנה. מוביל הקבוצה של פרש ואף לא אחד מרוכבי הקבוצה התברג לעשירייה הראשונה. אבל בשלב הראשון של הג'ירו – עדנה. פיליפו גאנה, בחולצת אלוף העולם, פירק וניצח את הנג"ש הפותח. בסיומו לבש את החולצה הוורודה של מוביל הטור, לאחר שרשם את הניצחון השישי בקריירה המקצוענית – כולם אך ורק ברכיבת בדד נגד השעון. גריינט תומס – מוביל הקבוצה לדירוג הכללי – נראה מצוין.
5. אבל אז ספגה אינאוס את המהלומה השנייה שלה ל-2020. בשלב השלישי, מוביל הקבוצה גריינט תומס נפל ושבר את האגן. הוא אמנם רכב וסיים שלב שלם על אגן שבור, אבל למחרת נאלץ לפרוש. אינאוס נראתה אבודה בג'ירו בדיוק כפי שהלכה לאיבוד בטור דה פראנס.
6. קטע 5 בג'ירו, הוא אחד הארוכים. טרק של 225 ק"מ בכף הרגל של המגף האיטלקי, שמעפיל על מספר שיפועים ופסגות הרריות, הגבוהה שבהן כ-11.5 ק"מ לפני סוף השלב. עבור גאנה, הצעיר גדל הגוף, השלב הקשוח והמשופע הזה, לא אמור היה להיות רלוונטי. למרות זאת, האיטלקי הצליח לעשות את דרכו לקבוצת בריחה.
7. בעלייה האחרונה, החלה חבורת הבריחה בה רכב גאנה, להתפורר. רוכבים נשרו לאחור כאשר צמד איכותי של תומס דה גנט ואיינר רוביו דלק בעקבותיהם, וגם מאחור, בדבוקה העיקרית החלו קרבות התאוצה בעלייה שצמצמו את המרווחים. הגשם השוטף לא צינן את המרוץ המתלהט על הכביש.
8. דה גנט ורוביו הדביקו את גאנה על ההר, והאיטלקי, יחד עם אחרוני חבורת הבריחה המקורית, החל להימוג לאחור. אבל לא לגמרי. גאנה אסף את עצמו, הוריד ראש, והחליט לחזור לצמד המוביל שעקף אותו. הוא נצמד אליהם, ואז, כאילו שהעביר הילוך, הוא התחיל ללחוץ בסגנון נג"ש. בלי לעמוד ולקפץ על הדוושות, גאנה הוריד ראש ומעך את הפדלים בעוצמה ובמהירות ששברה את יריביו.
9. הוא ברח לפני סוף העלייה האחרונה וחצה את הפסגה ראשון, בפער של כמעט דקה מהדבוקה שאחריו. נותרו כ-11.5 ק"מ של ירידות מסמרות שיער בגשם השוטף, כאשר בראש הדבוקה, אמן ירידות הכביש הטוב בעולם – וינצ'נזו ניבאלי – דולק בעקבותיו.
10. גאנה המגודל נלחם כדי למנוע מהאופניים להחליק. המחזות וה"כמעט"ים בסיבובים החדים והרטובים היו עוצרי נשימה. אבל הצעיר האיטלקי הצליח להישאר על הגלגלים והתפוצץ לקו הסיום כדי לזכות בניצחון כביש מקצועני ראשון שלא נגד השעון. פיליפו גאנה, שעוד לא התחיל בכלל להכיר את תשלומי המיסים של כאב וסבל בהם מחויב כל גרנד טוריסט, בא, ראה, וניצח. על שמו רשומים שני נצחונות מתוך חמשת שלבי הגרנד טור הראשונים בחייו. ה-Tifosi האיטלקים מצאו אליל חדש!
11. גאנה, שנראה בנוי כשילוב מוצלח בין האיכויות של טום בונן לאלו של פאביאן קנצ'לארה, הצטרף לדור של תותחים צעירים שהסתערו על שנת הקורונה ומטביעים בה את חותמם. מוואוט ואן ארט הבלגי, דרך מתיו ואן דר פול ההולנדי (שניהם הגיעו בכלל בסייקלוקרוס), מארק הירשי השוויצרי, ופיליפו גאנה (שהגיע מהוולודרום). החבורה הזאת צפויה לספק קרבות כביש נדירים בקלאסיקות ובמונומנטים של שנים הקרובות (מישהו אמר פריז-רובה וסובב פלנדריה?).
12. בדירוג הכללי בסוף השלב, השינויים היו מינוריים. הדרך לחולצה הוורודה, רצופה עדיין מהמורות ופסגות תלולות.
תודה רבה חגי,
האם אפשר להוסיף גם כמה מילים על הקבותה בישראלית שלנו?
חג שמח 🙂
אפשר, אבל אתמול לא היה מה להוסיף. גמרו הרחק מאחור. הראשון שבהם היה בפיגור של מעל 20 דק'… ניכר שהם הגיעו עם קבוצה שערוכה לספרינטים. אין באמת ציפיות מההרכב הזה (שאין בו מטפסים) בימים הרריים.