לא עבר חודש מאז כתבנו כאן בשוונג על גיא ניב, המתמודד הישראלי לטור דה פראנס שנחת במחנה אימונים בחו"ל והיום התבשר הרוכב המוכשר כי הוא יהיה זה שירכוב בגרנד טור הוותיק בעולם ויעשה היסטוריה על שמו. "זה כבוד, זכות גדולה והגשמה של חלום. אעשה הכל כדי לעבור את 3,500 הק"מ ו שלושת השבועות הכי קשים שיש – ולהגיע לפריס". כך אמר היום גיא ניב לאחר שהתבשר שהוא יתחרה במדי קבוצתו "ישראל סטארט אפ ניישן". 13 שנה לאחר שצפה בטור דה פראנס כנער, סיפר היום ניב כשהוא נרגש על הגשמת החלום לאחר שיעשה היסטוריה ספורטיבית ישראלית כרוכב הישראלי הראשון שיתייצב לקו הזינוק של מרוץ האופניים החשוב והגדול בעולם.
"זו זכות גדולה לייצג את המדינה שאותה אני כה אוהב על הבמה הגדולה ביותר בעולם, כבוד גדול שהקבוצה שלי ואני נעשה את ההיסטוריה ביחד. זהו הגשמת חלום אישי שלי מאז שהייתי נער בר מצווה שביקש מהוריו את המתנה הזו – להיות נוכח כאוהד אופניים בטור, אמר לאחר שקיבל את ההודעה מראשי הקבוצה שהוא הרוכב הישראלי שנבחר להרכב הקבוצה לטור דה פראנס. "יש לי פרפרים בבטן רק מהמחשבה שאני ארכוב שם, אבל גם אין לי שום אשליות: מדובר במרוץ הקשה ביותר בעולם ונראה שאין ספורטאי ישראלי שנתבע אי פעם להתמודד עם רמת קושי כזה. אבל עם כל המכשולים הצפויים לי במסע של 21 הימים האלה על פסגות הפירנאים והאלפים על פני 3,500 ק"מ – אני מאמין שאצליח לסייע לקבוצה להצליח וכמובן להגיע לסיום המרוץ בשדרות האליזה בפריס.
קבוצת הרכיבה הישראלית ישראל סטארט אפ ניישן תזנק לטור דה פראנס בשבת הבאה. הפעם הראשונה שקבוצה שנוסדה בישראל ונמצאת בבעלות ישראלית תתחרה באירוע הספורט השנתי הגדול והנצפה בעולם. המרוץ הלוהט ביותר בתוך הקבוצה על המקום בהרכב לטור היה בקרב הישראלים שלה. בסופו של דבר הוחלט לבחור במטפס בן ה-26 מהישוב עצמון בגליל המערבי בשל האופי הקשה כל כך של הטור ההררי, במיוחד לאחר שהוכיח את עצמו כשסיים בשנה שעברה את הג׳ירו ד'איטליה ולפני מספר ימים צלח בהצלחה את הטור של דופינה – אחד המרוצים ההרריים הקשים שיש.
"גיא הוכיח לנו שהוא משתפר כל הזמן גם פיזית וגם מנטלית. ראינו התקדמות אצלו אפילו במהלך השבתת העונה בשל משבר הקורונה״, מציין מנהל הקבוצה צ׳ל קרלסטרום אבל הזהיר: "מדובר באתגר שאין לו אח ורע. אני לא מאמין שאתלט ישראלי כלשהו התייצב מעולם מול אתגר כזה. אבל אנחנו בוטחים וסומכים על גיא שיוכל לעמוד בכך".
הקבוצה הודיעה על בחירתם של הרוכבים הישראלים האחרים שלה לשני המרוצים הגדולים בעולם אחרי הטור: גיא שגיב שהיה לישראלי הראשון שסיים גראנד טור (הג׳ירו ד'איטליה ההיסטורי שהוזנק בירושלים ב-2018) יקבל הזדמנות להתחרות בג׳ירו השני שלו בחודש הבא ואילו עומר גולדשטיין יזנק לראשונה בקריירה שלו ובתולדות הקבוצה – לוואלטה אספניה. " הבחירה בישראלים לטורים הגדולים משקפת את הביטחון והאמון שלנו בהם וחשיבותם עבורנו", אמר סילבן אדאמס מבעלי הקבוצה. הטור דה פרנס הוא כמובן הגדול מכולם. זה אירוע מכונן והיסטורי עבור ישראל והספורט הישראלי וכמובן עבור הקבוצה וגיא ניב. לא היה כדבר הזה. ישראל על המפה ובגדול. אני גאה בגיא ניב שעבד מאד קשה כדי להגיע לרגע הזה".
עבור הקבוצה זו התגשמות של חזון שהחל כאשר היא נוסדה לפני חמש שנים בלבד על ידי הרוכב הישראלי לשעבר רן מרגליות ואיש העסקים רון בר-און ששמו להם למטרה לפתח את ספורט האופניים בישראל ולהנחילו לדור הצעיר בהשראת רוכבים וקבוצה ישראלית שיתחרו יום אחד בטור: "החלום הזה יוגשם עכשיו", אמר בר-און בגאווה. "אני מאמין שילדים ישראלים רבים יחלמו עכשיו להיות גיא ניב, עומר גולדשטיין וגיא שגיב".
הספירה לאחור של ישראל סטארט אפ ניישן לטור דה פראנס שיוזנק בשבת הבאה ב-29 באוגוסט בניס כבר החלה. הסגל הסופי של הקבוצה לטור דה פראנס שיכלול 8 רוכבים יחד עם גיא ניב יגיע לניס ביום שלישי הקרוב ויתכנס תחת כללים חמורים ביותר של בטיחות מקורונה שהוכתבו על ידי המארגנים וכוללים סדרת בדיקות תכופה ומתכונת "בועה״" עם מגבלות חמורות על חשיפת הרוכבים לסביבתם כאשר התפרצות קורונה באחת הקבוצות תביא להשעייתה המידית ואף לביטול הטור כולו. הקבוצה תקיים מסיבת עיתונאים מיוחדת ביום רביעי הבא שתשודר ישירות ובה יוכרז על ההרכב הסופי שלה .
הטור השנה שנחשב כאמור לאחד הקשים יתנהל על פני 3,450 ק"מ ויתחרו בו על פני 21 שלבים יומיים על הרי הפירנאים ועד פסגות האלפים. הטור יסתיים ב-20 בספטמבר כמיטב המסורת בשדרות האליזה בפריס וישודר לכמיליארד צופי טלוויזיה.
כל הכבוד ובהצלחה. צריך להיות מזוכיסט להתחרות בתחרות כזו.