אחרי חניית ביניים בת יממה, הג׳ירו דה איטליה מזנק למחצית השנייה של המסע שאמור להסתיים בעוד 11 ימים במילאנו. ישראל סטארט אפ ניישן עברה את המחצית הראשונה עם מיקומים גבוהים מדי יום, יומיים עם החולצה הוורודה ודן מרטין בעמדת הסתערות על הפודיום, ממוקם שמיני במרחק 52 שניות מהמוביל.
עוד כתבות אופניים בשוונג
סיקור הג'ירו ד'איטליה בשוונג
סאגאן כאן וחבל על הזמן. בום
נוגה כורם: אנדורו הוא מבחינתי הספורט המושלם"
הרוכב הישראלי בקבוצה, גיא ניב, עשה עד עכשיו עבודה שקטה אבל אפקטיבית ובעשרת הימים הקרובים הוא עשוי למלא תפקיד מכריע במשימה הגדולה של מרטין והקבוצה.
גיא, בוא נתחיל מהסוף: קיבלתם יום מנוחה אחרי עשרה ימים קשים. איך היה לצאת לרכוב בבוקר שבו אין את האינטנסיביות , הלחץ, המתח, הריכוז.
גיא ניב: "יום מנוחה בגראנד טור הוא יום נהדר וכיף. יש זמן לבוקר רגוע, לדבר עם חברים ומשפחה, ובעיקר לנוח ולהירגע מהשגרה של מרוץ כזה ארוך ואינטנסיבי. לשמחתי קיבלנו מזג אוויר נהדר היום ויצאנו לסיבוב קצר וקליל כאן באזור המלון. מה אני אגיד? נפלא".
עכשיו אפשר לחזור להתחלה. אתם יוצאים ליום הראשון ו … בום. קריסטס ניילנדס מתרסק בדרך למלון. מכה. איך הקבוצה מגיבה? מה חשבת על זה?
ניב: "האובדן של קריסטס בתחילת המרוץ היה לא פשוט, בעיקר מבחינה מורלית. לאבד רוכב, ועוד בשלב כל כך מוקדם זה חיסרון גדול, פחות כוח אש לקבוצה. העובדה שאיבדנו את המטפס הכי טוב בסגל אחרי דן מרטין מצד אחד התקבלה אצלי בתור בשורה כמובן לא טובה, אבל מצד שני מיד הבנתי שזה יצריך ממני לעשות עוד והתפקיד שלי יהיה משמעותי אפילו יותר כאן – וראיתי בזה הזדמנות גדולה להראות את היכולות שלי אפילו יותר במרוץ הזה. אני חושב שכבר בעשרה ימים הראשונים החיסרון שלו הורגש, ויחד עם זאת היו כמה ימים שידעתי שזה הזמן שלי לחפור עמוק אפילו יותר כדי "לכפר" על החיסרון של קריסטס ולהישאר עם דן עוד יותר".
בוא נדבר על הקטע הזה שבו רוכבים יכולים כל שנייה להפוך לקרבנות של גורלם. ראינו כמה התרסקויות קשות בג׳ירו הזה. איך זה משפיע עליך? גם אתה עברת התרסקות כאן.
ניב: "אין מה לעשות, התרסקויות הן חלק מהספורט הזה, ואתה יודע שזה עלול לקרות גם לך. יש רוכבים שלוקחים יותר סיכונים בירידות בתחרות, ויש שפחות. כמובן שמנסים להימנע מנפילות 'מטופשות', אבל לצערי גם כאלה יכולות לקרות כמו שראינו קריסטס ניידלס.
"ההתרסקות שלי היתה קלה יחסית. למעשה אפילו לא ממש התרסקתי. רוכב מקבוצה אחרת התרסק ממש לפניי, ופשוט לא היה לי מספיק זמן לבלום, ונכנסתי בו. הוא בלם לי את הנפילה, אבל רגל שמאל שלי נכנסה באופניים שלו ונחבלה קצת. חוץ מחתך יפה בשוק שכאב לאורך השלב וביום שלמחרת, שום דבר רציני מדי. אה כן, גם נשברה לי נעל הרכיבה בתקרית הזו ונאלצתי להחליף נעל תוך כדי מרוץ בפעם הראשונה בקריירה שלי. המכונאי שלנו עשה שם עבודה נהדרת ועזר לי מאד עם ההחלפה וכמעט לא איבדתי שם זמן".
בוא נדבר על המרוץ. איך אתה מסכם את העשרה ימים שעברו מתחילת המרוץ?
ניב: "זו הפתיחה הכי טובה שלנו לגראנד טור עד כה, בלי שום ספק. אנחנו רוכבים מאד קבוצתי ומאד מגובשים, ואני חושב שניתן לראות את זה על הכביש. המטרה העיקרית שלנו היא שמירה על דן מרטין ולוודא שהוא עדיין בתמונת ה-GC ויחד עם זאת הצלחנו להשיג לא מעט תוצאות יפות כמעט בכל שלב עד כה. אני חושב שרק בשלב אחד סיימנו מחוץ לטופ 10 עד עכשיו. וכמובן, החולצה הוורודה עם אלסנדרו דה מרקי היתה הישג אדיר לקבוצה הזו, ופתיחה חלומית למרוץ".
האם אתה מרגיש שוני? כקבוצה חזקה יותר, נותנים לכם יותר כבוד?
גיא: "בפירוש כן. נותנים לנו כבוד בפלוטון והעובדה שיש לנו בסגל כאן רוכבים מנוסים עם ותק – עוזרת לנו, אבל אנחנו עדיין צריכים לעבוד קשה מאד בשביל להחזיק מיקום מקדימה. יש אולי קבוצה או שתיים שמקבלות הנחות משאר הקבוצות ובין כל השאר יש מלחמה אמיתית כל היום, במיוחד ברגעים המכריעים והחשובים בהם כולם רוצים להיות מקדימה.״
תאר את רגע השיא. האם זה החולצה של דה מארקי ?
ניב: "החולצה של אלסנדרו דה מארקי והובלת המרוץ היו רגעים נהדרים, שרק מי שהיה כאן וחווה את זה יכול להבין כמה זה מיוחד ועוצמתי. הוא השיג את זה במאמץ אישי ופחות קבוצתי, דרך הבריחה שהיה שותף אליה בשלב 4, אבל מהרגע שהחולצה נמצאת בקבוצה זו משימה קבוצתית להחזיק בה. בשלב 5 הייתי אחראי על הרבה מהעבודה של שמירת החולצה עם רכיבה בקדמת הפלוטון לאורך חלקים רבים של השלב, ודווקא בשלב 6, השלב בו איבדנו את החולצה, מי שראה את המרוץ יכול היה להבחין שדה מרקי איבד מיקום בנקודה קריטית מאד, בדיוק כש-INEOS החליטו לעשות את המרוץ קשה בתוך עליות ומקטע של רוח צד. דן מרטין ופטריק בווין היו מקדימה והייתי שם איתם, אבל נקראתי בקשר לרדת אחורה ולנסות להחזיר את דה מרקי. זו סיטואציה שאתה לא חושב בה פעמיים, ועשיתי כל מה שיכולתי בכדי לנסות להחזיר אותו קדימה, אבל לצערי לא הצלחנו אל מול המכונה המשומנת של INEOS ודה מרקי לא הצליח לחזור קדימה לפני העלייה המכריעה של היום".
אתם שם כל יום נלחמים על ניצחונות, קרובים אבל עדיין לא משיגים זאת.
ניב: "אנחנו קרובים מאד להשגת ניצחון כאן והאמת שאני מאמין גדול שזה יקרה. זה קשה לירות לכל המטרות ולפגוע בכולן ואין מה לעשות – כשהפוקוס המרכזי בקבוצה הוא דירוג כללי זה מוריד מהיכולת לנצח שלבים. זה בא לידי ביטוי שדוידה צ׳ימו מקבל פחות כוח אש ברכבת שלנו כי המנועים הגדולים שלנו עסוקים בלשמור את דן במיקום טוב עד שלושת הקילומטרים האחרונים של המרוץ, או בעובדה שאנחנו פחות מנסים ללכת לבריחות בכל הכוח, גם אם אנחנו יודעים שיש סיכוי יותר מסביר שיגיעו לפיניש, כי אנחנו רוצים לשמור את רוב הקבוצה סביב דן בפלטון. יחד עם זאת – אני מאמין שזה יגיע בהמשך הג'ירו".
אוקי , בוא נדבר עליך. זה גיא ניב במהדורה חדשה ומשופרת?
ניב: "מעולם לא אמרתי שנראה גיא ניב חדש. כן אמרתי שאני פשוט רוכב טוב יותר מבעבר, ואני חושב שמי שעוקב אחרי המרוץ יכול לראות את זה באופן מובהק וברור. אני לא אוהב לעשות סיכומים באמצע המרוץ. יש עוד הרבה עבודה לפניי כאן. מי שעוקב ורואה את המרוץ רואה שאני נמצא עם דן בשלבים מאד מכריעים, ועושה הרבה 'עבודה שחורה' עבורו ועבור הקבוצה בכלל".
תספר על רגע כזה.
ניב: "אתן לך דוגמה אחת למצב בו עשיתי משהו שלא יכולתי לעשות בעבר וזה בפיניש של שלב 8 – פטריק היה אמור להישאר עם דן בעלייה האחרונה של השלב כמה שהוא יכול כדי לוודא שאם יש לו תקלה כלשהי הוא יהיה עם חבר קבוצה צמוד. הוא עלה בקשר ואמר שהוא לא מרגיש טוב, ושהוא לא יוכל להיות אתו בפיניש. וזה העביר את המשימה הזו אליי.
"עלייה אחרונה, בתוך שלב לא קל בכלל, והייתי צריך ללחוץ אותה עד הסוף. בעבר כנראה שבתחתית העלייה הזו הייתי מתחיל שחרור ושומר כוחות להמשך, אבל רצינו שיהיה מישהו עם דן עד קצה העלייה למקרה שיהיו לו תקלות. הוא כבר רכב על האופניים החליפיים שלו בגלל תקלה בתחילת השלב. וכך עשיתי, נשארתי בדבוקת המובילים עד בערך 700 מטר לסוף השלב, וסיימתי רק 20 שניות מהראשונים. לא כולל תשעת הרוכבים שהיו בבריחה באותו יום וניצחו את השלב".
איך אתה רואה את הסיכויים של דן מרטין כרגע אחרי שראית עשרה קטעים ואת ברנאל והאחרים?
ניב: "דן נמצא בפוזיציה נהדרת ונראה טוב מאד. לא אנתח את הסיכויים שלו, כי זה לא תפקידי וגם כי זה אמנם קלישאה אבל זה מרוץ אופניים והכל יכול לקרות. הוא בעניינים, ונמשיך לתת לו את כל התמיכה האפשרית להשיג תוצאת דירוג כללי גבוהה במרוץ הזה".
אז מה מחכה לנו? לך?
ניב: ״אני מאד מחכה לחצי השני של המרוץ שאמור להציג יותר ויותר שלבים שיתאימו לסגנון שלי ואולי גם יזמנו לי הזדמנויות לצאת לבריחות ולעשות תוצאה אישית יפה. אבל שוב – כרגע הפוקוס המרכזי הוא אך ורק העבודה הקבוצתית והדירוג הכללי עם דן".