בסוף השבוע האחרון נערך בערבה הדרומית כנס ראשון לתיירות אופניים. הכותרת – "איך אופניים משנים את העולם?"
נשלחתי על ידי שוונג כדי להקשיב, לסקר וגם לרכוב, והבאתי כאן עבורכם את התובנות המרכזיות. נציין כי המפיקים ושותפים לכנס היו המועצה חבל אילות, החברה הכלכלית לפיתוח חבל אילות, קק"ל, משרד התיירות, פארק תמנע ומנחה הכנס, המפיק נמרוד כהן ("עז הרים").
לכתבות נוספות בנושא:
ליבו של ה"ולאדיאטור" נדם: ולאד רמקוביץ' נפטר במהלך הרכיבה
שמש מלטפת, שבילים מהודקים ואמרי אחד מעל כולם: סיכום שקמה גראבל 2024
אלף ניצחונות, אלף שערוריות: "הפה הגדול" של עולם האופניים פורש
פתיחה – פארק תמנע
כנס תיירות אופניים בערבה נפתח בבוקר יום חמישי בטקס קצר וברכיבת זיכרון על שביל האופניים החדש בפארק תמנע. הרכיבה הייתה לזכר ההרוגים וציון החטופים של 7 באוקטובר, כאשר הוזכרו בשילוט ובטקס ספציפית רוכבי האופניים שנרצחו באותה שבת שחורה.
ההפקה חילקה חולצות צהובות לכל משתתפי רכיבת הזיכרון, והובילו את הרכיבה איתי כהן, הנער שנפצע קשה בשביעי בדרך לאימון; ואברומי דויטש, חייל מילואים שנפצע קשה בשביעי בחולית וכעת רוכב על אופני יד.
רכבנו אל תוך פארק תמנע המהמם עם נוף אדיר וגם הסברים על הסינגל ושלל אתריו, מה שחיבר אותנו לאבן שואבת שמהווה הפארק הזה לרוכבים, וגם לתחרות הסמרתון שהתקיימה בו כל שנה עד המלחמה. הדיסוננס בין החולצות הצהובות לרקע, תרבות הפנאי ומצב המדינה הורגש במלוא עוצמתו.
הכנס עצמו התקיים ביטבתה ב-HUB, מתחם עם אולם כנסים יפה שבהחלט התאים למאורע שהיה מכובד, אך גם אינטימי, וכלל מוזמנים הקשורים לתשתיות מדינה, תיירות בערבה ושחקני מפתח בעולם האופניים הישראלי.
מביא לפניכם על קצה המזלג כמה נושאים עיקריים שנידונו והוצגו בכנס:
מעזה ללוס אנג'לס באופני ידיים
אברומי דויטש ועידו קנדר, פצועים ממלחמת חרבות ברזל, סיפרו על הפציעה שלהם והמעבר לרכיבה על אופני יד בשטח. כן כן, אקסטרים אמיתי. אברומי אמר שהאופניים "הצילו את חייו". בעקבות בקשתם לרכוב ביותר סינגלים, התחייבו קק"ל וגורמים נוספים בכנס לפתח עוד מסלולי שטח מונגשים.
קק"ל ורט"ג – מספרים ועוד
350 ק"מ של שבילי אופניים במרחב ערבה דרומית (מתוכם 165 ק"מ של סינגלים מדבריים), כביש אופניים חדש בתמנע. קק"ל עושה הרבה עבודה בתחום, וגם חולמים בענק: שביל אופניים רציף לאורך כביש 90 שיחבר ישובים ומקטעי סינגל פופולריים.
אירועי אופניים בארץ ובעולם כמנוע צמיחה תיירותי
נימי כהן, מפיק אירועי אופניים ומוביל תרבות רכיבה בארץ, דיבר על החוזק של אירועי אופניים כמנוע צמיחה כלכלי ותיירותי. נימי הציג דוגמאות מאירועים כמו "קייפ אפיק" בדרום אפריקה (הטור דה פראנס של השטח) או "אפיק ישראל" ו"סמרתון" המקומיים שלנו, כולם מרתונים של אופני הרים שממשיכים למשוך תשומת לב עולמית הרבה אחרי שהרוכבים ירדו מהמסלול.
בשביל ליצור הצלחה, חייבים שיווק ארוך-טווח, שותפים חזקים ותמיכה כספית. אירועי אופניים הם לא רק יום אחד או סופ"ש בודד הם יוצרים תשתיות, שיווק ושבילים חדשים שמשפיעים על האזור כולו לטווח הארוך.
מה נדרש להצלחה של תיירות אופניים?
"משוגע לדבר" – יזם שידחוף קדימה ויהפוך חזון למציאות, דוגמה חיה הוא ירון דרעי מקיבוץ סמר שחלם ויזם והצליח. תשתיות מתאימות, לינה מספקת, מזון ושירותים. ייחודיות המסלולים- מדברי ואתגרי, אבל גם נגישים למשפחות ומתחילים. העניין פה הוא שיווק מקומי, קמפיינים בינלאומיים ואירועים שיגרמו לרוכבים מכל העולם להגיע וגם להפוך שגרירים בעצמם.
"רוכבים קדימה": פרויקט מיוחד של איגוד האופניים לטובת ילדי המפונים
פרויקט שהצליח לגעת בלבבות של מעל 3,000 ילדים שפונו מיישובי עוטף עזה והצפון. הילדים האלה, שחוו טראומות קשות, זכו לחוויה מחזקת באמצעות הרכיבה. זה לא רק שיקום – זו תחושת הצלחה אמיתית. הפרויקט הזה אף זכה באות הנשיא לפני כחודשיים.
פאנל תיירות הערבה בשנת 2030
הדוברים הדגישו שיש צורך בשינוי תפיסה כולל: לא רק עזרה נקודתית או פרויקטים חד-פעמיים, אלא פיתוח בר-קיימא לאורך שנים.
כביש 90 הוא עמוד השדרה של הפרויקט, ירון מקק"ל סיפר על תוכניות שאפתניות להפוך את כביש 90 למוקד רכיבה מרכזי עם שביל שמלווה אותו לכל אורכו. החזון כולל ייעור אזורים מסביב לכביש, הקמת שבילי רכיבה ומתחמי מנוחה ולינה, מה שייצור חוויית רכיבה ייחודית לאורך הכביש הארוך בישראל.
פארק ספיר – הפנינה העתידית. ירון הוסיף שבפארק ספיר מתבצעת השקעה של מיליוני שקלים, מתוך מטרה להפוך אותו למרכז תיירות שימשוך רוכבים מכל העולם. הפאנל עסק גם בשאלה כיצד למשוך תיירים: המסלול עצמו הוא חוויה, אבל סביבו יש צורך במעטפת – לינה, מסעדות, יערות, נקודות עצירה ואפילו מסלולים קלים למשפחות.
"העזו, התמידו, הצליחו" – המוטו של יישובי הערבה
מעורר השראה, המוטו של יישובי הערבה, אותו מוטו שהגה דוד בן גוריון – "העזו, התמידו, הצליחו". מתברר שבניית מסלולי האופניים פה היא סיפור הצלחה מדהים, אבל כמו שאמרו בכנס, "עוד לא סיימנו". וזו בדיוק המוטיבציה שכולנו צריכים.
קשה מאוד להתנהל כשאין עגלות קפה ומסעדות זמינות וקרובות. ולא רק בערבה.