אחרי 166 ק"מ של מסלול הקפות מפותל סביב העיר פאדרון במערב חבל גליציה הספרדי בואך סנטיאגו דה קומפוסטלה, הקתולים ניצחו: אדי דנבאר האירי מקבוצת ג'ייקו אלולה, מצא את הקמינו (הדרך) שלו לניצחון אחרי שנים של פציעות וחוסר מזל.
לכתבות נוספות בנושא:
המגוון מכולם: ואן ארט ניצח בקטע ה-10 בוולטה, והפעם בעליות
רגע מפחיד בוולטה: צבאים גרמו לתאונה ולפציעת שני רוכבים, גם רכב ניזוק
אלמיידה פרש מהוולטה בגלל קורונה, רוגליץ': "הלכתי על ההזדמנות"
אחרי שוויקטור קמפנארטס הבלגי יצא כהרגלו לבריחת יחיד, הניסיונות להצטרף אליו חוללו סערת פעילות מאחור. בסופו של דבר, חבורת ענק של מעל 35 רוכבים ניתקה מגע מקדמת הדבוקה, ויצאה למרדף אחר ניצחון השלב.
קבוצת ישראל פרמייר טק שוב כיכבה בקדמת המרוץ, עם עשרות קילומטרים של משיכת חבורת הבריחה מלפנים. בסופו של דבר הקבוצה זכתה בתמורה בדמות קידומו של הרוכב שלה, ג'ורג' בנט הניו-זילנדי, ממקום 16 למקום 10 בדירוג הכללי.
מלכתחילה, העלייה האחרונה של פוארטו קרוצ'ייראס, כ-6 ק"מ לפני קו הסיום, צפויה הייתה להיות מחוללת הכאוס התורנית. אמנם קצרה (כ-3 ק"מ), אבל בשיפוע ממוצע של כ-9 אחוזים. טריטוריית רוגליץ' טיפוסית (נא התעלמו ממשחק המלים).
בבריחה מלפנים, שלושה רוכבים – מקס פול, קרלוס ורונה ואורקו בראדה – תקפו וניסו את מזלם בעלייה האחרונה. הם אמנם פתחו יתרון מלפנים, אבל קבוצה של כ-10 מרוכבי חבורת הבריחה המקורית, הצליחה להדביק אותם לפני קו הסיום.
מאחור, כשהדבוקה הגיעה לעלייה האחרונה, רוכבי רד-בול בורה בראשות פרימוז רוגליץ' התעוררו באחת, ושעטו קדימה. במרדף שליחים הם הכתיבו קצב מקסימלי בשביל רוגליץ', עד שמיצו איש איש את כוחותיו בזה אחר זה. אחרי שהאחרון מעוזריו סימן שהוא נגמר, רוגליץ' תקף בשיפועים התלולים. הגיב ויכל לו רק אנריק מאס, והשניים יצאו קדימה לבדם, כמי שמבקשים להבהיר, שמבין שניהם ייצא מנצח הוולטה.
מאחור, יתר מתמודדי הדירוג הכללי לא ויתרו. ביניהם, בן אוקונור בחולצת המוביל האדומה. אבל בזמן ששאר המובילים הצליחו לעשות את דרכם העיקשת חזרה לצמד רוגליץ' את מאס, בן אוקונור נותר לבדו מאחור, ללא אף חבר לקבוצה, וללא תמיכה. את הפסגה של הפוארטו קרוצ'ייראס חצה אוקונור 30 שניות אחרי חבורת המועמדים לניצחון. צבעה האדום של חולצתו, כאילו מדמם שנייה אחר שנייה. מכאן, נותרו 6 ק"מ של ירידה ומישור לקו הסיום.
🤜 Giving it everything until the end! ❤️ 🇦🇺 Ben O'Connor keeps La Roja for another day.
✊ ¡Darlo todo.. hasta el final! ❤️ 🇦🇺 @ben_oconnor95 mantiene un día más La Roja. #LaVuelta24 pic.twitter.com/yNJB5CuJkk
— La Vuelta (@lavuelta) August 28, 2024
מלפנים, חבורת הבריחה התאחדה והתעבתה ל-14 רוכבים – בלי ספרינטר אחד לרפואה ביניהם, וכולם חסרי ביטחון ביחס לשאלה כיצד לצאת מכאן עם ניצחון. כ-700 מ' לקו, אדי דנבאר האירי מקבוצת ג'ייקו אלולה, החליט שאם אין הוא לו – מי לו… ויצא להתקפה שנועדה לגאול אותו מבצורת הניצחונות ועודף המזל הרע שפקד אותו בשנים האחרונות.
בום: המזל האירי עבד. דנבאר לחץ מספיק חזק ומספיק עמוק, ושותפיו לבריחה היססו מספיק זמן, כדי שזהות המנצח תוכרע מהר. 100 לסיום, דנבאר כבר הבין שזה שלו. הוא חצה את הקו מנצח עם ידיים באוויר. דנבאר הוא אחד מהרוכבים הטובים והפחות מוכרים בדבוקה, שאיכותו לא מוצאת ביטוי הולם בגיליון ניצחונותיו. אשתקד, דנבאר סיים שביעי כללי בג'ירו ד'איטליה. הניצחון היום, היה עבורו מתוק במיוחד.
מאחור, חבורת מועמדי הדירוג הכללי התכנסה אחרי פסגת הפוארטו קרוצ'ייראס כמו זאבים המשחרים לטרף. הם ראו שאוקונור נשר וסובל, והתחילו לשתף פעולה בניסיון להגדיל את הפער. אוקונור רדף בגבורה. בסופו של דבר, הפער על הקו נסגר על 37 שניות אבודות לאוקונור. יתרונו בדירוג הכללי הצטמק ל-3:16 דק' על רוגליץ'. בין רוגליץ' במקום השני, לבין ג'ורג' בנט במקום העשירי, מפרידות כרגע 2:30 דק' בלבד.
THIS is what it means to Eddie Dunbar & @GreenEDGEteam 👊
⚠️ Explicit Language warning 😅
ESTO es lo que significa la victoria para @EddieDunbar & Jayco AlUla.
👀 Atención al lenguaje explícito… #LaVuelta24 pic.twitter.com/pCiWJ1HdyD
— La Vuelta (@lavuelta) August 28, 2024
באופן חריג ביחס לשבוע שני בגרנד טור, בוולטה השנה, במקום שפער בין המועמדים לניצחון יגדל, בינתיים הוא רק קטן. אבל לא לעוד זמן רב. בארבעת השלבים הבאים, הכביש ירים את ראשו, פעם אחר פעם, כמו קוברה המשחרת להכיש. פערי הזמן שייפתחו אינם ניתנים לחיזוי, אבל רוב הסיכויים שהם יהיו נכבדים. אמנם רוגליץ' ואנריק מאס נראים כרגע חזקים מכולם, אבל יום רע אחד של כל אחד מהעשירייה הראשונה, עלול לעלות בדקות שאצבעות כף יד אחת לא יספיקו למנותן.
ממחר, "בין הזמנים" של הוולטה אספנייה הסתיים. הוולטה נכנסת לימיה הנוראים.
חמשת הראשונים בקטע 11:
1. אדי דנבאר (Jayco AlUla) – 3:44:52 שעות
2. קווינטן הרמאנס (Alpecin – Deceuninck) + 0:02 שניות
3. מקס פול (Team dsm-firmenich PostNL) – זמן זהה
4. ג'ונתן נרבאז (INEOS Grenadiers) + 0:04 שניות
5.אורקו בראדה (Equipo Kern Pharma) – זמן זהה
חמשת הראשונים בדירוג הכללי לאחר קטע 11:
1. בן אוקונור (Decathlon AG2R La Mondiale) 43:54:54
2. פרימוז' רוגליץ' (Red Bull – BORA – hansgrohe) 3:16+ דקות
3. אנריק מאס (Movistar) 3:58 +
4. ריצ'ארד קראפאס (EF Education – EasyPost) 4:10 דקות +
5. מיקל לנדה (Soudal Quick-Step) 4:40 +
לובשי החולצות לאחר קטע 10:
חולצה אדומה (מוביל הוולטה) – בן אוקונור (Decathlon AG2R La Mondiale)
חולצה מנוקדת (המטפס המוביל בדירוג הרים) – אדם ייטס (UAE)
חולצה לבנה (הרוכב הצעיר המוביל) – קרלוס רודריגס (INEOS Grenadiers)
חולצה ירוקה (הספרינטר המוביל בדירוג) – וואוט ואן ארט (Visma | Lease a Bike)