Snapping hip syndrome- תסמונת הירך הקופץ

רעשים ממפרקים הינם תופעה שכיחה, בדרך כלל אינם מצביעים בהכרח על פתולוגיה, אלא על יכולת "מוזיקלית" של המפרק. יוצא מכלל זה, הינו "רעש" המלווה בכאב. Snapping hip syndrome, הינו מונח ערטילאי, הבא לתאר "רעש" הנשמע בזמן הנעת מפרק הירך, בדרך כלל בזמן יישור וכיפוף ומלווה בכאב. מגוון פתולוגיות סביב מפרק הירך, יכולות להוביל לתסמונת זו, והן מחולקות לסיבות תוך וחוץ מפרקיות
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

רעשים ממפרקים הינם תופעה שכיחה, בדרך כלל אינם מצביעים בהכרח על פתולוגיה, אלא על יכולת "מוזיקלית" של המפרק. יוצא מכלל זה, הינו "רעש" המלווה בכאב. Snapping hip syndrome, הינו מונח ערטילאי, הבא לתאר "רעש" הנשמע בזמן הנעת מפרק הירך, בדרך כלל בזמן יישור וכיפוף ומלווה בכאב. מגוון פתולוגיות סביב מפרק הירך, יכולות להוביל לתסמונת זו, והן מחולקות לסיבות תוך וחוץ מפרקיות

מאת:דר דנה בלום ואורן ניסן

סיבות
(אתיולוגיות)


סיבות חוץ פרקיות- extra articular snapping hip syndrome, כוללות:
חיכוך של רצועות ה-ITB (iliotibial band ) או גידי ה- iliopsoas והגלוטאוס על גבי הבליטה הגרמית שבצוואר עצם הירך – ה- greater trochanter, או עצמות האגן. יש לציין כי מיקום הכאב משתנה בהתאם לגיד המעורב.
קפיצת הגיד על גבי הבליטה הגרמית בזמן תנועת המפרק, יוצרת את "הרעש" האופייני.
החיכוך הנוצר, יכול אף להוביל להיווצרות דלקת של הבורסה* הסמוכה.

הסיבות התוך מפרקיות intra articular snapping hip syndrome- מרובות וכוללות:

קרעים בלברום,
תת פריקה חוזרת של המפרק,
גופים חופשיים במפרק,
תסמונת "צביטה",
קרע של העורק המספק דם לראש עצם הירך ואף נזק סחוסי.



איור: Beth ohara


בדרך כלל, כאשר הפתולוגיה הינה תוך מפרקית, הכאב נוטה להיות חזק יותר ומלווה לעיתים גם בהגבלה בטווח תנועת מפרק הירך.
האבחון נעשה באמצעות אנמנזה, בדיקה פיסיקלית מקיפה ובאמצעות אמצעי הדמיה כגון אולטראסאונד דינמי, הנעשה בזמן הנעת המפרק ואף MRI וארטרוסקופיה אבחנתית. רוב המקרים מגיבים לטיפול שמרני, הכולל מנוחה ממאמץ, פיזיותרפיה, מתיחות של השרירים והגידים המעורבים ושימוש בתרופות נוגדות דלקת. טיפול זה נמשך כחודש וחצי עד חודשיים.
לעיתים, כאשר ישנה מעורבות גם של הבורסה הסמוכה יש צורך בהזרקה מקומית של סטרואידים.

חזרה לפעילות צריכה להיעשות באופן הדרגתי, לאחר ההחלמה. מיעוט המקרים, שאינם מגיבים לטיפול שמרני, או שבהם קיימת פתולוגיה תוך מפרקית יזדקקו לטיפול ניתוחי.

הטיפול הפיזיותרפי


הטיפול הפיזיותרפי מחולק לטיפול הנעשה על ידי פיזיותרפיסט מוסמך ולתרגול עצמי וכולל:

מתיחות להארכת שרירים מקוצרים (ע"פ בדיקות ספציפיות) כגון: מכופפי ירך, המסטרינגס, אבדוקטורים, ITB.
חיזוק שרירים של איזור האגן וגב תחתון בהתאם לממצאים קליניים של הבדיקה.
שיפור השליטה השרירית באיזור הגב תחתון, אגן והירכיים.

מומלץ להפסיק פעילויות ספורט אשר מערבות כיפוף ויישור באופן חוזרני (כמו ריצה ואופניים) עד אשר הסימפטומים שוככים. חזרה מוקדמת לפעילות ספורטיבית יכולה לגרום להישנות ולהחמרה.
טיפול אפוסתרפיה מתאים ומשתלב היטב כטיפול שמרני, הטיפול מאפשר להביא את הגוף והגפה המושפעת למנח נכון בו הכאב מופחת והעבודה שרירית מתואמת ודרך יצירת פרטובציה (ערעור קל של שווי המשקל) בעזרת היחידות הביו-מכניות הקמורות במערכת אפוס, הגוף מתרגל ומשפר את השליטה השרירית סביב האגן ומפרקי הירכיים. כמו כן ניתן לבצע תרגילים עם המערכת ובכך למקסם את היתרונות של המערכת בחיזוק השרירים ושיפור השליטה העצבית-שרירית.

מניעה: לאור כל האמור לעיל הדרך העיקרית למניעת התסמונת היא שימור של גמישות ושליטה שרירית בשרירי האגן והירכיים.

*בורסה – "שקיק" דק המכיל נוזל הקיים בגוף בין גידים ושרירים ואיזורי המגע שלהם עם העצם. מיועד "לרפד" את האיזור בין הגיד או השריר לעצם ולהוריד חיכוך.


האמור בכתבה זו נועד לשמש לצרכי ידיעה ולצרכים אינפורמטיביים בלבד. תוכן הכתבה אינו מהווה בשום צורה שהיא, תחליף לביקור, בדיקה וייעוץ אצל רופא מוסמך ואינו מהווה, בשום אופן, בדיקה, אבחנה, ייעוץ, חוות דעת, המלצה, טיפול או תכנית עבודה ביחס למקרה קונקרטי כלשהו


apostherapy

כל המאמרים של אפוסתרפיה בשוונג – כאן

אתר אפוסתרפיה – apostherapy

21.12.2011

דר' דנה בלום- שניידר
מומחית בכירורגיה אורטופדית וניתוחי עמוד שדרה, קופ"ח כללית. יועצת ניתוחי עמוד שדרה, קופת חולים מאוחדת.

 אורן ניסן – פיזיותרפיסט, מומחה בטיפול באפוסתרפיה



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג