נדלקתם על אופניים, אתם מרגישים שהגיע הזמן להפסיק לשאול מחברים, או להשכיר באירועים, עכשיו אתם מוכנים להשקיע ולקנות את זוג האופניים הראשון שלכם. נכנסתם לחנות אופניים גדולה והסתנוורתם מכמות האופניים והאפשרויות שקיימות. אתם עוד זוכרים את האופניים עם הברקס רגל, בלי ההילוכים. אופניים שהחזיקו שנים בלי צורך בשימון או בטיפול, אופניים שעברו מאב, לבן, לאח או לאחות. אופניים כבדים שעשו לכם חיים לא פשוטים בעליות וחיוך אדיר בירידות, אבל עכשיו, כשאתם מסתכלים על האופניים סביב, הם שונים לגמרי מזיכרון הילדות שצרוב לכם עמוק.
אופניים- כבר לא מה שהיה פעם צילום: thinkstock
אז איפה מתחילים?
התאמת סוג האופניים לסגנון הרכיבה:
קודם כל חשוב שתחליטו מהו סגנון הרכיבה שלכם? האם אתם רוכבים בשטח או בכביש? האם האופניים מיועדים לנסיעות בוקר בתוך העיר לעבודה או שאתם צריכים לשאת אותם גם בכלי תחבורה כמו רכבת או אוטובוס, האם רכיבה טכנית מדברת אליכם?
בואו נעשה קצת סדר בבלאגן:
אופני כביש:
אופניים שמיועדים לרכיבה על דרכים סלולות כמו כביש או מדרכות. לאופני כביש יש צמיגים צרים וגלגלים גדולים שמסייעים לרכיבה מהירה יותר. בדרך כלל שלדת האופניים תהיה קלה יותר ולכן פחות מותאם לרכיבות בשטח (אלא אם כן זוהי שילדה ייעודית כמו באופני סייקלוקרוס). כידון אופני הכביש יהיה צר יותר ומותאם בדרך כלל למנח רכיבה רכון שמסייע בזמן רכיבות ארוכות יותר.
אופני הרים:
כמשתמע משמם, הם אופניים שמתאימים לרכיבה בשטח, שבילים, סינגלים וכו'. לאופני ההרים צמיגים רחבים יותר ובשרניים יותר מאופני הכביש, לרוב תמצאו על הצמיגים קוביות בצורות שונות שנועדו להעניק אחיזה טובה יותר בתנאי קרקע משתנים (ישנם צמיגים ייעודיים לתנאי קרקע שונים כמו בוץ, דרדרת וכו'). אופני ההרים יהיו מהירים פחות מאופני הכביש והשלדה שלהם תהיה מאסיבית יותר וכבדה בהשוואה לאופני כביש. לרוב הכידון הוא ישר ורחב יותר מאופני כביש ונוח לרכיבות שטח. רוב אופני ההרים מגיעים עם בולם זעזועים מקדימה (נקרא גם משכך קידמי) שתפקידו לספוג את הזעזועים שמגיעים מהשטח וליצור רכיבה חלקה ונעימה יותר, אופניים אלו נקראים גם "אופני זנב קשיח" כיוון שהשיכוך קיים רק בחלקו הקידמי של האופניים. ישנם דגמים של אופני הרים (לרוב המחיר יהיה גבוה יותר) שיש להם גם בולם אחורי והם נקראים "אופני שיכוך מלא" ויספגו עבורכם את מרבית הזעזועים.
על מנת להיות בטוח שזה סיגנון הרכיבה שלך, מומלץ לבצע לפחות מספר רכיבות ניסיון עם חברות שונות. ישנן חנויות שיתנו לך לעשות סיבוב מחוץ לחנות של מספר דקות על מנת להתרשם מהנוחות והתאמת הגודל וישנן חנויות שיתנו לך לקחת אופניים לסוף שבוע ניסיון ביער הקרוב לביתך. לא מומלץ לקנות אופניים מבלי לעשות עליהם לפחות סיבוב קצר.
סביר להניח שנדבקת בחיידק, אז מומלץ למצוא חנות מקומית, קרובה לביתך שתרגיש בה נעים ונוח להגיע ולרכוש דברים בסיסיים או לתקן את האופניים בשעת הצורך. חשוב שתרגיש שיש לך שם צוות שיכול להמליץ לך או לסייע לך בכניסה חלקה יותר לעולם הרכיבה. כיום, ישנן יותר ויותר חנויות אופניים עם תודעת שירות גבוהה ועם עובדים שמבינים, נושמים ואוהבים אופניים.
את המושג "אופני מדבקה", סביר להניח שתשמע או תקרא עליו לא אחת. אופני מדבקה הם לרוב אופניים זולים עם רכיבים פשוטים. ולמה מדבקה? כיוון שהיצרן יכול להדביק עליהן איזה מותג או דגם שירצה ללא קשר לאיכות. ישנן לא מעט חנויות שמוכרות "אופני מדבקה", לרוב הם יהיו האופציה הזולה יותר והמפתה יותר, אבל לא תמיד האופציה העדיפה, כיוון שמהר מאוד החלקים עלולים להתבלות ולהישבר ותמצא את עצמך בחיפוש אחר אופניים חדשים.
כמעט לכל חברת אופניים גדולה, יש אופניים במחיר כניסה שנע בין 1,200-2,500 שקל עם אחריות ורכיבים מקוריים ואמינים. לכן, לפני הקנייה, בטח אם מדובר באופניים ראשונים וכניסה לעולם לא מוכר של מותגים, מומלץ לעשות חיפוש מהיר בגוגל ולוודא שלא מכרו לכם חתול בשק.
אם יש לכם מספיק סבלנות ואתם רוצים לחסוך כמה שקלים, מומלץ לחכות למבצעי סוף שנה בחנויות. בדרך כלל המבצעים מתרחשים כאשר מתחלפת שנה ונכנסים דגמים של השנה החדשה. כך, תוכלו פעמים רבות לרכוש אופניים באחוזי הנחה גדולים יותר.
אם השיקול הכלכלי לא קיים אצלכם, תעברו הלאה, אבל אם אתם מעוניינים באופניים טובים ולעיתים אפילו טובים מאוד, במחיר סביר, מומלץ לנסות ולבדוק באתרי יד שנייה באינטרנט. פעמים רבות אנשים בדיוק כמוכם, שרכשו אופני כניסה או ברמה קצת יותר גבוהה מכך רוצים לשדרג ולעבור לאופניים יקרים יותר או לסיגנון או סוג שונה (המעבר הנפוץ הוא מזנב קשיח לשיכוך מלא). לכן, מומלץ לבדוק גם את שוק אופניים יד שנייה ולפעמים ישנן מציאות ממש מתחת לאף.
קסדה היא פריט חובה לכל מי שרוכש אופניים, על כך תוכלו לקרוא בהרחבה בכתבה כיצד בוחרים קסדה.
משאבה ופנימית הם אביזר מומלץ. בקשו מהמכנופאן (מכונאי האופניים) שיסביר לכם כיצד מתקנים פנצ'ר בגלגל וכיצד מפרקים גלגל אחורי בקלות.
על ציוד נוסף לרכיבה על אופני כביש ולרכיבה על אופני הרים תוכלו לקרוא בסדרת הכתבות "כמה זה עולה לנו".