רוצים לרוץ מרתון ראשון בגיל מאוחר? לפי מחקר חדש זה כדאי

ריצה היא בריאה באופן כללי, אבל לאחרונה התפרסמו חדשות טובות עבור המבוגרים בינינו שרוצים לרוץ מרתון אבל ה"יועצים" אומרים להם שזה יותר מדי
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

מי שמכיר את קהילת הרצים למרחקים ארוכים בישראל, כמו גם במדינות אחרות בעולם, יודע שאין ממש גיל מאוחר להתחיל לרוץ מרתון ורבים עושים את זה גם בעשורים המתקדמים בחייהם. לפי מחקר חדש שפורסם לאחרונה, יש לזה גם יתרונות גדולים לבריאות הגוף במיוחד כשמדובר ברצים מבוגרים יותר ואיטיים יותר.

מי לא רוצה כלי דם צעירים יותר? | צילום: pixabay

עוד כתבות מרתון בשוונג
מה יותר קשה? חצי מרתון חזק או מרתון "רגוע"?
איך להתאמן ל-10 הק"מ האחרונים של המרתון
כך תרדו מ-2:20 במרתון: כל האימונים של לונה סלפטר עד 2:19

אין ספק שפעילות גופנית כמו ריצה מועילה לגוף בכל גיל, אבל כשמדובר במרחק כמו מרתון (42.2 קילומטר) יש לא מעט חילוקי דעות לגבי היתרונות הבריאותיים של אימונים בעומס גבוה והנזק שהם עלולים לגרום אצל אנשים מסוימים לשרירים, המפרקים ואפילו ללב.

עם זאת, מחקר חדש שפורסם לאחרונה ב-EUROMCR2019 שזה כנס של התאחדות הקרדיולוגים האירופית, מציג ראיונות נוספות לכך שגם ריצת מרתון טובה ללב ושלמרתון הראשון יכולה להיות השפעה מצוינת על כלי הדם, מכיוון שהאימונים אליו בעצם יכולים לעכב את הזדקנותם.

אל המחקר הזה גויסו 139 רצים שהתאמנו למרתון לונדון. הם קיבלו תכנית אימונים של 6 שבועות שמיועדת למתחילים ושפורסמה באתר האינטרנט של מרתון לונדון. לפני שהם התחילו בתכנית, החוקרים מדדו את לחץ הדם שלהם, נוקשות העורקים וגמישות כלי הדם. לאחר מכן, אחרי שהנבדקים סיימו את המרתון כשהגברים רצו בזמן ממוצע של 4 שעות וחצי הנשים ב-5:40 שע', הם עברו שוב את אותן הבדיקות.

פעילות גופנית כמו ריצה מועילה לגוף בכל גיל | צילום: Pixabay

מה שהתגלה הוא שאימונים למרתון בפעם הראשונה הפחיתו את הנוקשות בעורקים, שהיתה מתאימה לגיל צעיר יותר ב-4 שנים. בנוסף האימונים גרמו אצל הנבדקים לירידה בלחץ הדם של 4 מ"מ כספית, וזה משהו שעלול להוריד ב-10 אחוזים את הסיכוי לשבץ לשאר תקופת החיים.

ד"ר אניש בווה, קרדיולוגית ממכללת לונדון קולג' אמרה בראיון לאחרונה: "אתה לא צריך להיות רץ עילית כדי ליהנות מהיתרונות הבריאותיים של ריצת המרתון ולמעשה היתרונות האלו בולטים אצל הרצים המבוגרים והאיטיים יותר. בזכות זה שהם השלימו את תכנית האימונים וחצו את קו הסיום, הם הצעירו את מערכות הלב וכלי הדם שלהם. לצמצום של נוקשות העורקים יש משמעות גדולה מכיוון שככל שאנחנו מתבגרים התקשות כלי הדם עלולה להגביר את הסיכויים לבעיות כמו לחץ דם גבוה, שבץ ומחלות לב. התקשות של אבי העורקים שהוא כלי הדם העיקרי המספק דם מהלב לשאר הגוף, הוא סימן היכר של ההזדקנות אשר יכול לגרום ללחץ מוגבר על הלב ועל איברים אחרים", אומרת ד"ר בווה.

אף פעם לא מאוחר | צילום: thinkstock

ריצה היא פעילות גופנית הידועה ככזו שמורידה לחץ דם, ולכן כנראה שאין זה מפתיע שאימונים למרתון מסייעים בהפחתת תהליכי ההתקשות של העורקים. לחץ דם גבוה עלול למתוח את העורקים וזה הופך את פני השטח להיות נוקשה יותר.

החוקרים מאמינים שהיתרונות בלטו יותר אצל הרצים המבוגרים והאיטיים יותר בגלל שאצלם היו רמות גבוהות יותר של נוקשות של אבי העורקים בתחילת המחקר. "החוקרים יודעים שהתקשות העורקים נמוכה יותר בקרב האנשים שעסקו בספורט אירובי במהלך חייהם אבל עדיין לא ברור מהי הפעילות הדרושה כדי להאט את תהליך ההתקשות או לעצור אותו", אומרת ד"ר בווה.

ומה שבאמת חשוב זה להמשיך עם זה, גם אחרי מרתון ראשון. בשביל המוטיבציה להמשך צריך לדעת שיש מחקר נוסף שקבע שאנשים בני 75 ומעלה שמבצעים פעילות אירובית לפחות 7 שעות בשבוע, נהנים ממערכת לב בריאה כמו של אנשים ממוצעים בגיל 45.





אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג