מאת:ענת צחור
 
לפני מספר ימים שמעתי מפי נערה צעירה ונרגשת על השתתפות קרובה באירוע של עשרה ימים מדיטציית ויפאסאנה באזור צפון הארץ. "מה עושים שם?" שאלתי, "שותקים.",ענתה לי. "עשרה ימים?", שאלתי כמתקשה להבין. "כן." ענת צחור מסבירה מהי ויפאסאנה
גלגל דהארמה
מהי ויפאסאנה
ויפאסאנה פירושה: לראות את המציאות בצורה בהירה, חדירה פנימה, חוכמה אינטואיטיבית, תבונה. נהוג לתרגם ויפאסאנה כתובנה. מטרת התרגול לטהר את כל המשקעים וההתניות ברבדיה השונים של ההכרה באמצעות התבוננות רציפה ומודעת בתהליכי גוף-נפש. כאשר המצב ההכרתי נקי ממשקעים, עולה ונחשפת המציאות על רבדיה העמוקים והדקים ומתאפשרת ראייה חודרת אל תוך טבעו האמיתי של הקיום.
כח המודעות
המודעות היא יכולת התודעה או הנפש להכיר בהתרחשויות ההווה בכל רגע ורגע. במצב של מודעות מלאה יש בכוחו של האדם לראות את המציאות "כפי שהיא", באופן אובייקטיבי, נקי מרגשות, פחדים ודמיונות. ככל שיכולת זו מפותחת יותר, כך יכול האדם לראות בבהירות גדולה יותר את פרטי המציאות המורכבים וגווניה הסבוכים. פירותיה של המודעות הן חוכמה ותבונה. פיתוח יכולות מנטליות של התבוננות בתהליכי החיים, ניתוחם והבנתם מאפשר לאדם לחיות את חייו מתוך שליטה עצמית ואחריות אישית. בני אדם המודעים לתהליכים השונים המתקיימים בתוכם וסביבם מקיימים את חייהם מתוך חירות אמיתית ויכולים לנווט את תנועות נפשם בהתאם לעליות ולמורדות החיים.
מוקדי נתינת דעת
ויפאסאנה היא תוצר של תרגול וישום עקבי של נתינת דעת בארבעה מוקדים המכונים ארבעת הסאטיפאתאנה. תרגול סאטיפאתאנה ויפאסאנה הנו לב לבה של תורת הבודהה. זהו הלימוד החשוב ביותר, זהו המפתח לכל תורתם של הבודהות.
ואלו הם ארבעת יסודות נתינת הדעת:
נתינת דעת על הגוף- Kayanupassana
נתינת דעת על תחושות- Vedananupassana
נתינת דעת על מיינד- Cittanupassana
נתינת דעת על מושאי המיינד- Dhammanupassana
סאטיפאתאנה כמפתח לויפאסאנה ניתן למצוא בטיפטאקה (הקנון המשולש הפאלי), ב-מאהאסטיפאתאנה סוטה של הדיגהה ניקאיה (השיח הגדול על "ארבעת יסודות נתינת הדעת", סוטה מס' 22 מן הפרקים הארוכים) ובסטיפאתאנה סוטה של המאג'ימה ניקאיה (מס' 10 מן הפרקים האמצעיים), כמו כן בפרקים אחרים. סאטי נגזר מהמלה הפאלית סאר, שפירושו: לזכור או להעלות בזיכרון. פאתאנה בא מהמלה הפאלית אופאתנה שפירושו: תמיכה, התבססות, בסיס, יישום או יסוד.
שלושת מאפייני הקיום
נתינת דעת ומודעות רציפה בארבעת המוקדים מולידים תפיסה נכונה לגבי מאפייני כל התופעות . ניתן להגדירם כשלושת מאפייני הקיום: סבל, ארעיות ואי-עצמיות. מודט אשר יתנסה בתובנות יבחין כי כל הדברים בתוכו ומחוצה לו הנם ארעיים, משתנים ללא הרף ובלתי בטוחים – אניצ'ה, הנם לא מספקים וכואבים – דוקהא, ובלתי ניתנים לשליטה, חסרי מהות, אינם שייכים לאף אחד והנם מחוסרי עצמיות – אנאתה. אלה שלושת מאפייני התופעות- טיליקהאנה, והם מסממני החכמה האינטואיטיבית.
חמש המטרות לתרגול סאטיפאטנה ויפאסאנה
טיהור מנטאלי
התגברות על עצב ויגון
הכחדת כאב וסבל
הכרה בדרך הנכונה
ההכרה בניבאנה
ואלה דברי הבודהה:
ישנה רק דרך אחת, נזירים,
לטיהורם של כל היצורים החיים,
לגבור על היגון והעצב,
להיעלמות הכאב והסבל,
לדעת את האמת, את הדרך הנאצלת,
להיווכח ב-ניבאנה,
לאמור, ארבעת יסודות נתינת הדעת
הכתבה באדיבות אתר יוגה סטודיו