יוטה היא אחת המדינות עם הטבע הפראי היפה בארה"ב. פסגות מושלגות, מדבריות הרריות ואלפי קילומטרים של שבילים. יוטה היא המולדת של נעלי אלטרה (Altra) ומחוז הולדתן היא שרשרת רכס הרי וואסאץ' מזרחית לסולט לייק סיטי ופרובו. שמו של אביהן ומולידן הוא גולדן הארפר. בחור צעיר מיוטה, שרץ מרתון ב-2:45 שעות עוד כשהיה בן 12.
חברת נעלי אלטרה, שנוסדה רשמית רק בשנת 2009, כבר אחראית לפני ומאחורי הקלעים, ללא מעט מהשינויים שנראים בעולם נעלי הריצה בשנים האחרונות. בחנות נעלי הריצה המשפחתית בעיירה אורם, יוטה, זיהה הארפר את ההבדל בין מצב הרגליים בריצה יחפה לבין מצבן בריצה עם נעלי ריצה רגילות. בניסיון להתאים את מצב הרגליים עם שיכוך, למצבן בריצה יחפה, נעזר הארפר בסכיני חיתוך, טוסטרים להמסת סוליות ועוד. התוצאה של חיתוכים, שינויים והתאמות היתה הולדתם של שני מאפיינים מרכזיים שהם היסודות של נעלי אלטרה. הראשון – Zero Drop. השני – Toe Box.
המונח "דרופ מתאר" את ההפרש בין גובה העקב בנעל הריצה, לבין גובה כרית כף הרגל. בניסיון לייצר שיכוך מאסיבי יותר בעקב, הביאה האבולוציה של מרבית נעלי הריצה את כף הרגל לשיפוע הנוטה מהעקב הגבוה לאצבעות הנמוכות יותר. בקיצור – דרופ מהעקב לכיוון האצבעות.
כתבות מבחן שוונג נוספות
מבחן שוונג | נעלי ריצה מבית ניוטון לדגם Gravity
מבחן שוונג || נעלי ריצה של אדידס מדגם אולטרה בוסט
מבחן שוונג || גרבי קומפרשיין של BV SPORT
באלטרה החליטו להתעסק עם האבולוציה והמסורת. הם שינו את הנוסחה כשהחליטו על "דרופ אפס". המשמעות – גובה העקב וגובה האצבעות זהים. בכל הדגמים של החברה, גם בכאלו בהם הסולייה האמצעית המשככת עבה בהחלט, נשמר העיקרון של שוויון הגבהים בין העקב לאצבעות.
המאפיין השני הוא ה-Toe Box. כפות הרגליים של רובנו צרות יותר בעקב מאשר בכרית כף הרגל. למרות זאת, באופן פרדוקסלי מרבית נעלי הריצה הופכות לצרות יותר ככל שמתקדמים לכיוון האצבעות. אלטרה החליטו להפוך ב-180 מעלות גם את המגמה הזו – קדמת הנעל באזור האצבעות רחבה, ומאפשרת פריסה מלאה של קדמת כף הרגל והאצבעות.
מבחן לדגם Lone Peak
קיבלתי את האלטרה לון פיק 2.0 למבחן (Altra Lone Peak). רצתי איתם כמה חודשים בהכנה לרביעיית שליחים במרוץ הארץ המובטחת ("י-ם לים"), וגם במרוץ עצמו. מדובר בנעליים שמגיעות מכור מחצבתה של אלטרה – מהשבילים ומהשטח. השם Lone Peak הוא שמה של אחת הפסגות ביוטה.
התחושה הראשונית בריצה עם נעלי אלטרה מעט משונה. בהתחלה, למרות הידיעה שעל כפות רגליי מצויות נעלי ריצה, התחושה היתה של ריצה כמעט יחפה, או לכל היותר סנדל פתוח עם סולייה משככת. כף הרגל לא נמחצת בשום שלב ולא מתאמצת להיכנס לתוך הנעל. כבר בהליכה מיד עם הלבישה הראשונית של הנעל, וגם בריצה, מתקבלת של חופש בלתי מוגבל של כף הרגל שמזכיר קצת (בייחוד בריצה) תנועה יחפה מבחינת אחידות מישור הדריכה. בחלוף דקות בודדות, כבר בריצה הראשונה, זה הרגיש טבעי יותר מכל נעל אחרת שרצתי בה.
דבר שאליו הרגליים מתרגלות כשרצים באלטרה, הוא ההארכה בכמה מילימטרים של גיד אכילס ושרירי התאומים. מי שיורד מנעליים עם דרופ גבוה, רץ על עקב מוגבה. כשיורדים בגובה העקב, כל מערכת השרירים והגידים שמעל העקב מתארכת. כדאי לתת לרגליים 2-3 ריצות אימון להתרגל למצב זה, לפני שיוצאים לריצה מאד ארוכה עם נעליים חדשות. בסופו של דבר, לפחות לי, זה היה נוח מאד.
מאפיין נוסף של הנעל הוא פרופיל נמוך. זה לא תורם להקטנת המשקל (המעט גבוה של הנעל), אבל זה מגדיל את תחושת החופש של כף הרגל. החלק העליון של הנעל מייצר (באופן שאני לא יודע להסביר) מצד אחד תחושה חופשית של כף הרגל, ומצד שני, משמר יציבות. העקב נתמך היטב, והרוחב בחלק הקדמי אפילו מייצר יציבות בדריכה ובדחיפה. דבר אחד ברור – חובה להתאים היטב את מידת הנעל בדגם לון פיק. בנעל גדולה מדי, קדמת כף הרגל עשויה להתגלש בתוך הנעל. בנעל קטנה מדי, האצבעות עלולות להיתקל בקצה הקדמי. בעוד שבנעליים רגילות לעתים ניתן ולסמוך על צמצום מבנה הנעל לכיוון האצבעות, זה לא המצב באלטרא. כדי לשמור על כף רגל יציבה, התאמת מידה מדויקת של הנעל היא חובה.
סיכום
אחרי מאות קילוטרים בשטח, הנעל המשיכה לשדר את אותה תחושה כמו בהתחלה. לא מדובר בנעל זריזה או קלה במיוחד וגם לא בנעל שתומכת ברגל קורסת, אלא בנעל נוחה מאד, נייטרלית, יציבה וכזו שמאפשרת תחושת כף רגל משוחררת לכל אורך הריצה. למי שמעוניין לרוץ בנוחיות ולמרחקים בשבילים ובשטח, אני ממליץ עליה בחום.
יותר: טבעית ונוחה
פחות: משקל יחסית גבוה
רכות בקדמת הנעל: מעולה
רכות בעקב: טובה מאד
הפרש גובה: 0 מ"מ
בולמים: A-bound EVA
משקל: 325 גרם במידה 44.5
נראות הנעל: צבעונית ומיוחדת
מחיר: 780 שקל
ציון שוונג: 8.5 מתוך 10
שלום חגי,
היכן ניתן לקנות בארץ את הנעליים של חברת אלטרה? יש יבואן מסודר?
היכן ניתן לקנות בארץ?
אין יבוא בארץ – וגם כשיתחיל יקרעו לכם את הכיס.
אפשר לקנות בקלות ובזול מכל חנות אמריקאית ולשלוח עם מסטופ או שירותים דומים. נעל עולה 80-120 דולר כולל משלוח.
מבצעים התאמה בעזרת הכלי shoefiter ושלום על ישראל.
הערה אחת חשובה לנעלי אלטרה- בהמון דגמים החלק העליון ממש עדין ונקרע במהירות ( 3-4חודשים) בצידי הנעל -ליד הבהונות. לא מפריע לריצה אבל נותן לכם לוק של הומלסים 😉
הנעל היחידה שמתאימה כרגע בשוק לבעלי כף רגל רחבה. ( לא-מידות רוחב של ניו באלאנס ודומיהן לא רלוונטיות בעליל- האימום נשאר עדיין צר מידי-והם בעיקר עולים בגובה תקרת הנעל ולא ברוחב)
בהצלחה בקניות!!