מדוע יוגה כל כך חשובה לספורטאים?

למה חשוב כל כך לרצים, רוכבי אופניים ובכלל ספורטאים לתרגל יוגה? הנה מספר סיבות וגם תרגילים מומלצים במיוחד
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
יוגה וריצה
יוגה וריצה

היוגה שהגיעה אלינו מהודו, מטרתה העיקרית ומכאן גם שמה, לאחד בין גוף, נפש ורוח, כלים חשובים מאוד לספורטאים בין אם הם מתחילים, מתקדמים ובטח ובטח המקצוענים. היוגה תורמת בעיקר לאיזון הגוף והנפש, המודעות העצמית ולחיבור רוחני דרך עבודה גופנית.

יוגה

תרגילי נשימה הנרכשים ביוגה, תורמים רבות לספורטאים לצורך ביצוע נשימה נכונה גם במהלך הפעילות עצמה | צילום: Robert Bejil

קיימים מספר זרמים של האטה יוגה (יוגה פיזית)  וכל אחד מהם שונה במעט מן האחר בקצב התירגול וברצפי התרגילים:

אשטנגה ויניאסה יוגה: שיטה דינמית המורכבת מסדרות קבועות של רצפי תנוחות (וינאסות).

שיווננדה יוגה: שם דגש על חמישה עקרונות: תרגול נכון, נשימה נכונה, הרפיה נכונה, מחשבה נכונה ותזונה נכונה. התרגול כולל 12 תנוחות.

ביקראם יוגה: שיטה המתבצעת בחדר מחומם. סדרה המורכבת מ-26 תנוחות (אסאנות) ושני תרגילי נשימה. רצף התנוחות מתוכנן כל שכל אחת מותחת ומחזקת בצורה שיטתית קבוצת שרירים, רצועות ומפרקים הדרושים לתנוחה הבאה.

איינגר יוגה: גישה המתאפיינת בביצוע מדויק של תנוחות ונעזרת באביזרים שונים. השיטה גורסת כי הדגש על הדיוק וישורת הגוף הוא בעל יתרונות רפואיים לגוף.

כתבות יוגה נוספות
לנשום עמוק: כך יוגה תשפר את הריצה שלכם
צפו || חוזרים להתאמן מהפגרה? תעשו קצת יוגה
יוגה וחשיבות היציבה

"במובן הגופני לכל תנוחה יש תנוחה הפוכה שמאזנת את המאמץ בגמישות", מציינת גילי קלמין-גליקברג, מורה ליוגה בסגנון ויניאסה ששמה דגש מיוחד על חיבור בין תנועה לנשימה, "העבודה המאומצת במהלך ריצה או רכיבה גורמת לקיצור של השריר ולכן יש חשיבות להארכת השריר בסוף האימון וגמישותו, על מנת למנוע פציעות ולחזק את השריר. כך לדוגמה, אם עושים תנוחה שעובדת על חיזוק מיד אחריה עושים תנוחה שמאריכה את השריר. אם אנחנו אחרי ריצה או רכיבה שגורמים לכיווץ השריר מומלץ אחריהם לעשות תרגילי הארכת והרפיית השריר, דוגמאת כלב מביט לאחור או כפיפות קדימה".

יוטיוב | תרגילי יוגה לרצי שטח

תרומה חשובה נוספת שהיוגה מעניקה לספורטאים היא הנשימה. תרגילי נשימה הנרכשים בלימוד היוגה, תורמים רבות לספורטאים לצורך ביצוע נשימה נכונה גם במהלך הפעילות עצמה. "היוגה מייחדת זמן לתרגול נשימות, בנוסף לתרגול הנשימות באימון הפיזי עצמו. לרוב אני מתחילה את השיעור בישיבה שקטה ובזמן מיוחד לתרגול סגנונות נשימה, פראנימה, עצם הישיבה והנשימה מסייע להשקטת התודעה ולסוג התודעה הנדרשת במהלך האימון הפיזי. כולנו מגיעים מעומס החיים כמו עבודה וילדים ותרגול מדיטציה ונשימה הם בעצם חוצץ בין קצב החיים הסוער שלנו מחוץ לאימון ולאט לאט מביא אותנו לתודעה נכונה בזמן האימון. במהלך האימון יש זמן מיוחד לתרגול סגנונות שונים של נשימה שלכל אחד מהסגנונות מטרה בפני עצמה. עצם שימת הדגש תוך כדי התרגול הפיזי וגם בנפרד ממנו מלמדת את המתאמן להיות מודע וערני לקצב הנשימה שלו ולאיכות הנשימה, וזה מתקשר לכל עניין המודעות. אם מתאמן רץ ונושם קצר הוא יודע שאולי הוא רץ מהר מדי".

כתבות יוגה נוספות
לנשום עמוק: כך יוגה תשפר את הריצה שלכם
צפו || חוזרים להתאמן מהפגרה? תעשו קצת יוגה
יוגה וחשיבות היציבה

היוגה מחזקת את שרירי הליבה ושרירי ריצפת האגן, וכן שמה דגש על עבודת שיווי משקל, שרירים שלרוב אינם עובדים במהלך פעילות גופנית אבל חשובים ביותר ליציבה נכונה ומניעת פציעות. קחו לדומה רצים בשטח, העבודה על השרירים המייצבים היא כמעט קריטית, כיוון שבתוואי שטח שאינו אחיד ברוב הזמן וכולל ירידות, עליות, סלעים ואבנים יהיה קל מאוד לעקם קרסול ולהיפצע, אולם עבודה על תרגילים שמסייעים ליציבה חזקה וטובה וחיזוק השרירים המייצבים יכול לצמצם נזק פוטנציאלי.

יוטיוב | תרגילי יוגה לרצים ורוכבי אופניים

לטענת גליקברג ספורטאים שמבצעים תרגול יוגה מודעים הרבה יותר לכל הנעשה בגופם, תכונה חשובה מאוד עבור ספורטאים על מנת לדעת מתי לעצור, לנוח, לנשום נכון ולפעמים אף ללכת להיבדק רגע לפני פציעה. העבודה על התודעה ביוגה גורמת לחיזוק הקשר בין הגוף הפיזי ובין המודעות למה שקורה לאותו גוף.

אז כיצד נדע איזה סגנון יוגה מתאים לנו?
"חשוב למצוא את המורה המתאים לך יותר מהשיטה. חשוב להתחבר למורה ולאנרגיה שלו. ישנן שיטות סטטיות יותר ושיטות דינמיות. הדינמיות הן אשטנגה ויניאסה והסטטיות הן האיינגר ושיווננדה אך יש גם הרבה שיטות אחרות ולתלמיד בתחילת דרכו מומלץ שינסה מספר מורים ושיטות עד שימצא את המקום המתאים לו".




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג