כיצד היוגה מחזקת את השרירים ומייצבת אותנו מבפנים?

פעמים רבות אימוני ספורט לאו דווקא תורמים להתחזקות הגוף אלא להפך, לעתים קרובות מדי הם תורמים להיחלשות ולפציעות. אז איך משפרים את היכולות הגופנית ומונעים פציעות?
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
אשה בישיבת לוטוס
אשה בישיבת לוטוס

אחד הסרטים האהובים עלי בילדותי היה "קרטה קיד" במיוחד הקטע שבו הילד צובע את הגדר ומנקה את רצפת העץ ואומר "ווקס-און ווקס-אופ". הנער לא מבין מה המורה שלו, מר מיאגי, רוצה ממנו ואף חושד שהוא מנצל אותו לעבודות חצר. מר מיאגי מראה לו בסופו של דבר איך התנועות הללו לימדו אותו אומנות לחימה עד שכמובן הוא מנצח בתחרות. מר מיאגי מהסרט מסמל בעיניי את התרבות המזרח הדוגלת בלמידה אטית ומעמיקה שמובילה לתוצאות מוסריות ורצויות, כשהדרך היא החשובה. הסרט מבקר את התרבות המהירה והראוותנית של המערב שרוצה הכל מהר וחזק ובסוף גם כמובן מפסידה מזה.

שיעור יוגה בסטודיו

שלבו יוגה כחלק מהאימונים | צילום: pixabay

עוד כתבות יוגה בשוונג
4 תרגילי יוגה מונעי פציעות
5 תנוחות יוגה להתחיל איתן את הבוקר שלכם
יתרונות היוגה לספורטאי סבולת

אנשים רבים עדיין נוטים לבחור את הספורט שלהם לפי מה שנדמה להם כזה שהכי יחזק אותם ויכניס אותם לכושר, אך למעשה אנו רואים שפעמים רבות אימוני ספורט לאו דווקא תורמים להתחזקות הגוף אלא להפך, לעתים קרובות מדי הם תורמים להיחלשות ולפציעות ואז כמובן מפסיקים להתאמן או מדלגים מפציעה לפציעה.

מדוע זה קורה?

למדנו מילדות שמה שחשוב בספורט זו התוצאה. כמה קילומטר אנחנו רצים, כמה בריכות עשינו, מה התוצאות שלנו לעומת חברים שלנו, אלו תנוחות מורכבות הצלחנו לעשות ולכמה "ברכות שמש" הגענו. הרצון בתוצאה מוביל למאמץ יתר הכופה על הגוף עומס שהוא אינו בשל אליו ולכן גם הגוף יתמרד בשלב מסוים.

נתון נוסף שגורם לפציעות זה אימון ספורט לא מגוון מספיק (ריצה 4 פעמים בשבוע, חדר כושר או אופניים כאימון יחידי) כאשר אחד האלמנטים החשובים ביותר בפעילות גופנית הוא התמודדות של הגוף עם מגוון תנועות, כיוונים, עוצמות ועוד. החיים המודרניים מלאים בישיבה מרובה, מתח, מחסור בתנועה יום יומית חופשית וגורמים לגוף המודרני ללכת ולהתכווץ, להפוך לנוקשה וחסר חיות ולהתרחק מהיכולות הטבעיות שלו. הכוונה ליכולות פשוטות כמו כפיפה, הקשתה, פיתול עמוד השדרה, תנועות מוצלבות, שיווי משקל, קפיצה, גלגול ועוד. הגוף המכווץ חייב כמובן לנוע ולכן האדם מסגל לעצמו הרגלי תנועה לא נכונים ובכך אימון לא מגוון יכול יותר להזיק מאשר להועיל.

היוגה מלמדת אותנו כיצד תנועה ללא מאמץ משפרת את היכולות | צילום: pixabay

איך נדע האם יש לנו את היכולות הללו?

בחנו את עצמכם: אם תבצעו את הפעולות הללו בנוחות ובקלות, נדע שזו פעולה או יכולת המתקיימים בקלות ובטבעיות ביום יום.

1. האם ביכולתכם לשבת ישיבה מזרחית בנוחות ועם גב זקוף?
2. האם ביכולתכם להתרומם מישיבה זו בלי ידיים?
3. האם ביכולתכם לשבת על הברכיים?(ישיבה יפנית)
4. האם הגב "עובד" כשאתם מתכופפים לקחת משהו מהרצפה?האם אתם נעזרים ברגליים או בגב כמנוף?
5. האם אפשרי עבורכם לעמוד על רגל אחת ולנוע לכל מיני כיוונים?האם אפשרי מבחינתכם להישאר ללא תנועה כ-30 שניות?
6. האם יש לכם תנועה חופשית כשאתם מפתלים את גבכם לאחור לקחת משהו או שיש תחושה של "תקיעות"?

מה תעשו כדי לשפר את היכולות ולהימנע מפציעות?

1. לאט זה בעצם הכי מהר שיש: תהליך הדרגתי ובונה צעד אחר צעד יעזור להימנע מפציעות ושחיקות ויחזק אותנו מבפנים החוצה.

2. הקשבה, מודעות, התאמה אישית: פיתוח אינטליגנציה תנועתית יכולה ליעל את יכולת הגוף באימון המותאם לקצב הנכון לגוף.

3. הכרות עם האזורים בגופנו הזקוקים לשחרור: הגוף שלנו חווה נוקשות וכיווץ יתר שאנו חיים איתו לאורך שנים. לא מספיק רק להתחיל ספורט, יש לשים דגש על שחרור מפרקי, טווחי תנועה ללא כאב וגמישות שרירים כדי שהתנועה תהיה חופשית ו"קפיצית" ולא קפיץ תקוע.

4. מתאמנים במה שאנו זקוקים ולאו דווקא במה שקל לי: גוונו את האימון מדי פעם, שנו את הדרך שבה אתם מתאמנים. נסו כמה שיותר להניע את הגוף לכיוונים חדשים בכל פעם שאתם מתאמנים.

המלצה שלי מניסיון רב שנים של צפייה במתאמנים שמשלבים ספורט יחד עם יוגה (וכאלה שלא), שלבו יוגה כחלק מהאימונים. הרווח הוא עצום ומשתלם מאוד. זאת מכיוון שתרגול יוגה ישפר מודעות תנועתית ויציבתית וכמובן ירגיע ויאזן. התרגול מחבר אותנו לגוף שלנו ועוזר לנו להקשיב לצרכיו, מלמד אותנו איך לשנות הרגלים תנועתיים ויציבתיים, שהיישום שלהם באימון הספורט מייעל עד מאוד את התנועה ומשפר את איכות חיינו.

יוגה מלמדת אותנו כיצד תנועה ללא מאמץ דווקא משפרת את היכולות, היא מוציאה את הגוף מקבעונות רבי שנים והיא מחזקת את השרירים בחכמה ומייצבת אותנו מבפנים, משפרת שיווי משקל, גמישות ומשחררת עומס מפרקי. אישית אני מאמינה שלתרגול יוגה יש יתרון עצום בהכנה לתנועה נכונה והרגלים תנועתיים בספורט, כיוון שהתנועה האיטית המחוברת למחשבה מחזקת קשרים עצביים, משפרת יכולות מוטוריות ושינוי הרגלים ומכניסה הנאה רבה בכל תנועה.



תמי ליאור-אהרוני | מורה ליוגה וספורטרפיסטית, מרצה בקמפוס ברושים בית הספר לרפואה משלימה




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג