זרמים ביוגה: איך רצים וספורטאים צריכים לבחור את סוג היוגה?

אז איך בדיוק היוגה יוצרת את המעטפת ההוליסטית? בדיוק באופן ההפוך מהספורט, מאמנת היוגה עדי היקרי מסבירה כיצד לשלב באופן מיטבי בין השניים
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
צילום: pixabay

לכל כתבות היוגה בשוונג ~ היכנסו

תרגול היוגה מתחיל להיות פופולרי בקרב ספורטאים רבים. ההבנה של תרומת התרגול לגוף עולה וכך גם ההבנה לתרומה המנטלית והנפשית שהתרגול מציע לספורטאי. תרגול היוגה מציע לאדם מספר רבדים שיוצרים עבורו מעטפת הוליסטית וחיבור מידי בין גוף ונפש. נכון שכל מי שעוסק בספורט באופן אוטומטי מתחיל להיות מודע יותר לגופו. למזון שהוא מכניס אליו, למחשבות שעולות לפני ואחרי אימון מאתגר ולצמיחה הנפשית והמנטלית שקוראת עם הפעילות הגופנית. אז איך בדיוק היוגה יוצרת את המעטפת ההוליסטית? בדיוק באופן ההפוך מהספורט.

צ פ ו | הנחיות ודגשים

כתבות יוגה נוספות בשוונג
כך היוגה משפיעה על הספורטאי שבך
תרגילי יוגה לחיזוק והארכת השרירים
מה ההבדלים בין יוגה לפילאטיס?

אם בספורט השרירים שלנו מתקצרים, תרגול היוגה מאריך אותם, אם בספורט הנשימה היא מהירה, קצרה ודרך הפה ביוגה הנשימה היא ארוכה, מלאה ודרך האף. אם בספורט התוצאה היא החשובה ביוגה הדגש הוא על הדרך והחשוב ביותר שיוצר את ההבדל המשמעותי, לדעתי ומתוך ניסיוני כרצה למרחקים ארוכים וכיום מורה ליוגה היא מערכת העצבים שמופעלת בכל אחד מין האירועים הללו. בספורט מערכת העצבים שמופעלת היא המערכת הסמפטתית, מערכת "הלחם וברח", כאשר בתרגול היוגה הקלסי המערכת שנכנסים אליה היא המערכת הפרה-סמפטתית.

ולמה זה חשוב לכם? ואיך זה יוצר השלמה הוליסטית עבורכם? השפה המנטלית שנגזרת מכל אחת מהמערכות היא שונה. הסמפטתית מבקשת "הילחם בכל מחיר" מה שמוביל לעתים לניתוק מוחלט מהגוף ולפציעות מיותרות, לעומת הפרה-סמפטתית שמאפשרת להיות עד גבול המאמץ ההגיוני ואם צריך אז לעצור. אין האחת עדיפה על השנייה, אך בהחלט חשוב לדעת לחיות עם שתיהן ולבחור מתי ואיך לעבוד עם כל אחת מהן.

היוגה התפתחה לזרמים רבים, אשר בכולם העבודה היא על הארכת שרירים ומפרקים, יציבה נכונה ושימוש במלא פוטנציאל הנשימה. הזרמים השונים משתמשים בתנוחות (אסאנות) זהות לצורך כך באופנים שונים. ההבדל העיקרי שאני מצאתי בתוך התרגולים השונים היא איזו מערכת עצבים מופעלת בתוך התרגול והיא זו שתקבע את החוויה הפיזית, המנטלית והנפשית שלכם.

אז איך תזהו איזו מערכת מופעלת בתוך התרגול?

מערכת סמפטתית: תתבטא בנשימה מהירה ותשים דגש על הפעלת מאמץ , אתגר וכוחניות .
מערכת פרה-סמפטתית: תתבטא בנשימה איטית וארוכה ותשים דגש על הרפיה של הגוף.
(הערה: מתורגלים מנוסים ומיומנים מאד יוכלו להיכנס לכל תנוחה בכל קצב גם מתוך מערכת פרה-סמפטתית).

תרגול היוגה מציע לאדם מספר רבדים | צילום: אליאב אלוני

אז מה הם הזרמים הקיימים?

ראשית אומר שהתפתחו כיום זרמים רבים שבאו להתאים את עצמם לצרכים שעלו מהחברה, כאן אציין את העיקרים שבהם. רוב הזרמים הנפוצים היום בארץ הם זרמים מתוך האטה יוגה, שזוהי היוגה של הפעולה, להביא לאיזון דרך תנועה באופן של מדיטציה בתנועה.

איינגר יוגה

האימון של איינגר יוגה מתמקד בשהייה ארוכה וסטטית בתנוחות על מנת להפנות את תשומת הלב לדיוק הגוף ולמיקום של השלד והשרירים בתוך התנוחה. זאת מתוך הנחה שאותו דיוק הוא בעל יתרונות רפואיים לגוף. בשיטה זו משתמשים בעזרים כמו בלוקים, חגורות וכיסאות.

אשטנגה ויניאסה יוגה

האימון מתמקד בזרימה מהירה מתנוחה לתנוחה. יש שש סדרות של תנוחות כאשר רמת הקושי עולה מסדרה לסדרה. קצב מהיר מאד, נשימות מהירות, מזיעים הרבה. אימון דינמי ששם את הדגש על הקשר בין התנוחות והחיבור בין הנשימה לתנועה, על נעילת נקודת מבט ושימוש ברצפת האגן (את תרגול הויניאסה ניתן לעשות בצורה דינמית או רכה יחסית תלוי בשיעור תלוי במורה).

ביקראם יוגה

האימון נעשה בחדר מחומם בתנאים של 30 מעלות ו-70 אחוזי לחות. האימון כולל בתוכו כ-26 תנוחות יוגה ושני תרגילי נשימה. הרצף תוכנן כך שכל תנוחה מותחת ומחזקת בצורה שיטתית קבוצות שרירים, רצועות ומפרקים שתומכים בתנוחה הבאה. הדגש באימון הוא גיבוש מודעות לגוף, מיקוד בריכוז ובנשימה מתוך עבודה מאומצת ועמוקה בחום.

שיווננדה יוגה

אימון עדין הכולל כ-12 תנוחות יוגה, שירה (צ'אנטינג), תרגילי נשימה ומדיטציה. כדי להנגיש בצורה הידידותית ביותר את תורת היוגה והתרגול לאנשי המערב. התרגול שם דגש על 5 עקרונות: תרגול נכון, נשימה נכונה, הרפיה נכונה, תזונה נכונה , חשיבה חיובית ומדיטציה.

ויני יוגה

אימון עדין ומחזק כאשר הסדרות של התנוחות מותאמות באופן אישי לצרכים של כל מתרגל. השיטה שמה דגש על שילוב בין נשימה נכונה לתנועות הגוף והקשבה פנימה. התפיסה מאמינה שהאדם וגופו משתנים מרגע לרגע ועל כן התרגול צריך להיות מותאם לזמן, לגיל ולצרכים של המתרגל.

האטה יוגה קלסית

אימון איטי ומחזק, שם דגש על עבודה איטית ושהייה סטטית בכל תנוחה מתוך מקום של חיזוק הגוף ללא מאמץ וללא כאב, שם דגש על הרפיה, נשימה והרגעה של מערכת העצבים ובכך עובד על הקשר בין הגוף, השרירים, מערכת הנשימה והחיזוק המנטלי.

אז כיצד תבחרו את תרגול היוגה כספורטאים?

ראשית אנחנו צריכים לזכור, שלרובנו טווח התנועה התקצר ועלינו להתחיל מתרגול עדין עם הנחיות מדויקות וברורות כיצד להיכנס לכל תנוחה וזה חשוב לגוף של הספורטאי על מנת להימנע מפציעות מיותרות. עניין שני הוא שעלינו להחליט האם אנחנו רוצים שהיוגה תהווה השלמה הוליסטית לתרגול או שתשמש כעוד אימון פיזי. מאחר ואתם עוסקים בספורט המערכת הסמפטתית שלכם מקבלת ביטוי מלא, השלמה הוליסטית תהייה ללמוד את הגוף ולחזק אותו מתוך מערכת פרה סמפטתית.

דבר שלישי, עלינו לשים את האגו בצד ולראות אם סגנון התרגול שבחרנו מתאים לנו ברמה הפיזית. אם הלכתם לתרגל יוגה ונפצעתם כנראה שבחרתם את התרגול מהמקום הלא נכון. שחררו. תעריכו את גופכם נכונה ותכנסו לתרגול לאט.
דעתי האישית, כמי שהגיעה ונמצאת בשני העולמות הללו וכמי שבחרה ללמד האטה יוגה קלסית, האתגר האמיתי של הספורטאי הוא לדעת להגיע לכל אימון, תחרות ולחיים עצמם מתוך המערכת פרה-סמפטתית, בה האנרגיה היא רכה אך חזקה בה האוטומט החשיבתי שלנו נרגע ואנחנו מגיעים לכל אירוע מתוך מאמץ מחושב ובריא, לגוף ולנשמה. לכן אמליץ לכם להתחיל עם כל אחד מהשלושה האחרונים ברשימה שציינתי ושגופכם יהיה פתוח יותר ותלמדו לעבוד נכון במינימום מאמץ להתקדם הלאה. זרמים נוספים שניתן לקרוא עליהם: ויגנאנה, קונדליני , בריגהו , אנוסארה , אקרו יוגה.

יש לכם/ן שאלות? מוזמנים לשאול כאן בתגובות או בפייסבוק שוונג ועדי היקרי תענה עליהן


עדי היקרי | אולטרה מרתוניסטית ומורה ליוגה לספורטאים



 




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג