האם אתם הולכים נכון? כללים להליכה נכונה ומניעת פציעות

איך ייתכן שהפעולה הבסיסית ביותר מתבררת כמורכבת שאף יכולה לגרום לפציעות אם נבצעה לא נכון? עדי שיף מסבירה מדוע הליכה היא עניין שצריך לקחת ברצינות, ונותנת טיפים שיעזרו לכם ללכת נכון, ובכך לשפר את איכות החיים ולהימנע מכאבים בעתיד
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
כמה פעמים חשבתם על ההליכה שלכם? | צילום: רועי שלם

מי חשב שהליכה היא עניין מורכב? שהליכה לא מדויקת יכולה לפגוע לנו באיכות החיים ושאם נאמץ לעצמנו, לא במכוון אלא מכוח ההרגל, הליכה לא נכונה, יהיה לנו מאוד קשה לתקנה. על אף שהליכה מרגישה לנו פעולה טבעית ושגרתית שמתבצעת על אוטומט, ללא כל מחשבה או תכנון תנועה, מדובר בפעולה מאוד מורכבת ולכן חשוב לשים לב לאופן ההליכה שלנו, להיות מודעים לצורת ההליכה ולבחון שאנחנו אכן הולכים בצורה תקינה ובריאה.

לכתבות נוספות בנושא:
גם כשהגיל עולה: כך לא תאבדו תנועות חשובות של הגוף
מתקן הכושר הטוב ביותר נמצא לפעמים ממש מתחת לאף
יש לכם 5 דקות? קבלו אימון שיעשה לכם טוב לגוף ולנפש

פעולת ההליכה משלבת לא מעט מערכות שעובדות יחדיו ובסנכון מושלם כדי לשמור על דיוק ההליכה. אולי תופתעו לגלות שאנשים רבים הולכים בצורה לא נכונה. יש כאלו שעושים זאת משנותיהם הראשונות, למשל, בגלל מבנה כף רגל שונה, כמו פלטפוס, ויש כאלו שעם השנים פיתחו צורת הליכה לא נכונה מסיבות אלה ואחרות, כמו פציעה שהייתה ובעקבותיה ההליכה "התקלקלה" ונשארה "מקולקלת" גם לאחר שהפציעה החלימה.

הליכה לא נכונה עלולה לגרום לבעיות אורתופדיות שונות ומשמעותיות ולכאבים כרוניים או לא כרוניים, באזורים שונים בגוף כמו כפות הרגליים, הברכיים והגב. העניין הוא שלרוב אנשים לא בוחנים את צורת הליכתם בזמן ההליכה ולא מודעים לכך שהליכתם אינה נכונה, והם מרגישים את הכאבים רק כאשר הגוף כבר נפגע. מדובר בפגיעות או פציעות שמצטברות לאורך השנים ובאות לידי ביטוי ומורגשות רק כשהנזק כבר משמעותי ומצריך טיפול כזה או אחר. לכן, כל כך חשוב להיות מודעים לצורת ההליכה, כדי למנוע מראש את הפגיעה.

הליכה היא אחת הפעולות היותר בריאות וחשובות עבור הגוף והנפש שלנו. הליכה בדרגות מהירות שונות היא גם הפעילות האירובית השכיחה ביותר שקיימת. אין ספק שכדאי ומומלץ ללכת בכל הזדמנות ותמיד להעדיף הליכה על פני אופציה אחרת שלא מניעה את הגוף שלנו, כמו רכב או קורקינט. אך לא מדובר כאן רק בעניין של כמות, אלא גם של איכות. כי אם ההליכה לא איכותית ולא מדויקת, אנחנו מפסידים את היתרונות האדירים בה וכאמור, עלולים לגרום לעצמנו נזקים שונים בגוף.

עדי שיף מדגימה הליכה נכונה | צילום: רועי שלם

למה ההליכה שלנו יכולה להיפגע? יש המון סיבות ובתוכן, בין היתר, כתוצאה מאיבוד שיווי המשקל בזמן ההליכה, פגיעות על רקע אורתופדי ופגיעה בשרירים שונים או במערכת העצבים. אך הליכה יכולה להיפגע גם בשל הסיבה שמלכתחילה, הגוף לא "מונח" ולא מוחזק נכון בעת ההליכה ובכך נגרם הנזק המצטבר שמביא, בסופו של דבר, להליכה לא נכונה שכבר מושרשת בגוף ולא תמיד פשוט לתקנה.

כדי להיות הכי מדויקים ולבצע את פעולת ההליכה בצורה הטובה ביותר, קבלו הנחיות מה כן ובעיקר, מה לא לעשות בזמן ההליכה:

כפות הרגליים
נתחיל עם כפות הרגליים החשובות, שהן אלה שלמעשה נושאות אותנו ואת משקלנו ולכן כל כך חשוב שהן יבצעו את הפעולה הנכונה. מנח כפות הרגליים בזמן הליכה הוא מאוד חשוב והוא אף קריטי עבור אלו שמבנה כף רגלם שונה, כמו הייפוס או פלטפוס. בזמן הליכה, ודאו שאתם לא מעבירים יותר מדי משקל על כריות כפות הרגליים או לחילופין על עקב כפות הרגליים. העומס צריך להיות מחולק בצורה נכונה ומאוזנת. בזמן הליכה, בעצם, מגלגלים את כף הרגל הדורכת על הקרקע מאמצע העקב או מסופו, תלוי במבנה כף הרגל שלכם (אך בכל אופן, לא מתחילתו), דרך מרכז כף הרגל ועד לכריות ואצבעות כפות הרגליים.

אם תניחו את כף הרגל בבת אחת על הקרקע בזמן ההליכה, זה עלול לגרום לפגיעה במפרקי הגוף השונים. אם תבצעו את ההליכה כשקצה העקב הוא זה שדורך על הקרקע, עלולה להיגרם פגיעה או פציעה באזורים אחרים בגוף ואף עלול להיווצר דורבן בעקב כף הרגל כתוצאה מהעומס עליה, העקב עצמו לא נועד כדי לשאת את מירב העומס של הגוף. כפי שבקפיצה אנחנו לא נוחתים על העקבים מחשש לזעזוע או פציעה, כך גם בהליכה, לא נעמיס על העקב ולא נערב את כל העקב בפעולת ההליכה, אלא את חלקו, כאמור.

הליכה נכונה – מפתח לבריאות | צילום: רועי שלם

מכופפי הירך
כמו כן, בזמן הליכה אתם עלולים לסמוך ולהישען יתר על המידה על מכופפי הירך, מה שעלול לגרום לכאב ואי נוחות בברכיים ובגב. כדי שזה לא יקרה, ודאו שכל פעם כשכף הרגל דורכת על הקרקע, היא מבצעת תנועה מלאה של הליכה כפי שהוסבר (גלגול כף הרגל). ודאו שיש אחיזה מלאה ולא חלקית של כף הרגל בקרקע. למשל, יש אנשים שנוטים יותר ללכת על קצות האצבעות או לחילופין לשים את משקל הכובד על עקב כפות הרגליים. ודאו שזה לא קורה.

הברכיים
בזמן הליכה, אנו יכולים, בטעות, לאמץ יותר את הברכיים ואת השרירים הקשורים לברכיים במקום את כפות הרגליים. זה יכול לקרות באופן טבעי או בגלל שאנו חשים בכאב מסויים בכפות הרגליים ופוחדים לשים עליהן את המשקל, או חשים בכאב באחת הברכיים שגורם לנו לנוע בצורה לא נכונה ולא מאוזנת. אם בזמן הליכה אתם חשים בכאב באזור הברכיים או אפילו בשריר התאומים, יתכן שאתם לא הולכים נכון. שימו את המשקל על כפות הרגליים ותנו לשרירי כפות הרגליים להיות דומיננטיים בזמן ההליכה, הן אלה שנועדו לשאת אותנו. ואם יש כאב בכפות הרגליים, טפלו בו בהקדם, כדי שהכאב לא יהיה כרוני וכדי שההליכה הלא תקינה לא תושרש.

הטיית הגוף
הטו את הגוף מעט קדימה בזמן הליכה, אך לא יותר מדי כדי לא להעביר משקל יתר לקדמת כפות הרגליים, לאזור הכריות, כי אז עלולה להיווצר חלוקת עומס לא נכונה. לכן, בזמן הליכה, ודאו שהבטן אסופה, אך עם זאת, הנשימה לא נעצרת ואתם נושמים באופן טבעי (יש אנשים שבזמן איסוף הבטן נוטים לעצור את נשימתם או לנשום בצורה אחרת, לא טבעית). ודאו שהגוף בקו ישר וזקוף עם הטיה מאוד קלה קדימה, אך עם זאת, הכתפיים רפויות ולא נעולות. כמו כן, ודאו שהכתפיים משוכות לאחור ולא כפופות קדימה והראש בקו ישר עם הצוואר, עם המבט קדימה (לא למעלה ולא למטה), תוך שמירה על ראש וצוואר משוחררים. שמרו על בית החזה והגו זקופים.

הליכה כדרך חיים | צילום: Shutterstock

הזרועות
תנו לזרועות חופש תנועה, ללא נעילה שלהם, אל תאמצו את שרירי הזרועות בזמן הליכה, ותנו לידיים לנוע קדימה ואחורה באופן טבעי. כך תימנעו מבעיות במפרקים.

היו מודעים לצורת ההליכה שלכם ובכך תוכלו לתקנה בכל רגע נתון וללמד את הגוף לצעוד בצורה נכונה, מדויקת ובריאה. הגוף ילמד ויפנים את התנועה וכך תשפרו את איכות החיים שלכם, גם בגילאים מבוגרים יותר. אז… שתהיה הליכה נעימה!


למידע נוסף, תכניות אימונים ואימונים מקוונים חינם כנסו לאתר של עדי שיף




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"אני מאמין שהגעתי לעולם הזה כדי לנרמל מוגבלות, לשנות את התפיסה לגבי מה שאפשר לעשות כקטוע רגל. היקום נתן לי את התסריט וכל מה שהייתי צריך לעשות זה לבצע", האתלט האמריקאי עזרא פרש, זכה בשתי מדליות זהב במשחקים הפראלימפיים


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג