נסו בעצמכם: 7 תרגילים קצרים שיעזרו לכם לשמור על גב זקוף

בתקופה האחרונה שמירה על גב זקוף הפכה למאתגרת יותר, עדי שיף מסבירה מה גב זקוף עושה לגוף ולנפש שלנו, ואיך בעבודה קלה של כמה דקות ביום אנו יכולים לשפר את את איכות חיינו. צפו
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
גב כפוף לעומת גב זקוף | צילום: רועי שלם

כבר כמעט שנה שעם שלם חווה כאב גדול ומתאבל על המצב בארץ. כל אחד ואחת מאתנו חווה את הקושי ברמות שונות, בהתאם לסיטואציה, בהתאם לקרבה והיכרות עם אנשים שמ-7 באוקטובר כבר לא אתנו, או שנמצאים במקום האחרון שבו הם אמורים להיות. יש שחווים קשיים שלא ניתן אפילו לדמיין או לשער. הכאב והקושי הנפשי מתבטאים מיד בגוף. נפש מיוסרת גורמת לגוף להתייסר יחד איתה. למה זה קורה?

לכתבות נוספות בנושא:
מכת הסלולרי: מה עושים כדי למנוע כאבים בשורש כף היד?
האם אתם הולכים נכון? כללים להליכה נכונה ומניעת פציעות
סנטר כפול? לא גזירה משמיים! כך תוכלו למנוע את התופעה

הגוף שלנו כל הזמן "מתכתב" עם המוח. בין הגוף והמוח יש קשר ישיר והם מעבירים אחד לשני מסרים. לתנועות הגוף שלנו יש השפעה חזקה ומשמעותית על המוח, ולמוח יש השפעה על מנח הגוף שלנו ועל תנועת הגוף שלנו. קיימת הדדיות בין תנועה ומוח ולכן, לתנועות שלנו יש את הכוח והיכולת להשפיע על המוח ועל ההרגשה הכללית שלנו ובתוך זה גם על מצב הרוח. לפי מחקרים רבים, המוח שלנו לא מבחין בין דמיון למציאות, מה שאומר ש"תנועות שמחות" יעודדו את המוח ויכולות להוציא אותנו ממצב רגשי לא טוב.

קבלו 7 תרגילים שיעזרו לכם להזדקף:

כשאנחנו שמחים, מתרגשים או חשים ביטחון – הכתפיים, באופן טבעי, משוחררות יותר, נוטות לאחור והסנטר נוטה להיות מורם. המוח, שקולט את תנועת ומנח הגוף מקבל את המסר שאנחנו בסדר ומשחרר בהתאם, הורמונים שחשובים לבריאות ולמצב הרוח שלנו. לעומת זאת, כשאנחנו עצובים או מודאגים או חווים קשיים – הכתפיים שמוטות, המבט, לרוב, יהיה כלפי מטה, לכיוון הרצפה ואפילו נהיה "נמוכים" יותר, כי כל הגוף יהיה שמוט ולא מוחזק, ובתוך זה גם הגב לא יהיה זקוף. במקרה הזה, המוח יקבל את המסר שמצבנו לא טוב והנפש תגיב בהתאם. ובשורה התחתונה – לגב זקוף יש השפעה על בריאות השרירים והעצמות בגוף, אך גם על בריאות הנפש.

יש נטייה, לעיתים, להתבלבל בין גב ישר לגב זקוף, לכן תחילה אציין כי גב זקוף משמעותו אינה גב ישר. הגב שלנו, מטבעו, אינו ישר, אלא בנוי מקשתות אשר פונות החוצה ופנימה, וזאת, בין היתר, כדי לשמש כבולמי זעזועים, "להחזיק" את הגב בצורה בריאה ונכונה וכדי שנוכל לבצע את תנועת הפשיטה והקימור הכה חשובות לשמירה על גמישות ובריאות הגב.

באופן כללי, לא מומלץ לשבת שעות רבות ביום ברציפות, אך אורח החיים כיום של רבים מאיתנו הוא יושבני ולכן אנו נאלצים לשבת לא מעט. אם אנחנו יושבים שעות רבות ביום ללא הפסקה או יושבים בצורה לא מוחזקת, כלומר, עם כתפיים שמוטות ורכונות, שרירי הגב שלנו לא עובדים מספיק. כדי שהגב שלנו יהיה זקוף ומוחזק, השרירים צריכים לנוע ולעבוד, וזה משהו שצריך לקרות על בסיס יומיומי וחשוב לשים על זה דגש, גם בזמן הישיבה עצמה.

עדי שיף בתרגול לגב זקוף | צילום: רועי שלם

מצד שני, חשוב שבזמן ישיבה או עמידה או כל מנח בו אנו נמצאים, נרגיש נוח בגוף שלנו ולא נמקם את הגוף במנח שאינו נוח לנו או מעיק עלינו, אחרת זה לא יחזיק, תרתי משמע. לכן, מצאו את התנוחה הנוחה ביותר עבורכם, אך עם זאת, השתדלו לוודא שבכל תנוחה בה תבחרו, הכתפיים לא תהיינה שמוטות, הגב לא יהיה קמור והראש לא ידחף קדימה (כמו תנועת קירוב הראש למסך המחשב בזמן עבודה על מחשב). אין צורך לזקוף את הגב יתר על המידה, אלא מספיק לוודא שהגב והכתפיים אינם שמוטים.

ובכל הנוגע למצב בארץ… הסתכלו סביבכם, המצב העגום גורם לרבים מאתנו ללכת כפופים יותר ומוחזקים פחות וזה מאוד בא לידי ביטוי וקל לראות את זה במנח הכתפיים השמוט. מצב הגוף, בסיטואציה הזאת, מביא עמו גם כאבים שונים בגוף, גם היחלשות שרירים חשובים וגם מצב רוח הרבה הרבה יותר מורכב מזה שהיה לנו אם היינו דואגים להיות זקופים.

אחרי הכל, אם לא נדאג לעצמנו, מי ידאג לנו. ולכן חשוב שעל ידי תנועה נעביר מסר למוח שאנחנו חזקים ושהגוף שלנו מתגבר על הכל. תנועות שמושכות את הכתפיים שלנו לאחור הן ממש בגדר חובה ביומיום.

קבלו כאן למעלה בנגן המצורף לכתבה סרטון ובו שבעה תרגילים שיעזרו לגוף שלכם להעביר מסר למוח, לפיו, על הגב לזכור להיות זקוף. את התרגילים תוכלו לבצע גם בישיבה, תוך כדי עבודה או כל פעילות אחרת בישיבה.

 


 

למידע נוסף, תכניות אימונים ואימונים מקוונים חינם כנסו לאתר של עדי שיף




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"אני מאמין שהגעתי לעולם הזה כדי לנרמל מוגבלות, לשנות את התפיסה לגבי מה שאפשר לעשות כקטוע רגל. היקום נתן לי את התסריט וכל מה שהייתי צריך לעשות זה לבצע", האתלט האמריקאי עזרא פרש, זכה בשתי מדליות זהב במשחקים הפראלימפיים


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג