יש לי מנהג שאני מקפיד להתמיד בו, אני חוזר כל כמה שנים (או דגמים) לדגם מסוים או חברה מסוימת ובוחן את הנעליים שלה שוב, על מנת לראות איפה היא עומדת על סרגל האבולוציה שלה. המנהג הזה נוח ומשמעותי יותר כאשר מדובר בחברה צעירה וחדשה, שליבת השינוי שלה נמצא בהתפתחות ובחוסר מנוחה. הפעם בחנתי את נעלי הריצה של החברה השוויצרית On (און), שלה יצא ממש לאחרונה דגם נעלי ריצה חדש עם השם המחייב Hyper Cloudmonster ("קלאודמנסטר הייפר").
לפני 4 שנים בחנתי את הדגם שלהם Cloudace ("קלאודאייס"), זו הייתה נעל שלקחה אותם קדימה ברמת הטכנולוגיה ובעיקר עשה קצת באזז על החברה עם ה"עננים" בסוליות הנעליים. אך מאז עברו הרבה מים בים וכיום אותם "עננים" שנועדו לספוג את הזעזועים של הנחיתה בזמן הריצה ולתת תחושה נעימה יותר לכף הרגל עדיין קיימים בסוליה, אבל הם חלק הרבה יותר אינטגרלי בסוליה ויש לכך השלכות מאוד חיוביות ליציבות ובעיקר לרפלקסיביות מהקרקע.
כאשר אוחזים בנעל החדשה, יש תחושה שאתה מחזיק ביד "מכונת מלחמה" אגרסיבית, אך יחד עם זאת באופן הפוך למראה, המשקל של מכונת המלחמה עומד על 275 גרם בלבד למידת נעל 43. הגפה העליונה עשויה בד אוורירי ומחורר בחלקו על מנת ליצור תעלות אוורור בזמן הריצה והלשונית גם היא מחוררת (מאותה סיבה) והיא דקיקה במיוחד. במבט מאקרו שמחזיקים ומסתכלים עליה 360 מעלות, אי אפשר להתעלם מכך שהיא מצד אחד אצילית ומצד שני בעלת נתונים של דחפור מסוג D9.
סוליית הנעל
החלק הכי מרתק ומסקרן בנעליים היא הסוליה שלמעשה מהווה את המנוע של כל נעל ריצה שבוחנים. מכאן מתחיל הכל, אז בואו נצלול פנימה. טכנולוגיית הקצף בסוליה של ה- Hyper Cloudmonster נקראת Cloudtec והיא מלווה את המותג השוויצרי הזה לאורך שנים רבות. כאשר הופכים את הנעל ומביטים בסוליה, ניתן לראות שהיא משובצת באותם "עננים", שהם יחידות של מלבנים אשר גורמות לאחיזת יתר בקרקע בזמן הריצה. בזמן הריצה, גם אם המשטח רטוב, האחיזה של הנעל מורגשת והיא תורמת להגברת המהירות ולניתוק מהיר של הרגל מהקרקע.
האבחנה הזו מובילה אותנו היישר לליבת הניתוח והיא הבוסט והחזר האנרגיה של הנעל מהקרקע בזמן הריצה. הנקודה הזו בעיניי היא קריטית ושם נמצאת התמורה הגבוהה ביותר שאנו מבקשים לקבל מהנעל. כמובן שיש עוד פרמטרים שחשוב לבחון כמו: משקל, דרופ, או החומרים ממנה עשויה הגפה, אך החזר האנרגיה הוא בעל חשיבות גבוהה בוודאי בעידן שבו לוחיות קרבון מושחלות ונטמעות בתוך הנעליים.
עם הנעליים רצתי גם באימוני נפח וגם באימוני איכות שכללו אינטרוולים ופרטלק. בתחילת האימונים הנעל עדיין הייתה קשיחה והיה נדרש "זמן רגליים" על מנת שהיא תhפתח וניתן יהיה להוציא ממנה את המיטב. אפשר לומר שכבר לאחר ריצה של שני אימוני איכות וריצת נפח של סוף שבוע, הנעל התחילה "להניע" ולתפוס כיוון. הריבאונד מהקרקע השתפר מאימון לאימון ואיתו השתפרו גם הקצבים שלי בכל יחידת אימון. השילוב הזה בין נעל שיודעת להכיל אותך גם באימוני איכות מהירים וגם בריצות נפח ארוכות הוא חשוב במיוחד עבור רצים המתאמנים ארבעה או חמישה אימונים בשבוע.
נראה כי זה היה למעשה בפועל הקונספט של יצרן הנעליים השוויצרי של נעלי On למהנדסים שלו – "תכינו לרצים נעליים שהם גם וגם. גם לנפח וגם למהירות. נעליים בעלי משקל סביר ולא גבוה, אבל עם רספונסיביות גבוהה". התשובה של המהנדסים הייתה נעלי ה"סופר טריינר", מושג שבא לומר שהן מתאימות לאימוני מהירות כמו גם לאימוני נפח, תוך שילוב משקל נכון של נעל מקסימליסטית ועם בוסט גבוה בזמן הנחיתה על הקרקע.
במבט מהצד ניתן לראות שבסוליה העבה יש "תעלות" שעוברות מצד לצד. המבנה הזה נוצר על מנת להביא את הנעל לרספונסיביות מקסימלית. איך זה קורה בפועל? ובכן, כאשר נוחתים בזמן הריצה על הקרקע, אותם רווחים נמעכים ולמעשה נוצרת סוג של "קפיציות" שדורכת את הנעל וגורמת לכף הרגל לנוע קדימה.
תכונה ודגש נוסף שחשוב להתעכב עליה היא הנדסת ה-Rocker או ה"נדנדה", כפי שאני נוהג לכנות אותה, המשולבת בנעל. כשמביטים על הפרופיל של הנעל ניתן לראות שהמבנה של הנעל בחלקו הקדמי אינו שטוח אלא שואף למעלה בצורה מעוגלת. מבנה ה"נדנדה" למעשה הוא מבנה ארגונומי שמייעל את יחסי הגומלין בין כף הרגל שלנו בזמן תנועה, למסלול הישר עליו אנחנו רצים ומשפר את התנועתיות שלנו קדימה. המבנה הארגונומי הזה משפר את תנועת כף הרגל בזמן הריצה ותורם תרומה נוספת לרספונסיביות שלה מהקרקע.
גפה עליונה
החלק העליון של הנעל מאוד מוקפד וניתן לראות שהייתה שאיפה "להקליל" את משקל הנעל על ידי חומרים קלים וממוחזרים. הנעל מהונדסת כך שיש לה גפה מחוררת שיוצרת אוורור בחלק העליון של הנעל. לשונית הנעל זוכה גם היא לאוורור מקסימלי על ידי נקבוביות זעירות לאורכה ורוחבה, דבר אשר מונע הזעת יתר בכף הרגל ותורם לנוחות בעיקר בריצות ארוכות כאשר האוורור נחוץ במיוחד.
כף הרגל מרגישה בתוך הנעל מחובקת ונעימה, דבר המורגש כבר בתחילת הטקס כאשר "צווארון הנעל" עוטף את הקרסול ומעניק לו תמיכה על ידי הריפוד המפנק המצוי שם. החיבוק הנוח של הנעל על כף הרגל הוא גם תוצאה של קשירת שרוכי הנעליים בזמן ריצה. אני נוהג לבצע קשר כפול על מנת שהאחיזה תהיה הדוקה וכמובן כדי שהשרוכים לא ייפרמו. בקלאודמנסטר הייפר הוסיפו שכבת ביטחון נוספת והשרוכים אמנם דקים אבל מצופים סיליקון ויש עליהם בליטות קטנטנות, אשר אמורות לעצור נסיגה שלהן החוצה ובסוף להיפתח. לסיום סאגת השרוכים, אציין שבקצה השרוך במקום בו משחילים אותו בחור הנעל כתוב בקטן PUT ME ON, שזה כמובן תרתי משמע על שם המותג. אהבתי את ההתייחסות הזו ואת תשומת הלב לפרטים הקטנים הללו.
לסיכום המבחן, הקלאודמנסטר הייפר היא נעל המוגדרת כ"סופר טריינר" ומתאימה לאימוני איכות מהירים כמו גם לאימוני נפח. מדובר בנעל מקסימליסטית, אך יחד עם זאת במשקל סביר (275 גרם למידה 43), בעלת מבנה ארגונומי בהנדסת ה-Rocker ועם שיכוך גבוה. כיאה לנעל פרימיום שאינה זולה במיוחד, היא מאוד מפנקת ומרופדת ואחיזת הכביש שלה מיטיבה.
מפרט טכני
סוג: נעל כביש, אימון
יתרון בולט: נעל סופר טריינר
משקל: 275 גרם (למידה 43)
דרופ: 6 מ"מ (עקב 37.5 מ"מ – קדמת הסוליה 31.5 מ"מ)
שיכוך: גבוה
קופסת אצבעות: רחבה
לפרטים נוספים בעמוד הרשמי של ING ולרכישה לחצו כאן
הכותב: ארן הרשלג באינסטגרם