מדברים הרבה על קרוספיט, אך מהי הגדרת הכושר על פי שיטה זו

אז מה זה בעצם אימון קרוספיט? מה שניתן לומר הוא, שמדובר בתפיסה שונה לגמרי ממה שהורגלנו אליה לגבי כושר
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

מאת:עומרי פלד

קרוספיט הוא אימון פונקציונלי, מגוון ואינטנסיבי, המשלב את כל מרכיבי הכושר הגופני תוך שימוש באלמנטים וציוד מעולם הרמת המשקולות, ההתעמלות והאימונים האירוביים. בניגוד לנעשה במסגרות כושר קונבנציונליות, בקרוספיט לא עוסקים בפיתוח גוף אלא בפיתוח כושר גופני ברמה הגבוהה ביותר. את החזות החיצונית מרוויחים על הדרך.

מקנה למתאמן יכולות גופניות נרחבות ביותר צילומים באדיבות: עומרי פלד

תכנית האימונים על פי קרוספיט כוללת אימון כושר גופני, אשר בהגדרתו נועד להקנות למתאמן יכולות גופניות נרחבות ככל האפשר. ההתמחות שלה היא בהימנעות מספציפיות. לחימה, הישרדות, ענפי ספורט רבים והחיים בכלל, מתגמלים סוג כזה של כושר ובמקרים רבים "מענישים" את המתמחה בו.

תכנית האימון של קרוספיט מתוכננת כך שיש בה אפשרות מובנית להדרגתיות כמעט אינסופית, ובכך היא מתאימה לכל אדם אשר נחוש להצליח, ללא צורך בנסיון קודם.

עוד כתבות בנושא

 

אנחנו לומדים בהדרגה להתמודד עם מגוון של משימות במקביל, מבלי להזניח את הדברים שלא נוח לנו איתם. באימונים תרימו משקולות, תזרקו כדורי כוח, תרוצו, תבצעו עליות מתח, תניפו קטלבלס, תגלגלו צמיגים, תקפצו בחבל, תבצעו עמידת ידיים ועודלמרות שבהחלט ניתן להתאמן לבד, חלק גדול מהעניין בקרוספיט הוא הקהילה התומכת ושיתוף הפעולה בין מועדונים ברחבי העולם. האימונים במועדונים מתבצעים במסגרת קבוצתית.

אחרי שסקרנו בקצרה מה זה בעצם קרוספיט, בואו נכנס קצת יותר לעומק בנסיון להבין את הבסיס הרעיוני לאימונים, זה שהוכח במהלך עשר השנים האחרונות מחוץ למעבדות והיישר מהשטח, שם הוא נבדק ונבחן בכל יום.

כושר גופני על פי קרוספיט
התפיסה לגבי השאלה "מהו כושר" לפי קרוספיט, שונה ואף מנוגדת מהתפיסה של רוב האנשים. הגדרת הכושר על פי קרוספיט הגיעה מצפייה במתעמלים, גברים ונשים באופן שווה, מרימי משקולות אולימפיים ואצנים. פתחו יכולת ריצה של אצן ל-800 מטר, של מתעמל ומרים משקולות מתחילים ותהיו בכושר יותר מכל אצן עולמי, מתעמל או מרים משקולות.

קרוספיט משתמשת בשלושה סטנדרטים או מודלים להערכת והנחיית כושר. באופן קולקטיבי, שלושה סטנדרטים אלו מגדירים כיצד קרוספיט מגדירה כושר:
 הסטנדרט הראשון מבוסס על עשר מיומנויות פיזיות כלליות המוכרות לרוב על ידי פיזיולוגים לפעילות גופנית.
 הסטנדרט השני מבוסס על ביצוע משימות אתלטיות.
 הסטנדרט השלישי מבוסס על מערכות האנרגיה אשר מעוררת כל פעולה אנושית.

כל אחד מהמודלים קריטי להבנה של קרוספיט ולכל אחד שימוש ייחודי בהערכת הכושר או החוזק של אתלט. לפני ההסבר המפורט כיצד כל אחד מהמרכיבים עובד, יש לציין כי אנחנו לא מנסים להראות את לגיטימיות התכנית שלנו דרך עקרונות מדעיים אלא רק משתפים בשיטות של תכנית אשר הלגיטימציה שלה כבר בוססה דרך עדויות של אתלטים, חיילים, שוטרים ועוד אנשים אשר חייהם או עבודתם תלויה בכושר.


הגדרת הכושר שונה מזו של רוב הציבור

הסטנדרט הראשון של קרוספיט
ישנם 10 מרכיבי כושר גופני מוכרים: סבולת לב-ריאה, סבולת שריר, כוח, כוח מתפרץ, גמישות, זריזות, מהירות, קואורדינציה, שיווי משקל ודיוק. על-פי תפיסת הכושר של קרוספיט, אתה בכושר ככל שאתה שולט בכל מרכיבי הכושר הנ"ל במקבילשיפור בסבולת, חוזק וגמישות מושגים על ידי אימונים. הכוונה באימון היא לפעילות המשפרת ביצוע דרך שינוי אורגני בעל מדידה בגוף. לעומת זאת, שיפורים בקואורדינציה, זריזות, יציבות ודיוק מושגים דרך תרגול. הכוונה בתרגול היא לפעילות המשפרת ביצוע דרך שינויים במערכת העצבים. עוצמה ומהירות מושגים ע"י אימון ותרגול יחד.

הסטנדרט השני של קרוספיט
היכולת להתמודד עם כל משימה בצורה טובה. לפי מודל זה, הכושר יכול להימדד על ידי היכולת לבצע את כל הפעולות הללו היטב ביחס למתאמנים בשיטות אימון אחרות. כושר דורש יכולת ביצוע טובה בכל הפעולות, אפילו פעולות שאינן מוכרות, פעולות המשולבות בקומבינציות אינסופיות. תרגול מעודד את האתלט לא להשקיע ברעיונות קבועים של סטים, תקופות מנוחה, תרגילים, סדר תרגילים, וכדומה. הטבע מעניק לנו לעיתים קרובות אתגרים לא צפויים, התאמנו תוך גיוון ושינוי תמידי.

הסטנדרט השלישי של קרוספיט
ישנם שלושה מנגנונים מטבוליים המעניקים אנרגיה לכל פעילות אנושית. אותם "מנועי חילוף חומרים" ידועים כמסלול ה-Phosphagen, מסלול ה-Glycolytic, ומסלול ה-Oxidative (חמצוני). 
הראשון, ה-Phosphagen, שולט בפעילויות הצורכות הכי הרבה כוח, אלה שנמשכות בערך 10 שניות. השני, ה-Glycolytic, שולט בפעולות הכוח המתונות, אלה שנמשכות מספר דקות. והשלישי, ה-Oxidative, שולט בפעילויות הכוח הנמוכות, אלה שאורכות מספר דקות.

כושר כללי, הכושר ששיטת הקרוספיט מקדמת ומפתחת, דורש יכולת ואימון בכל אחד משלושת המסלולים או המנועים. איזון האפקט של שלושת המסלולים קובע את ה"כיצד" וה"מדוע" של איך אנחנו מפתחים יכולת אירובית בקרוספיט. העדפה של אחד או שניים מהמנגנונים והתעלמות מהשאר ללא הכרה בהשפעה של אימון יתר במסלול החמצוני הן שתי המגרעות הנפוצות באימון כושר גופני. יותר על כך בהמשך.


הכושר שנבנה הוא רחב וכללי צילום: Thinkstock

המוטיבציה לכל שלושת הסטנדרטים היא פשוט להבטיח את הכושר הרחב והכללי ביותר שאפשר. המודל הראשון שלנו מעריך את מאמצינו נגד טווח שלם של הסתגלויות פיזיות כלליות, בשני המיקוד הוא על רוחב ועומק הביצוע, השלישי הוא על זמן, עוצמה ומערכות אנרגיה. זה אמור להיות ברור שהכושר שקרוספיט תומכת בו ומפתחת אותו הוא בכוונה רחב, כללי וכוללני. התמחותנו היא לא להתמחות. קרב, הישרדות, ענפי ספורט שונים והחיים בכלל מתגמלים כושר כזה, ומדי פעם, מענישים את המתמחה.

חולי, בריאות וכושר
ישנו פן נוסף בעל ערך עצום בהגדרת הכושר על פי קרוספיט. הבחנו כי כמעט כל ערך נמדד של בריאות יכול לנוע על רצף שבין חולי, בריאות וכושר. למרות קושי המדידה, ניתן אף להוסיף בריאות נפשית לאבחנה זו. דיכאון ממותן בבירור על ידי דיאטה נכונה ופעילות, כלומר, כושר אותנטי. לדוגמה, לחץ דם של 160/95 הוא פתולוגי, 120/70 הוא נורמלי או בריא, ו- 105/55 מתאים ללחץ דם של אתלט. 40% שומן הוא פתולוגי, 20% הוא נורמלי או בריא ו-10% מעיד על כושר.אנו מבחינים בסדר דומה בצפיפות העצם, טריגליצרידים, מסת שריר, גמישות, כולסטרול טוב, קצב לב במנוחה עשרות מדדים נפוצים של בריאות. בעלי מקצוע רבים עושים הבחנה ברורה בין בריאות וכושר. לעיתים קרובות הם מצטטים מחקרים אשר מציינים כי בעל הכושר לאו דווקא מוגן בריאותית. מבט קרוב על הראיות התומכות שלהם חושף בקביעות כי הקבוצות הנחקרות בנויות בעיקר מספורטאי סבולת המסתמכים על דיאטה מסוכנת (הרבה פחמימות, מעט שומן, מעט חלבונים).


כאשר הוא נבנה בצורה נכונה, כושר מעניק שולי הגנה נהדרים נגד הרס הזמן והמחלות. במקומות שלא תמצאו זאת, בחנו את פרוטוקול הכושר, ובמיוחד את הדיאטה. כושר צריך להוות את שיא איכות החיים והבריאות. חולי, איכות חיים וכושר הם מדדים של אותה ישות. משטר כושר שלא תומך בבריאות הוא לא קרוספיט.


2.12.2013

עומרי פלד
מאמן ראשי "קרוספיט-הרצליה".
מרצה בכנס "חדשנות באימון ה-2 (
לפרטים והרשמה) בקמפוס שיאים,
מרכז להסמכות בספורט, אוניברסיטת ת"א



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג