12 נקודות בתום 12 שלבי טור דה פראנס

הבשורה של גירמאי, ההיסטוריה של קוונדיש, סימני האזהרה מהרגליים של פוגצ'אר, הבריאות של וינגגור וגם ההשפעה של מזג האוויר והמחלה שתקפה את הרוכבים. חגי אשלגי עם סיכום ביניים ותקווה גדולה: לראות הכרעה דרמטית בניס
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
פוגצ'אר וגירמאי | צילום: Tour De France

1. ביניאם גירמאי – האריתראי בן ה-24 הוא מזמן הבטחה. כשהיה בן 18 הוא הצטרף למרכז האימון של התאחדות האופניים הבינלאומית, בשוויץ. כשהיה בן 21, החתימה אותו קבוצתו הנוכחית – אינטרמשה-וונטי. עד תחילת הטור הנוכחי, האריתראי הצעיר ניצח שלב בג'ירו ד'איטליה ולקח את קלאסיקת גנט-וובלגם ב-2022. השתתפותו הראשונה בטור דה פראנס ב-2023 לא הניבה ניצחונות. אבל אז הגיע טור 2024, וגירמאי הוא הזיקוק הזוהר של הטור עד עתה. האריתראי ניצח כבר שלושה מתוך ששת השלבים שהוכרעו בספרינט. היתרון שלו בדירוג חולצת המאיצים הירוקה עומד על 107 נקודות לפני מנצח השנה שעברה – יספר פיליפסן. אריתריאה חוגגת. צפו לפריצת רנסנס אופני הכביש באריתריאה ואתיופיה בעשור הקרוב.

2. יונאס אברהמסן – הנורווגי בן ה-28 מקבוצת Uno-X הנורווגית, נולד מחדש השנה על אופניים. אחרי שהוביל ימים ארוכים בדירוג חולצת המטפסים המנוקדת והפסיד אותה אתמול לפוגצ'אר, אברהמסן – שנכנס לכמעט כל בריחה אפשרית בטור הזה – החזיר את עצמו לתיקו עם פוגצ'אר בדירוג המטפסים. הסיכוי של אברהמסן לקבל חוזה עסיסי בקבוצה מובילה בשנה הבאה עלה דרמטית בשבועיים האחרונים. הנורווגי הוא שפן האנרג'ייזר הבלתי מתכלה של טור 2024.

3. מארק קוונדיש – באוקטובר 2020, בסוף מרוץ גנט-ובלגם הנדחה (עקב קורונה), מארק קוונדיש, הספרינטר הבריטי האגדי בן ה-39, הרגיש שהקריירה שלו הסתיימה. לא הייתה לו רכבת ספרינט מתאימה, לא היו לו ניצחונות – ולא היה מי שיאמין בו. על הבשלת מסע הקסם המופלא של קוונדיש עם קבוצת קוויקסטפ לטור 2021 כתבנו כאן. ב-2021 קוונדיש הגיע ל-34 ניצחונות שלב בטור דה פראנס – תיקו עם אדי מרקס האגדי. לאחר שב-2022 קבוצתו של קוונדיש אז הדירה אותו מהטור, ב-2023 הוא התרסק, שבר עצמות ופרש. החלום לשבור את השיא והתיקו עם מרקס, נראה גמור.

אלכסנדר וינוקורוב – רוכב עבר אדיר בעצמו ומנהל קבוצת אסטנה – אמר לקוונדיש: "רוכב כמוך לא יכול לסיים ככה. אם תרצה, יש לך חוזה אצלי לשנה הבאה". בשלב החמישי השנה, קוונדיש עשה זאת. הוא זכה בניצחון שלב הטור ה-35 ופרץ את השוויון עם מרקס. הבריטי מהאי מאן, הוא באופן רשמי, גדול הספרינטרים בכל הזמנים על אופניים.

קוונדיש מהניצחון הראשון עד האחרון | צילום: Wikimedia, Tour de France, Shutterstock

4. טאדיי פוגצ'אר – הסלובני בן ה-25 הוא מגדולי רוכבי האופניים שנראו על כדור הארץ. הוא ניצח מונומנטים, קלאסיקות, פעמיים טור דה פראנס, והתקפי תמיד. ב-2021, אחרי שניצח טור שני ברציפות בעודו בן 22, נראה היה שהוא עתיד לנצח 10 פעמים ברציפות את הטור דה פראנס. אלא שאז הגיע יונאס וינגגור ופירק את הסלובני שנתיים ברציפות. השנה, כשוינגגור אחרי פציעה, הסיכויים של פוגצ'אר נראו טובים מאי פעם. באופן חריג למי שמכוון לניצחון בטור, פוגצ'אר השתתף (וניצח בצורה משכנעת) בג'ירו ד'איטליה. חמישה שבועות בלבד אחרי ג'ירו ברגליים, וביטחון עצמי בלב, פוגצ'אר הגיע לטור. הוא בינתיים היה החזק מכולם בהרים, והחולצה הצהובה על כתפיו כבר 8 שלבים ברציפות.

אבל בשלב 11, ההתקפות של הסלובני לא הועילו. וינגגור הדביק אותו בעלייה, וניצח אותו בספרינט על קו הסיום של השלב. המזג ההתקפי הטבעי של פוגצ'אר משתלב טוב מדי עם החשש שלו מיכולת הטיפוס של וינגגור בעליות הארוכות. פוגצ'אר תוקף להשגת יתרונות קטנים כדי לזכות בפערי זמן, אבל ההתקפות מתישות אותו.

הקושי של ג'ירו ברגליים, עלול לגלות את עצמו יותר ככל שחולפים הימים. לפוגצ'אר כרגע יתרון של 1:14 דקות על וינגגור. לא בטוח שזה יספיק עד סוף השלב האחרון ב"טיילת האנגלים" בניס.

טאדיי פוגצ'אר | צילום: Shutterstock

5. יונאס וינגגור – ב-2021 אף אחד לא חלם על האפשרות לקחת לפוגצ'אר את החולצה הצהובה בטור דה פראנס. אבל 2-3 דקות במרומי הר הוונטו גילו שלרוכב אחד אולי יש סיכוי תיאורטי. יונאס וינגגור היה אז עדיין רוכב אלמוני. הוא שבר את פוגצ'אר על הוונטו וברח לו. הסלובני חזר, צמצם בירידה – וניצח את הטור. אבל על ה-2-3 דקות הללו, וינגגור ומנהליו בקבוצת ויסמה בנו שושלת. הדני הצנום החליט להתמודד עם גיבור העל של עולם האופניים. הנשק היחיד שלו – בניית יתרון בעליות ארוכות וחמות, לצד יכולת לא לאבד זמן רב מדי בשלבים האחרים. כך ניצח וינגגור את פוגצ'אר גם בטור 2022 וגם ב-2023.

אלא שהשנה הדני נפצע בתאונה בטור הבאסקים באפריל. הפציעה נשמעה חמורה – צלעות שבורות, עצם בריח שבורה וחור בריאה. לא היה ברור אם וינגגור ירכב השנה בטור דה פראנס. מסתבר שסמוך לאחר הפציעה, הדני בכלל לא היה בטוח שהוא חוזר להתחרות על אופניים.

לאט לאט הוא חזר להתאמן. צריך לומר, שישנן דוגמאות רבות בעולם הספורט, בהן השבתה כפויה מפאת פציעה לא פגעה ביכולת הסופית כפי שחששו תחילה. נראה שזה מה שקורה עכשיו עם וינגגור.

הדני איבד זמן, אבל מעט באופן יחסי, וצובר ביטחון. בשלב 11 זה הוא הדהים כשפוגצ'אר ברח לו בעלייה השלישית מהסוף, והדני חזר בעלייה לפני האחרונה, וניצח בספרינט הסיום בסוף השלב.

אף אחד – גם לא וינגגור עצמו – יודע עד כמה הגוף שלו יחזיק מעמד (שמא אפילו יתחזק). אבל דבר אחד ברור, הטריטוריה של 8 השלבים האחרונים משבת הקרובה, היא טריטוריית וינגגור קלאסית – טיפוסים ארוכים באלפים ובפירנאים, וסיומות בראשי ההרים.

יונאס וינגגור | צילום: Shutterstock

6. רמקו אוונפול – גם הוא הגיע כחידה לטור הנוכחי (הראשון שלו). בינתיים, הבלגי המוכשר בן ה-24, שניכר כי הוריד 2-3 ק"ג ממשקלו לקראת הטור, מוכיח את חוזקו נגד השעון ובצמצום, במישור, של זמן שאיבד בעליות ובירידות בהן יש לו חיסרון גם על פוגצ'אר וגם על וינגגור. עד עתה, אוונפול מוכיח בגרות לא אופיינית להתנהלותו בעבר. הוא מוכשר וחזק, אבל הקושי שלו בהרים הגבוהים מול מתחריו הבכירים, עלול לגבות מחיר.

7. פרימוז' רוגליץ' – הסלובני הוותיק, האלוף האולימפי נגד השעון, כבר ניצח שלוש פעמים את הוולטה הספרדית ופעם אחת את הג'ירו ד'איטליה. רק הטור דה פראנס חסר לו. פוגצ'אר ו-וינגגור מנעו ממנו את החולצה הצהובה עד עתה. הסלובני התרסק גם בשלב 11 וגם בשלב 12. ההשפעה המתמשכת על הגוף שלו עוד לא ידועה, אבל אובדן הזמן – כשתי דקות, כבר צורב. גם אם רוגליץ' יוכל להמשיך להתחרות בריא, נראה שמעכשיו, השאיפה המקסימלית שלו תוכל להיות מקום בשלישייה הראשונה.

פרימוז' רוגליץ' עם החולצה הצהובה בטור של הבאסקים | צילום: ספרינט סייקלינג

8. הרוכבים הצרפתים – במחצית הראשונה של הטור, זכו רוכבי האומה המארחת לעדנה. רומן בארדה ניצח את השלב הראשון ברימיני, קווין ווקולאן ניצח את השלב השני בבולוניה ואנתוני טורז'יס ניצח את שלב 9 הקשוח על דרכי העפר לתוך טרואה. שלושת המנצחים הצרפתים עשו זאת מתוך בריחות שהצליחו, ושלושתם רוכבים בקבוצות מהקטנות והפחות עשירות בדבוקה. התיאבון הצרפתי לא צפוי להיעצר כאן.

9. וואט ואן ארט ומתיו ואן דר פול – ואן ארט ו-ואן דר פול הם שניים מרוכבי המרוצים החד יומיים הגדולים בעולם. אחד ההבדלים הבולטים ביניהם, הוא שוואן ארט מגיע לטור בחודש יולי כדי לעבוד, בעוד שוואן דר פול (להוציא שנה אחת) מאד לא מרשים בטור. ואן ארט מחזיק באמתחתו לא פחות מתשעה ניצחונות שלב בטור, ובכל חמשת הטורים בהם הבלגי השתתף, הוא סייע לחבר לקבוצה או לנצח (פעמיים), או לסיים על הפודיום (שני מקומות שניים ומקום שלישי אחד).

כמו כמה מחבריו לקבוצת ויסמה, ואן ארט עבר תאונה קשה כשלושה חודשים לפני הטור. הוא שבר צלעות, את עצם הבריח ואת עצם בית החזה. ההתאוששות לוקחת לו זמן, אבל היכולות והביטחון חוזרים. ואן ארט הוא אחד הרוכבים שהוכיחו שהם עמידים ותחרותיים בשבוע השלישי של הטור. אתמול, הוא כבר סיים את שלב 12 שני, למרות שעוכב במהלך הספרינט.

גם הפעם, ולמרות פציעתו הקשה – ואן ארט הגיע לחודש יולי כדי להתחרות. ואן דר פול – עדיין פחות.

וואוט ואן ארט בגביע העולם בסייקלו בבנידורם | צילום: Shuttersotck

10. השבוע האחרון – החל משבת-ראשון הקרובים, והמשך בשבוע האחרון של הטור, מצפה לרוכבים שבוע קשוח במידה קיצונית.
• בשבת בפירנאים, הם יכסו 152 ק"מ עם 4,000 מ' טיפוס;
• בראשון הקרוב, עוד 198 ק"מ עם 4,800 מ' אנכיים בפירנאים.
אחרי מנוחה ביום שני ושלב שטוח ביום שלישי, מרביעי הבא, מספר המטרים האנכיים יהיה:
• ביום ד' (שלב 17) – 2,850 מ' אנכיים;
• ביום ה' (שלב 18) – 3,100 מ' אנכיים;
• ביום ו' (שלב 19) – 4,400 מ' אנכיים;
• בשבת האחרונה (שלב 20) – 4,600 מ' אנכיים;
• בשלב האחרון ביום ראשון, הם יתמודדו לאורך 33 ק"מ נגד השעון, גם עם עלייה מתאגרת.

בפירנאים ובאלפים, היכולת בטיפוסים ארוכים והעמידות בחום תימתח עד הקצה. גם גדולי הגדולים עלולים להישבר ולאבד דקות רבות. כל תמונת העשירייה הראשונה עשויה להשתנות.

עד עכשיו קבוצת ויסמה העסיקה את עצמה בעיקר בכך שוינגגור לא יאבד זמן רב מדי, ושוואן ארט ויתר החברים לקבוצה יתחברו ליכולותיהם הישנות המוכחות. נראה שמבחינת תכנית התחרות של ויסמה, הטור מתחיל בשבת הקרובה בעלייה לסן לארי סולאן.

11. החום, ועוד – למזג האוויר בדרום צרפת בשבוע ויומיים הקרובים עשויה להיות השפעה משמעותית לא רק על רוכבי הדירוג הכללי, אלא על כולם. בעבר, פוגצ'אר התמודד עם חום פחות טוב. הפעם, הוא הגיע לטור רזה מאי פעם, וכמוהו גם אוונפול – אובדן משקל אמור גם לסייע בהתמודדות מול חום. בחום, חשיבות המשמעת התזונתית הופכת לקריטית. מי שיצליח לתכנן ולהתמודד טוב יותר, ירוויח.

עניין נוסף שנראה פוקד את הדבוקה – תחלואה. מדברים בגלוי על קורונה או וירוס אחר בחלק מהקבוצות, ובדבוקה בכלל. הקורונה נחשבת הפעם מחלה זמנית ש'רק' מחרבת את היכולת הספורטיבית. רוכבים הישמרו.

12. שלב אחרון נגד השעון בניס – על אף שקיים סיכוי לא מבוטל שפערי הזמן לפני השלב האחרון כבר יהיו מכריעים, בעת הזו, בהחלט ייתכן ששלב נגד השעון האחרון בניס יכריע את הטור. הפעם האחרונה בה היה לנו שלב אחרון נגד השעון שהכריע טור היתה ב-1989, כשגרג למונד האמריקאי זינק לפני אחרון בפיגור של 50 שניות על לורן פיניון הצרפתי (שזינק אחרון), והוציא מהצרפתי 58 שניות בשלב, כדי לכבוש את המקום הראשון. כך זה נראה אז:




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • אחד שמבין הגיב:

    ואף מילה על הסמים של וינוגרד…תפסיקו להיות נאיבים.

  • אחד שמבין הגיב:

    ואף מילה על הסמים של וינוגרד….תפסיקו להיות נאיבים.

    1. טריאתלט הגיב:

      רק וינגגארד?
      אז פוגאצ'ר נקי?
      רמקו נקי?
      רוגליץ' נקי?
      כולם נקיים חוץ מוינגגארד?

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"הגענו להיות בטופ האירופי, זה מרגש. אם הכל מתחבר, שיא אירופי זה דבר בהחלט רלוונטי עבורי, למה לא", מארו טפרי מכוון גבוה רגע אחרי שבירת השיא הישראלי במרתון




מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג