ממתי האמריקאים סולדים מדולרים?

סיפורה המוזר של מלכת הבריכה מיסי פרנקלין את מליסה (מיסי) פרנקלין בת ה-16 קוראי שוונג כבר מכירים. הנערה האמריקאית המהירה בת ה-16 היא כיום המארק ספיץ של השחייה הנשית. עם שלל מדליות מאליפות העולם בשחייה בשנחאי השנה, ועוד שיא עולם בבריכות קצרות שבו גברה על שיא מעידן החליפות האסורות, פרנקלין היא היום השחיינית הטובה בעולם
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

סיפורה המוזר של מלכת הבריכה מיסי פרנקלין

את מליסה (מיסי) פרנקלין בת ה-16 קוראי שוונג כבר מכירים. הנערה האמריקאית המהירה בת ה-16 היא כיום המארק ספיץ של השחייה הנשית. עם שלל מדליות מאליפות העולם בשחייה בשנחאי השנה, ועוד שיא עולם בבריכות קצרות שבו גברה על שיא מעידן החליפות האסורות, פרנקלין היא היום השחיינית הטובה בעולם

מאת:חגי אשלגי


בארה"ב, ספורטאים מצטיינים בענפים האולימפיים כמו שחייה ואתלטיקה, צפויים להרוויח ממקצועם בעיקר סביב שנה אולימפית.* הם זוכים בחוזי פרסום, חסות, פרסים, ואפשרויות כספיות נכבדות סביב האולימפיאדה. אפשרויות שכמותן מגיעות רק אחת לארבע שנים.

אז למה השחיינית הטובה בעולם, מיסי פרנקלין, לא תראה דולר אחד סביב האולימפיאדה הקרובה?
ולמה היא כבר ויתרה על עשרות אלפי דולרים שבהם זכתה כדת וכדין בגביע העולם בבריכות קצרות? ומדוע כללי ממסד הספורט בארה"ב כופים עליה להישאר חסרת הכנסה חרף הצטיינותה?

קודם כל נזכיר – מיסי פרנקלין בת ה-16 היא היום השחיינית הטובה בעולם ב- 200 מטרים גב, וכנראה גם הטובה בעולם ב- 100 מטרים גב. היא גם ללא ספק בין חמשת הטובות בעולם ב- 200 מטרים וב- 100 מטרים חתירה. הפוטנציאל שלה להכפיל מדליות בלונדון במרחקים ל- 100 ו- 200 מטרים גם גב וגם בחתירה מזכיר את מארק ספיץ שעשה זאת בחתירה ובפרפר במינכן 1972 (מייקל פלפס, להבדיל, מגוון יותר סגנונות, זוכה במדליות במשחים המעורבים, ולמעט בפרפר, מעדיף מרחקים שמעל 100 מטרים).

באליפות העולם בשנחאי 2011 מיסי הייתה בת 16 וחזרה הביתה עם חמש מדליות. שלוש מתוכן מוזהבות.
בלונדון 2012 פרנקלין תהיה בת 17. מבחינת הגיל וקצב ההתקדמות של הילדה המוכשרת, לונדון 2012 עשויה להיות אולימפיאדת השיא שלה. כשתתקיים אולימפיאדת ריו 2016 פרנקלין תהיה בת 21. למרות עליית הגיל הממוצע של טובי השחיינים ואריכות הימים המשתפרת של המקצוע, עבור שחייניות רבות שנות השיא עשויות להיות בין הגילאים 17 – 20.


הניצחון של מליסה פרנקלין ב- 200 מטרים גב, אליפות העולם בשנחאי




מי שיבחר להמר שפרנקלין תשתפר בגיל 21 לעומת גיל 17 ושמתחרותיה לא יהיו חזקות יותר ב-2016, עושה זאת על אחריותו האישית ובסיכון רב. המסקנה המתבקשת – לונדון 2012 היא האולימפיאדה החשובה ביותר בחייה של פרנקלין. הזדמנות שאין לדעת אם תחזור. למרות זאת, לפני כמה שבועות פרנקלין ויתרה על 20,000 דולר שהגיעו לה עבור שבירת שיא העולם ב- 200 מטרים גב והחליטה לוותר גם על זכייתה ב- 50,000 דולר עבור המקום השני בו זכתה בגביע העולם בבריכות קצרות.

הסיבה – ליגת המכללות האמריקאית בשחייה שמיסי עדיין מעולם לא טבלה במימיה. תלמידת התיכון פרנקלין לא רוצה לוותר על זכאותה להשתתף בעתיד בליגת המכללות בשחייה. ובליגות הספורט במכללות, הדרישה היא שספורטאים לא יהיה מקצוענים ולא יתפרנסו מספורט.

עשרות ספרים נכתבו, סרטים הופקו ואגדות סופרו אודות המעקפים, הרמאויות והקורבנות סביב חוק ה"חובבנות" הספורטיבי במכללות האמריקאיות. רובם סביב ענפי הפוטבול והכדורסל. סיפורים אודות מכללות שמגייסות ספורטאים כביכול "ללא תמורה" בשעה שמועדוני האוהדים והבוגרים של המכללה מעניקים למשפחותיהם רכבים, כספים, משרות, ועוד הטבות כספיות ישירות ועקיפות בשווי מאות רבות של אלפי דולרים. ספורטאים עניים ומוכשרים שלא יכלו לעמוד בפיתוי הכספי, נחשפו ונפגעו קשות בקריירה, ועוד.

בשביל לשחות בעתיד בליגת המכללות, אשר בה היא ממילא צפויה לשלוט ללא מיצרים, מיסי פרנקלין החליטה לוותר על כספות מלאות דולרים ירוקים. כי הקפיטליזם האמריקאי, בו הצהרת האמונים לדולר ולאלוהים עצמו מודפסת על אותו שטר נייר ירוק, אוהב לרחוץ בשקר המוסכם כאילו ספורטאי המכללות שלו "חובבנים". כך יקרה, שאלופת עולם ומי שצפויה להיות אלופה אולימפית דומיננטית, החליטה מרצונה לוותר על סכומים שעשויים להגיע למיליוני דולרים בפרסים, חסויות, חוזי פרסום, ועוד. הכל כדי לרצות את הכלל המזויף ממילא של "חובבנות" ספורטאי המכללות.

דוגמה לספורטאי שהחליט לפרוש מה"חובבנות" של המכללות ערב השנה האולימפית, הוא רץ ה-1,500 מטרים מאט סנטרוביץ' ממכללת אורגון. סטנרוביץ', שהדהים את העולם עם מדליית ארד בריצה ל- 1,500 מטרים באליפות העולם בדייגו לפני שלושה חודשים, הבין שהעברת עונת 2011 -2012 במכללות תעלה לו ביוקר. אמריקאי שיש לו סיכוי למדליה אולימפית בריצת "מייל המטרי" הוא סחורה חמה שעשויה להיות שווה בין מאות אלפי למיליוני דולרים.

סנטרוביץ' הבין זאת לפני מספר שבועות פרש מאוניברסיטת אורגון שנה לפני הזמן. במהרה נשמע על חוזי חסות של נעלי ובגדי ספורט שסנטרוביץ' יתקשר בהם, קבוצות אימון, השתתפות בסבבי תחרויות בתשלום, ועוד. מבחינת סטנרוביץ', בארה"ב, שבה הצטיינות ספורטיבית שווה בהכרח כסף אדיר, אין סיבה שמהספורטאים האולימפיים שמזלם הביאם להצטיינות בגיל המכללות, יגרעו הקצפת והדובדבנים שכל ספורטאי מקצועני אמריקאי אחר זוכה בהם.


סנטרוביץ' (צילום: Idahos)

בניגוד לסטנרוביץ', מיסי פרנקלין, בינתיים, החליטה לשחק את המשחק. מי שצפויה להיות מלכת הבריכה באולימפיאדת לונדון, בת האומה שהמציאה את פסגות הקפיטליזם, קיבלה על עצמה את כללי המשחק המדומה של ליגת המכללה שבה טרם השתתפה, והחליטה לא להרוויח מהצטיינותה הספורטיבית אפילו סנט שחוק אחד.

בגיל 16, הוויתור על סכומי עתק שעדיין לא נראים ממשיים אולי לא נראה קשה מדי. אבל הבחירות שכופים כללי החובבנות של ליגת המכללות על הנערה הצעירה הזאת, הם עוול אכזרי למי שצפויה להיות מלכה מוזהבת וחסרת גרוש באולימפיאדת לונדון 2012.

*למעט מקרים חריגים – עבור חלקם האולימפיאדה דווקא גורמת אובדן הכנסות. רץ המרתון ריאן הול כבר הצהיר שהוא מת על האולימפיאדה, והוא יעשה הכל כדי להשתתף בה ולהצליח, אבל ברור לו שהשנה האולימפית תפגע לו בהכנסות כאשר ייאלץ כמעט בהכרח להימנע ממרתון תחרותי באביב.

צילום שער: tripdx


חגי אשלגיחגי אשלגי
שואף לתנועה





אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"עוד יבוא יום בו לא אוכל לרוץ יותר. היום הוא לא היום הזה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג