מכורים לפעילות גופנית? לא בטוח שזה יעזור לכם עם המשקל

ובנוסף, גם 15 שעות אימון בשבוע לא יבטיחו לכם כושר גופני גבוה מבחינת המרכיבים החשובים שלו. ד"ר איתי זיו מסביר מדוע
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
רוכבי אופניים
רוכבי אופניים

התמכרות לפעילות גופנית היא ללא ספק תופעה שכיחה במחוזותינו, גם בקרב מי שעוסק בספורט באופן קבוע וגם אצל מקצוענים. מדובר על אנשים שמתאמנים מעל 12 שעות בשבוע וזה יכול להגיע גם ל-20 עד 25 שעות ואלו מקרים בהם הפעילות הגופנית הופכת להיות מרכז החיים של האדם על חשבון דברים חשובים אחרים.

אפשר לרכוב שעות, אבל זה לא מספיק לכושר גופני גבוה ולהורדה במשקל | צילום: pixabay

עוד כתבות בנושא 
כיצד תקופת הקורונה תשפיע על הביצועים הספורטיביים שלכם? 
משקיעים בשרירי הבטן ולא רואים את זה? הנה הפתרון
מה הקשר בין הכושר הגופני שלכם לזמן שיקח לכם להחלים מפציעה?

לדוגמה קריירה, אימונים בהיקפים עצומים עלולים לבוא על חשבון שעות עבודה או לגרום לעייפות במהלך יום העבודה ולכך השלכות על מידת הריכוז בפגישות וכדומה. בנוסף, על חשבון פגישות עם חברים, אירועים ודוגמאות רבות נוספות.

במרבית המקרים, המכורים לפעילות גופנית הנם הספורטאים האירוביים: הרצים, הרוכבים על אופניים ושוחים וכדומה. במרבית המקרים המתאמנים האנאירוביים (אפילו מפתחי גוף) לא מבצעים אימונים בהיקף כה גדול כמו המתאמנים האירוביים. המאפיינים של ה"מכורים" לפעילות גופנית הנם כמובן האנדרופינים המופרשים מהמוח בעת ביצוע פעילות גופנית וגם מהווים משככי כאב טבעיים – לא רק בעת ביצוע פעילות גופנית אלא גם במצבים אחרים (למשל בעת הלידה כמות האנדרופינים המופרשת הנה פי 7 ממצב מנוחה).

נקודה מעניינת – מהאנשים שמתאמנים בהיקפים כה גדולים ישנה ציפייה שיהיו ברמת כושר גופני טובה ואף מצוינת. אך האם ישנה קורלציה גם לרמת כושר גופני גבוה? לא בהכרח. 

כושר גופני כולל מספר מרכיבים כגון: סבולת לב ריאה, כוח, גמישות, קואורדינציה, זריזות, מהירות ועוד. אך, חשוב לציין שלא בהכרח קיים צורך לשפר את כל המרכיבים הללו ולאדם "מן השורה" מדובר במרבית המקרים על שיפור 4 מרכיבים עיקריים וחשובים שהנם: סבולת לב ריאה, כוח, גמישות וקואורדינציה. כך ששיפור של מרכיב אחד או שניים של כושר גופני בהחלט לא מספק ואפקטיבי לשיפור היכולת הגופנית הכללית.

כלומר, רק שיפור משמעותי של סבולת לב ריאה (כמו רצים למרחקים ארוכים) ללא שיפור אף מרכיב אחר, עלול להיות קשור לירידה ביכולות גופניות שונות ומגוונות ובד בבד – עם העלייה בגיל מדובר על רגרסיה (ירידה ) בתפקוד של מערכות הגוף השונות, במיוחד מהעשור הרביעי ואילך.

אם כך, התמכרות לפעילות גופנית באופן כללי לא בהכרח אומרת שלמתאמן יכולת גופנית טובה. לדוגמה, ניתן לציין את אלה הפוקדים את חדר הכושר מדי יום לשעה-שעתים או יותר. האם הם בעלי כושר גופני טוב או אף מצוין? ממש לא בטוח. רבים מאלה שמתאמנים גם מדי יום, במידה ולא יפעילו את מערכות הגוף השונות בתכנית אימון מותאמת, לא ממש ישפרו באופן הוליסטי את כושרם הגופני.

משקל הגוף והרכב הגוף אצל המכורים לפעילות גופנית

ביצוע אימונים בהיקפים גדולים במיוחד לא מבטיח גוף "חטוב" או משקל תקין ואחוזי שומן נמוכים. לפעמים קורה בדיוק להיפך – מתאמנים בהיקפים גדולים אך דווקא עולים במשקל ובאחוזי השומן, הטונוס (מתח) השרירי ירוד וכדומה. זאת מכיוון שגם ביצוע אימונים על בסיס יומיומי ואפילו אפקטיבי לא יכול לעולם "לחפות" על הרגלי תזונה הלוקים בחסר.

אם אתם לא אוכלים בהתאם, ריצה של שעה יכולה להתבזבז בקלות | צילום: pixabay

תפריט תזונתי המאופיין בעודף קלורי לעומת ההוצאה הקלורית, יביא בוודאות לעלייה במשקל ו/או אחוזי השומן ללא קשר להיקף האימונים ועצימותם. מה גם שניתן לקזז במהרה גם ריצה של 60 דקות למשל (בה ייתכן ונעשה שימוש ב- 500 קלוריות) בכוס קפה הפוך וחצי קרואסון חמאה. לכן ניתן להבחין בנקל באותם אנשים שמתאמנים בהיקפים גדולים (בעיקר בפעילות האירובית) 10-20 שעות במהלך השבוע אך סובלים מעודף משקל, אחוזי שומן גבוהים ועוד.

נציין את תחושות הרעב אחרי פעילויות גופניות שונות ובדופק גבוה/נמוך יחסית, הן שונות במקרים לא מעטים. לדוגמה, שחייה של שעה לעומת ריצה, רכיבה על אופניים או פעילות אירובית יבשתית אחרת. או לחלופין ביצוע פעילות אירובית בדופק גבוה במיוחד (85-90%), ייתכן שאצל חלק מהמתאמנים יביא להגברת התיאבון באופן משמעותי לעומת ביצוע אותה פעילות בדופק קל-בינוני (60-70% מהמרבי). לכן בעת בנייה של תכנית אימונים ותכנית תזונה חשוב להביא כל זאת בחשבון על מנת שהשכר לא ייצא בהפסד.

לסיכום, התמכרות לפעילות גופנית לא בהכרח משקפת את היכולת הגופנית הגבוהה של המתאמן. כי ניתן כאמור לבצע גם 20-25 שעות של אימוני כושר אך עדיין הכושר הגופני הכללי יהיה ירוד. בנוסף, היקפים כה גדולים של אימונים לא יבטיחו תוצאות טובות, למשל מבחינת הרכב הגוף, משקל הגוף ואסתטיקה כוללת. זאת ניתן להשיג בנקל גם על ידי ביצוע 6-8 שעות אימון בשבוע.




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג