מחקר חדש || נדבקתם בקורונה? יתכן והתאמנתם בקבוצה ובעצימות גבוהה

ד"ר חן גלייט-סנטר עם מחקר חדש מדרום קוריאה ממנו עולה כי נמצא שיעור הדבקה גבוה בקרב קבוצות אימון צפופות שהתאמנו במקומות קטנים ובעצימות גבוהה
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

קישור למאמר המקורי


זהו מאמר מחקרי שהתפרסם בימים אלו בכתב העת הרפואי Emerging Infectious Disease, המתאר הידבקות קבוצתית בנגיף הקורונה במהלך שעורי פילאטיס, יוגה ופיטנס. המאמר נכתב על ידי קבוצת חוקרים מדרום קוריאה, בראשותו של ד"ר יאנג, פרופסור ביחידה למחלות זיהומיות, בפקולטה לרפואה בבית החולים האוניברסיטאי ע"ש דאנקוק.

הידבקות קבוצתית בקורונה | צילום: Image by Mary Bettini Blank from Pixabay

עד סוף אפריל השנה דווחו בדרום קוריאה כ-10,765 מקרים של תחלואה בקורונה, כ-76.2% מהמקרים דווחו במחוזות: דאגו (Daegu) וצפון גיאונגסאנג (North Gyeongsang). ב-25 בפברואר אובחן מקרה קורונה בצ'אונאן (Cheonan), עיר שרחוקה מדאגו כ-200 ק"מ. מאותו רגע, החל מעקב אפידמיולוגי פעיל של רשויות הבריאות והמטרה היתה לזהות את מקרי התחלואה ב-COVID-19, מגעים פוטנציאליים ושרשראות הדבקה. חקירה אפידמיולוגית של המקרים שהתגלו בהמשך נעשתה באופן אינטנסיבי ונמצא שכל המשתתפים לקחו חלק פעיל בשיעור כושר גופני ריקוד ופילאטיס. החוקרים התחקו אחר "המגעים" שהיו למדריך בסדנה שהתקיימה ב-15 בפברואר בצ'אונאן.

שעורי ריקוד לטיניים ושעורי כושר קיבלו פופולריות שהולכת ותופסת תאוצה בדרום קוריאה (ולא רק בה) וזאת בזכות הפעילות האירובית ומהנה שלה. בסדנה שהתקיימה כאמור, המדריכים התאמנו באופן אינטנסיבי במשך 4 שעות. מבין 27 מדריכים שהשתתפו בסדנה, שמונה משתתפים נמצאו חיוביים לנגיף הקורונה בבדיקת ה-RT-PCR והם גילו סימנים קליניים נשימתיים – כלומר מחלת COVID-19 קלסית. שישה מדריכים מצ'אונאן, ומדריך אחד מדאגו, שהוא מחוז שבו התגלו עד עתה הכי הרבה מקרי קורונה בכל דרום קוריאה. כולם היו א-סימפטומטיים ביום שבו התקיימה הסדנה.

עד ל-9 במארס, אובחנו 112 מקרי תחלואה ב-COVID-19 שכולם קשורים בשעורי כושר וריקוד ב-12 מתקני ספורט שונים ברחבי צ'אונאן. כל המקרים אובחנו באמצעות בדיקת ה-RT-PCR 82 מהמקרים (73.2%) היו סימפטומטיים בזמן האבחון המעבדתי, 30 מקרים (26.8%) היו א-סימפטומטיים בזמן האבחון. מדריכים שהיו להם סימפטומים "עדינים" כמו שיעול, עוד לימדו במשך כשבוע אחרי הסדנה שבה כאמור התרחשה ההדבקה. המדריכים והסטודנטים נפגשו רק במהלך השעורים עצמם, כאשר כל שעור נמשך 50 דקות במשך פעמיים בשבוע. פרט לזה, לא היה ביניהם מגע נוסף.

עדיף לבצע את הפעילות במקומות פתוחים | צילום: Image by Mohan Nannapaneni from Pixabay

הסטודנטים פיתחו סימפטומים שלושה וחצי ימים בממוצע לאחר ההשתתפות באותו שיעור הכושר. כמחצית (50.9%) מהמקרים היו בעקבות ההדבקה בין המדריך לסטודנטים. 33.9% מהמקרים היו בעקבות העברה מהמדריכים והסטודנטים בתוך המשפחות שלהם. כ-15.2% מהמקרים של ההדבקה היו בעקבות מפגשים עם עמיתים לעבודה או מכרים. מבין 54 הסטודנטים בשעורי הכושר והריקוד שנדבקו וחלו בקורונה, הגיל החציוני היה 42, כולן נשים ו-10 מתוכן היו בעלות "מחלות רקע". הסימפטום הנפוץ ביותר אצל המאובחנים בעת הבידוד היה שיעול ודלקת ריאות.

217 סטודנטים נחשפו לנגיף ב-12 מתקנים שונים, מה שמכונה שעור הדבקה (Attack rate) של 26.3%. כאשר הם כוללים משפחות, עמיתים לעבודה. ההדבקה מהמדריכים גרמה ל-63 מקרי תחלואה. החוקרים עקבו אחרי 830 אנשים שהיו במגע קרוב מאוד עם המדריכים והסטודנטים וזיהו 34 מקרים מאובחנים של COVID-19, מה שתורגם לשיעור הדבקה משני של 4.1%. שעור ההדבקה השלישוני כבר עמד על 2.39%.

המדריך מדאגו שהשתתף בסדנה ב-15 בפברואר היה ללא סימפטומים בזמן הסדנה והם החלו אצלו ב-18 בפברואר. האפשרויות להדבקה בנגיף הקורונה ממודבקים שהם פרה-סימפטומטיים כבר הודגמו בחקירות אפידמיולוגיות וככל הנראה זה מה שהתרחש גם במקרה הנוכחי.

החקירה האפידמיולוגית

החקירות האפידמיולוגיות הובילו להסקת המסקנות שככל הנראה ההעברה וההדבקה מהמדריכים בצ'אונאן, התרחשה בעקבות כיתות מרובות משתתפים, חללים קטנים, צפופים וסגורים כאשר הפעילות בה היתה אינטנסיבית. הלחות, האוויר החמים בתוך המתקנים הסגורים, בשילוב עם זרמי אוויר שנוצרים בעקבות הפעילות הגופנית האינטנסיבית, גרמו ככל הנראה להעברה טיפתית של הנגיף. חשוב לציין שלא זוהו מקרי הדבקה בשעורים שהתקיימו בנוכחות של עד 5 משתתפים בחלל אחד. נקודה מעניינת נוספת היא שבאותו חלל היה מדריך שנתן שעורי יוגה ופילאטיס ל-7-8 סטודנטים ואף אחד מהסטודנטים לא נדבקו בנגיף. ההשערה היא שפילאטיס ויוגה שהם פעילות גופנית בעצימות נמוכה יחסית, לא יגרמו להעברה והדבקה בנגיף באותה היעילות כמו פעילות גופנית יותר אינטנסיבית (שיעורי ריקוד לדוגמה).

לסיכום, המסקנות החשובות מהמחקר הן, כי גילוי מוקדם של נשאים וחולי COVID-19 איפשר את בלימת התפשטות התחלואה באוכלוסייה. אימונים קבוצתיים בעצימות גבוהה עשויים להיות מוקדי הדבקה משמעותיים, וזה דבר שצריך לקחת בחשבון בייחוד לאור העלייה בשבועות האחרונים בעלייה מסוימת של מספר החולים בישראל. בדברי הסיכום נכתב כך: "היות והסיכויים להדבקה בנגיף עולים בעקבות ה'טיפות' הנישאות באוויר שנוצרות בעקבות פעילות גופנית אינטנסיבית, בייחוד כשהפעילות נעשית בתוך חללים קטנים וסגורים ובנוכחות יותר מחמישה אנשים, רצוי להימנע מכך בתקופה הזו, כל עוד המגיפה קיימת ופעילה", כך לדברי כותבי המאמר, "רצוי שפעילות גופנית מסוג זה תהיה בקבוצות קטנות, ללא התקהלות ואם אפשרי בחללים גדולים ומאווררים".




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג