מחקר חדש || מהי "פעילות ספורטיבית ירוקה" ומה הקשר שלה לבריאות הנפשית שלכם?

מה החשיבות שיש לפעילות גופנית בחיבור עם הטבע והמרחבים הירוקים ועד כמה זה מועיל לנפש ולמדדי האושר? ד"ר חן גלייט-סנטר עם מחקר חדש שבחן זאת
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

המאמר הבא מתבסס על מאמר הסקירה שהתפרסם לאחרונה (פברואר 2020) ב-Int. Journal of Environmental Research and Public Health על ידי קבוצת חוקרים בריטית: Regular Doses of Nature. Feb.2020


בעשור האחרון מתרבים המחקרים לגבי המושג "התעמלות ירוקה" או Green Exercise (ובקיצור GE) כשהכוונה במושג היא פעילות גופנית בחיק הטבע. המגמה שמסתמנת היא שהפעילות שנעשית, בין אם היא לבד ובין אם היא בחברה מספקת יתרונות פיזיים ומנטליים ברורים. להתעמלות הירוקה, GE, יש יכולת להקטין לחץ, להפחית תסמיני דיכאון, להפחית יתר לחץ דם, לשפר את הדימוי העצמי ולהשפיע לטובה על מצב הרוח. הממצאים הללו תקפים לגבי מגוון נרחב של קבוצות גיל, וגם נמצאו במבוגרים הסובלים מדימנציה, אנשים תשושי נפש או שמתמודדים עם פוסט-טראומה. פעילות ירוקה הראתה יכולת שיפור של הרווחה האוניברסלית ורווחה והיא מושג חשוב משום ששיפור שלה קשור בקשר הדוק עם עלייה בתוחלת החיים ושיפור היכולת הפיזיולוגית להתמודד עם מחלות שונות.

לפעילות ירוקה יש קשר הדוק עם עלייה בתוחלת החיים | צילום: Image by Maciej Cieslak from Pixabay

"התערבות באמצעות התעמלות או סביבה ירוקה", יש בה פוטנציאל לשפר את איכות החיים, כאשר תהליך זה כולל שני תהליכים אשר שזורים זה בזה: חשיפה פשוטה לסביבת טבע ותהליך של פעילות גופנית בסביבת הטבע. מחקרים רבים נעשו בתחום והראו שחשיפה לטבע  קשורה מדי פעם קשר הדוק לשיפור ההערכה העצמית, מצב הרוח במשתתפים שמוכרים כבעלי נטייה למורכבות נפשית וזו בהשוואה למשתתפים בריאים ללא רקע מיוחד.

אנשים שיש להם רקע של בעיות נפשיות, חוו יתרונות משמעותיים יותר בעקבות הליכה בטבע, יתרונות אשר באו לידי ביטוי בירידה בחוויית הלחץ (סטרס) באופן הרבה יותר משמעותי ביחס לאנשים ללא כל רקע נפשי. אין הרבה מחקרים שבדקו השפעת התערבות ממושכת (של בין 12 שבועות לשנה) של פעילות גופנית בסביבה ירוקה או מחקרי התערבות התנהגותיים לשיפור איכות החיים.

רוב מחקרי התנהגות התערבותיים של סביבה ירוקה היו בסדרי גודל קטנים כשהמידע שנאסף מהם הוא רק לעתים נדירות ממספר נקודות זמן, מה שאומר שמעט מידע יחסית נאסף ולא מספיק על מנת לתת מידע משמעותי סטטיסטי. מטרת המחקר הנוכחי נועד לסקור את היעילות של התערבות התנהגותית "התעמלות ירוקה" בסדר גודל "בינוני" (כלומר לא פעילות יחידה חד-פעמית אלא סדרתית) במטרה לשפר את איכות החיים, זאת באמצעות איסוף מידע מתחילת ומסוף של ניסוי עם משתתפים תחת מגוון רחב של פרוטוקולים ל"התעמלות ירוקה".

שתי השערות מחקר עיקריות:
1. התערבות באורח חייהם של המשתתפים על ידי "התעמלות ירוקה" תוביל לשיפור יעיל ומשמעותי באורח החיים של המשתתפים, כאשר השיפור המשמעותי ביותר יהיה אצל אלו אשר בנקודת ההתחלה דיווחו על איכות חיים ירודה ביותר.

2. השיפור באיכות החיים בעקבות "התעמלות ירוקה" יהיה נבדל ותלוי בקבוצות הגילאים.

מבחינת המשתתפים במחקר מדובר היה במתנדבים בוגרים, אשר השתתפו באחד מתוך שישה פרויקטים שעסקו באיכות החיים בבריטניה, כשהם התמקדו באינטראקציה עם הטבע. המחקרים נערכו בין ינואר 2010 לספטמבר 2017 (כ-318 משתתפים כשמחציתם גברים ומחציתם נשים). כל הפרויקטים עסקו בפעילויות שהתקיימו בטבע בשילוב עם כלים טיפוליים נוספים, כמו שיחות ייעוץ, כמו כן הפעילויות היו ללא עלות.

סך הכל המאמר סוקר תוצאות של 6 פרויקטים שונים, הפרויקטים מתוארים בפירוט במאמר עצמו. לדוגמה פרויקט אחד השתתפו בו 13 אנשים בגיל ממוצע 37.5 שנים, כאשר המשתתפים בו הגיעו מאוכלוסיית אנשים עם צרכים מיוחדים כמו למשל קשיי למידה, אנשים תשושי נפש או למשל אנשים שמשתקמים מאשפוז ממושך מכל מיני סיבות, בעלי מחלות פסיכיאטריות וככדומה. הפרויקט נמשך כשנה, כאשר המשתתפים בו לקחו חלק בפעילות המוגדרת כ"אקוטרפיה" (Ecotherapy)* או כטיפול באמצעות הטבע.

היכן נצפתה ההשפעה הכי משמעותית של פעילות ירוקה? | צילום: Image by wal_172619 from Pixabay

אז כיצד נאסף המידע?

המשתתפים דיווחו על הרווחה או מידת האושר שלהם באמצעות שאלונים בהתחלה של כל פרויקט, בשבוע הראשון ובסוף הפרויקט. ההערכה של מידת האושר הרווחה ואיכות החיים נמדדה על פי סקלה עולמית – סקלת אדינבורג (WEMWBS). פרטים נוספים לגבי הסקלה אופן איסוף המידע והעיבוד שלו ניתן לקרוא במאמר המקורי: Regular doses of Nature.

המאמר הנוכחי חוקר את היעילות שיש ל"פעילות גופנית ירוקה" מסוגים שונים, אשר נעשית על מנת לשפר את איכות החיים ולהעשיר אותנו. בדיקה של כל המידע שנאסף הראתה שהתערבות באורח חיים של אנשים באמצעות "פעילות ירוקה" ממושכת (ולא חד פעמית), יש ביכולתה לשפר את מידת האושר שלהם אך עדיין בערבון מוגבל.

מידת האושר ואיכות החיים של המשתתפים דורגה כבר בהתחלה של הפרויקטים. השיפור המשמעותי ביותר נמצא דווקא אצל אלו שהיו בנקודת ההתחלה. הממצאים הללו תואמים לדעה הרווחת לפיה פעילות ירוקה יכולה לעודד שיפור איכות חיים ומדדי אושר ושביעות רצון בקרב אוכלוסייה מבוגרת. הממצאים נמצאו תואמים גם לגבי אנשים אשר עוסקים באופן שיגרתי בפעילויות של גינון ותחזוקת גינות. ממצא מעניין נוסף הוא שבקטגוריית הגיל המבוגר ביותר היה השיפור הגדול ביותר מבחינת איכות החיים וזה אכן גם תואם לממצאים של מחקרים שנעשו בעבר. ההבדל ממחקרים שנעשו בעבר הוא, שכעת בדקו איך פעילות ממושכת משפיעה על מידת האושר לעומת העבר ששם בדקו פעילות בודדת אחת. לממצאים אלו יש השלכות חשובות וביניהן לשקול להוסיף פעילות גופנית בטבע כחלק מהשגרה וכחלק מטיפול מכיוון שיש לה פוטנציאל רב לשפר את מידת האושר, שביעות הרצון ואיכות החיים של האוכלוסיה.

בסיכומו של דבר, מחקרים בעבר הראו כי פעילות גופנית בודדת בטבע יש ביכולתה לשפר מדדי אושר ושביעות רצון באוכלוסיה, אבל לפעילות שכזו שנעשית באופן שגרתי יש חוזק רב יותר. המאמר הנוכחי משמעותי מבחינת מסקנותיו, משום שהוא אוסף מידע מתוך פרויקטים של פעילות ירוקה התערבותית-טיפולית אמיתית שנעשתה באוכלוסיה.

המסקנה העיקרית היא שבאוכלוסיה שבה מדדי האושר, שביעות הרצון ואיכות החיים היו בנקודת ההתחלה נמוכים יותר, שם נצפתה ההשפעה הכי משמעותית של פעילות ירוקה. פעילות ירוקה זו יש לה השפעה חשובה וניכרת יותר כאשר מדובר באוכלוסייה המבוגרת.

*אקוטרפיה (Ecotherapy): ידוע גם כטיפול באמצעות הטבע או טיפול ירוק "Green therapy" והיא למעשה הנצה של שטח טיפולי חדש שמקורו באמונה לפיה בני האדם הם חלק מרשת החיים והפסיכולוגיה, כמו גם הנפש שלנו, שזורים עם הטבע ועם הסביבה. האקוטרפיה היא דרך טיפולית המתבססת על החיבור של הנפש עם היקום.




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג