אברהם בורג קורא לא להשתתף במרוץ השליחים תנ"ך-תש"ח, מרוץ אשר מדיר בחוסר רגישות אוכלוסיות שלמות
מאת:אברהם בורג
אלוהים עדי שקיימת אצלי חומת הפרדה גבוהה בין הפוליטיקה לריצה. שהרי הריצה היתה אחד מאמצעי הגמילה היעילים ביותר שלי מחיי הקודמים. יש בריצה טוהר ושוויון שאין כמעט באף עיסוק אחר בחיינו. כל אחד רץ פעם בילדותו ולכל אחת שמורה הזכות לחזור אל רגעי התום ההם של העבר כדי לשוב ולהתחדש משם. מעט פעמים, אם בכלל, התרגזתי במרוץ או בתחרות. בשביל זה יש ערוצים אחרים יעילים הרבה יותר. הריצה נועדה לשלוות הנפש לא לשם פריקת הכעסים.
ולכן אני כמעט ולא מאמין שאני מקליד עכשיו מאמר שכל כולו ריצה וכעס. קשה לי לומר זאת בגלוי אבל אני מבקש להשמיע את קולי, הבודד והחלש, ולקרוא לא להשתתף במרוץ השליחים 'תנ"ך תש"ח'. אני יודע שהקול לא יישמע. ואם ישמע לא יוקשב, ואם יוקשב לא יוחשב ובכל זאת אני לא יכול שלא להשמיע אותו.
ומעשה שהיה כך היה:
פרק א'
לפני כמה חודשים נפגשתי, על פי בקשתו, עם אחד היזמים של המרוץ. עברנו על המצגת, המסלולים, הנראטיב וכל השאר. 'זה נפלא' אמרתי לו. 'יש מקום לעוד מרוץ שליחים חוץ מהר לעמק וים לים. המסלולים שבחרתם מאתגרים ומתגמלים. וגם הארגון נראה לי מצוין. יש רק חסרון אחד. זהו מרוץ פוליטי, אפילו פוליטי מאד, ואין מקום לשום שילוב בין פוליטיקה לריצה'.
'למה אתה מתכוון?' הוא נעץ בי את עיניו. 'תראה כל המסלולים הנפלאים האלה שאני רץ בהם כמעט פעם בשבוע. עוברים באדמות שהיו פעם – לפני תש"ח – של ערבים. אני בכלל לא רוצה לפתוח את סוגיית הנכבה. זה גדול על שנינו. אבל הריצה שתכננתם עוברת בתוך ישובים ערבים קיימים, והיא אמורה להתרחש בתוך מועצה נפלאה – מטה יהודה – שיש בה שכנות טובה ושלום של ממש בין כל סוגי האוכלוסיות. דתיים וחילונים, קיבוצים, מושבים וקהילתיים, יהודים וערבים, בלי שום חיכוך ומריבה כלל. והנה אתה גורר את המועצה להדרה מוחלטת של האוכלוסייה הערבית. גם במיתוג, גם בתכנים וגם בהתעלמות מוחלטת מהקהילות הערביות של אבו גוש, בית נקובה, ועין ראפא'. |
צילום אילוסטרציה: Thinkstock
|
''אוי לא חשבתי על זה. אף אחד לא העיר את תשומת ליבנו לזה'. אמר לי בכנות 'אז מה עושים?'עוד לא קרה כלום', השבתי. 'עוד אפשר לשנות את זה. תגיד לי אם אתה רוצה ואני מוכן לדבר עם ראש המועצה. אני מכיר ומוקיר אותו. הוא ראש מועצה מצוין ואדם אנושי שעושה ימים ולילות למען רווחת התושבים ולתפארתה של המועצה הטובה הזו. אם הוא ישמע על הבעיה מבעוד מועד הוא ימצא דרך לתקן'.
אחרי כמה ימים הוא חזר אלי ואמר: 'לא. החלטנו לא לשנות'. לתומי חשבתי שמדובר במרוץ פרטי ולא ציבורי הבעתי בפניו את צערי על החלטתם ועל כך שלא אשתתף במרוץ ושכחתי מהכל.
פרק ב'
בקטע השני של 'מהר לעמק', בסוף העלייה הכותשת מאתר ספיר לכלא צלמון בחום שורף של 35 מעלות פגשתי את משה סוויסה מהמועצה 'שלנו' – מטה יהודה. אברום' הוא אמר לי כשרוחי עוד לא לגמרי בקרבי או בריאותי 'בפעם הבאה אצלנו בבית'. 'אני לא אבוא' אמרתי לו בכעס. יותר מאוחר, אחרי ששתיתי, החלפתי בגדים, הצטננתי ונרגעתי ניגשתי אליו. בקשתי סליחה גדולה על ההתפרצות שלי והסברתי לו את עמדתי. 'לא ידעתי' הוא ענה לי כמו ההוא. 'אף אחד לא אמר לנו כלום'. בא ניפגש.
פרק ג'
נפגשנו. ישבנו שעה ארוכה. היתה לי הרגשה שדברי נופלים על אוזניים קשובות. שיש מקום להפעיל שיקול דעת נוסף, מחשבה שניה, כדי למצוא חלופות. יצאתי מהחדר בהרגשה טובה. יש עם מי לדבר.
פרק ד
ההרשמה בעיצומה. שום דבר לא השתנה. האתר מדבר בעד עצמו: "המסלול עובר לאורך אירועים היסטוריים שבהם נחקקה המורשת היהודית בדם ובאש, מימי התנ"ך – עמק איילון ועמק האלה ועד ימי תש"ח – דרך בורמה, מבצע ההר, לטרון, שלוחת משלטים וקרב הל"ה.
כמו כן תחנות המרוץ יעברו ביישובי המועצה והתושבים יהיו חלק בלתי נפרד מהמרוץ, ושולבו באיוש התחנות, בארגון המרוץ ולא פחות חשוב בעידוד הרצים ויצירת אווירה”.
נכון, כאן נחקקו פרקים בדם ובאש. אבל לא רק. היו כאן גם פרקים של שלום, רווחה ושלווה, פריחה רוחנית, רב תרבותיות ושלום בין שונים. ואני מתקשה להבין למי הכוונה באמירה: "התושבים יהיו חלק בלתי נפרד מהמרוץ"? לכל התושבים? לחלקם היהודי בלבד? לחסרי המודעות? חבל! המרוץ הלא מתחשב, הלא רגיש, הלא מכיל, הלא שוויוני, יוצא לדרך. זאת לא שאלה של ימין או שמאל, זאת סוגיה בסיסית של אנושיות, התחשבות, רגישות שבפעם הראשונה בתולדות הריצה העממית בישראל יירָמסו ברגל ספורטיבית לא מתחשבת.
למרוץ הזה במתכונתו ובמיתוגו אני לא בא.
13.6.2013
לכתבה זו התפרסמו 42 תגובות
גילי (12/06/2013)
גם אני הייתי בהר לעמק באותם לפני חודש וחצי קטעים ממש "בוערים מחום"
ולנושא יותר בוער . כנראה שאנשים פה התבלבלו מדובר במירוץ המדגיש את המורשת היהודית ניתן להזמין רצים מכל הדתות לא בוצע פה מרוץ לזכר מלחמת ששת הימים וכיבוש השטחים או לחילופין מרוץ לזכר הנכבה.
בסך הכל מורשת שחשובה לא פחת מספורט וניתן לשלב ביחד
אתה לדעתי שוגה כי אתה מכניס פה פוליטיק ביגטיים
תודה
אלכס (12/06/2013)
מי שמכניס פוליטיקה למקום שמלכתחילה לא הייתה שם זה אתה מר ח"כ לשעבר בורג.
אם לא מתאים לך פשוט אל תרוץ אבל אל תגלגל עיניים בתמימות מעושה ובטח אל תכניס פוליטיקה בכוח.
אני בבאופן אישי לא עושה הבחנות ומשתתף במרוצים המתקיימים בהתנחלויות בצד מרוצים המתקיימים בקיבוצי השוה"צ.
אין שום פסול, ההפך מכך, להיות גאה במורשת הלאומית שלנו.
רץ ותיק (12/06/2013)
באופן עקרוני אני מאד בעד זיכרון, מסורת ומורשת. אבל בחכמה וברגישות. מישהו היה בא "למירוץ הנכבה"? לא, נכון?! לכן יש מספיק דרכים להיזכר בתנך ולהנציח את תש"ח. אבל לא כך ולא אגב פעילות ספורטיבית. לא כל החיים זה עמולה.
אברום (12/06/2013)
אריאל (13/06/2013)
קרן (13/06/2013)
אפי (13/06/2013)
כנראה לא היה נעים להם לנפנף אותו.
אבריימלה (13/06/2013)
לדעתי , 3 מרתונים , 1 איש ברזל , 2 חצי איש ברזל ועוד 5-6 מירוצים ברמה גבוהה ומתוקתקים , היו חוסכים כל מיני רעיונות הזויים והמצאות מסלולים עם שמות כאלה ואחרים .
200-500 איש במירוץ … זה לא הישג – מצטער .
מישהו שרץ (13/06/2013)
לירון (13/06/2013)
עודד (13/06/2013)
צבי צב (13/06/2013)
היהודית? (13/06/2013)
אורי יואלי (13/06/2013)
עודד (13/06/2013)
בעקבותיה שמתי לב עד כמה חשובה הרגישות שלנו לאוכלוסיה הערבית.
עלינו למצא דרך שבה נחזק את הקשר לארץ , אך מבלי לפגוע באופן מיותר בתושביה הערבים.
יאיר אנדן (14/06/2013)
וזכותנו לציין ולחגוג את ההיסטוריה שלנו כעם יהודי אין בכך הדרה יש בזה הרבה חינוך לציונות ולימוד של העבר בדרך יפה ומקורית ומי שעיניים לו בראשו ושההיסטוריה הזאת עשתה עימו הרבה טוב בהמון תחומים (שערו בנפשכם שערביי ישראל היו היום סורים למשל) יכול לבוא ולשמוח ולהשתתף כשווה בין שווים
כל הכבוד למארגנים ואל תיפול רוחכם מהבורגים למינהם
קוביש (14/06/2013)
בסוף הועלה משהו כללי, אבל הייתי מצפה לפירוט, מה לדעתך היה צריך לעשות.
ולמה לא כתבת כך, כאשר היה מרתון בית לחם, אליו בכלל לא הוזמנו…
יון (15/06/2013)
יש טעם נפגם לפרסם את זה באתר הזה שהוא של חברה שמפיקה ארועים דומים (ים לים) ויש טעם נפגם, הרי כתבה כזאת על אירוע של החברה לא היה מתפרסם.
ענר (15/06/2013)
הרש (15/06/2013)
בחייך אברום – הזהר בזקנתך שלא תאפיל על ימיך היפים
יששכר כהן
חבר לדרך (15/06/2013)
לכשעצמי אני סבור שלא חסרה לנו בחיינו הנצחה של קרבות, כמו גם של "דם ואש". החלקים העקובים מדם (או שעלולים להיות עקובים מדם), מבקרים אותנו כמו שאנחנו מבקרים אותם, די פעמים, גם ביחס לעבר וגם ביחס להווה/עתיד (וזה אפילו ללא ההנצחה). די לקרוא עיתון במדינה כדי לקבל כל יום סקירת איומים מפורטת בדבר המכות שיכולות לנחות, ומדוע חלילה אסור לנו לגרוע שקל אחד מתקציבי הבטחון שרוששו כבר מזמן את החברה הישראלית.
אז לשאלה אם אני אישית הייתי בוחר לאפיין ולמתג אירוע ספורט אזרחי כאירוע של ריצה באתרי קרבות עתיקים יותר ופחות? לא. זו יותר מקרוב לוודאי לא היתה בחירה שלי. בייחוד כאשר ישנה מספיק תרבות, חקלאות ומורשת אזרחית (ואפילו רב-דתית) במועצה האזורית מטה יהודה כדי למלא 30 מרוצים שנעים דווקא באתרי תוכן אזרחיים-תרבותיים.
אני גם יכול להבין את הסלידה שלך (כפי שאני מבין אותה) מרוויון המיליטריזם שבתוכו אנו חיים בוקר וערב (עד שרבים כבר לא שמים לב לעוצמתו). גם לי זה כבר יוצא מכל חור (ויש הבדל בין ישראליות וגם ציונות, לבין הרווייה מיליטריסטית).
אבל אני, דווקא לא הייתי קורא לאיש לא להשתתף במרוץ. אינני אוהב קריאות לחרם וגם לא קריאות לגינויים. תחושתי היא שממילא ראוי לחרם או גנאי טבעי ובלתי משתמע לשתי פנים (למשל – כמו מעשי אלימות או דברים ברורים שכאלה), לא נזקק לקריאות לחרמות. מה שלא זועק בצורך בגינוי טבעי כבר חודר כנראה למיתחם של השקפות שעשויות להיות לגיטימיות (גם אם הן לא בהכרח כאלו), ולכן באותם מקרים, הצמצום והזהירות נכונים יותר.
בהחלט ייתכן שאני לא מחוברת מספיק לציבוריות ולתקשורת הישראלית (אני מניח שאתה עברת כבר סוציאליזציה עמוקה ויסודית בהרבה לעניין עוצמת השיח השגורה באותם מחוזות, במהלך שנותיך הציבוריות), אבל כך אני חי.
לכן לא אצטרף לקריאתך (להחרים את המרוץ) למרות שהאיפיון שלו כמרוץ בעקבות "דם ואש" אינו לטעמי האישי.
שבת שלום, חגי אשלגי
חגי אשלגי (15/06/2013)
תודה לך על הבעת דעתך.
גם אני לא אשתתף במירוץ, בגלל הסיבות שציינת בכתבה. תודה על הארת העיניים.
ניר אבישי כהן
מרתוניסט,איש ברזל ומאמן קבוצת הריצה 489
ניר (16/06/2013)
שי (16/06/2013)
מבולבלת 3 (16/06/2013)
תודה לאברום ולאתר שוונג על הפרסומת למירוץ!!!
ככה כןעושיםמירוץ (16/06/2013)
1. למשה דדון ולמארגנים: ישר כוח!!!
2. לאדון בורג: קשה לי לאבחן מאיזה הפרעה נפשית אתה סובל. אבל אין ספק שהיא חמורה ביותר.
3. לאנשי שוונג: למה אתם נותנים לזה במה? אלא אם העורך מזדהה עם אברום בורג. עכשיו נתחיל לבחון כל ארוע לאור השקפתו הפוליטית של בעל בלוג זה או אחר??
תושב מטהיהודה (17/06/2013)
אני רשום למרוץ ופתאום שמתי לב למאמר זה. ראשית לא נעים לקרוא על סוג של חרם. שנית, הייתי מצפה מעורכי אתר זה שיפרסמו את תגובת המארגנים (אמנם זה בלוג אבל הוא בהקשר מסוים של ספורט ולא אישי\פוליטי).אני כשלעצמי מה שנקרא מתנחל, ז"א שרגיל לחיות בין בני דודינו הערבים ואשמח אם המרוץ יעבור גם ביישובים ערביים שאינם במצב לוחמה. באופן אבסורדי בינתיים אבו-גוש הותקפה על ידי כנראה יהודים כולל מכוניתו של הכותב – נפלאות דרכי המזה"ת.אם אכן באופן בולט המרוץ עובר רק ביישובים יהודיים ולא משיקולי המסלול – יש לתת לכך הסבר ו\או לשנות.
בכל מקרה "זה רק ספורט"…
ראובן (18/06/2013)
שושנה, ירושלים (21/06/2013)
הרי גם אתה יודע שמדובר בפוסט דמגוגי וטפשי .
ברור שזה נובע מחוסר תשומת הלב שלה אתה זוכה עכשיו אחרי שנים בקידמת הבמה .
פסיכולוגים היו טוענים שזה כנראה נובע ממשהו עמוק יותר ,אולי מחוסר תשומת לב מהילדות ( בכל זאת , אבא בכנסת , בממשלה , בלי הרבה שעות בבית )
מאחל לך בריאות ואריכות ימים ושתמצא שוב את הדרך בחזרה אל השפיות . ישי
ישי (03/07/2013)