הסוף ל-BMI? הבעייתיות עם המדד המוכר, והחלופות היעילות האפשריות

האם מדדים מתקדמים יותר צריכים להחליף את ה-BMI כחלק מהמדידות להערכת מצב פיזיולוגי? ד"ר חן גלייט-סנטר מביאה מסקנות ממחקר חדש ומעניין בנושא, שאף הזהיר ששימוש במדד הישן עלול להזיק
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
חילוף החומרים מושפע | צילום: shutterstock

במאמץ להבין כיצד הרכב הגוף משפיע על הבריאות, רוב אנשי הרפואה והחוקרים עדיין משתמשים במדד מסת הגוף (BMI), אך זו תמיד הייתה שיטה בעייתית ושנויה במחלוקת, כשהיא מיושמת בפועל על יחידים, ולא על אוכלוסיות גדולות. לדוגמה, פרשנות ב-British Journal of General Practice, שפורסם עוד ב-2010, כינתה שימוש ב-BMI לא אתי, פשטני מדי ועלול להזיק לחלק ניכר מהחולים.

לכתבות נוספות בנושא:
האם טכנולוגיית הנעלה מתקדמת היא הסיבה לשיפור של רצות העילית?
מי שלא ישן לא חולם: שינה בקרב רצי מרתון ואולטרה מרתון
מצב הרוח, המוח והרבה יותר: איך ריצה והליכה מהירה משפיעות על גופנו?

מחקר חדש שפורסם ב-JAMA Network Open העריך ציר אפשרי לעבר כלי מדידה אחר: מדד עיגול הגוף, או BRI= Body roundness index. בנוסף למשקל ולגובה (שזה כל מה שה-BMI כולל), ה-BRI מביא בחשבון את היקף המותניים מכיוון שזה יכול לשקף בצורה מקיפה יותר את פיזור השומן באזור הבטן, לפי המחבר הראשי של המחקר Xiaoqian Zhang, M.D., באוניברסיטת בייג'ינג לרפואה סינית בסין.

צילום: shutterstock

במחקר עוקב שכלל כמעט 33,000 מבוגרים בארה"ב, נבדק הקשר בין עלייה ב-BRI מ-1999 ל-2018 לבין העלייה המשמעותית בתמותה מכל הסיבות (במיוחד מחלות קרדיו-מטבוליות, מחלת כליות, סוכרת וסרטן) במהלך אותה תקופה.

יותר שומן בטני נקשר לסיכון גבוה יותר למצבים אלה מכיוון שסוג זה של שומן הוא לעתים קרובות קרבי, מה שאומר שהוא עוטף את האיברים שלך במקום יושב ממש מתחת לעור. זה אומר שזה יכול להגביר את מתווכי הדלקת ולגרום למחלות כרוניות יותר, אמר ג'אנג ל-Runner's World. לדוגמה, מחקר אחד של מבוגרים קוריאנים מצא שלאלה עם אינדקס מסת גוף תקין היו יותר גורמי סיכון קרדיווסקולריים אם הם נושאים עודף השמנה בטנית.

"בגלל האופן שבו הוא כולל את היקף המותניים, BRI נותן אינדיקציה מדויקת יותר לבעיות בריאות הקשורות לעודף משקל או תת משקל", אמר ג'אנג. מעניין שנמצא שגם ערכי ה-BRI הנמוכים וגם הגבוהים ביותר קשורים לסיכון מוגבר באופן משמעותי לתמותה מכל סיבה.

שומן בטני | צילום: shutterstock

הבעיה עם BMI
חשוב להבין מדוע מדד ה-BMI מהווה בעיה ונעשה מאמץ לעבור למדדים אחרים – ולמה לא נכון להשתמש ב BMI ברמה אינדיבידואלית. BMI הסתמך רק על גברים בלגים (מכיוון שזו הייתה נוסחה שהומצאה בשנות ה-30 של המאה ה-19 על ידי מתמטיקאי בלגי) ולא לקחה בחשבון נשים ו/או אנשים שאינם ממוצא אירופאי, ציינו מחברי ה-British Journal of General Practice. חוקרים אחרים טוענים כי BMI כלל לא יכול לחזות השלכות בריאותיות.

על ידי הסתכלות רק על גובה ומשקל, ה-BMI עשוי למדוד השמנת יתר כללית, אך הוא אינו מבדיל בין שומן גוף למסת שריר, אמר שותף למחקר האחרון, Wenquan Niu, Ph.D. בגלל זה, למשל, מפתחי גוף רבים מסווגים כשמנים. חלוקת השומן והרכב הגוף יכולים להשתנות באופן דרמטי בין אנשים שיש להם אותו BMI. לכן צריכים אינדיקציה מדויקת יותר לבעיות בריאות הקשורות לעודף משקל או תת משקל. השימוש ב-BRI מועיל יותר לכך, בהתחשב במגבלות של מדד ה-BMI.

מה צריך לדעת על היחס בין היקף מותניים לירך?
ה-BMI וה-BRI הם לא האפשרויות היחידות לתת מדד בכל הנוגע להרכב הגוף. אחד שקל למדוד בבית הוא יחס ירך למותן (WHR) hip-to-waist ratio, הכולל מדידת שני אלה ולאחר מכן חלוקת 2 המדדים זה בזה. על פי מחקר שפורסם ב-JAMA Network Open בשנת 2023, היחס האידיאלי עבור רוב הגברים הוא מתחת ל-0.95 ומתחת ל-0.85 עבור נשים.

גם אם אתה פעיל פיזית ואין לך עודף משקל, ה-WHR יכול לעזור לזהות את הסיכון שלך לבעיות מטבוליות עתידיות, מכיוון ששומן בטני משחק תפקיד משמעותי בבעיות כמו תנגודת לאינסולין ויתר לחץ דם, על פי ויטור אנגרסיה ולנטי, Ph.D., חוקר באוניברסיטת סאו פאולו סטייט בברזיל שעשה עבודה על הרכב הגוף.

ולנטי מוסיף שאינדיקטורים נוספים להרכב הגוף הם מסת שריר רזה ומסת שומן, אך אלה דורשים ציוד מיוחד כגון סריקת DXA למספרים מדויקים. באופן כללי, המטרה לא צריכה להיות הפחתת שומן בגוף ככל האפשר – אתה צריך שומן גוף לבריאות כללית – אלא להתמקד בהפחתת שומן בטני במיוחד.

"אימון נקודתי" לסוג זה של שומן אינו אפשרי, סקירה שיטתית ומטה-אנליזה שפורסמה ב-Advances in Nutrition בחנה 43 מחקרים המתמקדים בסגנונות אימון והשפעותיהם. חוקרים מצאו שלמרות שפעילות גופנית אירובית נוטה לייצר מעט יותר יעילות בהפחתת השומן בבטן, השינוי הגדול ביותר מגיע כשהיא משולבת עם אימוני התנגדות.

לינק למאמר המחקר המקורי: Body Roundness Index June 2024




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"אני מאמין שהגעתי לעולם הזה כדי לנרמל מוגבלות, לשנות את התפיסה לגבי מה שאפשר לעשות כקטוע רגל. היקום נתן לי את התסריט וכל מה שהייתי צריך לעשות זה לבצע", האתלט האמריקאי עזרא פרש, זכה בשתי מדליות זהב במשחקים הפראלימפיים


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג