לכל מרוץ יש את השמות המזוהים עימו. הרוכבים אשר עיצבו את דפי ההיסטוריה בדחיפת הדוושות,שריפת הריאות וצריבת השרירים ואף רוכב אחר לא היה יכול להם. "ליאז-בסטון-ליאז" הוא מהמרוצים הוותיקים ביותר בעולם ומכאן שמו, "הגברת הזקנה". כמה מהניצחונות אשר הכניסו את מנצחיהם לדפי ההיסטוריה
מאת:יאיר בן עמי
דווידה רבלין החל את הקריירה שלו בשנת 1992 אך לתודעת הציבור הרחב הוא נכנס כשניצח בקטע השביעי של הג'ירו ד'איטליה בשנת 1996 ולבש את החולצה הוורודה כמעט שבוע שלם. את אותו הג'ירו הוא סיים במקום השישי בדירוג המצטבר הסופי ובמשך שנים מספר לא היה ברור אם רבלין הוא רוכב קלאסיקות (מרוצים חד יומיים) או גרנד טוריסת בהתבשלות.
אט אט הפך רבלין לרוכב קלאסיקות כמעט טהור אך הוא ניצח גם במרוצי קטעים הקצרים כמו "פריס- ניס" (2008).
את תהילת העולם שלו רשם רבלין בזכות שני הישגים. האחד הוא מספר נדיר של 50 פעמים בעשירייה הראשונה של מרוצי הדרג הראשון של ה- UCI.
השני הוא השבוע המופלא של אפריל 2004. באותו שבוע ניצח רבלין ב"אמסטל גולד", "פלאש- וולוני" ו"ליאז- בסטון- ליאז". ה"הט טריק" של האופניים כשבין המרוץ הראשון לאחרון פחות משבוע. הישג אותו לא רשם אף רוכב לפניו או אחריו.
לאחר המשחקים האולימפיים בשנת 2008 הוא פרש בעקבות הגילוי כי היה אחד ממספר רוכבים איטלקים אשר השתמשו בחומרים אסורים.
דווידה רבלין מוביל את האחים שלק ואלחנדרו ולוורדה
צילום: Les Meloures
טיילור המילטון עשה היסטוריה שנה לפני ה"הט טריק" של רבלין ב"ליאז- בסטון- ליאז".
באותן שנים היה לאנס ארמסטרונג בשיאו ומעבר לניצחונות הרצופים בטור דה פרנס הוא רצה להיות האמריקאי הראשון אשר ינצח באחד מחמשת המונומנטים.
המילטון החל את דרכו כמקצוען בקבוצתו של ארמסטרונג וכאחד מפועליו החשובים ביותר. מעבר לסיוע לארמסטרונג רשם המילטון הישגים אישים מרשימים כניצחונות ב"דופינה ליברה" בשנת 2000 כשברך הוא מנצח בשני קטעים וקוטף גם את תואר מלך ההרים.
בשנת 2002 הוא עזב את החממה של ארמסטרונג כדי למצות את היכולות האישיות והצטרף לקבוצה של ביארן ריס, "סיאססי- טיסקאלי", שם הוא החל לפרוח.
המילטון נודע בזכות יכולתו הבלתי נתפסת לסבול וקיבע את הרושם הזה כשסיים שני בג'ירו ד'איטליה של שנת 2002 כשהוא סובל משבר בכתפו כמעט לכל אורך המרוץ.
מקרה דומה היה בטור דה פראנס של שנת 2003 כשרכב עם שבר בכתף לניצחון בקטע וסיום במקום הרביעי בדירוג הסופי. עוד לפני אותו הטור הצליח להשיג המילטון מה שארמסטרונג עצמו לא הצליח. ניצחון באחד מחמשת המונומנטים.
המילטון,רביעי אחרי זובלדיה, בלוקי וארמסטרונג, בעלייה ל"אלפ דואז"- טור 2003
אפשר לראות את התחבושת על צאוורו המקבעת את עצם הבריח.
צילום: Matt Knoth
ב"ליאז- בסטון- ליאז" של 2003 רשם המלילטון שני תקדימים היסטוריים. האחד כשהיה ללא אירופאי הראשון, ואחרון, אשר ניצח במרוץ ובאחד מחמשת המונומנטים מעולם.
השני, הוא היה הרוכב הראשון בהיסטוריה אשר ניצח מרוץ דרג בכיר עם גלגלי שיניים קדמיים אשר לימים נודעו בשם "קומפאקט" וכיום הם הסטנדרט באופני מדף של אחוז כמעט מוחלט מהשוק העולמי.
המילטון, כמו רבלין, סיים את הקריירה בעקבות שימוש בחומרים אסורים וזאת כשניצח במרוץ האישי נגד השעון במשחקים באולימפיים. כיום מנסה המילטון לשמר משהו מימים עברו כשהוא רוכב בקבוצת דרג משני בעיקר באמריקה.
סרט – ליאז בסטון ליאז 2003
ב- 20 באפריל 1980, 174 רוכבים התייצבו על קו הזינוק למהדורה ה- 66 של "הגברת הזקנה". עוד לפני הזינוק התחוללה סופת שלג אשר הטילה ספק על קיומו של המרוץ. עד היום יש עיתונאים,רוכבים ומנהלי קבוצות, אשר היו שם, וחושבים כי מעולם לא היה מרוץ קלאסי במזג אוויר כה גרוע.
לאחר שעה של מרוץ פרשו מחצית מהרוכבים והיה ברור כי המנצח יהיה השורד. שני רוכבים, רודי פוונג ולודו פטרס (לימים שניהם מנהלים מהבכירים בענף) יצאו לבריחה, מתוך שאריות הדבוקה הקפואה ופתחו פער של יותר משתי דקות.
הרוכב הטוב ביותר באותה התקופה, ובעל רשימת ההישגים השנייה בהיסטוריה, ברנאר הינו, יצא לרדיפה כשהוא מוביל כמה רוכבים. לאחר 20 ק"מ של מרדף נתפסו המובילים ולאחר מכן החל הינו לפרק את הרוכבים האחד אחרי השני עד כשנותר לבדו ב- 80 הק"מ האחרונים אשר היו מכוסים בשלג.
הינו חצה את קו הסיום למעלה מ- 9 דקות לפני היין קופר ההולנדי שסיים שני. מ- 174 המזנקים רק 21 רוכבים סיימו את המרוץ. היה זה הניצחון השני והאחרון של הינו ב"ליאז- בסטון- ליאז" ולמרות רשימת ההישגים המרשימה שלו הוא לא נכנס לרשימת הגדולים בכל הזמנים של המרוצים הקלאסיים וגדולתו היא בזכות 5 הניצחונות בטור דה פרנס, 3 הניצחונות בג'ירו ו- 2 הניצחונות בוואלטה א'אספנייה כמו ניצחונות באליפות העולם באותה השנה בה רשם את הניצחון ההרואי ב"ליאז- בסטון- ליאז".
הינו 1980
כמה כתבות, מאמרים ופוסטים נכתבו על הזמן שעבר מאז הניצחון הצרפתי האחרון בטור דה פרנס?
באחת מתחרויות הספורט הגדולות של בלגיה, אם לא הגדולה שבהן, לא ניצח רוכב בלגי כבר 12 שנים.
"ליאז- בסטון- ליאז" הוא אחד משני מרוצי האופניים הבלגים היוקרתיים ביותר ומתחרות הספורט היוקרתית ביותר בבליגה. העובדה היא כי פרנק וונדרברוק, בשנת 1999, היה אחרון הבלגים על ראש דוכן המנצחים של הגברת הזקנה.
היה זה גם הניצחון האחרון שלו במרוץ קלאסי ובאותה השנה הוא עוד ניצח שני קטעים ב"וואלטה א'אספנייה" שם גם ניצח בקטגוריית הנקודות.
פרנק וונדרבוקה סומן מגיל צעיר כרוכב העתיד אשר ישלוט בדבוקה. בשנתיים הבאות, לאחר אותו ניצחון, הוא היה מעורב במקרים רבים של העלמות וגם בפרשיות סמים (בפשיטה של משטורת בלגיה בביתו נמצאו חומרים אסורים). עד שנת 2007 עוד היו מי שניסו לשקם את הקריירה שלו אך ללא הועיל.
ביום שני,19 באוקטובר 2009, הוא נמצא ללא רוח חיים בבית מלון בסנגל. סיבת המוות הרשמית הייתה תסחיף ריאתי. ברוב חייו הבוגרים היה וונדרברוק אוהב בילויים אשר לא פעם הסתבך עם החוק בנושאים שונים בניהם סמים.
וונדברוקה 1997
אדי מרקס הוא שיאן הניצחונות. כמו ברוב מרוצי האופניים היוקרתיים גם את כאן אדי מרקס מחזיק בשיא. מרקס ניצח 5 פעמים במרוץ.
בכל הקריירה שלו רשם מרקס 19 ניצחונות בחמשת המונומנטים. המדורג אחריו, רוג'ר דה וולמינק (גם הוא בלגי) צבר 11 ניצחונות במונומנטים כשפאוסטו קופי ושון קלי לא הגיעו ל- 10 ניצחונות.
מרקס ניצח למעלה מ- 500 מרוצים בקריירה שלו כשהבא אחריו, ברנאר הינו, לא הגיע ל- 250 ניצחונות.
במהלך הקריירה שלו צבר, מרקס, למעלה מ- 25,000 נקודות. לשם השוואה, לו היו סופרים נקודות באותה שיטה, לאנס ארמסטרונג היה צובר פחות מ – 13,000. המדורג שני בכל הזמנים, הינו, צבר מעט יותר מ- 16,000 נקודות.
אדי מרקס, הניצחון השני מחמש- 1971
מורנו ארגנטין הוא סגנו של מרקס במספר הניצחונות במרוץ. ארגנטין ניצח 4 פעמים ב"ליאז- בסטון- ליאז". הניצחון האחרון שלו היה בשנת 1991 בה ניצח גם ב"פלאש – וולוני" בפעם השנייה משלוש.
הניצחון הרביעי של ארגנטין – 1991