האם טכנולוגיית הנעלה מתקדמת היא הסיבה לשיפור של רצות העילית?

"נעלי העל" שנכנסו לחיינו לפני פחות מעשור הביאו לקפיצת מדרגה נוספת בביצועים של רצים ורצות, בעיקר במרחקים הארוכים, אך לא רק. מדוע בקרב הנשים נרשם שיפור גדול יותר ולמה אי אפשר לייחס אותו עדיין רק להנעלה? ד"ר חן גלייט-סנטר מסבירה
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
נעלי כביש יהיו לרוב קלות ובעלות שיכוך גבוה | צילום: shutterstock

טכנולוגיית הנעלה מתקדמת (AFT – Advanced Footwear Technology) הופיעה וסימנה עידן חדש בעולם הריצה, שהוביל לביצועים חסרי תקדים – והיא תוצר של תחום חדשני המתפתח במהירות בזכות מחקר. נעליים בעלות AFT נבדלות מהדורות הקודמים של נעלי הריצה, באמצעות אלמנט לוחית קשיח ומעוקל, המוטמע בתוך סוליית ביניים עבה ומעוקלת של קצף שהיא "גמישה, תואמת ומחזירה אנרגיה" . הנעל, הידועה בכינויה "נעל על", הוצגה לראשונה בפומבי בשנת 2016, וכעת נעשה בה שימוש נרחב בכל מרחקי הריצה על ידי ספורטאי פנאי וספורטאי עילית כאחד, כולל לאחרונה בענפי ספרינט ומרחקים בינוניים.

מאז הצגת טכנולוגיית ה"על", חל שינוי בולט בביצועי הריצה העולמיים. בתחום מירוצי הכביש נראו השיפורים הבולטים ביותר, כאשר ספורטאים המשתמשים ב-AFT קבעו שיאי עולם חדשים בכל המרחקים עבור גברים ונשים כאחד. מחקר שנערך ב 2021 מצא ש-100 הרצים הטובים בעולם המרחקים של 100 ק"מ, חצי ומרתון מלא השתפרו ב-0.6%-2.3% מאז החל עידן ה-AFT.

הכנסת נעלי ה-AFT עם ה-track spikes, למרחקים בינוניים וספרינט בהתאמה, השפיעה גם היא על הביצועים. לאחר תקופה של קיפאון בביצועי הספרינט, טכנולוגיית הקוצים הובילה לשיפור ניכר בביצועים.

צילום: shutterstock

פערי המינים בביצועי הריצה
ישנה תופעה או מגמה מרכזית אחת שאולי כלל לא נדונה: ניתוח נתוני ביצועי הריצה השנתיים מצביעים פה אחד על כך שהשיפורים האחרונים בביצועי ריצה בספורטאי עילית, אשר חפפו את השימוש ב-AFT, בולטים הרבה יותר בקרב נשים מאשר אצל גברים – וזאת בכל מרחקי הריצה. באופן ספציפי, הבחינו החוקרים שהשיפורים האחרונים בביצועים השנתיים של 10 ק"מ, חצי מרתון ומרתון של הספורטאים הטובים בעולם היו בין 1.7% ל-2.3% בנשים לעומת 0.6%-1.5% אצל גברים.

יתר על כן, נמצא שאצל רצי מרתון עילית, AFT סיפקה תועלת כפולה לנשים מאשר לגברים, המקביל לשיפורים של 1.6% ו-0.8%, או 3.7 דקות ו-1.2 דקות, בהתאמה. השיפורים בביצועי הריצה הספציפיים לכל מין אינם מופיעים רק בריצת כביש. בעוד שהשיפורים האחרונים בביצועים השנתיים של ספורטאי ספרינט עילית לגברים נעו בין 0.40% ל-0.98% מאז שחר עידן ה-AFT, הביצועים של הספורטאיות הבכירות השתפרו עד 1.52%, ואירועי תחרויות מסלול לנשים בכל המרחקים השתפרו באופן עקבי יותר מאשר אירועים של גברים.

באופן כללי, השיפורים האחרונים בביצועים הספציפיים למין מודגמים אולי על ידי (1) ההתקדמות האחרונה בשיאי העולם של גברים לעומת נשים ו-(2) צמצום הפער בין המינים בביצועי שיאי העולם. באופן מסורתי, פער המין הזה על פני מרחקי ריצת כביש הוא בסביבות 12%, אך לאחרונה הצטמצם באופן משמעותי עבור כל אירוע מ-1,500 מ' ואילך, וירד ל-9% או פחות לאורך מרחקים של 10 ק"מ, חצי מרתון ומרתון.

מנגנונים "מיטיבי ריצה" של טכנולוגיית ה-AFT
קיים מגוון רחב של סיבות אפשריות לשיפורי הביצועים הללו, אך עדויות מצביעות על כך ש-AFT הוא מפתח מרכזי בתופעה. ההבנה מדוע נשים עשויות להפיק תועלת רבה יותר מ-AFT מאשר גברים דורשת תחילה הבנה של המנגנונים, אשר באמצעותם האלמנטים של AFT יוצרים בדרך כלל יתרונות ביצועים. נראה כי שיפורים במשק הריצה במהירויות תת-מקסימליות נובעים מהשילוב של א) עלייה בנוקשות כיפוף אורכי (LBS), המגבילה את האנרגיה המתפזרת במפרקי עצמות המסרק (MTP) ובמפרקי הקרסול במהלך כפיפת הגב, וב) חומרי הסוליה בהם משתמשים בעלי יכולת שימור אנרגיה גבוהה יותר. התוספת של AFT לתוך נעלי ה-track spikes והשפעותיו על מדדי ביצועים של ריצות ספרינט ומרחקים בינוניים נותרה ברובה בלתי נחקרת.

יתרונות הביצועים עשויים להיות בלתי תלויים במידה מסוימת בשינויים ב"משק הריצה" (כמות החמצן שהגוף שלנו צורך ביחידת מאמץ) ויכולים לנבוע מהתקשות של מפרקי ה-MTP, וכיוון מחדש של הנקודה שבה מופעל הכוח כדי לעודד הקרנה והנעה אופקית ו/או התרחבות באורך רגל.

ההסברים הביו-מכניים העומדים בבסיס שיפורי הביצועים באמצעות AFT בכל המרחקים נותרו חלקיים, מכיוון שמה שמסובך עוד יותר היא השונות הכל כך גדולה בתגובות של כל אחד ואחת מהרצים להנעלה הכוללת AFT. בהתחשב בעובדה שהיקף השיפורים בביצועי הריצה במקביל לחשיפת ה-AFT גדול בהרבה אצל ספורטאים נשים מאשר גברים, מחקרים המדווחים על נתונים באופן עצמאי עבור כל מין ומחקרים ספציפיים המדווחים על נתונים אצל נשים, יעזרו להסביר את התופעה ואולי גם יוכלו לחשוף מהם מנגנוני הפעולה המסתוריים אשר מתווכים את ההשפעה של AFT. עם זאת, נראה כי הספרות הזמינה כיום נוקטת בגישה שונה, כאשר הסקירות העדכניות מצביעות על כך שהמחקר העיקרי בהקשר של "נעלי העל" נשלט על ידי משתתפים גברים.

(תת) ייצוג של נשים במחקר ה-AFT
במטה-אנליזה משנת 2022 שחקרה את ההשפעות של LBS (longitudinal bending stiffness) על כלכלת ריצה וביומכניקת מגע קרקע, נשים לא נכללו "בשל המספר הנמוך בהשוואה למספר הכולל של גברים במדגם כולו". מאמר סקירה נוסף מהשנה האחרונה ערך מטה-אנליזה, המאפיינת את השונות של התגובות ל-AFT, אך הצליח לזהות רק מחקר אחד עם משתתפות. ראיות משכנעות נוספות מגיעות מסקירה עדכנית של השפעת תכונות הנעלה כלליות על העלות המטבולית של הריצה. תחת חיפוש ה-LBS, "תחושת נוחות" ומערכת ריפוד הנעליים כנושאי מחקר, רק 33 מתוך 257 המשתתפים שנכללו היו נשים, המונות רק 12.84%.

כדי לאשש את הממצאים הללו, נערך חיפוש "הפוך" פשוט של הספרות על ידי סינון התקצירים של כל המחקרים שציטטו את מאמר ה-AFT המקורי של Hoogkamer ועמיתיו השוואת מחיר אנרגטי כתלות בנעלי ריצה 2018.

צילום: Shutterstock

השתמשו לשם במאגרי Google Scholar ו-PubMed באמצעות מילות המפתח "נוקשות כיפוף אורכי", "נעלי על", "טכנולוגיית הנעלה מתקדמת", "סוליית ביניים", "הנעלה" + "משק ריצה" , "אנרגטיקה", "ביומכניקה" ו"מטבולית", בהתאם לסקירות קודמות בנושא. נבדקו מאמרים שפורסמו באנגלית מאז 2018 (ועד 1 באפריל 2024) נשקלו, וכותרות המאמרים והתקצירים נבחרו בקפידה על פי מחברים ספציפיים.

זוהו 51 מחקרים ניסויים עם נתונים ראשוניים זמינים הקשורים ל-AFT, הכוללים 741 משתתפים, מתוכם 108 נשים, המהוות רק 14.57% מסך המדגם. מתוך אותם 51 מחקרים, 34 כללו באופן בלעדי משתתפים גברים, 13 הקיפו נבדקים גברים ונשים כאחד, אך רק לעיתים נדירות חילקו את הנתונים שלהם לפי מין, ורק שני מחקרים התמקדו בנבדקים בלבד (כאשר שני מחקרים לא ציינו את מין המשתתפים). חשוב לציין, שיעורי ההכללה של נשים במחקר AFT נמוכים באופן מדהים משיעורי המשתתפים במדעי הספורט ובמחקרי רפואת הספורט בכלל, שהם כבר ברמות נמוכות של 34%-39%.

ישנם מספר הסברים פוטנציאליים מדוע תחום המחקר של AFT מחולק בצורה לא שווה. נעלי אב-טיפוס זמינות מוגבלות לרוב בזמינות המידה, מה שמגביל גיוס של מדגם מייצג. מידת נעליים מהווה לעתים קרובות אסטרטגיית גיוס או קריטריון הכללה, ומתקבל על הדעת שזה גם קשור למימון המחקר. התקדמות מדעית תלויה לעתים קרובות גם בדגימות הומוגניות, לא תמיד מייצגות, כדי לקבוע במדויק השפעות מסויימות. עם זאת, גורמים אלה אינם מסבירים לחלוטין את חוסר האיזון בייצוג המין במחקר AFT בשש השנים האחרונות.

צילום: shutterstock

מה מציעות העדויות הנוכחיות – ולמה מחקר עתידי צריך להתייחס?
המחקרים היחידים שדיווחו על נתונים ספציפיים לנשים לגבי השפעת AFT על כלכלת הריצה מצביעים על כך שאין יתרון משמעותי על בסיס מין. מחקר שנעשה דיווח על יתרונות כלכליים בריצה של בין 1.7% ל-7.2% כאשר רצים מאומנים מאוד השתמשו ב-AFT, אולם ההבדלים בין גברים לנשים היו טריוויאליים עד קטנים בתנאים שנבדקו. מחקרים הראו שלנשים יש פרופילי פציעות ריצה ייחודיים, ביומכניקת ריצה ספציפית, כמו גם אנרגטיות ודינמיקה ייחודית של עייפות במהלך הריצה בהשוואה לגברים. לכן, אם AFT באמת מציע יתרון ביצועים ייחודי לספורטאיות, סביר להניח שהוא מבוסס על ההבדלים הפיזיולוגיים, הביומכניים והמורפולוגיים בין המינים ונשאר כרגע לא מזוהה בגלל חוסר מחקר.

מחקרים פרוספקטיביים ותצפיתיים עתידיים צריכים להשתמש באותן שיטות עבור שני המינים ולחלק נתונים לפי מין כדי לשכפל ולהרחיב את הממצאים לעיל תוך שימוש בגדלים גדולים יותר של מדגם על פני כל הקובעים של ביצועי ריצה, במיוחד בהתחשב במידת השונות הגבוהה. מחקרים צריכים להבהיר האם ניתן להסביר יתרונות ייחודיים פוטנציאליים בנשים בהשוואה לגברים על ידי מנגנונים או גורמים בסיסיים. ראוי להתחשב בגורמים הבאים: מסת הגוף, מידת הנעליים, תדירות הצעדים, תכונות גידים ושרירים.

צילום: Shutterstock

פרט ל-AFT, אילו גורמים עשויים להסביר מדוע נשים השתפרו לאחרונה יותר מגברים?
אם מחקרים עתידיים גם לא מצליחים לחשוף את היתרונות המבוססים על המין של AFT בגורמי המפתח של סיבולת וביצועי ריצת ספרינט, אז יש לחפש הסברים פוטנציאליים, אולי אפילו אבולוציוניים, שהביאו להתפתחות המואצת של ביצועי הריצה האחרונים של נשים בהשוואה לגברים.

התפתחויות באסטרטגיית ריצה כמו למשל "drafting" שיתופי במהלך מירוץ, ככל הנראה מועילים לנשים יותר מאשר לגברים כאשר מדובר במרחקי מירוצי כביש, ובהתחשב בכך שניתן לפייסר אותן (להכתיב קצב) במשך כל המירוץ, בניגוד לחלק ראשוני בלבד, אם כי גם זה לא מסביר מדוע נשים משתפרות על המסלול בשיעור גבוה יותר. שיקול נוסף הוא שהפיתוחים המודרניים בעיצוב אימונים ואסטרטגיות תוספי תזונה, המכוונות ליתר דיוק לפיזיולוגיה נשית, אולי תרמו גם הם לפריצות הדרך האחרונות בביצועים.

אפשרות נוספת היא שנשים היו בעבר רחוקות מהגבולות הפיזיולוגיים שלהן בהשוואה לגברים בגלל אי-שוויון היסטורי בגישה החברתית, מימון והזדמנויות, וייתכן שהשיפורים האחרונים בגורמים חברתיים אלו האיצו את התקדמות הנשים המודרנית. עם זאת, ישנן עדויות המצביעות על כך שהפער בין המינים בביצועי ספורט לא התפתח מאז 1983, וכי ביצועי הריצה של נשים עלו ברובם בעשורים האחרונים שקדמו להכנסת AFT, למרות שיפורים מהותיים בהשתתפות, תמיכה ונגישות של נשים לספורט לאורך תקופה זו.

ההתפתחות של ביצועי נשים לאורך העשורים הוכתמה על ידי מקרים בהם נעשה שימוש בסמים לצורך שיפור הביצועים, ולכן הדרך האמיתית של שיפור הביצועים והקשר הספציפי למין ולשבירת גבולות פיזיולוגיים נותר מעורפל.

טריאתלטית מחייכת בריצה בישראמן 2023 | צילום: צלמי שוונג

דיון לגבי התפתחות והשינוי האבולוציוני מבחינת שיפור הביצועים באירועי ריצה יהיה חסר ללא חקירה נוספת של ההשפעה הבלתי נמנעת שיש ל"תרופות לשיפור הביצועים". אסטרטגיות נוכחיות כנגד סמים לא מספיקות כדי לצמצם את השימוש בתרופות משפרות ביצועים במסלול ובשטח, וייתכן שישנה החמרה לאחרונה על ידי הפחתה גדולה בבדיקות סמים ברחבי העולם, גישות חדשות יותר בנושא מינונים מוקטנים ותרופות פרמקולוגיות חדשות.

ניתוח נתוני העמותה למניעת סימום בספורט בצרפת בין השנים 2013 ל-2019, גילו שרק 22% מכלל הבדיקות נערכו בנשים, מה שלא מסביר בצורה מספקת את מאגר הבדיקות שכולל 39% נשים. חשוב לציין, שכיחות גבוהה יותר של סימום דם נצפתה בנשים (22%), בהשוואה לאתלטים גברים (15%) באליפות העולם ב-2011. חוץ מרמות של סמים בדם, הבדלים ברמות הנתונות הקיימות של ההורמונים במחזור הדם עשויים להשפיע על היתרונות הספציפיים למין, המתקבלים משימוש בתרופות משפרי ביצועים, כולל חומרים אנבוליים. לדוגמה, תוכנית הסמים הנרחבת של הרפובליקה הדמוקרטית הגרמנית לשעבר (מזרח גרמניה), הנפוצה לשמצה, שמה דגש מיוחד על מתן אנדרוגנים לנשים ולנערות, מכיוון שהדבר הוכיח את עצמו יעיל במיוחד לשיפור הביצועים.

בסך הכל, האפקטיביות המועצמת של שימוש בסמים בנשים מודגמת בספרי השיאים: מתוך 13 שיאי העולם הנוכחיים באוויר הפתוח, אשר קדמו לכניסתה של בדיקות סמים אקראיות, 11 נמצאים באירועי נשים. ייתכן כי הביצועים המשופרים אכן הם בזכות ה-AFT ובמקביל עם "עזרה קטנה" של חומרים ותרופות משפרי ביצועים עבור גברים ונשים כאחד, אבל זה בגדר השערה בלבד.

סיכום
ההתפתחויות המהירות האחרונות בטכנולוגיית נעלי מרוץ התרחשו בקצב מהיר בהרבה מהמחקרים האקדמיים המפורסמים. בהתחשב בתוצאות הרווחיות של מרוץ החימוש שהתפתח בין מפתחי הנעלה, יחד עם הראיות שהוצגו בפרשנות זו, לא נראה שחברות לא חקרו ישירות מנגנונים ספציפיים למין ויתרונות הביצועים של AFT, לפחות באופן פנימי, כדי למקסם את יתרונן לשם התחרותיות בין המותגים.

עם זאת, העדויות הזמינות כיום מצביעות על כך שההתקדמות בטכנולוגיית ההנעלה אינה יכולה להסביר מדוע שיפורי ביצועי הריצה של נשים עלו על אלו של גברים בשנים האחרונות. כדי לערער על הבנה זו, שינוי מהותי באופן המחקרי הוא חיוני.

מאמר דיעה שהתפרסם בחודש מאי האחרון
אנרגטיות וביומכניקה 2021
התקדמות בטכנולוגיה וביומכניקה של נעלי ריצה 2023




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"במצב בו אנו נמצאים, מאוד חשוב לי שנביא כבוד למדינה ולתושבים", אנדי מורז, שחיינית, אחרי הכללתה בסגל נבחרת השחייה לאולימפיאדת פריז


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג