איך תשפיע הקורונה על חדרי הכושר בישראל?

הסגרים שמנעו ממתאמנים רבים להגיע לחדרי הכושר או שיעורי הסטודיו השונים גרמו להם לעשות חישוב מחדש
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

אחד מהתחומים שנפגעו במיוחד ב"תקופת הקורנה" הנו ללא ספק ענף חדרי הכושר, הסטודיו ומרכזי הספורט. הסגרים השונים הביאו למצב שהיה צורך לסגור את כולם לשבועות ארוכים. אי לכך, עלה הצורך למצוא פתרונות מסוגים שונים על מנת להמשיך להתאמן גם בתקופה לא פשוטה בה אפילו לא ניתן היה במשך ימים ארוכים להתרחק מהבית יותר מ- 100 מטר.

תקופה עם אפיונים שטרם הכרנו | צילום: Image by Ryan Qualls from Pixabay

עוד כתבות בנושא 
מתי איכות האימון שלכם תיחשב ירודה?
איך זה שמתאמנים ברמה גבוהה ובכל זאת משמינים?
מדוע חשוב להיות פעילים גופנית בנוסף לאימון בחדר הכושר?

לא ידוע מתי "תקופת הקורונה" תסתיים ויתכן שיהיה צורך ללמוד לחיות עמה בשנה הקרובה ואף מעבר. אי לכך, עלה הצורך במציאת פתרונות מסוגים שונים בכל הקשור לפעילות גופנית בכלל ובאימון בחדר הכושר בפרט. בשבועות האחרונים כל מרכזי האימון השונים היו סגורים ומתאמנים ברמות אימון שונות מצאו פתרונות שונים על מנת להמשיך להתאמן על בסיס קבוע ולא להביא לכך שרמת הכושר הגופני שלהם, מסת השריר, חילוף חומרים בסיסי במנוחה ועוד ירדו בשל אי ביצוע פעילות גופנית כלל או ייתכן באופן לא מספיק אפקטיבי או עצים.

זו תקופה שונה מבחינת ההתנהלות היומיומית ומאופיינת בשהות רבה בבית, באזור המטבח, עם בני המשפחה, עם זמינות רבה יותר משמעותית למדיה לסוגיה ולטלוויזיה, אי יציאה לעבודה כלל או עבודה מהבית ועוד. לכך קשר הדוק לעלייה במשקל ואחוזי השומן ובכלל הרעה של האסתטיקה הגופנית.

מכיוון שמועדוני הכושר נסגרים ונפתחים לסירוגין (נכון ליום כתיבת כתבה זו) בשבועות האחרונים כבר חלק ניכר במיוחד מהמתאמנים מצאו לעצמם חלופות לכך. כפי שנראה נכון לימים אלה, ישנם מתאמנים שכלל לא מתכוונים לחזור להתאמן באותו חדר כושר, סטודיו וכדומה. הם למדו בתקופה זו להתאמן באופן עצמאי דרך הזום או באופנים אחרים וליהנות מיתרונות לא מעטים שהם לא היו מודעים להם לפני כן. לדוגמה, חיסכון כספי חודשי ניכר (במיוחד שמתאמנים מספר בני משפחה במסגרות מסודרות), חיסכון בזמן ההגעה למקום האימון וחזרה ממנו ועוד.

להלן מספר סיבות לכך שמתאמנים לא יפקדו את חדרי הכושר בתקופה הנוכחית ("תקופת הקורונה") ויתכן שגם אחריה:

1. החשש להידבק בקורונה או להיות בהסגר: הדבר אקוטי במיוחד אצל בני הגיל השלישי שהנם בקבוצת סיכון, מבודדים יותר משאר האוכלוסייה ועוד. לא רק החשש להידבק קיים, אלא גם הסיכוי להיות בבידוד מכיוון שהשהות ליד חולה קורונה מאומת מצריכה הסגר לכל מי שהיה במגע עמו. זאת גם בשל האינטראקציה שיש לא מעט במסגרת האימון. במשקולות החופשיות, בשיעורי הסטודיו במידה ולא שומרים מספיק מרחק אחד מהשני ועוד.

2. אי שמירה על הכללים של מועדוני הכושר/סטודיו או המתאמנים בו: בהגעה למקום אימון זה או אחר יתכן שיהיה מפגש עם מתאמנים אחרים שכלל לא שומרים על הכללים של מרחק, הגעה עם מסיכה לפחות עד מקום האימון, לא מחטאים ידיים עם ג'ל לפני/אחרי אימון ועוד. בנוסף, יתכן גם שהמועדון/סטודיו כלל לא מקפיד על הכללים הנוקשים לפתיחה של המקום בתקופה כה מורכבת ורגישה. לכן מתאמנים לא מעטים עשויים להדיר רגליהם מהמקום.

לא כל כך נעים כשהמכון סגור, אבל יש תחליפים | צילום: Image by David Mark from Pixabay

3. העלות הכלכלית: מנוי למועדון כושר (שאינו Low cost) עשוי להיות בטווח מחירים של 200-400 שקלים לחודש. במידה ומדובר על שני בני זוג המתאמנים יחדיו או משפחה, ההוצאה הכספית גבוהה במיוחד. "תקופת הקורונה" גרמה לרבים לעשות חישוב מסלול מחדש: האם מוצדק ונכון להוציא סכומי כסף כה גבוהים על מנוי בחדר הכושר/סטודיו ודומיו?. נציין שכשמדובר בסטודיו, במקרים רבים הסיבה לרישום והתמדה בפעילות בכלל הנה המדריך/ה. אך כשמדובר בחדרי הכושר במרבית המקרים אין הדבר כך. בנוסף, רבים למדו בתקופה זו להתאמן דרך הזום, מה שכמובן מוזיל עלויות או אפילו חינמי. כך שהאדם "מן השורה" וגם מתאמנים מתקדמים עשויים להסתפק באימון מודרך כזה או אחר שנערך דרך המדיה הדיגיטלית.

4. מבחר האימונים והגיוון שיש באימונים דרך הזום או פלטפורמות דיגיטליות אחרות: מדובר על מגוון שיעורים אינסופי של טובי המדריכים בארץ או בעולם. זאת במחיר סמלי (לדוגמה, 15-20 דולר מנוי חודשי למשפחה למאות סוגים של תכניות כושר המועברות Live) ואף בחינם.

5. מתאמני היפרטרופיה/פיתוח גוף לעומת שאר המתאמנים: ללא ספק אלה המתאמנים שיהיו הנאמנים ביותר (יחסית לשאר) וזאת מכיוון שאימון שנעשה בבית או בחוץ אינו אפקטיבי עבורם על מנת להביא לגירוי רב כך שיתרחש אפקט אימון משמעותי. יש הרי צורך במשקולות כבדות במגוון משקלים, מגוון של מכונות כוח וכדומה.

6. משך הזמן להגיע למקום האימון וחזרה ממנו: בחלק ניכר מהמקרים מדובר על משך זמן של 30-40 דקות של נסיעה הלוך חזור למקום האימון ואף יותר. זה בהחלט מהווה שיקול בבחירת שיעור ביתי וחיסכון רב בזמן של הנסיעות מספר פעמים בשבוע.

משקולות בחדר כושר

מי שרגיל לעבוד עם משקולות קצת יותר בבעיה | צילום: pixabay

7. שעות האימון: בסטודיו, חדר כושר וכל מסגרת אחרת מאורגנת מדובר של ימים ושעות קבועים (למעט אימון בחדר הכושר שההגעה עצמאית). אזי, מדובר על מחויבות בימים ובשעות האימון שלא בטוח כלל שתמיד מתאימים לאותו מתאמן/ת. בחלק ניכר מהמקרים בסטודיו פרטיים אי הגעה לשיעור/אימון ללא הודעה מקדימה מספיק זמן מראש גוררת חיוב כספי בגין אותה פעילות. גם זאת סיבה, בחלק מהמקרים, לא להיות מחויב ולהתאמן עצמאית בבית.

8. שירות הלקוחות ומקצועיות המדריכים ירודים ומשפיעים שלילית על המוטיבציה להתאמן: מדריכי סטודיו שאינם מספיק מקצועיים או מדריכי כחדר כושר שנמצאים במתחם חדר כושר על תקן סדרני ו"מחזירי משקולות", ללא ספק משפיעים לשלילה על המוטיבציה לצאת מהבית ולהתאמן במסגרת כזו או אחרת. מדריכים מעולים הם לא אלה שהנם מקצועיים מאוד ואולי בעלי הכשרות רבות, אלא דווקא אלה שהנם גם מקצועיים וגם בעלי אינטליגנציה רגשית גבוהה במיוחד. שילוב שכזה ממש נדיר במחוזותינו. ישנם עשרות אלפי מדריכי כושר ומאמנים בענפי ספורט שונים, אך רק מעטים מהם מוגדרים באמת מקצוענים – זה מתבטא בשילוב של מקצועיות ברמה גבוהה ואינטליגנציה רגשית גבוהה גם כן.

לסיכום, "תקופת הקורונה" הנה יוצאת דופן מבחינות רבות ובד בבד בשל השינוי בהרגלי האימון של מתאמנים רבים. החשוב יותר מכל הנו ההמשך של השגרה ואימונים שייערכו על בסיס קבוע הן באופן עצמאי ו/או במסגרות שונות.


ד"ר איתי זיו (Ph.D) | עוסק בתחום הפעילות גופנית, ספורט וחדרי כושר למעלה מ-35 שנה. מנהל תחום חינוך והסברה בסוכנות למניעת סימום בספורט. מנהל קורסי הכשרה מתקדמים לאנשי מקצוע במכללה האקדמית בוינגייט




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג