אחת ולתמיד: האם ריצה על מסילה "שווה" כמו אימון בחוץ?

בלימת זעזועים ידידותית יותר, זמינות מקסימלית, שליטה במזג האוויר וחיסכון אדיר בזמן יקר. לירן להב מנפץ את המיתוס עתיק השנים ואף קובע: אימוני Treadmill מדויקים ומקדמים יותר מאשר הריצה "המסורתית" בחוץ, אך בכל זאת מומלץ לשלב ביניהן
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
ריצה על המסילה | צילום: פרטי

אימוני האינדור (Indoor) מזמן כבר חדרו אל חיינו: בין אם זה בריצה על מסילת ריצה, ברכיבה על הטריינר ואפילו בשחייה בבריכת זרמים פנימית – רבים וטובים התאהבו באימוני Indoor ואפילו יעדיפו אותם על אימוני Outdoor. למעשה, ישנם ספורטאים מקצוענים רבים המתחרים ברמות הגבוהות, שעושים את מרבית האימונים שלהם באינדור, כמו הטריאתלט המוביל ליונל סנדרס למשל.

לכתבות נוספות בנושא:
מה עושים כשלנפש לא בא להתאמן?
פרדוקס סאם לונג: האם להילחם על החולשות שלנו או לחבק את החוזקות?
מעל כל מוגבלות: הטריאתלטים המיוחדים שהתחרו לראשונה ב-TRI כנרת

למעשה, מסילת הריצה הראשונה הומצאה בשנת 1818 על ידי מהנדס אזרחי בשם וויליאם קאביט. היא נראתה יותר כמו גלגל עץ עם מדרגות מאשר מסילת ריצה כמו שאנחנו מכירים כיום. אחת לתקופה אני שמוע אנשים אומרים שאימון על מסילת ריצה הוא לא אימון שמקביל לאימון ריצה אמיתי כמו ריצה בחוץ.

צילום: Shutterstock

וואלה… בואו ננפץ את המיתוס הזה אחת ולתמיד. אימוני מסילת ריצה (Treadmill) הם אימונים מ-צ-ו-י-נ-י-ם. ולא רק שהם מצוינים, הם גם ברוב המקרים הרבה יותר מדויקים, מקדמים ועם הרבה פחות הסחות דעת מאימוני חוץ.

אסביר, ברשותכם/ן: כשספורטאי רוצה לבצע אימון איכות בריצה, יש לו שתי אופציות: או בפנים או בחוץ.
בחוץ: במקרים רבים מושפע ממזג אוויר, שעה ביום, תנועה ברחוב, מדרכות, רמזורים, תוואי השטח, עליות, ירידות ועוד.
בפנים: מושפע אך ורק מדבר אחד, עד כמה המסילה מדויקת! זהו.

ספורטאים רבים אוהבים לבצע את אימוני האיכות שלהם על מסלול אתלטיקה בהקפות של 400 מטר, מכיוון שהוא סגור, סטרילי, שטוח ומדויק. מסילת ריצה, באופן מסוים מאוד, מקבילה אל אימון במסלול אתלטיקה.

אני אישית חובב מושבע של אימוני אינדור, גם ברכיבה וגם בריצה, ובהתאם לכך, היו תקופות רבות בחיי, שאת מרבית הריצות שלי עשיתי על מסילת ריצה. למשל ב-2021 התאמנתי המון על מסילת ריצה. באותה שנה כשהתחריתי בחצאי איש ברזל, ביום הכי פחות טוב שלי בחצי איש ברזל פינלנד רצתי את חצי המרתון על קצב 4:09 דקות לק"מ, וביום הכי טוב שלי את חצי המרתון בחצי איש ברזל טבריה רצתי על קצב 3:53 דקות לק"מ. זה שרצתי על מסילת ריצה בתוך הבית לא מנע ממני לרוץ טוב בתחרויות. לדעתי האישית זה רק הועיל ותרם לי יותר מאשר ריצה בחוץ.

חשוב לרוץ גם בחוץ. לירן להב | צילום: פרטי

איך ריצה על מסילה מדייקת אותך?
לצורך הדוגמה, ניקח אימון שעשיתי לא מזמן. לאחר חימום של 2.5 ק"מ ועוד חימום ספציפי של כמה מתגברות של 200 מ', יצאתי לסט מרכזי של 5 אינטרוולים של 600 מ' כל אחד, סביב קצב 3:30-3:35, כאשר לאחר כל אינטרוול יש 300 מ' ריצת התאוששות קלה.

מהרגע שהאינטרוול מתחיל ועד הרגע שהוא נגמר, הקצב אחיד. אין הגברות, אין הורדות, הדיוק נשמר, עבודת הרגליים אחידה, אין הסחות דעת והפרעות, ממש תנאי מעבדה, הקצב "נצרב" ברגליים ללא משתנים חיצוניים שיפריעו. ההתאוששות בין האינטרוולים כנ"ל באותו אופן. קצב אחיד קבוע, קצת מים זמינים בצד, עבודה זורמת בלי לעצור. תנאים סטריליים ומאוד מקדמים.

אז על מה כן חשוב להקפיד בריצה על מסילה?
1. כדי לדמות את הריצה במסילה לריצה בחוץ, תמיד חשוב לרוץ את כל הריצה על שיפוע 1. כל הריצות שלי על מסילה תמיד היו ויהיו על שיפוע 1 מההתחלה ועד הסוף. שיפוע 0 לא מומלץ, מכיוון שהוא לא ידמה מספיק את הריצה בחוץ. תמיד יהיה לנו אלמנט שישפיע לנו על הריצה בחוץ, בין אם זו עלייה, רוח פנים, תנאי מזג אוויר וכו'. שיפוע 1 קבוע מוסיף לנו אלמנט קושי סביר, העוזר לדמות את הריצה בפנים לריצה בחוץ.

2. חשוב להבין איך לעבוד נכון עם המסילה באימון אינטרוולים. מתי מעלים קצב ומתי מורידים קצב. למשל, אם החלטתי שהאינטרוול מתחיל ברגע שהחימום נגמר בנקודת ה-3 ק"מ בדיוק, ואני יודע שלמסילה לוקח קצת זמן לצבור את המהירות עבור קצב 4:00 למשל, אז אני אעלה את המהירות לכיוון קצב 4:00, כבר שהצג של המסילה מראה לי 2.96 ק"מ, ובכך ברגע שאגיע לנקודת ה-3 ק"מ אוכל להתחיל את האינטרוול ללא שום המתנה לצבירת המהירות. זה קריטי יותר באינטרוולים קצרים של כמה מאות מטרים מאשר אינטרוולים ארוכים.

צילום: shutterstock

3. חשוב לדעת להקביל את המהירות בקמ"ש שהמסילה מציגה למהירות בדקות לקילומטר. למשל: קצב 12=5:00 דקות לקילומטר, קצב 10=6:00 דקות לק"מ, קצב 15=4:00 דקות לק"מ, קצב 16= 3:45 דקות לק"מ וכו'. חשוב לדעת את זה בעל פה או לשים לכם על המסילה מקרא קטן מודבק שיעזור לכם לשלוט בתוכן האימון. ככה היה לי בעבר עד שלמדתי הכל בעל פה.

4. מאוד חשוב: גם אם תהנו מריצה על מסילה ותתחילו להעדיף אותה על ריצות בחוץ, עדיין חשוב מאוד לעשות תמהיל נכון בין ריצה על מסילה לריצה בחוץ, ולשלב גם ריצות בחוץ כדי שהגוף ישמר את תחושת הקרקע. חשוב מאוד שהגוף יחווה אימפקט של מדרכות, אספלט, יבצע פניות, ויחזק גם את השרירים המייצבים שעובדים קצת יותר קשה בחוץ מאשר בפנים. מומלץ את ריצות הנפח או הארוכות לבצע בחוץ. אישית, גם בתקופות שאני נהנה מאוד מריצות אינדור, אני מקפיד אחת לכמה ריצות לצאת החוצה כדי לשמר את התחושה של ריצה בחוץ ולתת לגוף לחוות את האימפקט מהקרקע ומכל מה שמתלווה לכך.

5. לכל בעלי שעוני הדופק למניהם, חשוב להבין שאופציית אימון Treadmill בשעון הדופק לא תספור לכם בצורה מדויקת את מרחק הריצה, וגם לא תפריד לכם בין אינטרוול לאינטרוול, ולמה? שעון הדופק והמסילה לא "מדברים" אחד עם השני, הם שתי ישויות נפרדות. לכן בתחילת האימון נעשה Start בשניהם, הזמן יהיה אותו זמן מכיוון שזמן זו יחידת מידה מדויקת, אך את המרחק הנספר ניקח לפי צג המסילה ולא לפי צג שעון הדופק. לדוגמה: במידה ובסוף החימום בנקודת 4 ק"מ אנחנו מתחילים אינטרוולים של נניח 400 מ', אז את ה-LAP בשעון של סיום החימום נבצע בנקודת 4 ק"מ לפי צג המסילה, ואת LAP סיום האינטרוול נבצע בנקודת 4.4 ק"מ לפי צג המסילה. לבעלי גרמין, בסיום האימון הוא יראה לכם מרחק ריצה כולל שונה ממה שצג המסילה מראה. יש לזכור שהמדויק מבין השניים הוא צג המסילה. השעון ייתן לכם את האפשרות לשמור את האימון, או לעשות קליברציה ואז לשמור. אני ממליץ לבחור לעשות קליברציה, ואז לשנות בשעון את המרחק הכתוב למרחק הנכון שמציג צג המסילה, ורק אז לשמור.

משפר גם זיכרון | צילום: Shutterstock

איך בוחרים מסילת ריצה הביתה?
בראש ובראשונה, אני משער שהרוב המכריע של האנשים מגיעים עם תקציב מסוים שאותו הם יכולים להשקיע. מי שמגיע עם תקציב לא מוגבל, פשוט יכול לרכוש את אחת ממסילות הריצה המובילות של אחת החברות המובילות בשוק. מי שמגיע עם תקציב מוגבל, אני מציע לקנות מסילת ריצה יד שניה המתאימה לתקציב שהעמדתם לצורך רכישה זו.

אילו דברים חשוב לבדוק בעת מעמד הרכישה?
1. בראש ובראשונה, תבקשו לרוץ על המסילה לכמה דקות על מנת "להרגיש" אותה.
2. חשוב לוודא שמשטח הריצה עצמו (Belt) אינו רעוע ואינו מתפורר.
3. בזמן הריצה על המסילה, חשוב להרגיש שה-Belt לא נתקע כל כמה צעדים.
4. חשוב לבדוק לאיזו מהירות מגיעה המסילה, והאם היא מספיק מדויקת. יצא לי לרוץ על מסילות שהראו 18 קמ"ש המקביל לקצב 3:20 דקות לק"מ, אבל המהירות בהחלט לא הייתה אפילו קרובה למהירות שהצג מראה.
5. חשוב לוודא שהמסילה מתאימה מבחינת העמידות שלה אל הרץ שהולך להשתמש בה מכיוון שלכל מסילה יש משקל גג אותו היא יכולה לשאת ורץ כבד לאו דווקא יתאים לריצה על מסילה זו.

לירן להב. צילום: Marathon-Photos

אילו יתרונות נוספים יש לריצה על מסילה?
במהלך ריצה בחוץ, האימפקט החוזר אל הגוף מהקרקע הוא פי-3 משקל גוף. לדוגמה, רץ השוקל 70 ק"ג חווה אימפקט חוזר אל הגוף של 210 ק"ג בכל צעד. ריצה על מסילה מעולה עבור אנשים החוזרים לריצה לאחר פציעה, מכיוון שבלימת הזעזועים שלה ידידותית יותר מאשר אימפקט הקרקע והמשקל החוזר אל הגוף מופחת.

מסילת ריצה עוזרת לנו להתמודד עם מזגי אוויר קיצוניים כמו קור גבוה, חום גבוה, גשם בלתי פוסק. בכל שלב של היום אפשר לעלות עליה ולבצע את האימון. בנוסף בתוך הביתה יש מזגן או מאוורר שעוזרים לנו לשמור על טמפרטורת חדר תקינה גם בימי הקיץ החמים.

באימון על מסילת ריצה זמינות המים היא תמידית. בקבוק זמין על המסילה יספק לנו כנראה את כל מה שאנו צריכים מבחינת נוזלים, ולא צריך לחפש ברזיות או לחוש צימאון מוגבר עד לברזיה הבאה כמו בריצה בחוץ.

מסילת ריצה חוסכת זמן יקר מהיום. לעיתים אנשים יוצאים לריצה בחוץ וזמן הנטו/ברוטו שלהם שונה. קפה בהתחלה, קפה בסיום, משקה מרענן בבית קפה… כל אלו, למרות שהם מנחמים ומהנים לעיתים, גוזלים מאיתנו זמן חשוב. במסילת ריצה אתה עולה, מבצע, יורד ונכנס להתקלח. זמן נטו/ברוטו מאוד זהה.

שורה תחתונה: אימון על מסילת ריצה הוא מאוד מקדם, מדויק, מועיל, מהנה ומומלץ. תהנו חברים.

 


 

הכותב: לירן להב | טריאתלט ותיק ומאמן טריאתלון וריצה מנוסה החי באירופה ועובד עם ספורטאים מכל העולם. לטיפים נוספים מלירן לחצו כאן




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • דניאל ק הגיב:

    מי שרוצה לרוץ בכביש-בחוץ שלא ירוץ על מסילה!
    מבחינה עצבית: יש פחות מאמץ על המסילה. אתה לא באמת דוחף את עצמך קדימה, רק זורק את הרגל קדימה המסילה מריצה אותה אחורה. הרבה פחות סיבי שריר מגויסים.
    מבחינת שלד: מסילה מאוד רכה ולא תגרום לך לפתח צפיפות עצם כמו לרוץ נגד הכביש. כולל גידים, שרירים…אתה מקבל פחות זעזועים
    מבחינה קלורית: לפחות 10% פחות במסילה…כמובן…פחות מאמץ

    שעמום! לרוץ על מסילה
    ריצה על מסילה: אפשר לעבוד על סבולת מהירות טוב

    לרוץ על מסילה לעומת בחוץ מאוד מקשה על שינוי מהירות דינמי.
    מנטלי: יותר קל לרוץ על מסילה וכל שנייה אתה יכול להפסיק, בחוץ אתה מתאמץ יותר ופחות מוותר

  • דורון קדמיאל הגיב:

    מנומק היטב.. אבל…
    איפה החוויה של מראות מתחלפים, היכרות מעמיקה יותר מכל אמצעי אחר, עם המקום בו אתה רץ, בין אם במקום מגוריך או הרחק משם.
    איפה החוויה של עונות שנה, זריחה ושקיעה, יום ולילה…
    איפה החוויה?

    1. איציק הגיב:

      לגמרי

    2. גיל הגיב:

      בשוויץ במזג אויר שפוי , אז זה נכון . בישראל , ריצה אפשרית רק בבוקר מוקדם או בלילה . ברוב הזמן המזג אויר הלחות וכו… הופכים את העניין לבלתי אפשרי

  • איציק הגיב:

    לרוץ במקום זה עונש כמו לרכב במקום. לא אכפת לי אם זה יעיל או לא, יעיל ל-מה? אני רץ בכדי להנות מהתנועה, לרוץ במקום זה עונש, סיוט , חוויה מיותרת בחיי.

  • מזדקן הגיב:

    החסרון של ריצת מסילה הוא שכל תנועה מפעילה בדיוק את אותם שרירים שוב ושוב ושוב באותה זווית ועומס. מועד לפציעות.

  • אילן הורן הגיב:

    בתור מאמן ותיק של יחידות לוחמות , הכנות לצה"ל , קבוצות כדורגל ועוד ספורטאים שונים….
    איך בדיוק מאמנים לוחמים לרוץ בחול עמוק , פעמים רבות עם ציוד רב על הגב + עליות וטריגים בחול עמוק כשכל האימון במסילות ?
    זו בדיחה ?
    ריצה במסילה אפילו בחורף כשגשום בחוץ משעממת מונוטונית, איפה ההנאה מהנוף ? חיזוק הרצועות, שינויי נוף משטחי ריצה, התמודדות עם מזג אויר, ובכלל ריצה במזג אויר קר בחוץ אפילו גשום היא הנאה שלא ניתן לקבל על מסילה אלא אם הגג דולף.
    לא מסכים עם כותב הכתבה. כבודו במקומו מונח.

  • זוסמן הגיב:

    אל תקנו מסילה הבייתה, די ברור שמהר מאד הוא תיהפך להיות מתלה לבגדים.
    לי יש בעבודה, אז נחמד לי, אבל לא לכולם יש את זה.

  • מור הגיב:

    מוזר..לי תמיד רופאים אורטופדים אמרו שעדיף בחוץ כי פחות עומס על עמוד השדרה

  • דרור קיס הגיב:

    נשמע יותר כמו כתבה של חברה למכירת מסלולי ריצה .
    למה לעצור באימונים ? למה לטוס למדינה אחרת לקחת את כל הציוד להסתכן שלא יגיע ולהתנסות בתחחרויות בחו"ל או בכלל , אפשר להשאר בבית ורק להתחרות ב ZWIFT, למה לטייל בעולם אפשא להשאר בבית וצפות בסרטים ?!
    שום רבד לא יכול להחליף את החוויה האמיתית

  • אריאל הגיב:

    אין כמו לרוץ במזגן מול נטפליקס עם פרק טוב. לא משעמם בכלל !!!
    אכן צריך לרוץ בחוץ מידי פעם כדי לחזק שרירי כף הרגל שלא פועלים במסילה השטוחה.

  • גל לוי הגיב:

    כאחת שרצה בשטח, ראשית, מזג אוויר ותוואי שטח לא מהווים שיקול, אני רצתי בכל תנאי הקיצון, הן בסערה בחורף והן בעומסי חום כבדים כמו בקיץ הנוכחי. שנית, די עם הקטע של המים! לא חייב ברזיות, זה הכל עניין של הרגל- אני מday1 רצה עם בקבוק מים 500 מ"ל (ואני רצה כל יום 10 ק"מ לפחות) והיה שלי לא נשרה עד כה…. וגם לא פיתחה דלקת פרקים… מה נסגר איתכם?!
    אין על הנוף, האוויר, תנאי השטח המשתנים, הגיוון בתוואי השטח וגם יוצא לי להציל חיות בר פצועות בדרך. והכי חשוב: נגמר הנודניקים שבאים אליי מאחור במסילה ונוגעים לי בגב ומבהילים אותי כל שנייה בשביל לבלבל במוח מתי נגמרת לי החצי שעה שמתווים בחדר כושר!!! זאת הסיבה שאני לא שם. ואני גם לא צריכה לנקות לפניי ואחריי…

  • זיבי על סיבי הגיב:

    אדון להב, כמה כסף קיבלת בשביל להפיץ את השקר הזה?

  • מחלב דלילה הגיב:

    שלום..שמי דלילה
    אני מנויה לחדר כושר ודם אני משלימה את האימון שלי בעבודה עח כוח היתנגדות וגמישות אחרי ריצה על חוף הים..החול יחפה.
    רצה כבר 20 שנה.פעמיים בשבוע.ריצות של 12 קמ+-כל פעם.
    וביום שבת היא הריצה הארוכה 20..21. ולפעמים 23קמ..יחפה על החול מ..חוף דדו לעתלית..וחזרה….חורף קיץ..בכל מזג אוויר.בלי תירוצים
    רוצה לומר שזה הכי נכון לגוף והחול הוא כמו מדרס.מרגישה את האימפקט של כדור הארץ. וזה הכי נכון ומשמר את הגוף ויש נוף מדהים ומהמם.חוויה בלתי רגילה בכל פעם הקרקע משתנה .סלעים של קלומטר וחצי חלק מהמסחול.ואני יחפה..ממליצה לכולם לנסות לרוץ כך על החול יחפים. כיף.מהנה בריא והכי נכון לנו..לבני האדם(הנעל מגבילה את כף הרגל.)
    יום טוב..והעיקר מי שעוסק בספורט חשוב לא להפסיק אף פעם.לשמור על אורח חים בריא.לאכול נכון ולהתמיד..הגוף חייב להיות התנועה….
    שבת שחום והעיקר תהנו🏃‍♀️🏃‍♀️🏃‍♀️‍➡️🧗‍♀️⛷️

  • דיויד 1114 הגיב:

    חולק עליך בכל הכבוד – ריצה בחוץ/בשטח היא היא הדבר האמיתי !
    ההסתגלות לחום /קור היא שמחשלת ואין את המסילה "שדוחפת" .
    תנאי המסילה + מז"א + מוסיקה , מהווים סטריליזציה מקלה .
    לסיכום – רק ריצת שטח (עבורי בכל מקרה) .

  • משה הגיב:

    אין כמו לרוץ בחורף בגשם על הטיילת בחיפה. פעם ב 5 ק״מ פוגש רץ אחר ומברכים לשלום.

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"אני מאמין שהגעתי לעולם הזה כדי לנרמל מוגבלות, לשנות את התפיסה לגבי מה שאפשר לעשות כקטוע רגל. היקום נתן לי את התסריט וכל מה שהייתי צריך לעשות זה לבצע", האתלט האמריקאי עזרא פרש, זכה בשתי מדליות זהב במשחקים הפראלימפיים


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג