ימים שחורים עוברים על הים התיכון, שלאחרונה הוזרם אליו שמן ונפט בעקבות מספר תקלות שאירעו במספר מוקדים בארץ. ביום שלישי האחרון (31.1.17) אירעה דליפת נפט במפרץ חיפה כתוצאה מעבודות של חברת תש"ן (תשתיות נפט ואנרגיה) להוצאת צנרת ישנה מהים. כתם הנפט, בהיקף של כ-250 מטר, נצפה אל מול חופי קרית חיים, ומגני ים של עמותת צלול תיעדו את המתרחש.
צוותי חברת תש"ן הוזנקו לטפל בתקרית ואנשי היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית של המשרד להגנת הסביבה הגיעו למקום ופיקחו על האירוע. ככל הידוע, הכתם נצפה במשך יומיים בים מהרגע בו דווח עליו. דליפה זו מצטרפת לזיהום ים חמור בדלק, שנגרם לפני כשלושה שבועות (10.1.17), כתוצאה מצינור של חברת חשמל באשדוד שהזרים לים כמות גדולה של מזוט קל. השמן התפשט עם הזרמים לכיוון צפון, הגיע בים עד מול חופי שפיים וגרם לסגירת שני מתקני התפלה, וסגירת כל חופי הרחצה מאשדוד ועד ראשל"צ למשך שבוע.
בעקבות מקרה זה והפעלת הלחץ הציבורי שהוא יצר, יפתח המשרד להגנת הסביבה בחקירה פלילית אל מול האחראים. בנוסף, טוענים בעמותת "צלול" כי הם מתנגדים להפעלה מחודשת של הצינור טרם בירור מקיף של הסיבה לתקלה ותיקונו המלא. לדעתם התקלה מוכיחה שהצינור לא נבדק ולא טופל בזמן וכי ניתן היה למנוע את הדליפה והנזק הקשה לים ולחופים באם חברת החשמל היתה דואגת לבדוק את הצינור לפני החורף.
שני אירועים אלו מצטרפים לשורת אירועי זיהום ים, המחזקים את טענת עמותת צלול והתרעתה מפני חוסר המוכנות של מדינת ישראל לאירועים כגון אלה. העמותה קוראת לשר להגנת הסביבה לפעול במהירות וביעילות לשיפור ההגנה על הים.
הגעתי לים ביום האירוע. התמונות מדברות בעד עצמן. אכזבה רבה. כמובן וויתרתי על השחייה וחזרתי הביתה לאחר אימון יבש קצר.
מי אחראי? הצינור מונח 70 שנה ואנו יודעים לא להיכנס לאורכו, עקב זיזים שעלולים לפצוע. בימי סערות יצא הצינור מהמים וראינו אותו. העירייה לא בצעה דבר. הנושא ידוע לה לפחות 20 שנה.
כעת צריך לצפות לאירועים מהנמל החדש שנבנה. נקווה לטוב. ( אם כול הזהירות, נמל פירושו זיהום. גם אם יוטלו קנסות גבוהים ונהלים קפדניים. )