אם לא קיטל אז גרמני אחר, אנדריי גרייפל, ניצח בקטע ה- 6 שהיה הניצחון הגרמני הרביעי בששה קטעים שהתקיימו עד כה. ראש הדירוג המצטבר לא השתנה, מחר עוד יום עתיר מלכודות
מאת:יאיר בן עמי
• דיווחים ופרשנות מקטע 6 כאן
דוכן מנצחים בקטע 6:
1. אנדריי גרייפל, גרמניה, לוטו – בילסול, 4:11:39 שעות
2. אלכסנדר קריסטוף, נורבגיה, קאטיושה
3. סמואל דומולין, צרפת, אהז'ה2אר לה מונדיאל, זמן זהה.
ראש דירוג לאחר קטע 6:
1. וינצ'נזו ניבאלי, איטליה,אסטנה, 24:38:25 שעות
2. יקוב פולגסנג, דנמרק, אסטנה + 2 שניות
3. פטר סאגאן, סלובקיה, קנונדייל + 44 שניות.
מנצח היום: אנדריי גרייפל, גרמניה, לוטו – בילסול
חולצה צהובה: וינצ'נזו ניבאלי, איטליה, אסטנה.
חולצה ירוקה (נקודות): פטר סאגאן,סלובקיה, קנונדייל.
חולצה מנוקדת (מלך ההרים): סיריל לומואן, צרפת,קופידיס
חולצה לבנה : פטר סאגאן,סלובקיה, קנונדייל.
ילבש את הלבנה: מיכאל קוויטובסקי, אומגה פארמה – קויק סטפ
דירוג קבוצתי – אסטנה
הרוכב האגריסיבי -לואיס אנחל מטא מרדונס , ספרד, קופידיס
הפנס האדום: צ'אנג ג'י, סין, ג'אינט – שימאנו
מה קרה
הקטע ה- 6 בטור דה פראנס 2014 היה אגרסיבי וקשה בהרבה ממה שנראה במבט ראשון או צפייה בטלביזיה, יעידו על כך שלוש פרישות של רוכבים (לאחר תאונות) ופיצול הדבוקה כמה פעמים ובעיקר בסיום האגרסיבי.
הגשם, הרוחות, הירידות והעליות על מסלול זכה להגדרה מישורי (וזה נכון), אבל גם התשישות של הדבוקה מהקטע ה- 5 שגם בבוקר הקטע ה- 6 היה במרכז שיחות הדבוקה, הצופים, הפרשנויות והתגובות.
בערך ק"מ וחצי לסיום, כשרוכבים רבים נשרו מהדבוקה ודבוקות נוצרו מאחור, נראה גם מרסל קיטל נושר מהדבוקה. לא ברור אם נשירתו הייתה בגלל תשישות, או תקלה טכנית אך בהיעדרו מהמאוץ לקו הסיום נפתחה לרוכבים אחרים אופציית הניצחון ומי שלקח אותה בשתי רגליים היה האלוף הגרמני אנדריי גרייפל.
זה היה הניצחון החמישי של גרייפל בקטע של הטור. הוא ניצח בטור של שנת 2011 בקטע אחד, בטור של 2012 שלושה קטעים ואשתקד בקטע אחד.
עבור הגרמנים זה נראה כקיץ חלומי,עם העלייה לגמר משחקי גביע העולם בכדורגל, הניצחון האדיר על נבחרת ברזיל בחצי הגמר ושליטה טוטאלית של המאיצים הגרמניים בשבוע הראשון של הטור דה פראנס.
ראש הדירוג המצטבר לא השתנה באופן הראוי לציון, אבל אלברטו קונטאדור איבד את אחד מפועלי העליות החשובים שלו, חזוס הרננדז הספרדי, שנאלץ לפרוש בגלל פציעה שנגרמה לו בתאונה במהלך הקטע השישי.
בגזרת קבוצת סקאי, לאחר הפרישה של כריס פרום מנצח אשתקד, נשמעים קולות של הרבה ביטחון ביכולת של ריצ'י פורט להיות מוביל ראוי של הקבוצה בהמשך.
מנהל קבוצת סקאי, דייב בראילספורד, אמר שהוא לא מתחרט שלא כללו את מנצח הטור דה פראנס 2012 (בארדלי וויגנס) בהרכב הקבוצה כתוכנית ב' ושהוא עומד מאחורי ההחלטות שלו ולוקח אחריות מלאה. כמובן שבראיסלפורד לא פירט מה היא אותה אחריות מלאה.
וינצ'נזו ניבאלי ימשיך ללבוש את החולצה הצהובה גם ביום שישי,בקטע ה- 7, כשהוא ביתרון לא קטן ממתחריו.
סאגאן – הענק הירוק
פטר סאגאן ממשיך לחזק אחיזתו בחולצה הירוקה, במה שנראה שיסתיים בפער הגדול ביותר מזה שנים בקטגוריה של הנקודות.
סאגאן החל את הקטע השישי עם 185 נקודות, פער של 50 נקודות על מרסל קיטל שדורג שני ופער של 64 נקודות על בריאן קוקאר שדורג שלישי.
לאחר הקטע ה- 5 יש לסאגאגן כבר 217 נקודות, פער של 80 נקודות על קוקאר שעלה למקום השני ופער של 82 נקודות על מרסל קיטל שירד למקום השלישי.
לפני שנתיים ניצח סאגאן בקטגורית החולצה הירוקה בפעם הראשונה, כשהיה בן 22 ולאחר שניצח בשלושה קטעי טור.
בסיום הטור של 2012 הוא הקדים בדירוג הנקודות את אנדריי גרייפל שסיים שני בפער של 153 נקודות.
לאחר 6 קטעים בטור של 2012 היו לסאגאן 209 נקודות, פער של 31 נקודות על המקום השני (מתיו וויוט) ופער של 42 נקודות על גרייפל שדורג שלישי וסיים כסגנו.
לפני שנה לקח סאגאן חולצה ירוקה שנייה הביתה, לאחר ניצחון אחד בקטע של הטור וכשהקדים את המדורג שני (מארק קאוונדיש) בפער של 142 נקודות.
לאחר 6 קטעים, בטור של 2013, היה לסאגאן 159 נקודות, פער של 40 נקודות על גרייפל שהיה שני ופער של 48 נקודות על קאוונדיש שסיים בסוף כסגנו.
לאחר הקטע ה- 6 של הטור דה פראנס 2014 יש לסגאן פער כמעט כפול לעומת זה שהיה לו על המקום השני לאחר 6 קטעים בשנים קודמות, והרבה יותר מכפול מהפער שהיה לו על מי שסיימו כסגניו והוא עוד לא ניצח בקטע.
בשנת 2012 השיג סאגאן את כל שלוש הניצחונות שלו עד לקטוע השישי (קטעים 1,3,6).
בשנת 2013 השיג סאגאן ניצחון בקטע השביעי.
בשנת 2014 הוא נראה כשליט על של החולצה הירוקה ובפער אדיר על שאר המדורגים בדירוג הנקודות של החולצה הירוקה ועדיין לא ניצח בקטע.
קטע 7
מתי: יום שישי, 11 ביולי
בק"מ: 234.5
מאיפה: אפרנאי
לאיפה: נאנסי
תוואי: מישור
קצת קשור, אבל מעניין:
פיל אנדרסון היה האוסטרלי הראשון שלבש את החולצה הצהובה בטור דה פראנס והוא עשה זאת בקטע 5 בשנת 1981 וכבר למחרת (בקטע אישי נגד השעון) החזיר אותה לברנאר הינו שהמשיך לניצחון שלישי מחמשה. שנה לאחר מכן (1982) היה אנדרסון גם לאוסטרלי הראשון שניצח בקטע של הטור דה פראנס ואת הפרט ההיסטורי הזה הוא רשם בקטע 2 באותה העיר (נאנסי) בה יסתיים הקטע היום. לאחר אותו הניצחון הוא שוב לבש את החולצה הצהובה וגם באותה פעם הוא לבש אותה במשך כשבוע וחצי לפני ששוב העביר אותה להינו שהמשיך לניצחון מספר 4 מחמשה.
רק קטע אחד ארוך יותר בטור השנה, אבל המרחק הוא רק חלק מהסיפור של הקטע שיצריך חשיבה מאוד מעמיקה ובעיקר גמישה של מהנלי הקבוצות והרוכבים לקראת ובמהלך הקטע השביעי.
הוא מוגדר כמישורי, אך עתיר גבעות כששתי האחרונות זכו לדירוג (הנמוך ביותר – 4) כנראה על מנת ליצור עניין נוסף.
קבוצות המאיצים יצטרכו לחשוב היטב כיצד והאם הכלל יצליחו להעביר את המאיצים הטהורים מעבר לשתי הגבעות של הסיום (האחרונה רק חמשה ק"מ לסיום ובעלת אחוז מקסימאלי של 8%.
עוד לזכור כי מחר שלב הרים ראשון וסיום ראשון על פסגה והטקטיקה של קבוצות המועמדים לניצחון ישפיע.
עורך לשעבר של אתר שוונג
בעל הטור מציאות נושכת