מארק קאוונדיש רשם בשלב ה-13 של הטור את הניצחון ה-25 שלו בטור דה פראנס ועלה למקום השלישי בין מנצחי השלבים בטור בכל הזמנים. מבין המאיצים הוא הרחק לפני כולם
מאת:חגי אשלגי
הלב נתפסת על ידי החדש, המרתק והמסעיר, ההיסטוריה ממשיכה להירשם. עד כמה
שאפשר להשתמש בביטוי זה אודותיו, בשקט בשקט רשם ביום שישי האחרון מארק
קאוונדיש היסטוריה ועלה למקום השלישי מבין מנצחי השלבים בטור דה פראנס בכל
הזמנים.
בדירוג מנצחי השלבים בטור דה פראנס מצויים רק שניים – גדול רוכבי האופניים
בכל הזמנים, אדי מרקס (שזכה, בין היתר, חמש פעמים בטור דה פראנס, חמש פעמים
בג'ירו ד'איטליה ופעם בוואלטה הספרדית), ואחד הרוכבים הבודדים שהתקרב אליו
– גיבור צרפת ברנאר הינו (שזכה, בין היתר, חמש פעמים בטור דה פראנס,
פעמיים בג'ירו ד'איטליה ופעמיים בוואלטה הספרדית).
רשומים 34 ניצחונות שלב בטור – יותר ממחציתם נגד השעון (כולל נגד שעון
קבוצתי). על שמו של הינו רשומים 28 ניצחונות שלבים, וגם מתוכם 13 הושגו נגד
השעון. כמו קאוונדיש, גם אנדרה לדוק הצרפתי השיג 25 ניצחונות שלבים בעיקר
בשנות ה-30' של המאה הקודמת. אצל לדוק חלק נכבד מהניצחונות היו בקטעים
קבוצתיים נגד שעון במתכונת בה התנהל חלק ניכר מהטור לפני 80 שנה. אגב, לאנס
ארמסטרונג ניצח ב-22 שלבים לפני שניצחונותיו נמחקו.
בקטעי הכביש הרגילים (שאינם רכיבה יחידנית או קבוצתית נגד שעון), בהם
מתחרים כל הרוכבים יחדיו על הגעה לקו הסיום, אין שני לקאוונדיש. הוא נמצא
הרחק לפני כולם כמנצח מספר קטעי הכביש הגדול ביותר.
הראשון שלו ב-2007 (בגיל 22), קאוונדיש לא ניצח כלל ופרש בסוף השבוע
הראשון. בטור של 2008 הוא כבר ניצח בארבעה שלבים. ב-2009 הוא הוסיף עוד
שישה ניצחונות והעלה את המאזן שלו לעשרה. ב-2010 ו-2011 הוסיף קאוונדיש
חמישה ניצחונות בכל שנה, והגדיל את המאזן הכולל שלו ל-20.
החזיק קאוונדיש בניצחון שלב בודד עד השלב ה-18, ובשני שלבי הכביש שנותרו
(לא נגד השעון) הוא כבר היה 2 מ-2. השנה, הספיק קאוונדיש לרשום כבר שני
ניצחונות, ולהגדיל את המאזן ל-25.
התמודד קאוונדיש ראש בראש עם כ-180 רוכבי הטור ויכל להם 25 פעמים. אף אחד
לא מתקרב אליו. הוא עשה זאת (בינתיים) רק בשבע שנות השתתפות בטור דה פראנס
(באחת מהן פרש מוקדם; והטור הנוכחי טרם הסתיים) – הרבה פחות מהמקדימים אותו
בדירוג.
קאוונדיש את הטור בפריז, מתוכם, ארבע פעמים (ברצף בארבע השנים האחרונות)
קטף קאוונדיש את הגביע הקדוש שספרינטרים בעולם כולו חולמים עליו – קו הסיום
של הטור בשאנז אליזה.
קאוונדיש רשומים גם 15 ניצחונות שלבים בג'ירו ד'איטליה, ניצחון בקאלסיקה
המונומנטלית מילאן – סן רמו, ובגיל 28, הוא הספיק גם לזכות בחולצת הניקוד
בכל שלושת הטורים הגדולים – צרפת, איטליה וספרד.
נולד וגדל באי מאן שנמצא בין צפון אנגליה לצפון אירלנד. אוכלוסייתו מונה
ביום טוב 85,000 איש. בדומה לגיבור נעוריו – הספרינטר האוסטרלי רובי
מקיואן, קאוונדיש התחיל את הרומן שלו עם אופניים על אופני BMX במסלולים
קצרים, אגרסיביים מלאי קפיצות, פיתולים, ופעלולים, המצריכים טכניקה גבוהה.
בהמשך הוא התחרה על אופני הרים, וכאשר התחיל להיות תחרותי באמת, הוא עבר
למסלולי האופניים באולמות – הוולודרומים (Velodrome).
קאוונדיש כבר היה אלוף עולם במקצה המדיסון ואלוף אירופה במרוץ הנקודות
באולמות. במקביל, הוא התחיל לרכוב על הכביש. ב-2006 הוא קיבל הזדמנות
כסטאז'ר בקבוצת הפאר טי-מובייל, והגיב עם זכייה בחולצת הנקודות בטור של
בריטניה.
כבר החל לצבור ניצחונות במרוצי האביב והשתתף בטור דה פראנס בצבעי
טי-מובייל. הוא פרש בשלב 8 כשהטור הגיע לאלפים, בלי אף ניצחון. לא היה ברור
אם לקאוונדיש הצעיר יש את הכח והסיבולת הדרושים לסיים טור עד סופו, ובדרך
עוד להתמודד על ניצחונות. בשנת 2008 הצעיר מהאי מאן כבר ניפק תשובות חד
משמעיות עם ניצחונות ב-4 שלבים.
בסך הכל 1.75 מ' ומשקלו בין 68 ל-70 ק"ג, החל כפרא אדם על אופניים, וספק
אם הרבה השתנה מאז. הוא התנהל בספרינטים בצורה מסוכנת על גבול הטירוף, נכנס
ברוכבים ובמתחרים, גרם לתאונות קשות ולכעסים גדולים בדבוקה. גם בטור השנה,
התנגשות שלו עם טום ויילרס הסתיימה כשהאחרון מתגלגל על האספלט במהירות של
65 קמ"ש.
אופיו התחרותי עד כדי טירוף של "Manx Missile" ידועים בדבוקה. הוא נקנס על
ידי איגוד האופניים הבינלאומי עקב תנועות מגונות למתחריו אחרי ניצחון;
רוכבים בדבוקה פתחו בשביתה על התנהגות הספרינט הפרועה והמסוכנת שלו, הוא
הכניס מתחרים לתוך גדרות, ריסק אותם על הכביש. הוא רב עם חברו לקבוצה
ב-2010 אנדריי גרייפל וסירב להשתתף איתו באותם מרוצים, הוא נקט חרמות על
קבוצות שלדעתו "עלו לו" בניקוד בכך שיצרו התקפות "מיותרות" לדעתו, והרשימה
עוד ארוכה.
הקשוח, העור של הטיל דק, אפילו דק מאד. בטור של 2010 קאוונדיש לא ניצח באף
אחד מארבעת השלבים הראשונים. כשסוף סוף ניצח בשלב החמישי, המאיץ, שבתחילת
דרכו נודע בכינוי "Boy racer" מירר בבכי כמו תינוק על דוכן המנצחים. שרת
הספורט של צרפת, רוסלין באשלו, שהעניקה לו את הפרס באותו יום, ניחמה אותו
על הדוכן ואחר כך אמרה – "אותו אחד שקראו לו 'הילד הרע', הפך לא רק לילד
טוב אלא לילד הנפלא".
זה הרגע בו מיליוני צופים
הפשירו לטובת הבריטי המחוספס והבינו את השבריריות הפסיכולוגית של האיש
המהיר ביותר על הכביש – כי בלי ניצחונות, מארק קאוונדיש פשוט איננו אדם
שלם. האיש חי ונושם עבור מטרה אחת בלבד – הצורך האובססיבי שלו לחצות את קו
הסיום ראשון.
קאוונדיש כבר העיד על עצמו כבעל אישיות כפייתית (Obsessive compulsive), אם כי "רק בחלק מהדברים". הוא פרפקציוניסט שלא מסוגל לקבל טעויות. לא כשהוא עושה אותן וודאי לא כשהן קורות אצל אחרים – בין אם הם מתוך קבוצתו ובין אם הם מתחרים. מאמנו בעבר, רוד אלינגוורת' ניסה להסביר לו פעם ש"לא כולם כמוך", אבל ללא הצלחה. בריאן
הולם הדני, שהיה מנהל בקבוצת HTC (ה"ממשיכה" של טי-מובייל) והמשיך עם קאוונדיש גם לקבוצה הנוכחית (אומגה פראמה-קוויק סטפ), אמר בעבר על קאוונדיש – "בשביל התחרויות אני מעדיף אותו עצבני. אז הוא מנצח. כשרוכבי אופניים מתחילים להיות שמחים, זה לא טוב." קאוונדיש
אולי עצבני על הכביש, אבל הוא תלמיד חרוץ כשהוא לא על האוכף. הוא לומד את הטקטיקות במאוצים, את המיקומים הרצויים, את התנהלות המאוצים של מתחריו, והכל בסרטוני וידיאו שנאספים עבורו, צילומי אוויר ועוד. מבחינת הכנת שיעורי בית והיערכות טקטית, קאוונדיש הוא מהשקדנים בדבוקה. בעבר
אמר קאוונדיש שלא פעם הוא לא מוציא מעצמו 100% במיאוצי השלבים בטור דה פראנס, אלא משמר אנרגיה כדי שיתאפשר לו להגיע במצב טוב עד פריז. "המיאוצים מוציאים ממך הכל. אחרי מילאן סן-רמו ב-2009 בקושי יכולתי ללכת יומיים." בטור דה פראנס, קאוונדיש מנהל חישובים
אנרגטיים. לטענתו, הוא מתחזק לעומת מתחריו כי הוא כל-כך מקפיד על שימור אנרגיה. "תמיד אהיה אחרון בשלב הררי, כי אין סיבה לנהוג אחרת." לטענתו, "רכיבה על אופניים היא עניין מתמטי. זו סדרת משוואות והחלטות. משהו שעשית ביום השני של הטור יכול להשפיע עליך ביום ה-20." השנה, לראשונה מאז 2008, קאוונדיש הוא לא קאוונדיש וקבוצתו הבינו שכדי לנצח את השלב הם
|
הניצחון ההיסטורי בקטע 13 של הטור המאה
(צילום: gettyimages)
|
לסיום, קבוצת סקסו-בנק של אלברטו קונטאדור הזניקה מתוך דבוקת המובילים
התקפת פתע נגד כל המתחרים בדירוג הכללי. רוב המתמודדים על הניצחון הכלל
בטור איבדו את מקומם. גם כריס פרום בחולצה הצהובה נתפס מאחור ופספס את
המהלך (דבר שעלה לו באובדן 1:09 דקה בדירוג הכללי).
חושים של חיות טרף ומודעות כביש עילאית הצליחה לזנק לתוך הדבוקה הקדמית –
פטר סאגאן ומרק קאוונדיש. קאוונדיש אמר אחר כך – "זה כמו נפילה לתוך קרח.
יש לך חמש שניות לעשות את זה אחרת זה גמור." הוא ראה את המהלך וזינק בכל
הכוח לאחורי הבריחה של קבוצת סקסו. כשהגיע, הם גררו אותו עד לקו הסיום.
שקאוונדיש הצליח להחזיק בדבוקת הובלה במהירות כל-כך גבוהה כאשר רוב
המתמודדים על ניצחון בטור דה פראנס נשרו לאחור, היא עדות לנחישות, לחוכמה
וליכולת ההתאמה שלו. כשדבוקת ההובלה הגיעה לקו הסיום, היה קאוונדיש בבירור
המאיץ המהיר ביותר שם, ורשם את ניצחונו ה-25. הוא הוכיח שהוא ימצא את הדרך
לנצח. תנו לו אצבע והוא כבר ייקח את הניצחון כולו.
מזכיר באופיו כדורגלן. הוא חי בזוגיות עם נערת זוהר שעשתה קריירה מצילומי
חזה חשוף בעמוד 3 המפורסם של העיתון סאן ולשניים נולדה ילדה ב-2012.
בתים באנגליה, באי מאן ובבסיס אימוניו בטוסקנה, בטור דה פראנס הוא לא מקבל
חדר לבד. במהלך הטור הוא חולק חדר עם מטאו טרנטין הצעיר, מפועלי הרכבת
המפורסמת שלו. נראה שחוכמת הניצחון עברה לטרנטין הצעיר, שבעצמו ניצח אתמול
לראשונה שלב בטור דה פראנס, בספרינט מתוך דבוקת בריחה לתוך העיר ליון.
הספרינטרים הצרפתיים, אנדרה דאריגאד, ממרום 84 שנותיו ו-22 ניצחונות
השלבים שלו בטור דה פראנס, כי מארק קאוונדיש הוא הספרינטר הגדול ביותר בכל
הזמנים. לקוואנדיש זה מחמיא, אבל בשלב זה הוא מתעסק יותר בניצחונות בשלבים
הבאים עד לסיום הטור בפריז.
קאוונדיש מודע לקשיים של רכיבה תחרותית כמאיץ לאורך שנים. הוא אמר בעניין
זה – "זה פאקינג קשה. ממש קשה. אני לא יודע כמה שנים אוכל להמשיך לעשות את
זה… הלחץ לא נורמלי. אני לא רק מתאמן, יש עוד דברים שאני עושה: הקבוצה,
לימוד המתחרים בווידאו, לימוד הקבוצה שלי, לימוד מרוצים. זה לא לחץ לנצח,
זה לחץ לא להיכשל וכל הדברים שצריך לעשות כדי להימנע מכישלון. אני מתאמן,
וזה אמנם מעייף, אבל מנטלית זה פשוט מוציא את המיץ."
שואף לתנועה
-
Hagai Ashlagi · מגיב מוביל
וכמובן איך נשמט לי – גם אלוף עולם ב-2011-12. בקיצור, The Greatest. -
Amir Cohen Dreman · מגיב מוביל · מקדם אתרים – SEO ב-עסק עצמאי
תענוג לקרוא!
לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות
- 1.כתבה יפה על רוכב גדול (לת)סער (15/07/2013)