דרמות בפתיחת הטור. אוטובוס שנתקע על קו הסיום יהיה הדבר שהכי יזכרו מהקטע הראשון של הטור המאה. סנדרה בולוק, מאחורייך
מאת:יאיר בן עמי
• כל כתבות הטור דה פראנס כאן
• מסלול המרוץ- כאן
• רשימת משתתפים – כאן
• אתר הטור דה פראנס של שוונג – כאן
• דיווחים ופרשנות מקטע 1 כאן
קטע 1: שבת , 29 ביוני
סיכום קטע 1 מתאריך 29.6 – Sport 5 HD
פתיחה מרשימה לקטע הראשון בטור השנה. זה היה נראה כמו קטע מהסרט "ספיד" בכיכובה של סנדרה בולוק, אך מה שקרה הוא שכשהדבוקה היתה כ-15 ק"מ מהסיום התברר כי אוטובוס תמים למראה לא הצליח לעבור מתחת לשער הסיום ונתקע ללא זיע. במשך דקות ארוכות חשבו שלא יספיקו לחלצו לפני שהדבוקה תגיע למאוץ אל קו הסיום וכבר התקבלה החלטה לקבוע את קו הסיום שלושה ק"מ לפני המקורי.
לבסוף חולץ האוטובוס, הרוכבים המשיכו אל קו הסיום כמתוכנן, ואז התרחשה תאונה שהטיחה את פטר סאגאן על הקרקע, השאירה את מארק קאוונדיש תקוע מאחור ועכבה את אנדריי גרייפל עם תקלה טכנית. מבין המועדים להאבק על ראש הדירוג היה זה אלברטו קונטאדור שהיה מעורב בתאונה. הוא חצה את קו הסיום כשגופו מלא בשפשופים ולכן נצטרך לחכות לימים הבאים כדי להבין האם הפציעה תשפיע על ביצועיו.
אי אפשר לדעת כיצד היה מתפתח המאוץ לקו הסיום אילולא התאונה, אבל אפשר לקבוע כי מרסל קיטל הוא מנצח ראוי לכל מאוץ המוני אל קו סיום בכל רמה. היה זה הניצחון ה-12 של קיטל העונה. רק קאוונדיש וסאגאן (12 כל אחד) ניצחו השנה יותר ממנו. לפני כשבועיים, במרוץ קטעים שהתקיים בהולנד, הקדים קיטל את גרייפל (מקום שני) וקאוונדיש (שלישי) בקטע השני של המרוץ ובאף קטע לא סיים קאוונדיש לפניו.
בזכות הניצחון, יחל קיטל את הקטע השני של הטור כשהוא מוביל בשלושה דירוגים – הדירוג המצטבר (החולצה הצהובה), הנקודות (הירוקה) והרוכב הצעיר (הלבנה).
את החולצה הירוקה ילבש אלכסנדר קריסטוף שהיה שני על קו הסיום. את החולצה הלבנה ילבש דני ואן פופל ההולנדי מקבוצת ווקאנססוליי-דיאמסי. ואן פופל הוא הרוכב הצעיר ביותר שזינק לטור דה פראנס מאז מלחמת העולם השנייה. הנער יחגוג 20 אביבים בשבוע שאחרי סיום הטור דה פראנס.
עשירייה ראשונה בקטע ועשירייה ראשונה לאחר קטע 1:
1. מרסל קיטל, גרמניה, ארגוס – שימנו- 4:56:52 שעות
2. אלכסנדר כריסטוף, נורווגיה, קאטיושה
3. דני ואן-פופל, הולנד, ווקאנס-סוליי
4. דיוויד מילר, בריטניה, גארמין
5. מתיאו טרנטין, איטליה, אומגה פארמה – קוויק סטפ
6. סמואל דומולאן, צרפת, א-ז'ה דו אר
7. גרגורי הנדרסן, ניו-זילנד, לוטו בליסול
8. יורגן רולנס, בלגיה, לוטו בליסול
9. חוזה חואקין רוחאס, ספרד, מוביסטאר
10. כריס בוקמאנס, בלגיה, ווקאנססוליי – דיאמסי, כולם זמן זהה
דירוג החולצה הירוקה לאחר קטע 1:
1. מרסל קיטל, גרמניה, ארגוס – שימנו 45 נקודות
2. אלכסנדר כריסטוף, נורווגיה, קאטיושה 35 נקודות
3. דני ואן-פופל, הולנד, ווקאנססוליי – דיאמסי 30 נקודות
דירוג החולצה המנוקדת לאחר קטע 1:
1. חואן חוזה לובאטו, ספרד, אסקלטל – אסקאדי- 1 נקודה
דירוג הרוכב הצעיר לאחר קטע 1:
1. מרסל קיטל, גרמניה, ארגוס – שימנו- 4:56:52
2. דני ואן-פופל, הולנד ווקאנססוליי – דיאמסי
3. מתיאו טרנטין, איטליה- קוויק סטפ, כולם זמן זהה
דירוג קבוצתי לאחר קטע 1:
1 ווקאנססוליי – דיאמסי 14:50:36 שעות
2. אוריקה – גרינאייג'
3. לוטו בליסול,כולם זמן זהה
לקראת הקטע השני שיתקיים מחר שימו לב כי השלב השני מפתיע עם תוואי הררי הכולל ארבע עליות מדורגות ושתי עליות עיקריות: קול דה לה סרה, מעל חמישה ק"מ בשיפוע של כ-7% וכן הקול דה ויזאבונה כ-4.5 ק"מ בשיפוע של 6.5%. לא עליות אימים, אך בהחלט סינון גס וראשוני והצצות הדדיות במעגלים של הרוכבים הבכירים הטוענים לכתר, המטפסים חפצי המנוקדת, פועלי העל והמאיצים שכנראה יתארגנו ליום של הישרדות מאחור.
הסיום בגובה 1 מ' מעל פני הים בעיר אג'קסיו, קרוב לנקודה מרהיבה ביופיה: Pointe de la Parata פנינת טבע עשירה ונדירה של לשון יבשה הנשלח אל תוך המפרץ, חלק מפרויקט שימור מיוחד של צמחייה וחי.
אנקדוטה קטנה לסיום, כדאי להתייחס לכך שאזור הנמל הישן והעיר העתיקה של באסטיה שמצטחצח
והולך, ובימים אלו נבנה סביבם "השביל המתוק"- פרויקט של 5 ק"מ של שביל
הליכה, אופניים ודרך לאנשים עם מוגבלויות בכל האזור ההיסטורי של העיר.