מארק קאוונדיש ניצח בקטע ה- 12 של הג'ירו 2013, רבים הכריזו שזהו הניצחון המאה של קאוונדיש בקריירה, למה הם טועים. וגם – וויגנס כבר לא ינצח בג'ירו השנה
מאת:יאיר בן עמי
• כל כתבות הג'ירו ד'איטליה בשוונג – כאן
• דיווחים ופרשנות מהקטע ה- 12 כאן
קטע 12, 134 ק"מ מ – Longarone ל – Treviso
מארק קאוונדיש החל את הקריירה שלו כמקצוען בשנת 2004, כשהיה בן 19. את החוזה הראשון הוא חתם בקבוצת ספארקס מהדרג השלישי באוגוסט 2005. במדי הספארקס הוא רשם את הניצחון המקצועני הראשון שלו, בקטע 5 בטור של ברלין. זהו מרוץ בעל דירוג 2.2 הנחשב לדרג הגבוה.
הוא המשיך לרכב במדי הספארקס עד אמצע 2006 ואז חתם בקבוצת הדרג הבכיר טימובייל. במדי טי מובייל הוא השיג עוד ארבעה ניצחונות במרוצים עד לסיום העונה.
בשנים הבאות, עם כל קבוצה בה רכב, הוא השיג הרבה ניצחונות כשהספירה המביאה אותו למאה ניצחונות כוללת רק את מרוצי הכביש בהם חצה את קו הסיום ראשון.
מה הספירה לא כוללת השנה נספרו למארק קאוונדיש 9 ניצחונות, יחד עם הניצחון בקטע ה- 12 של הג'ירו זה 10 ניצחונות, אבל לקאוונדיש יש כבר 11 ניצחונות השנה. מה שלא נכנס לספירה הוא הניצחון של בטור בדירוג המצטבר בסופי של הטור של קאטר בו השיג גם שלושה ניצחונות בקטעי המרוץ. יותר מזה- בספירה שהביא את קאוונדיש למאה ניצחונות עם הניצחון בקטע 12 של הג'ירו 2013 נכללים 13 ניצחונות בשנת 2011. אבל בשנת 2011 יש לו 15 ניצחונות. הנה הרשימה: שני הניצחונות שנגרעו מספירת 2011 הם החולצה הירוקה של הטור והמרוץ הקבוצתי נגד השעון של הג'ירו. |
אז עם כל הצער אני אשבית את חגיגות ניצחון המאה של קאוונדיש, שהושג כבר לפני הזינוק לג'ירו ד'איטליה 2013. במהלך הקריירה שלו השיג קאוונדיש מעט יותר ממאה ניצחונות.
מה שבטוח הוא שקאוונדיש חזר אל החולצה האדומה (דירוג הנקודות) לאחר שצבר מספיק נקודות עם הניצחון, מה שלא בטוח הוא כמה ימים הוא עוד יחזיק בה.
נגמר לוויגנס? אני רק יכול לשער כי בראדלי וויגנס הגיע לארוחת הבוקר של קבוצת סקאי במצב רוח שפוף. הוא סיפר לפני כמה ימים שהוא מצונן, ואמר שזה עושה את ההבדל בין מאבק על ראש הדירוג להפסד הזמן שלו. במהלך כל קטעי הגשם היה ברור שהוא סובל וראו את זה בעיקר בפניות על המורדות. אתמול התעוררה הדבוקה ליום הגשום ביותר מאז החל הג'ירו 2013 אבל גם עם החדשות כי כמה מהפסגות הנכללות בקטעים של הימים שבת וראשון ייאלצו את הרוכבים להתמודד עם שלג. וויגנס נראה בזנב הדבוקה מתחילתו של הקטע ה- 12. בירידה מהפסגה האחרונה החלה הדבוקה ובעיקר רוכבי אומגה פארמה – קויק סטפ להגביר את הקצב כדי לסגור על הבריחה. הדבוקה נקרעה לכמה חלקים.לא משהו שהיינו זוכרים אילולא ההתרחשות בה מצא עצמו וויגנס הולך וצובר פיגור. וויגנס ורוב רוכבי סקאי מצאו עצמם בדבוקה השלישית שהלכה וספגה פיגור כשנותרו 40 ק"מ לסיום ועד כדי כשלוש וחצי דקות על קו הסיום. למזלם, אולי על פי תכנונם, של קבוצת סקאי נשאר ריגברטו אורן אורן בקבוצה של הוורודה ושמר על המקום השלישי בדירוג המצטבר. |
כנראה ההופעה הטובה ביותר של וויגנס בג'ירו 2013 – בהצגת הקבוצות (צילום: nuestrociclismo.com)
|
עוד משהו מאוד לא ברור הוא מדוע מנהל קבוצת סקאי, דוויד בראילספורד, מצאלנכון להודיע כבר בתחילת הג'ירו כי כריס פרום שהיה סגנו של וויגנס בטור2012 יהיה המוביל של סקאי בטור 2013. הודעה כזו יכולה להוריד את המוטיבציהאצל הספורטאי הנחוש ובעל האופי החזק ביותר בעולם.
בעונת 2012 היו שמועות, השערות ורינונים סביב קבוצת סקאי ושלושת כוכבי העל של הקבוצה – וויגנס, פרום וקאוונדיש. האחרון עבר קבוצה והשניים הראשונים עוד רוכבים יחד, או ליתר דיוק באותם המדים. בעונה שעברה הפגינה קבוצת סקאי אחדות, משמעת וחוזק מנטאלי. השאלה היא, בעיקר בעקבות בחירת התזמון האומלל של ההצהרה, אם בהצהרת בראילספורד ראינו את סיום מפגן החוזק המנטאלי של הקבוצה הבריטית.
דוכן מנצחים קטע 12:
1. מארק קאוונדיש, בריטניה, אומגה פארמה – קויק סטפ, 3:01:47 שעות
2. נאסר בוכאני, צרפת, אפדהז'ה
3. לוקה מזאקץ', סלובניה, ארגוס – שימאנו, כולם זמן זהה
עשירייה ראשונה לאחר קטע 12:
1. וינצנזו ניבאלי, איטליה, אסטנה, 46:28:14 שעות
2. קאדל אוונס, אוסטרליה, ביאמסי + 41 שניות
3. ריגברטו אורן אורן, קולומביה, סקאי + 2:04 דקות
4. רוברט חיסנק, הולנד, בלאנקו + 2:12 דקות
5. מיקלה סקארפוני, איטליה, לאמפרה – מרידה + 2:13 דקות
6. מאורו סאנטאברוג'יו, איטליה, ויני פאנטיני – סלא איטליה + 2:55 דקות
7. פרזימייסלב נימיץ, פולין, לאמפרה מרידה + 3:35 דקות
7. בנאט אלוריאגה, ספרד, מוביסטאר + 4:05 דקות
9. דומניקו פוזוזיבו, איטליה, אז'ה2אר + 4:17 דקות
10. רפאל מאיקה, פולין, סאקסו בנק – טינקוף + 4:21 דקות
קטע 13, 254 ק"מ, מ – Busseto ל- Cherasco
הקטע ה- 13 עם מסלול כמעט הפוך למסלול קטע 12. הקודם היה מרוץ כביש הקצר ביותר של מהדורת 2013, חל בגבעות והסתיים במישור. הבא הוא הארוך ביותר השנה, מתחיל במישור ומסתיים עם חמשה טיפוסים, אחד מהם בעלייה המדורגת 3. כל העליות בשליש האחרון של הקטע. עשרת הק"מ האחרונים כוללים כמעט שלושה ק"מ של עלייה לפני מישור של שבעה ק"מ. משעמם לא יכול להיות שם.