מילאנו סן רמו הוא מרוץ המבטיח ומקיים דרמות הנחקקות בזיכרון לעד. מהדורת 2013 הייתה אמורה להיכנס לדפי ההיסטוריה בגלל מזג האוויר אבל בסוף היא תיזכר בזכות המנצח
מאת:יאיר בן עמי
המרוץ החל עם גשם, לאחר מכן שלג, קיצור דילוג על גבעות ובסה"כ כ- 130 ק"מ של קיצור. בהתחשב בכל אלו נראה היה כי הסיכומים של המרוץ יהיו בעיקר בהתחשב במזג האוויר.
אישית כבר הכנתי סיפורים על ליאז – בסטון – ליאז 1980 כשברנד הינו ניצח בשלג לו יכלו כעשרים רוכבים בלבד או על הקטע המושלג בג'ירו ד'איטליה שניצח אנדי המפסטן בדרך לניצחון של 1988, נזכרתי גם באותו קטע טור דה פראנס, כשהטיפוס אל פסגת הסטרייר בוטל ובמקומו התקיים קטע קצר בו ניצח ביארן ריס בדרכו לניצחון והדחת המלך הבלתי מעורער, מיגל אינדוריאן, לאחר חמשה ניצחונות רצופים בטור. אך כל אלו יחכו להזדמנות אחרת בזכות ההפתעה שסיפק ג'ראלד צי'לוק.
ג'ראלד צי'לוק הגרמני רק בן 26 וכבר הוא חקוק בתודעת הדבוקה כסוג של הבטחה לא ממומשת. את ההבטחה הוא רשם כבר בשנת 2005, כשהיה רק בן 18, וניצח באליפות הלאומית של גרמניה במרוץ הכביש כשהוא מותיר בהלם מאיצי על כאריק זאבל עם התמיכה של קבוצת העל – טי מובייל ורוברט פוסטר שנהנה במרוץ מהמעטפת החזקה של קבוצת גרולשטיינר.
שנה לאחר מכן ניצח צ'ילוק באליפות העולם לרוכבים עד גיל 23 וסומן כמאיץ העל הבא של הדבוקה הבכירה, אבל זה לא קרה. הוא סיים באותה השנה (2006) את התואר בחברת פורד מוטור, כן זו של המכוניות, ובכל זאת המשיך לרכב ברמת הדרג הבכיר (אז במדי קבוצת ווינסהוף אקוד מדרג משני). בזמן שמאיצי על אחרים רשמו ניצחונות, בעיקר מארק קאוונדיש הצעיר ממנו בכמה חודשים, נדד צ'ילוק בין קבוצות על שרצו את ההבטחה אך לא חידשו את החוזה כשהיא לא הפכה לממש. טי מובייל, קולומביה (בה רכב עם קאוונדיש), מילראם, קויק סטפ, כולן היו קבוצות אשר ויתרו על היהלום שלא לוטש אחרי עונה אחת או שתי עונות.
ג'ראלד צ'ילוק במרוץ נגד השעון במסגרת מרוץ הקטעים של רומנדי בשנת 2011 (צילום: Rama)
לא שג'ראלד צ'ילוק לא ניצח במרוצים, אפילו בדרג הבכיר ביותר, אלא שהוא לא קיים איזו הבטחה שחשבו כי סימן אי שם בשנים 2005-06 כשניצח מאיצי על וזכה ללבוש את חולצת הקשת של אלוף העולם לרוכבים צעירים. בדבוקה הבכירה אם אתה מבטיח ומקיים חלקית אתה נחשב למאכזב.
חדי הזיכרון ועכברי דירוג מרוצי אופניים מכירים את צ'ילוק ממקומות 2-3. בטור דה פראנס הוא סיים כמה קטעים במקומות 2-3. בוואלטה א'אספנייה הוא גם ניצח בקטע. בקלאסיקה של המבורג (וונטפול) הוא סיים שני לאדוולד בואסון האגן,לפני שנתיים. כל אלו לא עמדו לטובתו בסיום השנה שעברה כשנאלץ לחפש חוזה בקבוצת דרג שני לאחר שאומגה פארמה – קויק סטפ לא חידשה את החוזה (תחנה שנייה בקריירה בה החזיק שנתיים).
מילאנו סן רמו 2013 יירשם כמרוץ הראשון בהיסטוריה בו ניצח רוכב של קבוצת דרג שני. ג'ראלד צ'ילוק השיג את הניצחון הזה בצורה כל כך סמלית לקריירה שלו. לאחר שנים בהן נחשב לנסוג הוא שב על קידמת הדבוקה עם ניצחון באחד המרוצים היוקרתיים ביותר לאחר שכבר נשר מהדבוקה במהלך המרוץ ושב לחבורת החוד ברגע הנכון.
מילאנו – סן רמו: הק"מ האחרונים
מספיק לראות את השמות של הרוכבים שחצו אחרי צ'ילוק את הקו כדי להבין את גודל הישגו, השאלה היא לאן הוא ימשיך מכאן, בעיקר משום שקבוצת דרג שני זקוקה לחסדי זימונים למרוצים הגדולים.
דירוג מילאנו סן רמו 2013
1. ג'ראלד צ'ילוק, גרמניה, אמ.טי.אן. – קובקה, 5:37:20 שעות
2. פטר סאגאן, סלובניה, קנונדייל
3. פביאן קאנצ'לארה, שוויץ, ראדיושאק – לאופרד
4. סיבליאן שאבנל, צרפת, אומגה פארמה – קויק סטפ
5. לוקה פאוליני, איטליה, קאטיושה
6. יאן סטנארד, בריטניה, סקאי
7. טיילור פני, ארה"ב, ביאמסי, כולם זמן זהה
8. אלכסנדר קריסטוף, נורבגיה, קאטיושה + 14 שניות
9. מארק קאוונדיש, בריטניה, אומגה פארמה – קויק סטפ
10. ברנאר איזל, אוסטריה, סקאי
יאיר בן עמי
עורך ראשי של אתר Shvoong ובעל הטור מציאות נושכת.