טור דה פראנס 2012: הכל על החולצות

הטור דה פראנס אינו מאבק על החולצה הצהובה בלבד. היא היוקרתית ביותר אבל במהלך כל יום המאבקים הם גם על הניצחון בקטע היומי, על החולצה הירוקה (הנקודות), החולצה המנוקדת (מלך ההרים- נקודות בפסגות), החולצה הלבנה (של הרוכב הצעיר הטוב ביותר) ועוד. כדי להקל על הצפייה ולהבין טוב יותר את מהלכי הדבוקה הנה הכתבה השנתית על איך ולמה
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

הטור דה פראנס אינו מאבק על החולצה הצהובה בלבד. היא היוקרתית ביותר אבל במהלך כל יום המאבקים הם גם על הניצחון בקטע היומי, על החולצה הירוקה (הנקודות), החולצה המנוקדת (מלך ההרים- נקודות בפסגות), החולצה הלבנה (של הרוכב הצעיר הטוב ביותר) ועוד. כדי להקל על הצפייה ולהבין טוב יותר את מהלכי הדבוקה הנה הכתבה השנתית על איך ולמה

מאת:יאיר בן עמי






החולצה הצהובה
דירוג לפי זמן מצטבר של כל הקטעים
 הפרס הכספי למנצח – 450,000 יורו
סה"כ פרס מצטבר – 1,000,000 יורו

החולצה הצהובה של הטור הפכה
כבר לסמל גדול מכוונתו המקורית של המשורר. במקרה זה המשורר היה הנר דגרה,
הוגה ויזם הטור ד'ה פרנס. בשנת 1919 הוא הציע כי המוביל בדירוג המצטבר ילבש
חולצה צהובה כדי להבדילו, בצורה בולטת, משאר הרוכבים. באותה שנה, בקטע ה-
10 שנערך מניס לגרנובל, לבש ז'אן קריסטוף את החולצה הצהובה הראשונה כמוביל
הטור. קריסטוף הוביל בטור כבר מהקטע ה- 4 אך את הצהובה קיבל רק בקטע ה- 10
מאחר ושם הוחל החידוש. הוא לבש את החולצה הצהובה עד לקטע ה- 13, יום לפני
הסיום (נערכו אז 15 קטעים)

ואז הוא הפסיד אותה לפירמן למבו שניצח בטור. צבע החולצה הוא כצבע דפי
העיתן "ל'אקיפ" הצרפתי שהוא גם נותן החסות הראשי של הטור דה פרנס.

איך אפשר לקחת את החולצה הצהובה הביתה?
1. להיות הרוכב העובר את כל קטעי הטור בזמן המצטבר הנמוך ביותר- בכל יום מוענקת החולצה הצהובה לרוכב עם הזמן המצטבר בנמוך ביותר.
2. לרכוש את החולצה בחנויות אופניים או בחנות מזכרות של הטור דה פרנס

 


לאנס ארמסטרונג – שיאן הניצחונות בטור דה פרנס
צילום: Gawain78


מנצחי כל הזמנים:
1. לאנס ארמסטרונג (ארה"ב)- 7 ניצחונות
2. ז'ק אנקטיל (צרפת), אדי מרקס (בלגיה), ברנאר הינו (צרפת), מיגל אינדוריאן (ספרד)- 5 ניצחונות
3. פליפס טס (בלגיה), לוסיאן בובה (צרפת), גרג למונד (ארה"ב),אלברטו קונטאדור (ספרד)- 3 ניצחונות

הרוכב אשר לבש הכי הרבה חולצות צהובות:
1. אדי מרקס (בלגיה) – 111 ימים
2. לאנס ארמסטרונג (ארה"ב) – 83 ימים
3. ברנאר הינו (צרפת) – 79 ימים
4. מיגל אינדוריאן (ספרד) – 60 ימים
5. ז'ק אנקטיל (צרפת) – 51 ימים

הרוכב אשר לבש את החולצה הצהובה הכי הרבה ימים ברציפות בטור אחד:
1. ניקולא פרנץ – 1928 ,  22 ימים (מהיום הראשון ועד לאחרון)
אנטוני מנה- 1933, 22 ימים
2.ז'ק אנקטיל- 1961, 22 ימים
3. רומיין מס- 1935, 21 ימים (אחרי כל הקטעים)
4. אנדריי לדו- 1932, 19 ימים


החולצה הירוקה

הנקודות- המאיץ הטוב ביותר

 פרס כספי למנצח – 25,000 יורו
 סה"כ פרסים כספים בקטגוריה – 125,000 יורו

שנתיים לאחר הטור דה פרנס הראשון, בשנת 1905, החליטו
המארגנים לשנות את שיטת החישוב לטובת הניצחון בטור. במקום זמן מצטבר הנמוך
ביותר הפכו את החישוב למיקום מצטבר הנמוך ביותר. הרוכב במקום הראשון בקטע
צבר נקודה והרוכב במקום ה- 10 צבר 10 נקודות וכך עד לסיום הטור כשבעל
הניקוד הנמוך מנצח בטור. רק בשנת 1913 הוחזרה שיטת החישוב בזמן מצטבר נמוך.
בשנת 1953 נחגג,מסיבות לא ברורות, יובל ה- 50 לשיטת הניקוד והמארגנים רצו
לציין זאת בדרך מיוחד.נותן החסות- "לוואן מוובר" (יצרנים של מכסחות דשא
ועוד) קיבל את הזכות כי הצבע שלו (ירוק) יהיה צבע החולצה שתוענק לצבירת
הנקודות. מוזר היה כי בשנה הראשונה הניקוד של החולצה הירוקה היה בצורה
צבירת ניקוד עונש לרוכבים שלא צברו סיימו את הקטעים היומיים במקומות גבוהים
וכך הרוכב אשר צבר את מינימום הנקודות היה המנצח של דירוג הנקודות והחולצה
הירוקה. בשנת 1959 יושמה השיטה אותה אנחנו מכירים היום. בשנת 1968 החולצה
הירוקה הפכה לאדומה לשנה אחת (אילוצי חסות).

השיטה הקיימת מאז 1959:
כל קטע של הטור זוכה לקטגוריה המוגדרת בשם.החל מקטע מישורי, דרך קטעי הרים,
קטעי הרים גבוהים, מרוצים נגד השעון ומאוצי ביניים. ככל שהקטע מתאים יותר
למאיצים הטהורים כך יחולקו יותר נקודות, על קו הסיום,ליותר רוכבים.


טבלת הניקוד של החולצה הירוקה בטור דה פרנס
 סוג המסלול/מקום  1  2  3  4  5  6  7  8  9  10 11  12  13 14  15  16  17 18 19  20 21 22 23 24 25
 מישורי  45  35  30  26  22  20  18  16  14  12  10  8  6  4  2                    
 הררי סיום פסגה בנוני  30  25  22  19  17  15  13  11  9  7  6  5  4  3  2  1                  
 הררי סיום פסגה גבוהה  20  17  15  13  11  10  9  8  7  6  5  4  3  2  1                    
 נגד השעון אישי- פרולוג  20  17  15  13  11  10  9  8  7  6  5  4  3  2  1                    
 מאוצי ביניים  20  17  15  13  12  11  10  9  8  7  6  5  4  3  1                    


איך אפשר לקחת את החולצה הירוקה הביתה:
1.
על ידי צבירת נקודות מקסימאלית,במאוצי הביניים ועל קו הסיום, בכל הקטעים של הטור במצטבר.
2.
ראה סעיף 2 באותה שאלה בחולצה הצהובה

המנצחים הגדולים של הקטגוריה בכל הזמנים:

1. אריק זאבל (גרמניה)- 6 פעמים
2. שון קלי (אירלנד) – 4 פעמים
3. ינאס יאנסן הולנד), אדי מרקס (בלגיה), פרדי מרטנס (בלגיה), דג'מולדין אבדוג'אפרוב (אוז'בוקיסטן), רובי מק'אוון (אוסטרליה)- 3 פעמים


אריק זאבל- ניצח שש פעמים בקטגורית הנקודות
צילום: Johannes D



הכי הרבה ניצחונות בקטעים בודדים בטור:
1. אדי מרקס- 34 קטעים
2. ברנאר הינו- 28 קטעים
3. לאנס ארמסטרונג, אנדרה לדו – 25 קטעים


החולצה המנוקדת

מלך ההריםהמטפס הטוב ביותר

  פרס כספי למנצח בקטגוריה – 25,000 יורו
סה"כ פרסים כספים בקטגוריה – 107,000 יורו

אחד הכינויים הראשונים
לרוכבים בטור היה "המטפס הטוב ביותר" והעניקו אותו העיתונאים של "לה אוטו"
לרוכב אשר היה מגיע ראשון לפסגות ההרים. בשנת 1933 הרוכב הזה היה וויסנטה
טרובה אבל הוא היה גולש מורדות כל כך חלש עד כי כל הפער שהיה פותח בעליות
היה נמחק בירידות והוא מעולם לא ניצח בטור או אפילו היה על דוכן המנצחים.
שוב היה זה הנרי דגרה שייזם רעיון להעניק חולצה מיוחדת על צבירת ניקוד
בזכות הגעה אל פסגת הרים. מיד באותו הוענק התואר למטםס הטוב ביותר לטרובה
עצמו.
צבעי החולצה נקבעו בשנת 1975 בזכות נותן
החסות, חברת שוקלדים צרפתית,ובמהלך השנים השתנו נותני החסות. שיטת הניקוד
בקטגוריה נקבעת על ידי גובה ההרים, אורכם ומיקום על מסלול התחרות (בתחילת
קטע, באמצע או בסיומו) אך גם למורשת יש משקל. ככל שההר גבוה יותר, העלייה
לפסגתו ארוכה יותר ובזווית חדה יותר כך יוענקו יותר נקודות על פסגתו ליותר
רוכבים.



טבלת ניקוד לקטגורית ההרים
(מלך ההרים/החולצה המנוקדת)

 דרוג פסגה/מקום  1  2  3  4  5  6  7  8  9  10
 דירוג על  25  20  16 14  12 10  8  6  4  2
 קטגוריה 1  10  8  6  4  2  1        
 קטגוריה 2  5  3  2  1            
 קטגוריה 3  3  2  1              
 קטגוריה 4  1                  

# סיום על פסגה מכפיל את הניקוד


רישאר ויראנק- היה מלך ההרים של הטור דה פרנס 7 פעמים
צילום: Gawain78


איך אפשר לקחת את החולצה המנוקדת הביתה:
1. על ידי צבירת נקודות הרבה ביותר על הפסגות של הקטעים
2. ראה סעיף 2 באותה שאלה בחולצה הצהובה

המנצחים הגדולים של כל הזמנים:
1. רישאר וויראנק (צרפת) – 7 פעמים
2. פדריקו בהמונטס (ספרד)ליסיאן וואן אימפ (בלגיה) – 5 פעמים
3. חוליו חימנז (ספרד) – 3 פעמים



החולצה הלבנה

הרוכב הצעיר

פרס כספי למנצח בקטגוריה – 25,000 יורו
 סה"כ פרסים כספים בקטגוריה – 65,000 יורו

משנת 1968 הוענקה החולצה
הלבנה לרוכב אשר שיקלול הדירוגים שלו (זמן מצטבר הנמוך ביותר, נקודות
והרים) היה הטוב ביותר. משנת 1975 הועברה החולצה הלבנה לרוכב המקצוען החדש
(פחות משלוש שנים כמקצוען) המדורג הכי טוב. משנת 1983 התחרו על החולצה גם
רוכבים להם היה זה הטור הראשון. בשנת 1987 הוחלט כי החולצה הלבנה תוענק
לרוכב בן 26 (לפי שנתון) או צעיר יותר המדורג גבוה ביותר בדירוג המצטבר.
משנת 1989 ועד לשנת 1999 הקטגוריה הייתה קיימת אך ללא הענקת החולצה הלבנה
ורק בשנת 2000 היא הוחזרה לדבוקה של הטור. בשנת 1997 הוחלט להעניק את
החולצה הלבנה לזכרו של פאביו קאזרטלי שנהרג במהלך הטור של 1995.

איך אפשר לקחת את החולצה הלבנה הביתה?
1. להיות הרוכב הכי טוב, בדירוג המצטבר, שעל פי שנת לידה טרם מלאו לו 26 ב- 1 בינואר בשנת הטור


הכי הרבה ניצחונות בקטוגורית הרוכב הצעיר:
1. יאן אולריך (גרמניה), אנדי שלק (לוקסמבורג) – 3 פעמים ברציפות
2. מרקו פאנטני (איטליה) – 2 פעמים


הדירוג הקבוצתי
 פרס לקבוצה המנצחת – 50,000 יורו
 סה"כ פרסים כספים בקטגוריה – 178,000
בשנים הראשונות של הטור דה פרנס התחרות הייתה אישית. הנרי
דגרה רצה שהמנצח ישיג את את ניצחון בעבודה אישית וללא כל סיוע. בין 1930
לשנת 1961 הטור דה פרנס היה לאומי- כל הקבוצות המשתתפות היו נבחרות
לאומיות. בחלק מהשנים היו מדינות אשר שלחו יותר מנבחרת אחת.
מטרתו העיקרית של דגרה
הייתה למנוע מנותני חסות להכנס לטור דה פרנס דרך החסויות על קבוצות. משנת
1962 ועד לשנת 1966 הותר לנותני חסות להכנס דרך הקבוצות אך בשנים 1967-68
שוב נאסר עליהם.

משנת 1969 ועד היום הקבוצות הן מסחריות לכל דבר. לאחר תהפוכות אשר כללו שיטת ניקוד, שיטת זמנים כללית ושיטת ניקוד אחרת הגיעו המארגנים לשיטה הנהוגה כיום- בכל קטע מעונק לכל קבוצה הזמן המצטבר של שלושת הרוכבים הראשונים של הקבוצה על קו הסיום. הזמן הזה מצטבר מיום ליום, ללא קשר לזהות הרוכבים אלא רק לפי השלושה הראשונים מכל קבוצה, בסיום הקבוצה עם הזמן המצטבר הנמוך ביותר מנצחת בקטגוריה. בכל קטע, הקבוצה המובילה בדירוג הקבוצתי, מזוהה על ידי המספרים בצבע צהוב במקום הלבן הרגיל. 




המספר האדום

הרוכב האגרסיבי
 פרס כספי למנצח – 20,000 יורו
 סה"כ פרסים כספים בקטגוריה – 56,000 יורו

הקטגוריה המסובכת ביותר לחישוב. בעבר
הרחוק היה מוענק התואר לאחר כל קטע לרוכב ההתקפי ביותר. מאז שנת 2003
השיטה מבוססת על שמונה שופטים המומחים בתחום האופניים אשר יושבים ומחליטים
איזה רוכב היה האגרסיבי ביותר בהתחשב במרחק, דרגת הקושי של המסלול ושיקולים
נוספים. הרוכב האגרסיבי ביותר בכל קטע משוקלל לדירוג מצטבר של כל הנתונים
שהוזכרו קודם ומוענק לו מספר שחור על רקע אדום.



אדי מרקס – לבש הכי הרבה חולצות צהובות בהיסטוריה של הטור
היחיד שסיים טור עם כל החולצות
צילום: Nationaal Archief


הרוכבים שניצחו יותר מקטגוריה אחת בטור בודד:
1938 ג'ינו בארטלי (איטליה) צהובה +  המנוקדת
1939  סלבר מאס (בלגיה)  צהובה + מנוקדת
1948  ג'ינו בארטלי (איטליה)  צהובה + מנוקדת
1949  פאוסטו קופי (איטליה)  צהובה + מנוקדת
1952  פאוסטו קופי (איטליה)  צהובה + מנוקדת
1959  פדריקו בהמונטס (ספרד) – צהובה + מנוקדת
1969 אדי מרקס (בלגיה) – צהובה + מנוקדת + ירוקה
1970  אדי מרקס (בלגיה) – צהובה + מנוקדת
1971  אדי מרקס (בלגיה) – צהובה + ירוקה
1972  אדי מרקס (בלגיה) – צהובה + ירוקה
1979  ברנאר הינו (צרפת) – צהובה + ירוקה

צילומי חולצות ושער: אימג'בנק / Thinkstock

הכתבה פורסמה לראשונה לקראת הטור דה פראנס 2011 ועברה שיפוץ לטובת הטור דה פראנס 2012 ושוב לטובת הטור דה פראנס 2013


27.5.2013




יאיר בן עמי - מציאות נושכתיאיר בן עמי– עורך ראשי אתר Shvoong. בעל הטור מציאות נושכת

קישורים: טור דה פראנס, אופניים, מרוץ אופניים, מרוץ




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"כולם מכירים את הנתונים שלי והתארים בהם זכיתי. אבל למען האמת, ארצה לפני הכול להיזכר בתור אדם טוב ממיורקה. בתור ילד קטן שרדף אחרי החלומות שלי ועבד הכי קשה שאפשר בשביל להגשים אותם", רפאל נדאל בנאום הפרישה שלו מטניס.




הטוויטר שלנו

ערוץ הוידאו של שוונג

זה קריטי! על המדד החדש שאולי לא הכרתם. האזינו לפודקאסט של שוונג
זה קריטי! על המדד החדש שאולי לא הכרתם. האזינו לפודקאסט של שוונג
48:21
מרוץ חופים Run the Beach נתניה 2024
מרוץ חופים Run the Beach נתניה 2024
02:23
הצצה למרוץ חופים נתניה 2024
הצצה למרוץ חופים נתניה 2024
32
סימונה, אימה של דורון שטיינברכר החטופה בעזה, מזניקה במרוץ אייל
סימונה, אימה של דורון שטיינברכר החטופה בעזה, מזניקה במרוץ אייל
01:28
הזנקת מרוץ אייל 2024
הזנקת מרוץ אייל 2024
01:13
הסרטון הרשמי! מרוץ הגבורה חצי מרתון אופקים 2024 - רצים בשביל הגיבורים🎗
הסרטון הרשמי! מרוץ הגבורה חצי מרתון אופקים 2024 - רצים בשביל הגיבורים🎗
02:27
ממשגב לטופ העולמי: כוהנת האנדורו נגה כורם בראיון פרישה בפודקאסט של שוונג
ממשגב לטופ העולמי: כוהנת האנדורו נגה כורם בראיון פרישה בפודקאסט של שוונג
46:16
לקראת מרוץ הגבורה 2024 - חצי מרתון אופקים 8/11/2024
לקראת מרוץ הגבורה 2024 - חצי מרתון אופקים 8/11/2024
01:25
מצמרר: רצי נבחרת שלווה שרים את התקווה בניו יורק
מצמרר: רצי נבחרת שלווה שרים את התקווה בניו יורק
58
בין פריז להוואי: הפודקאסט של שוונג על החדשות בעולם האופניים והטריאתלון
בין פריז להוואי: הפודקאסט של שוונג על החדשות בעולם האופניים והטריאתלון
01:09:08
יומן מלחמה: יהל ודן אלתרמן בראיון מיוחד
יומן מלחמה: יהל ודן אלתרמן בראיון מיוחד
50:49
כבשו את הנמל: הסרטון הרשמי לסיכום פורט2פורט תל אביב 2024
כבשו את הנמל: הסרטון הרשמי לסיכום פורט2פורט תל אביב 2024
01:31
הצצה למשחה פורט2פורט 2024
הצצה למשחה פורט2פורט 2024
29
לגדל את הדור הבא של רוכבי האופניים: גיא ניב בראיון
לגדל את הדור הבא של רוכבי האופניים: גיא ניב בראיון
54:24
שנה ל-7.10: חי כהן משחזר את הרגעים בהם ניצל במסיבה ברעים
שנה ל-7.10: חי כהן משחזר את הרגעים בהם ניצל במסיבה ברעים
08