לאחר שני קטעי סוף השבוע קיבל הגרנד טור הספרדי את החותמת הסופית של תסריט ההוליוודי וזה עוד לא נגמר. ההכרעה בדירוג הנקודות (החולצה הירוקה) תהיה בקטע האחרון
מאת:יאיר בן עמי
ערוץ הוואלטה א'אספנייה בשוונג – וואלטה
קטע 19, יום שישי 9 בספטמבר 2011, נוג'ה – בילבאו, 158.5 ק"מ:
בשנת 1978 הגיעה הדבוקה של הוואלטה א'אספנייה לחבל הבאסקי ונתקלה בכביש מלא קרשים, מסמרים ובעיקר קומץ באסקים אשר רצו לנצל את הבמה של הגרנד טור הלאומי לומר את דבריהם על השינויים שהתחוללו בספרד לאחר יותר מ- 35 שנות שלטונו של הגנרל פרנקו. בעקבות המקרה ביטלו המארגנים את הקטע, אשר היה אמור להיערך בחבל הבאסקי למחרת ולא שבו לאזור עד לקטע ה- 19 של הוואלטה בשנת 2011.
איגור אנטון הרננדז נולד שש שנים לאחר אותה תקרית בוואלטה של שנת 1978 כשברנאר הינו היה בשיאו וניצח בעוד גרנד טור. הוא גדל בכפר קטן ליד בילבאו וכשגדל הפך לרוכב אופניים מחונן שהצטרף לקבוצה הבאסקית, אוסקלטל – אוסקדי. כבר בשנת 2006, בשנה השנייה שלו כמקצוען כשרכב לראשונה בגרנד טור הלאומי של ספרד, הוא הרשים עם ניצחון בקטע ומקום 15 בסיום. בשנת 2007 הוא כבר התברג לעשירייה הראשונה וסיים במקום 8 בוואלטה. לאחר שלא סיים את המהדורה של 2008 ובשנת 2009 לא הרשים עם מקום 33 הוא הגיע לוואלטה של 2010 כמועמד לניצחון וגם הפגין יכולות מרשימות. בקטע הרביעי הוא ניצח. בקטע ה- 8 הוא עלה לראש הדירוג והחזיק בו למשך ששה קטעים ברציפות עד שנפצע בתאונה ונאלץ לפרוש.
את
שנת 2011 הוא החל עם תוצאות טובות ובג'ירו ד'איטליה הוא ניצח באחד הקטעים
הקשים ביותר, קטע 14 ההררי והקשה בו מחו הרוכבים על המסלול המסוכן. לוואלטה
הוא הגיע כמועמד לניצחון אבל כבר בימים הראשונים היה ברור שהוא לא מפגין
את היכולות של שנת 2010. הוא הפסיד זמן בכל עלייה וכבר לאחר חצי השבוע
הראשון היה ברור כי לא יתמודד על מיקום בראש הדירוג הסופי.
אבל
אנטון לא שכח לרכב או לנצח והוא עשה זאת בקטע ה- 19 בצורה המרגשת ביותר
שרוכב אופניים בפרט או ספורטאי בכלל יכול לבקש. בקטע שעבר בכפרו פעמיים.
הקטע הסתיים בסיבוב כשהדבוקה שבה לאותה העלייה פעמיים ושם ממוקם הכפר בו
גדל אנטון. הוא היה לאורך כל הקטע בקבוצת בריחה וכשזו התפרקה הוא הצליח
לשמור על פער מהדבוקה עד לקו הסיום. הוא ניצח לעיני משפחתו, חבריו וחרט את
שמו כמנצח הקטע שהחזיר את הוואלטה לחבל של עמו לאחר 33 שנים.
קטע 20, יום שבת 10 בספטמבר 2011, בילבאו – ויטוריה, 185 ק"מ:
בקטע ה- 20, שנערך בשבת, שוב יצאה קבוצה גדולה לבריחה (26 רוכבים) אך הפעם נתפסו כל הרוכבים שהיו בה בשליש האחרון שהיה מישורי ובמגמת יריד לקו הסיום. החלק הראשון של הקטע כלל עליות רבות וחלקן מדורגות. לאחר שקבוצת הבריחה חצתה את כל ההרים לא נותרו עוד נקודות על פסגות וקטגוריה אחת הוכרעה.
דוויד מונקטי צריך לסיים את הקטע האחרון של הוואלטה בשלום ובכך הוא ייכנס להיסטוריה עם ניצחון רביעי ברציפות בקטגורית ההרים של המרוץ. גם חוזה מריה חימנז ניצח בקטגוריה ארבע פעמים ובשיא הניצחונות מחזיק חוזה לואיס לאגויאה (5 פעמים היה מלך ההרים של הוואלטה) אך אף אחד מהם לא ניצח ארבע שנים ברציפות.
דניאל בנאטי ניצח בקטע לאחר מאוץ של דבוקה גדולה (76 רוכבים) לקו הסיום ורשם ניצחון ראשון בקטע גרנד טור לאחר שלוש שנים. הפעם האחרונה בה הוא ניצח קטע בגרנד טור הייתה בוואלטה של 2008 ואז הוא גם הוביל בדירוג המצטבר במשך יומיים ולאחר שניצח בשני קטעים. גם בשנת 2007 הוא ניצח בשני קטעים של הוואלטה כשאחד מהם היה קטע הסיום במדריד וגם בקטגורית הנקודות בדירוג הסופי. גם בג'ירו ד'איטליה ניצח בנאטי בקטגורית הנקודות וזה היה בשנת 2008 כשניצח שלוש קטעים.
בנאטי הצהיר לאחר הניצחון כי זו הכנה טובה לקראת אליפות העולם שתיערך בעוד כשבוע בדנמרק. בקטע האחרון יהיה לו סיכוי נוסף להרשים את מנהל הנבחרת, פאולו בטיני, כדי לקבל מקום בסגל האיטלקי כמי שיש לו סיכוי לניצחון באליפות העולם.
דניאל בנאטי- ניצחון שכולו הצהרה לקראת אליפות העולם (צילום: Thomas Ducroquet)
קטע 21, יום ראשון 11 בספטמבר 2011, סירקויטו דל ג'ארמה -מדריד, 95.6 ק"מ:
הקטע האחרון של גרנד טור הוא בדרך כלל חגיגת הניצחון של המוביל בראש הדירוג. גם הפעם הוא יהיה כזה אך העובדה כי הקטע אמור להסתיים במאוץ המוני ותואר הנקודות טרם הוכרע יישמר המתח עד לקו הסיום.
למרות הפער של 13 שניות בין המוביל בדירוג המצטבר, חואן חוזה קובו אצ'בו, לבין המדורג שני, קריסטופר פרום, רק תקלה ברמת תאונה תמנע מהספרדי להשלים את ניצחונו בקטע האחרון. הקטגוריה שעדיין לא הוכרעה היא של הנקודות (החולצה הירוקה).
יואכים רודריגז עדיין מוביל בקטגוריית הנקודות וילבש את החולצה הירוקה בקטע האחרון. אבל בוק מלומא, המדורג שני, הצליח לסגור את כל הפער בזכות מיקומים על קו הסיום של שני הקטעים האחרונים. ביום שישי, קטע 19, הצליח רודריגז לנצח במאוץ הביניים הראשון ובזכות זאת לאגור עוד 4 נקודות. מלומא היה שני על אותו מאוץ ביניים וצבר נקודה אחת. בקו הסיום היה מלומא במקום ה- 10 ואסף עוד 6 נקודות כשרודריגז לא צבר ניקוד. בקטע ה- 20, בשבת, אספו רוכבי קבוצת הבריחה את כל הנקודות על מאוצי הביניים. מלומא סיים במקום ה- 9 את הקטע,אסף 7 נקודות, ניצל את העובדה שרודריגז סיים רק במקום 11 (וצבר 5 נקודות) וסגר את כל הפער בניהם. רודריגז מדורג לפני מלומא בזכות ניצחונות בקטעים (קטע 5 + קטע 8).
דירוג קטע 19, יום שישי 9 בספטמבר 2011, נוג'ה – בילבאו, 158.5 ק"מ:
1. איגור אנטון, ספרד, אוסקלטל – אוסקדי, 3:53:34 שעות
2. מאריצ'יו ברוזגין, איטליה, מוביסטאר + 41 שניות
3. דומיניק נרץ, גרמניה, לקיוגאס – קנודייל + 1:30 דקה
4. הימאר זובלדיה, ספרד, ראדיושאק, זמן זהה
5. קריס האנקר סורנסן, דנמרק, סאקסו בנק + 1:31 דקה
6. דוויד דה לא פונטה ראסיאלה, ספרד, ג'אוקס – טיאמסי + 1:33 דקה
7. יעקב פולגסן, דנמרק, לאופרד – טרק, זמן זהה
8. וינצ'נזו ניבאלי, איטליה, ליקיוגאס – קנונדייל, זמן זהה
9. ארוס קאפיצ'י, איטליה, ליקיוגאס – קנונדייל, זמן זהה
10. בוק מולמא, הולנד, ראבובנק, זמן זהה
דירוג קטע 20, יום שבת 10 בספטמבר 2011, בילבאו – ויטוריה, 185 ק"מ:
1. דניאל בנאטי, איטליה, לאופרד – טרק, 4:39:20 שעות
2. אנריקו גאדפראטו, איטליה, אסטנה, זמן זהה
3. דמיאנו קארוסו, איטליה, ליקיוגאס – קנונדייל, זמן זהה
4. סאפ וואן מארק, בלגיה, גארמין – סארוולו, זמן זהה
5. קוהן דה קורט, הולנד, סקיל שימאנו, זמן זהה
6. מנואל מורי, איטליה, לאמפרה – איאסדי, זמן זהה
7. דוויד מאלאקארנה, איטליה, קויק סטפ, זמן זהה
8. קריסטוף וונדוואלה, בלגיה, קויק סטפ, זמן זהה
9. בוק מולמא, הולנד, ראבובנק, זמן זהה
10. ארוס קאפיצ'י, איטליה, ליקיוגאס – קנונדייל, זמן זהה
דירוג מצטבר (חולצה אדומה):
1. חואן חוזה קובו אצ'בו, ספרד, ג'אוקס – טיאמסי, 82:38:32 שעות
2. קריסטופר פרום, בריטניה, סקאי + 13 שניות
3. בראדלי וויגנס, ריטניה, סקאי + 1:39 דקה
4. בוק מולמא, הולנד, ראבובנק + 2:03 דקות
5. דניס מנצ'וב, רוסיה, גאוקס – טיאמסי + 3:48 דקות
6. קסים מונפורט, בלגיה, לאופרד – טרק + 4:13 דקות
7. וינצ'נזו ניבאלי, איטליה, ליקיוגאס – קנונדייל + 4:31 דקות
8. יורגן וואן דה ברוק, בלגיה, אומגה פארמה – לוטו + 4:45 דקות
9. דניאל מורנו, ספרד, קאטיושה + 5:20 דקות
10. מיקל ניווה,ספרד,אוסקלטל – אוסקדי + 5:33 דקות
דירוג נקודות (חולצה ירוקה):
1. יואחים רודריגז, ספרד, קאטיושה – 115 נקודות
2. בוק מולמא, הולנד, ראבובנק – 115 נקודות
3. חואן חוזה קובו אצ'בו, ספרד, ג'אוקס – טיאמסי – 92 נקודות
דירוג הרים (חולצה מנוקדת):
1. דוויד מונקטי, צרפת, קופידיס – 63 נקודות
2. מטאו מונטאגוטי, איטליה, איג'י2אר לה מונדיאל – 56 נקודות
3. חואן חוזה קובו אצ'בו, ספרד, ג'אוקס – טיאמסי – 42 נקודות
דירוג משולב:
1. חואן חוזה קובו אצ'בו, ספרד, ג'אוקס – טיאמסי – 7 נקודות
2. קריסטופר פרום, בריטניה, סקאי – 14 נקודות
3. בוק מולמא, הולנד, ראבובנק – – 18 נקודות
דירוג קבוצתי:
1. ג'אוקס – טיאמסי – 247:29:31 שעות
2. לאופרד – טרק + 10:19 דקות
3. אוסקלטל – אוסקדי + 16:23 דקות
יאיר בן עמי
עורך ראשי אתר Shvoong בעל הטור מציאות נושכת
קישורים: אופניים, וואלטה א'אספניה