מארק קאוונדיש היה הראשון לנצח בפעם השלישית בקטע הסיום של הטור דה פראנס. גם העובדה שהוא השיג את כל שלוש הניצחונות אלו בשנים עוקבות היא היסטוריה והפעם הוא גם ניצח בקטגוריית הנקודות וסיים את הטור עם החולצה הירוקה
מאת:יאיר בן עמי
לצפייה בכתבות על קטעים קודמים בטור, כתבות צבע, וכן כתבות של ד"ר רוס טאקר לחצו על הקישור הבא – טור דה פראנס כתבות קודמות
קטע 21, קרטייל -פאריז, 95 ק"מ
מארק קאוונדיש הוא המאיץ הטוב ביותר בעולם כבר ארבע שנים. מאז שנת 2008 ועד הקטע האחרון של הטור דה פראנס 2011 הוא ניצח ביותר מארבעים מרוצים, לבש את החולצה של המוביל בכל שלושת הגרנד טורים, ניצח במרוץ החד יומי היוקרתי "מילאנו – סן רמו" אבל חותמת אחת הייתה חסרה לו – החולצה הירוקה. בקטע האחרון של הטור דה פראנס 2011 הוא השיג את החותמת הזו – החולצה הירוקה של הטור דה פראנס, החלום של מאיץ בענף האופניים מאז היא הוענקה לראשונה בשנת 1953. בשנתיים האחרונות היו חסרות לקאוונדיש נקודות בודדות כדי לנצח בקטגוריה. השנה שונתה שיטת חלוקת הנקודות בדירוג החולצה הירוקה. במקום שני מאוצי ביניים, ברוב הקטעים, הייתה רק נקודת מאוץ אחד אבל יותר נקודות חולקו בה יותר נקודות מאשר בקווי הסיום של שנים קודמות ובמקום שלושה רוכבים, בנקודת המאוץ ביניים, אספו 15 רוכבים נקודות. זו הסיבה שכמעט בכל נקודת מאוץ ביניים הייתה משמעות גדולה לתחרות של הדבוקה לאחר שקבוצות הבריחה כבר אספו נקודות. במאוצים המוניים קאוונדיש הוא הטוב בעולם והשיטה החדשה העניקה לו הזדמנות לאסוף נקודות רבות כמעט בכל קטע גם כשלא הסתיים במאוץ המוני לקו הסיום.
הדירוג של קאוונדיש בקטגוריית הנקודות בטור דה פראנס:
2009 – מקום שני עם פיגור של 10 נקודות מתור הושווד.
2010 – מקום שני עם פיגור של 11 נקודות מאלסנדרו פטאקי.
2011 – קאוונדיש ניצח בפער של 62 נקודות (שיטה חדשה של חלוקת נקודות).
קאוונדיש רשם עוד שני הישגים חסרי תקדים. הראשון הוא בעצם השגת שלושה ניצחונות בקטע האחרון של הטור דה פראנס מאז 1975, כשהחלה המסורת של סיום הטור, בשדרות הניצחון בפריז. לפני שנה הוא השווה את שני הניצחונות בקטעי הסיום. שני ניצחונות בקטע הסיום רשמו גם ברנאר הינו (1979 + 1982), דג'אמולדין אבדוג'אפארוב (1993 + 1995) ורובי מק'אוון (1999 + 2002). קאוונדיש רשם היסטוריה ראשונה לפני שנה כשהיה לראשון שניצח בשני קטעי סיום והשנה הוא רשם היסטוריה כפולה כשניצח את השלישי וברציפות. הוא גם הבריטי הראשון מזה 27 שנים והשני בהיסטוריה שעמד על דוכן המנצחים של הטור דה פראנס. לפניו היה זה רוברט מילאר שהיה מלך ההרים של הטור' דה פראנס בשנת 1984.
קאוונדיש אחרי שנתיים של כמעט הפעם מסיים את הטור בירוק
צילום: Cjp24
הניצחון של קאוונדיש ראוי גם לתשומת לב בצד הטקטי. קבוצת אג'טיסי – היי ראוד היא אחת הקבוצות המרשימות ביותר בכל הקשור לטקטיקה קבוצתית. בקטע האחרון של הטור דה פראנס 2011 הם הצליחו שוב להפתיע. לכולם ברור כי קאוונדיש הוא המאיץ הטוב ביותר וכדי לערער את שליטתו במאוצים צריך קודם כל לפרק את השיירה המובילה אותו לקו הסיום. ככל שהרוכבים באותה שיירה יהיו עייפים יותר כך יהיה סיכוי טוב יותר לערער את השליטה ולבטל את ההובלה שלהם. כדי שהם יגיעו טריים ל2-3 הק"מ האחרונים, היכן שההובלה של הדבוקה הוא הקריטי ביותר, אסור להם להתעייף מוקדם מדיי. אתמול שלחה קבוצת איג'טיסי את לארס באק להצטרף לקבוצת הבריחה, בתוך שדרות הניצחון, והוא אפילו הצליח להיות האחרון מבין הרוכבים באותה קבוצה, ששרד. עובדה זו אילצה את הקבוצות האחרות לבצע את הובלת הדבוקה לטובת הרדיפה וכך כשנתפס באק, 2.2 ק"מ לסיום, יכלו הרוכבים הטריים יחסית של איג'טיסי – היי ראוד, לארגן את השיירה שלהם ולהוביל את הדבוקה בקצב שלא רק מנע עוד יציאות לבריחה אלא גם הוביל את קאוונדיש בצורה מושלמת למאוץ האחרון.
קאוונדיש רק בן 26. יש לו,לפחות, עוד שנתיים עד שהגיל ייחל להשפיע על הכח המתפרץ שלו. אם במהלך השנתיים האלו הוא ימשיך באותו הקו והיכולות של ארבע השנים האחרונות הוא יוכל לטפס עד למקום השני של מנצחי הקטעים בכל הזמנים. אם יצליח לשמור על הממוצע ניצחונות שלו עוד שתי מהדורות של הטור דה פראנס הוא יוכל להשתוות למספר הניצחות שלך ברנאר הינו (28) ואם יוכל לשמור על אותו ממוצע ניצחונות בשלוש המהדורות הבאות של הטור הוא יסכן את מעמדו של אדי מרקס כמנצח הכי הרבה קטעים בטור דה פראנס – 34.
הכי הרבה ניצחונות בקטעי טור דה פראנס:
1. אדי מרקדס – 34
2. ברנאר הינו – 28
3. לאנס ארמסטרונג, אנדריי לאדו – 25
4. אנדריי דגראה – 22
5. ניקולא פרנץ , מארק קאוונדיש – 20
שאלה לא פחות מסקרנת יותר היא – האם יוכל מארק קאוונדיש להתמודד גם על מקום ברשימת מנצחי קטגוריית הנקודות של הטור דה פראנס בכל הזמנים? לטובתו של קאוונדיש היא התבגרותו והעובדה שמאיצים כמעט תמיד משתפרים כמטפסים. יתרון נוסף הוא במאמנו, אריק זאבל, המחזיק בשיא שש הניצחונות בקטגוריה. החיסרון הוא שהוא אסף את החולצה הירוקה הראשונה שלו בפעם הרביעית שהוא זינק לטור וגם העובדה כי כמעט תמיד השיפור של מאיצים בעליות מביא גם ירידה בכח המתפרץ הכל כך נחוץ למאוצים. נכון ליולי 2011 מארק קאוונדיש כבר השאיר חותמת היסטורית בשנים הבאות נדע עד כמה היא משמעותית.
מנצחי החולצה ירוקה של כל הזמנים:
1. ארקי זאבל – 6
2. שון קלי – 4
3. אדי מרקס , יאן יאנסן, פרדי פרטנס, דג'אמולדין אבדוג'אפארוב, רובי מק'אוון – 3
טור דה פראנס 2011- קטע 21- אחרון
עשירייה ראשונה בקטע 21, קרטייל -פאריז, 95 ק"מ:
1. מארק קאוונדיש, ברטניה, איג'טיסי – היי ראוד, 2:27:02 שעות
2. אדוולד בואסון האגן, נורבגיה, סקאי, זמן זהה
3. אנדראה גריפל, גרמניה,אומגה פארמה – לוטו, זמן זהה
4. טיילור פראר,ארה"ב, סקאי, זמן זהה
5. פביאן קאנצ'לארה, שוויץ, לאופרד – טרק, זמן זהה
6. דניאל אוס, איטליה, ליקיוגאס – קאנונדייל, זמן זהה
7. בוצ'יק ברוט, סלובניה, וואקאנסולייל – דיאמסי, זמן זהה
8. תומאס וויטקוס, לטביה, אסטנה, זמן זהה
9. ג'ראלד צ'ילוק, גרמניה, קוויק סטפ, זמן זהה
10. אונגולואן ג'מי,צרפת, סור – סוז'אסן, זמן זהה
חולצה צהובה:
1. קאדל אוונס,אוסטרליה, ביאמסי , 86:12:22 שעות
2. אנדי שלק, לוקסמבורג, לאופרד – טרק + 1:34 דקה
3. פרנק שלק, לוקסמבורג, לאופרד – טרק + 2:30 דקות
4. תומא ווקלר,צרפת, יורופקאר + 3:20 דקות
5. אלברטו קונטאדור, ספרד, סאקסו בנק- סאנגארד + 3:57 דקות
6. סמואל סאנצ'ז,ספרד,אוסקלטל – אוסקדי + 4:55 דקות
7. דמיאנו קונאגו, איטליה,לאמפרה + 6:05 דקות
8. איוואן באסו,איטליה,ליקיוגאס- קנונדייל + 7:23 דקות
9. תום דנילסון, ארה"ב, גארמין – סרוולו + 8:15 דקות
10. ז'אן קריסטוף פראודה, צרפת, איג'2אר לה מונדיאל + 10:11 דקות
חולצה ירוקה (מאוצים):
1. מארק קאוונדיש, ברטניה, איג'טיסי- היי ראוד– 334 נקודות
2. חוזה רוחאס, ספרד, מוביסטאר- 272 נקודות
3. פיליפ ג'ילברט, בלגיה,אומגה פארמה- לוטו- 236 נקודות
חולצה מנוקדת (פסגות):
1. סמואל סאנצ'ז,ספרד,אוסקלטל- אוסקדי – 108 נקודות
2. אנדי שלק, לוקסמבורג, לאופרד – טרק– 98 נקודות
3. ג'לה וונדרט, בלגיה, אומגה פארמה- לוטו – 74 נקודת
דירוג הרוכב הצעיר:
1. רולאן פייר, צרפת, יורופקאר, 86:23:05 שעות
2. ריין טרמה, אסטוניה, קופידיס + 46 שניות
3. ג'רומי קופל,צרפת, סון – סוז'אסון + 7:53 דקות
דירוג קבוצתי:
1. גארמין- סרוולו, 258:18:49 שעות
2. לאופרד – טרק, 11:04 דקות
3. איג'2אר לה מונדיאל + 11:20 דקות
יאיר בן עמי– עורך ראשי אתר Shvoong. בעל הטור מציאות נושכת
קישורים: טור דה פראנס, אופניים, מרוץ אופניים, מרוץ, אתר הטור דה פראנס הישראלי של שוונג