אלברטו קונטאדור ישלים מחר, יום ראשון 29 במאי 2011, ניצחון שני בג'ירו ד'איטליה וניצחון 6 בגרנד טור. ביומיים של קטעי ההרים האחרונים בג'ירו ד'איטליה הוא עסקה בחיזוק מעמדו כפטרון הדבוקה בידיעה כי הסיכויים שלו לזנק לטור דה פרנס גדלו והדאבל בהישג רגלו
מאת:יאיר בן עמי
דיווחים קודמים:
דיווחים קודמים – קטע -1, קטע 2, קטע 5, קטע 6, קטע 7, קטע 8 , קטע 9, קטע 10, קטע 11, קטע 12, קטע 13, קטע 14, קטע 15, קטע 16, קטע 17, קטע 18,
ווטר וולנדט נהרג במהלך הג'ירו, מסלול הג'ירו 2011, הקבוצות, המועמדים לניצחון, כל הקטעים בשוונג מאפ
שידורים החיים של הקטעים היומיים בשוונג-
קטע 19,יום שישי 27 במאי 2011, ברגמו- מאקונאיגה- 209 ק"מ
גרנד טור הוא מרוץ המורכב מאין ספור תחרויות יומיות, המורכבות מתחרויות בקטגוריות השונות וכל אחת מהן בעלת השפעה על הדירוג היומי והמצטבר של כמה קטגוריות. הגדרה למרוץ מסוג זה כמורכב ביותר בעולם הספורט לא תהיה מוגזמת.
בג'ירו ד'איטליה שיא המרוץ הוא הניצחון בקטעים היומיים ולבישת החולצה הוורודה ביום אחד, לכמה ימים או בסיום כמנצח הגרנד טור הראשון של העונה. מעבר למרוץ לחולצה הוורודה יש מדי יום תחרויות משנה בשלל קטגוריות ואלצו המניעים, קובעים ומשנים את מהירות הדבוקה ובמידה רבה או מעט פחות מעניקות לרוכב כזה או אחר את התהילה של ניצחון בקטע המעניק את כרטיס הכניסה הנצחי להיכל התהילה.
ביום שישי,קטע 19, וגם בקטע הלפני אחרון שנערך בשבת, הייתה לנו הזדמנות קלאסית לחזות בשילוב המאבקים על הקטגוריות השונות,משלבות בשליטה של רוכב על במרוץ, הענקת המתנות, של ניצחון בקטע, הנחשבת מחווה ספורטיבית נאה.
אך מעל לכל חזינו בניצחונות של שני רוכבים שאפילו המצאותם רבת השנים בדבוקה, הישגים רבים הרשומים על שמם והנחשבים לברי שכחה של הציבור עד לאותו רגע מזוקק של הניצחון הכל כך מיוחד המוביל אל הזיכרון הקולקטיבי הנצחי.
ביום שישי עוד רצה קונטאדור לההגדיל את הפער בכמה שיותר שניות ובמינימום מאמץ כדי לצבור עוד בסיס של ביטחון לקראת ניצחונו השני בג'ירו ד'איטליה. כשהוא יצא להתקפה, לקראת סיום הקטע,היה לפניו חברו הטוב, פאולו טרילונגו, קרוב מאוד לקו הסיום ועם הזדמנות נדירה לנצח שלב הררי, יוקרתי בגרנד טור.
כדי להבין את מה שקרה באותו הרגע צריך ללכת אחורה בכמה שנים. כשפרש לאנס ארמסטרונג לאחר ניצחונו השביעי בטור דה פרנס,חיפש מנהל קבוצתו, יוהאן ברונייל, רוכב אשר יוכל להמשיך את השליטה של קבוצתו בטור דה פרנס. הוא מצא את אלברטו קונטאדור. ילד פלא שהחל להותיר חותמו על הדבוקה.
קונטאדור קיבל את כל התנאים של מוביל קבוצה ובכללם את האשפרות להביא איתו רוכבים בהם הוא מאמין כפועליו הטובים. אחד מאלו אשר הגיעו לאסטנה כחברים/פועלים של קונטאדור היה טרילונגו אך זה קרה רק לאחר שהאחרון יכול היה להשתחרר מחזים קודמים וההזדמנות הראשונה של השניים לזנק יחדיו לגרנד טור הייתה בטור דה פרנס 2010, טור החזרה של לאנס ארמסטרונג.
הפוליטיקה הפנימית של קבוצת אסטנה, בה מצאו עצמם כל המנהלים והרוכבים של קבוצת ארמסטרונג עם חזרתו, כלל רק דבר אחד- השגת הניצחון הבלתי ייאמן בקאמבק השני של ארמסטרונג. קונטאדור ובעיקר חבריו, נדחקו למעמד שולי ולמרות שקונטאדור כבר ביסס מעמדו כגדול רוכבי הגרנד טור של הדור.
לאחר הניצחון הטעון והמורכב של קונטאדור בטור של שנת 2009 נפרדו דרכיהם של קונטאדור וברונייל ואז הפך הראשון למוביל בלתי מעוער של אסטנה וגם העניק לטרילונגו מקום בהרכב קבוצתו בטור של 2010 ולמרות הדומיננטיות של אלכסנדר ווינוקורוב בקבוצה שחזר לאחר השעייה.
כשעזב קונטאדור את אסטנה, לטובת סאסקו בנק, נשאר טרילונגו באסטנה וביום שישי,27 במאי 2011- קטע 19 של הג'ירו דאיטליה, כטרילונגו כבר היה ק"מ אחד לפני קו הסיום ולפני כל רוכבי הדבוקה,האיץ קונטאדור מתוך הקבוצה של רוכבי ראש הדירוג, עקף את כל הרוכבים שעוד נותרו לפניו וסגר את הפער עד טרילונגו בקלילות.
טרילונגו בדרך לניצחון בקטע 19
צילום: עפרה פרחי – מרכב מנהל המרוץ
עבור הנאמנות, שנים של קריירה אפורה ונטול כרטיסי כניסה להיכל התהילה ולידידות רבת השנים ובדיוק כאשר היה נדמה שטרילונגו מתחיל להאט וניצחונות הועמד בספק עקףאותו קונטאדור והחווה לו לעקוב אחרי הגלגל האחורי שלו כדי להקל עליו. האלוף וגדול רוכבי הגרנד טור של הדור החליף תפקיד עם הפועל שלו ולמרות שכבר אינם רוכבים באותה קבוצה ורק כדי שיזכה פעם בחייו בתהילת הניצחון של קטע בגרנד טור.
בעשותו כן הפך אלברטו קונטאדור למועמד לתפקיד פטרון הדבוקה בדיוק כפי שהיו לפניו לאנס ארמסטרונג, מיגל אינדוריאן, ברנר הינו,אדי מרקס וז'ק אנקטיל- מנצחי הגרנד טורים הגדולים בכל הזמנים.
למרות היכולות המבריקות של קונטאדור,שליטתו בהרים ובמרוצים נגד השעון ולמרות הישגיו, שאין שני להם בדור הרוכבים שלו, הרי רק מחווה כה אצילית של הענק הניצחון לחברו, טרילונגו, בצורה כה אצילית של סיוע ברור תוך שליטה במהלכי המרוץ, הוא קיבל את האפשרות להיות פטרון הדבוקה.
טרילונגו עם דוכן המנצחים של קטע 19
צילום: עפרה פרחי – מרכב מנהל המרוץ
קטע 20, יום שבת 28 במאי 2011, וורבניה- ססטרייר- 242 ק"מ
ביום שבת,28 במאי 2011, נערך הקטע ה- 20, בו שוב ראינו עד כמה ענף האופניים יכול להעניק מיופיו המרגש של ניצחון כה מורכב נפשית ופיזית.
ואסיל קיריינקה הוא רוכב בן 32 מבאלרוס. צריך להיות מסוג אוהדי האופניים החופרים למעמקי דפי התוצאות והרכבי קבוצות במרוצים כדי להזכר בשמו.
לפני שלוש שנים הוא ניצח קטע בג'ירו ד'איטליה ונראה היה כי זה היה שיא הקריירה שלו.בדיוק מסוג הניצחונות החורטים את השם לעד בהיכל התהילה אך בדיוק באותה קומה אלייה מגיעים רק העקשנים והסקרנים מבין אוהדי האופניים. הניצחון שלו, בקטע ה- 20,של הג'ירו, יכול היה להירשם כעוד ניצחון המשאיר אותו באותו מקום תודעתי בדיוק אך הוא לא.
וואסיל קיריינקה בפרולוג של הטור דה פרנס 2010
צילום: Thomas Ducroquet
לפני כמה ימים נהרג רוכב האופניים חאוויר טונדו כשדלת המוסך בביתו פגעה בו. טונדו היה חבר קבוצת מוביסטאר בה רוכב גם קיריינקה. כהרוכב הוותיק חצה את קו הסיום על של הקטע היוקרתי על פסגת הססטרייר הוא הצביע לשמים והקדיש את הניצחון לחבר אשר נקבר רק יומיים קודם.
אלו הם הניצחונות הנשארים בתודעה בזכות הערך המוסף שלהם. אלו הם הסיפורים אשר הופכים ספרט תובעני,קשה ואפור לצבעוני,מתגמל, מרגש וכזה שאין שני לו. טרילונגו וקיריינקה לא רשמו עוד ניצחון בקטע בודד של גרנד טור אלא שהם שמו חותמת ריגשית שלא תימחק מהתודעה.
דירוג קטע 19,יום שישי 27 במאי 2011, ברגמו- מאקונאיגה- 209 ק"מ:
1. פאולו טרילונגו,איטליה,אסטנה, 5:26:27 שעות
2. אלברטו קונטאדור, ספרד, סאקסו בנק- סאנגארד, זמן זהה
3. וינצ'נזו ניבאלי, איטליה, ליקיוגאס- קונונדייל + 3 שניות
4.. ג'ון גדרה, צרפת, איג'י2אר לה מונדיאל + 6 שניות
5. יואחים רודריגז, ספרד, קטיושה, זמן זהה
6. סטפן קרויסווייק, הולנד, ראבובנק, זמן זהה
7. מיקלה סקרפוני,איטליה,לאמפרה + 8 שניות
8. רומן קרויצ'יגור, צכיה, אסטנה + 21 שניות
9. הובר דופו,צרפת,איג'י2אר לה מונדיאל + 29 שניות
10. קאסטנצ'ין סוויסטוב,באלרוס, איג'טיסי- היי ראוד + 34 שניות
דירוג קטע 20, יום שבת 28 במאי 2011, וורבניה- ססטרייר- 242 ק"מ
1. ואסיל קיריינקה, באלרוס, מוביסטאר, 6:17:03 שעות
2. חוזה רוחאנו גילן,וונצואלה,אנדרוני ג'יאקטולי + 4:43 שעות
3. יואחים רודריגז, ספרד, קטיושה + 4:50 דקות
4. קרלוס בטאנקורט, קולומביה, אקואה א'אספונה + 5:31 דקות
5. ג'ון גדרה, צרפת, איג'י2אר לה מונדיאל + 5:54 דקות
6. מיקלה סקרפוני,איטליה,לאמפרה + 5:58 דקות
7. סטפן קרויסווייק, הולנד, ראבובנק, זמן זהה
8. אלברטו קונטאדור, ספרד, סאקסו בנק- סאנגארד, זמן זהה
9. דניס מנצ'וב, רוסיה, ג'אוקס, זמן זהה
10. רומן קרויצ'יגר,צכיה, אסטנה + 6:16 דקות
דירוג מצטבר לאחר קטע 20:
1. אלברטו קונטאדור, ספרד, סאקסו בנק- סאנגארד, 83:34:25 שעות
2. מיקלה סקרפוני,איטליה,לאמפרה + 5:18 דקות
3. וינצ'נזו ניבאלי, איטליה, ליקיוגאס- קונונדייל + 6:14 דקות
4. ג'ון גדרה, צרפת, איג'י2אר לה מונדיאל + 7:49 דקות
5. יואחים רודריגז, ספרד, קטיושה + 9:27
6. חוזה רוחאנו גילן,וונצואלה,אנדרוני ג'יאקטולי + 10:23 דקות
7. רומן קרויצ'יגר,צכיה, אסטנה + 10:38 דקות
8. דניס מנצ'וב, רוסיה, ג'אוקס + 10:51 דקות
9. סטפן קרויסווייק, הולנד, ראבובנק + 12:56 דקות
10. מייקל ניבה איטוראלדה, ספרד, אוסקלטל- אוסקדי + 12:57 דקות
יאיר בן עמי– עורך ראשי אתר Shvoong. בעל הטור מציאות נושכת
קישורים: ג'ירו ד'איטליה, אופניים, מרוץ אופניים