לאחר קטעי האימה שנערכו בהולנד בג'ירו 2010, זו הצלחה גדולה עבור קבוצת ליקיגאס המחזיקה את שלושת המקומות הראשונים בדירוג המצטבר. יאיר בן עמי מסכם קטע קבוצתי מפתיע ונותן כבוד לאלוף שלזיכרו יהיה הקטע החמישי היום (ה')
מאת:יאיר בן עמי
בגרנד טור רגיל, לאחר המרוץ הקבוצתי נגד השעון, צפוי שרוכבי הקבוצה המנצחת בקטע הקבוצתי ידורגו בראש הדירוג המצטבר. וינצ'נזו ניבאלי לובש את החולצה הוורודה, איוויאן באסו מדורג שני ובמקום השלישי מדורג ואלרוי אנולי המשלים לקבוצת ליקיגאס הובלה מושלמת של הדירוג המצטבר. למרות שאיוואן באסו נחשב למוביל הקבוצה הרי שגם ניבאלי הוא מועמד לגיטימי לניצחון גם בזכות המקום השביעי שלו בטור האחרון.
מעט דמיון יש בהגעתו של ניבאלי לג'ירו 2010 להגעתו של אלברטו קונטדור בשנת 2008. קונטדור נקרא מחופשה על שפת היום להשתתף בג'ירו של 2009. ניבאלי היה בדרכו לטור בקליפורניה כשנקרא להרכב של ליקיגאס לג'ירו לאחר שפרנקו פליזוטי נשלח הביתה עם חשדות לפרשת חדשה. בשני המקרים הרוכב לא היה עם תוכנית לזנק לג'ירו ונקרא שבוע לפני. בשנת 2008 ניצח קונטאדור והמשיך לרצף של ניצחונות בכל גרנד טור אליו זינק.
ניבאלי רק בן 25 ומאז החל לרכב הוא נחשב לרוכב בעל נתוני על ואם לא ינצח בגרנד טור בעתיד זו תהיה אכזבה. העובדה שכבר בגיל 24 הוא נכנס לעשירייה הראשונה של הדירוג הסופי בטור דה פרנס מעידה על היכולות שלו. בטור דה פרנס הפסיד ניבאלי כשבע וחצי דקות למנצח כשמתוכם יותר משתיים וחצי דקות בשני מרוצים אישיים נגד השעון וכדקה במרוץ הקבוצתי נגד השעון. הרוכב היחיד שדורג לפני ניבאלי בטור ורוכב גם בג'ירו השנה הוא בראדלי וויגינס.
וויגינס הקדים את ניבאלי בסיום הטור ב- 1:34 דקה. 41 שניות לקח וויגינס לניבאלי בשני המרוצים האישיים נגד השעון ועוד 40 שניות במרוץ הקבוצתי נגד השעון. בהרים הם היו כמעט שווים. בג'ירו של השנה יצטרך וויגינס למחוק פער של כארבע וחצי דקות כדי להגיע ליום האחרון, בו ייערך מרוץ אישי נגד השעון, עם פער מחיק.
כשקבוצת ליקיגאס מגיעה לגרנד טור היא אינה נופלת בעומק האיכותי שלה מאף קבוצה אחרת. בנוסף לניבאלי ובאסו, רוכב בקבוצה רומן קרוזיגר האוסטרי שסיים בטור האחרון המקום התשיעי וזה רוכב שרק לפני שבוע היה בן 24. הבעיה של ליקיגאס תתחיל מהקטע הבא, קטע חמישי, שלא יהיה שטוח ולכן הם יצטרכו לברור היטב היכן ומתי הם שומרים או מוותרים על החולצה הוורודה. לשמור עליה כל הדרך לרומא זו תהיה טעות שתוריד את הסיכוי לניצחון בסיום. תמונת הדירוג המצטבר נותנת לקבוצת ליקיגאס אוויר להמשך.
וינוקורוב הפסיד אתמול זמן כשקבוצתו לא הצליחה לייצר ביצוע קבוצתי טוב והוא בפיגור של 33 שניות מניבאלי ועשרים שניות מבאסו. אבל, מבין המועמדים לניצחון ובהתחשב הדירוג לאחר המרוץ הקבוצתי, אם יפגין קרלוס ססטרה את היכולות הטובות ביותר שלו בעליות הוא יהיה הבעיה של ניבאלי ובאסו. לססטרה יש פיגור של 2:13 דקות מראש הדירוג ונראה כי הוא יכול להיות האיום הגדול ביותר אבל רק אם יצליח להביא את היכולות הטובות ביותר שלו לכל סיום בכל פסגה. קאדל אוונס המשיך אתמול לצבור פיגור עם ביצוע לא מוצלח של קבוצתו הצעירה וחסרת הניסיון והוא בפער של 1:59 דקה מהחולצה הוורודה.
הקטע החמישי יעמוד בסימן הצדעה לפאוסטו קופי
הקטע ייחל בנווארה ויסתיים לאחר 192 ק"מ בנובי ליגורה. שתי פסגות מדורגות יש על המסלול. השנייה שבהן, לאחר 111 ק"מ, זכתה לשם "מעבר קופי" והיא ליד מקום הולדתו בעיר קסטלניה. קופי נפטר לפני 50 שנים בהיותו בן 40 בלבד, לאחר שחזר ממסע מרוצים וציד באפריקה הוא חלה בשפעת ולאחר מכן במלריה ממנה לא התאושש עד שנפטר. במלחמת העולם הראשונה שירת קופי בגדודים של מוסליני באפריקה ונפל בשבי של בעלות הברית. במהלך שהותו במחנה השבויים הוא עבד כספר.
עוד לפני המלחמה ניצח קופי בג'ירו בשנת 1940 ואף קבע את שיא השעה בשנת 1942 (45.798 ק"מ). לאחר המלחמה הוא הוסיף עוד ארבעה ניצחונות בג'ירו ושניים בטור דה פרנס והיה מלך ההרים של הטור והג'ירו מספר פעמים. האיטלקים מכנים אותו "אלוף האלופים" וכל פרשן המכבד את עצמו יודע כי אילולא מלחמת העולם השנייה הוא היה קובע שיאים בלתי נתפסים של ניצחונות בגרנד טורים. מדי שנה נקבעת הפסגה הגבוהה ביותר על מסלול הג'ירו על שמו של קופי אך השנה החליטו המארגנים לקיים קטע שיעבור ליד מקום הולדתו וזו תהיה הפסגה של קופי.
עבור הרוכבים האיטלקים זהו כבוד גדול לחצות את הפסגה ראשונים ולצבור את הפרס הכספי הגדול המוענק בזכות כך. מעבר להצדעה לקופי צפוי הקטע מחר ליצור קבוצת בריחה שאולי, לראשונה בג'ירו השנה, תצליח לשרוד לקו הסיום. הקבוצות שינסו למנוע מבריחה להגיע לסיום יהיו של המאיצים משום שהפסגות על המסלול לא אמורות להפריע למאיצים לשרוד.
קבוצתו של אנדריי גריפל תעשה מאמץ להביאו לקו הסיום בעמדה לניצחון למרות שהוא אינו מפגין את היכולות הרגילות שלו בדוושות משום שהוא עוד מתאושש מבעיות הקיבה שתקפו אותו ערב המרוץ. אם יצליח גריפל לנצח בקטע הוא יהיה רק 6 שניות מהחולצה הוורודה וזה אומר שקבוצתו, היי ראוד- קולומביה, תצטרך לשלוט בדבוקה לאורך כל המסלול כדי להביאו לאפשרות של צבירת ניקוד במאוץ הביניים הממום 121 ק"מ מהזינוק. זהו אתגר גדול וספק אם קולומביה תוכל או בכלל תנסה לעמוד בו.
דירוג קטע 4, מרוץ קבוצתי נגד השעון 32.5 ק"מ:
1. ליקיגאס- דואימו 36:37 דקות 54.073 קמ"ש
2. סקאי + 13 שניות
3. היי ראוד –קולומביה + 21
4. קטיושה + 27 שניות
5. אסטנה +38 שניות
דירוג מצטבר לאחר קטע 5:
1. וינצ'נזו ניבאלי איטליה ליקיגאס 10:44:00 שעות
2. איוואן באסו איטליה ליקיגאס + 13 שניות
3. ואולריו אנולי איטליה ליקיגאס +20 שניות
4. מטאו גוס אוסטרליה היי ראוד +26 שניות
5. אנדריי גריפל גרמניה היי שמן זהה
—————————————————————————————————————-